• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Falujący terminal w Rębiechowie

Michał Stąporek
28 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Morskie fale i turbina silnika odrzutowego - do takich inspiracji przy projektowaniu dachu nowego terminalu w Rębiechowie przyznają się architekci z pracowni JSK, autorzy zwycięskiego projektu. Morskie fale i turbina silnika odrzutowego - do takich inspiracji przy projektowaniu dachu nowego terminalu w Rębiechowie przyznają się architekci z pracowni JSK, autorzy zwycięskiego projektu.
Wnetrze terminalu musi być jasne i czytelne, tak aby pasażerowie wiedzieli gdzie powinni iść - uważają projektanci. Wnetrze terminalu musi być jasne i czytelne, tak aby pasażerowie wiedzieli gdzie powinni iść - uważają projektanci.
Nowy terminal widziany od strony płyty postojowej. Oczekujace na start samoloty staną tu w dwóch rzędach. Nowy terminal widziany od strony płyty postojowej. Oczekujace na start samoloty staną tu w dwóch rzędach.

Stalowy dach inspirowany kształtem fal morskich i jasne, przeszklone wnętrze - taki będzie nowy terminal w Rębiechowie, który w 2009 roku przyjmie 2 mln pasażerów. Wczoraj rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na jego projekt.



Spośród siedmiu zgłoszonych do konkursu prac zwyciężyła propozycja polsko-niemieckiego biura JSK Architekci. To potentaci w projektowaniu portów lotniczych: dziś są zaangażowani w budowę terminali na lotniskach w Berlinie, Frankfurcie nad Menem, Düsseldorfie i Wrocławiu. - Cieszę się jednak wyjątkowo ze zwycięstwa w gdańskim konkursie, ponieważ właśnie tu przed laty studiowałem - mówi Mariusz Rutz, współautor zwycięskiego projektu.

Czym wizja architektów z JSK przekonała sąd konkursowy? Jako plusy wyliczano to, że terminal jest niezwykle funkcjonalny, ma ciekawą architekturę, łatwo da się połączyć z już istniejącym terminalem nr 1 i łatwo będzie go rozbudować w przyszłości.

Wedle wyliczeń projektantów nowy terminal będzie kosztował ok. 130 mln zł. To jednak tylko wstępne wyliczenia, ostateczne poznamy po rozstrzygnięciu przetargu na generalnego wykonawcę budowy. Kiedy?

- Wniosek o pozwolenie na budowę będzie gotowy do końca tego roku. Wiosną 2008 roku odbędzie się przetarg na generalnego wykonawcę - wylicza Tomasz Kloskowski, wiceprezes zarządu portu lotniczego Gdańsk.

Budowa terminalu to tylko jedna z kilku inwestycji, które w ciągu najbliższych sześciu lat zmienią trójmiejskie lotnisko w plac budowy. Wszystkie przedsięwzięcia pochłoną ok. 400 mln zł. Zostaną sfinansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i ze środków własnych portu lotniczego.
3. nagroda - Estudio Lamela 3. nagroda - Estudio Lamela
wyróżnienie - Coplan oraz Schleifer, Milczanowski Architekci wyróżnienie - Coplan oraz Schleifer, Milczanowski Architekci
wyróżnienie - Ekocentrum wyróżnienie - Ekocentrum

Opinie (110) ponad 10 zablokowanych

  • Ladny ale ni jest duzy

    no oki ale do pracy kochani rodacy.Troszke maly jakna tromiasto.Dwa lata i znowu cos innego trzeba bedzie budowac

    • 0 0

  • no właśnie ale czy 2 mln to nie za mało?

    ????

    • 0 0

  • ogólnie ok..

    ale wygląda na to, że będzie problem z odśnieżaniem tego dachu. Żeby się nie skończyło jak z halą w Katowicach.

    • 0 0

  • Ten sam co z Wrocławia i Warszawy...

    Przecież to jest ten sam projekt co z Wrocławia tylko lekko zmodernizowany. Dla mnie jest to porażka m.in poprzez to dziwne połączenie z starym terminalem i brakiem możliwości modułowej rozbudowy.

    W skali od 1 do 10, daje 2

    • 0 0

  • Kolej na stadion

    No i skończie wreszcie te mrzonki z koleją metroplitarną,dojazd z lotniska do Wrzeszcza i centrum Gdańska ok,ale potem dalej prze łąki i pola do Osowy i dalej przez Karwiny na jakieś zadupia,gdzie lotnisko może powstanie za x-lat to wyrzucanie kasy w błoto,lepiej zmodernizować Rębiechowo i do EURO 2012 połaczyć je z centrum Gdańska i Wrzeszczem,gdzie będzie Baltic Arena.

    • 0 0

  • Ładny ale moglby być wiekszy zeby za 10 lat znowu nie rozbudowywac, ostatnio duzo na tym serwisie o projektach - teraz czekamy na wykonanie

    • 0 0

  • jest dobrze

    No 2 mln troche malo. Nawet w polaczeniu z aktualnym ktory jest klaustrofobiczny. Najgorzej przy check in.. Ale skoro latwo bedzie go rozbudowywac to OK. Wole mniejszy ale bardziej realistyczny i wykonalny pomysl jak na poczatek. :)

    • 0 0

  • Inaczej bedziemy znow mieli pretkst do zaloby narodowej

    Projekt do poprawienia ,z zewnatrz piekny w srodku dach spadajacy blokami i ostrymi krawedziami przytlacza.
    Ta czesc projektu wadliwa moze powodowac klopoty ze zberajacym sie sniegiem i woda,w konsekwencji zawalenie sie dachu!
    Dach moze i musi byc nachylony i moze byc falisty ,ale musi miec odprowadzenie wody i to nie moze przechodzic w nierowny dach w hali w srodku.
    Cala konstrukcja musi wytrzymac wiecej niz klimat w Hiszpanii czy Wloszech!!!!!!!!!

    • 0 0

  • pas startowy

    kiedy zroba drugi pas startowy a nie tylko ladny budynek

    • 0 0

  • Jest w porzadku. Jednak projekt Coplanu bardziej mi sie podoba (na tyle, ile moge zobaczyc). Jakis taki bardziej futurystyczny, a rownoczesnie cieplejszy... No, ale nie jest zle. Jedynie z tym pasem sluszna uwaga powyzej... co z tego, ze wiecej ludzi przyjmnie terminal, jak pas za krotki na wieksze samoloty.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane