• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk uzupełnia sieć dróg rowerowych

Maciej Korolczuk
15 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Budowa brakującego odcinka drogi pieszo-rowerowej będzie kosztować 430 tys. zł. Budowa brakującego odcinka drogi pieszo-rowerowej będzie kosztować 430 tys. zł.

Wkrótce znikną kolejne dziury na rowerowej mapie Gdańska. Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć budowa ciągu pieszo-rowerowego na brakującym odcinku ul. Uczniowskiej zobacz na mapie Gdańska. Ruszyły też prace przy brakujących fragmentach ścieżki wzdłuż Jaśkowej Doliny zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz sieć dróg rowerowych w Gdańsku?

Obecnie sieć tras rowerowych w Gdańsku liczy łącznie 624 km i jest uznawana za jedną z najlepszych w kraju. Ponadto, miasto szczyci się mianem najbardziej rowerowego miasta w Europie, mimo że od lat urzędnicy nie są w stanie przygotować i wdrożyć systemu roweru miejskiego, funkcjonującego z powodzeniem w wielu mniejszych ośrodkach w kraju.

Wkrótce sieć dróg rowerowych poprawi się jeszcze bardziej. Kończą się prace przy modernizacji przejazdów rowerowych w ciągu al. Grunwaldzkiej.

Na przestrzeni kilku najbliższych miesięcy ruszą też zwycięskie inwestycje w ramach tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego (m.in. budowa ścieżki pieszo-rowerowej z pętli tramwajowej Łostowice-Świętokrzyska do Parku Oruńskiego i zbiornika Augustowskiego, rowerowe miasteczko przy szkole na ul. Dragana, montaż stacji naprawy rowerów przy Wale Kanału Raduni).

  • Utrudnienia w ruchu na Jaśkowej Dolinie spowodowane pracami przy budowie brakującego odcinka ścieżki rowerowej przed al. Grunwaldzką.
  • Niedługo rowerzyści będą mogli dojechać ścieżką rowerową do al. Grunwaldzkiej.
  • Obecna ścieżka rowerowa w ciągu Jaśkowej Doliny ucina się w pobliżu skrzyżowania z ul. Romera.

To nie koniec inwestycji. Miasto rozstrzygnęło właśnie przetarg na budowę brakujących fragmentów drogi rowerowej przy Jaśkowej Dolinie. W ramach inwestycji zostanie uzupełniony odcinek między skrzyżowaniem z ul. Eugeniusza Romera zobacz na mapie Gdańska a przystankiem autobusowym "Na Wzgórzu". Droga zostanie też dociągnięta do al. Grunwaldzkiej, gdyż obecnie urywa się na wysokości ul. Sienkiewicza zobacz na mapie Gdańska.

Prace już ruszyły i pochłoną 266 tys. zł, wykona je gdyńska firma MTM. Od poniedziałku w obu miejscach wprowadzono nową organizację ruchu.

- W związku z rozpoczęciem prac związanych z budową ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina od poniedziałku 14 listopada nastąpiło zawężenie prawego pasa jezdni ul. Jaśkowa Dolina na odcinku od ul. Matejki do Al. Grunwaldzkiej. Skręt w prawo z Jaśkowej Doliny w Al. Grunwaldzką zostanie umożliwiony pasem do jazdy w lewo i na wprost. Przystanek autobusowy przy ul. Na Wzgórzu przeniesiony zostanie o ok. 150 m za ul. Romera (w kierunku Moreny). Tymczasowa organizacja ruchu będzie obowiązywała do 29 listopada - wyjaśnia Michał Piotrowski z Biura Prasowego UM w Gdańsku.
Uzupełnią ścieżkę przy stadionie

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozpisała też przetarg na budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Uczniowskiej, co ma być kontynuacją istniejącej trasy rowerowej między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie GdańskaHallera zobacz na mapie Gdańska.

  • Wkrótce zostaną połączone ze sobą dwa odcinki ścieżki rowerowej przy ul. Uczniowskiej.
  • Obecnie przed zjazdem na ul. Gdańską (w kierunku Hallera) rowerzyści korzystają z kontrapasu.
  • Istniejąca ścieżka na skrzyżowaniu Drogi Zielonej z Uczniowską.

Obecna ścieżka (leżąca po południowej stronie ul. Uczniowskiej) kończy się na wysokości wyjazdu z ul. Jana Kochanowskiego zobacz na mapie Gdańska. Dalej w kierunku Hallera rowerzyści muszą jechać jezdnią, a przed samą ul. Gdańską kontrapasem rowerowym. Wkrótce się to zmieni.

W ramach inwestycji powstanie 300-metrowy odcinek drogi rowerowej i chodnika (oba będą miały po 3 m szerokości). Prace poprzedzi wycinka obecnych tam drzew i krzewów, a teren zostanie odwodniony.

W ubiegłym tygodniu otwarto koperty z ofertami. Na postępowanie odpowiedziały dwie firmy. Najkorzystniejszą ofertę złożyła gdyńska spółka MTM. Za przeprowadzone prace otrzyma od miasta niemal 430 tys. zł i jest to kwota o 70 tys. zł wyższa od tej, jaką miasto planowało przeznaczyć na realizację inwestycji.

Opinie (388)

  • (6)

    Bez sensu wydana kasa, rowerzyści i tak jeżdżą po chodnikach i ulicach mimo istniejących obok ścieżek rowerowych. Oni jeżdżą według własnych przepisów gdzie chcą i jak chcą. Przepraszam tych nielicznych porządnych i miłych rowerzystów którym się dostaje za całą pozostałą dzicz rowerową.

    • 17 14

    • a może Pani Ewa nie ogarnia przepisów i znaków dlatego jej się wydaje że jeżdżą według własnych przepisów? (5)

      • 3 5

      • (4)

        No to napisz od kiedy np.rowerzysta ma pierwszeństwo na chodniku dla pieszych?

        • 1 2

        • przed samochodami ma pierwszeństwo na chodniku jeżeli jedzie prosto, a kierowca np. skręcając przecina mu drogę (3)

          • 2 3

          • Na chodniku dla pieszych pierwszeństwo zawsze ma pieszy!!!!!

            • 2 1

          • co ty bredzisz (1)

            podaj podstawę prawną

            • 0 3

            • Prawo o ruchu drogowym. Rozdział 5. Oddział 11. Art.33. Punkt 6. ( jeśli umiesz czytać to sobie przeczytaj, chyba że potrafisz tylko podełować i pisać bzdury)

              • 1 1

  • (2)

    Godne pochwały ale czasami trzeba zachować umiar. Słuchanie na siłę ścieżek jest bez sensu do tego powoduje niechęć innych do rowerzystów. Przykład to ścieżka przy Krewetce. Jak się dobrze przyjrzeć znakom nie ma tak wytyczonej ścieżki ale rowerzyści nagminnie wszczynaja awantury u swoje rzekome prawa. Trudno się dziwić wytyczony pas daje wrażenie że jest to ścieżka rowerowa.

    • 2 8

    • Tam przy krewetce jest ciąg -pieszo rowerowy

      • 2 1

    • miasto tworzy buble to co się potem dziwić. kiedyś tam była droga rowerowa

      podobnie masz na myśliwskiej. Trzeba mieć dużo samozaparcia żeby ogarnąć co tam jest chodnikiem, a co chodnikiem z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Burdel na kolkach

      • 3 1

  • Kilka spraw (16)

    1. Kiedyś "Gdańsk" budował ścieżki teraz już robi to niechętnie
    2. Jest "oficer rowerowy" ale nie ma z min żadnego kontaktu. Dlaczego Gdańsk nie ma internetowego forum do komunikacji z urzędnikami miejskimi ?
    3. Wydzielanie ścieżek z ulicy jest błędem. Jana Pawła została zwężona o pas dla rowerów i teraz jest bardzo ciasno. Zdecydowanie jest mniej bezpiecznie zwłaszcza że rowerzyści często po zmroku jadą tam bez oświetlenia

    • 9 8

    • przede wszystkim jest niebezpiecznie - a można było wybudować normalną drogę rowerową
      ale przecież chodziło o wyremontowanie drogi JPII z funduszy na rozbudowę infrastruktury rowerowej

      • 2 2

    • jak mierzysz "niechętność"? (4)

      kontakt jest dostępny na portalu rowerowygdańsk - znajdź telefon i e-mail.

      Wydzielanie dróg dla rowerów kosztem szerokości jezdni jest powszechnie stosowane w miastach stosujących sensowną politykę transportową na całym świecie. Jest to działanie dużo tańsze niż budowa dróg dla rowerów kosztem chodników.

      • 2 5

      • Subiektywny (3)

        Nie widziałem nigdzie statystyk odnośnie ilości budowy ścieżek w danym roku więc moja ocena jest oczywiście subiektywna.
        Pamiętasz kolego jak urzędnicy ogłosili że czerwony pas na wiadukcie przy stadionie to punkt widokowy ?

        Kiedyś napisałem na maila podanego na stronie i nie dostałem żadnej odpowiedzi. Forum to inna jakość. Jest publiczne czyli każdy może poczytać i podyskutować.

        Wydzielenie drogi na jezdni jest OK gdy jezdnia jest bardzo szeroka o obok niej nie ma miejsca na DDR. Namalowanie linii oczywiście musi być tańsze od budowy dedykowanej drogi. Tylko co z bezpieczeństwem. Co jeśli po tej operacji droga staje się zbyt wąska tak jak na Jana Pawła. Dwa autokary lub ciężarówki raczej się nie zmieszczą na sąsiednich pasach Co jeśli rowerzyści po zmroku jeżdżą bez oświetlenia. Widziałem już też oczywiście sprytków jadących przez skrzyżowanie na czerwonym. Czy wpuszczanie na ulice ludzi w tym dzieci bez uprawnień i znajomości przepisów jest dobrym pomysłem. W deszcz i po nim jazda takim pasem też jest problematyczna.

        • 1 2

        • bezpieczeństwo jest m.in. funkcją natężenia ruchu samochodów (1)

          warto myśleć o wdrażaniu sposobów jego redukcji.

          Dzieci do lat 10 mają prawo poruszać się po chodniku rowerem, starsze powinny same umieć zdecydować, czy jazda jest dla nich ryzykowna czy nie.

          Należy zakwestionować obowiązek jechania po pasie dla rowerów, podobnie jak obowiązek korzystania z dróg dla rowerów biegnących w mieście obok jezdni.

          Na czerwonym jeżdżą także samochody: czyżbyś tego nie potrafił zauważyć? Nie ma życia bez ryzyka. Nie udawaj gościa zawsze jeżdżącego bezpiecznie i zgodnie z przepisami. Nic nie daje ci prawa wyrokowania o zachowaniu innych.

          • 2 0

          • Redukcja ruchu samochodów z powodu rowerzystów i nie ma życia bez ryzyka

            Chłopie marnujesz się. Startuj wyborach do sejmu

            • 0 0

        • A ja kilka razy pisałem i zawsze dostawałem rzeczową odpowiedź.

          JP nie jest zbyt wąska. Normy są zachowane. To nie autostrada. Autobus mieści się na wyznaczonym pasie z zapasem. Ciężarówka obok też się zmieści.

          Bezpieczeństwo wzrasta, bo najniebezpieczniejsze są przejazdy dla rowerów a nie prosta droga. To na przejazdach najczęściej dochodzi do kolizji, a tutaj ich nie ma.

          Dzieci mogą jechać po chodniku. Dorośli też, bo na dawnej ścieżce wzdłuż JP ruch rowerowy jest dopuszczony. Możesz sobie wybrać którędy chcesz jechać.

          Co do uprawnień to 3/4 rowerzystów ma prawo jazdy (raport Allegro All For Planet).

          • 0 0

    • Pasy rowerowe to błąd, ale w twoim rozumowaniu (6)

      Pasy są bezpieczniejsze i wygodniejsze dla wszystkich uczestników niż drogi rowerowe (wydzielane z chodnika)

      • 4 2

      • (5)

        Poczekajmy rok i zobaczmy statystyki wypadków. Oby nie było śmiertelnego wypadku na Jana Pawła.

        Możesz jakoś uzasadnić swój pogląd ? Czy tak jest bo Ty tak napisałeś i już.

        • 0 3

        • sam pogooglaj sobie internet. To jest wiedza dostępna w zasięgu palców na klawiaturze (3)

          Polecam choćby "Koncepcję rozwoju systemu rowerowego województwa pomorskiego - zielona księga".

          • 4 0

          • Tak przypuszczałem (2)

            Bardzo wygodnie, sam sobie poszukaj.
            Napisano już wiele bzdur, było też wiele koncepcji.
            Mnie interesuje bezpieczeństwo i zdrowy rozsądek.

            Zamiast szukać w necie i czytać wolę wyjść z kamerą i nakręcić film jak pogorszyło się bezpieczeństwo na Jana Pawła.

            • 0 3

            • Bezpieczeństwo na JPII się nie pogorszy (1)

              o ile Ty i inni kierowcy go nie pogorszycie, usiłując pokazać rowerzystom "kto tu rządzi".
              Pas na JPII jest świetnym rozwiązaniem. Wyraźnie zaznaczone strefy przecinania pasów powodują, żeja, jako rowerzysta czuję się spokojny. Dopóki pas będzie respektowany przez kierowców, dopóty będzie bezpiecznie.

              • 3 0

              • Tak powiadasz

                Nieoświetleni rowerzyści po zmroku to kwintesencja bezpieczeństwa ale winny jest zawsze kierowca samochodu

                • 0 1

        • Pasy rowerowe lepsze bo:

          1. Po pierwsze brak przejazdów rowerowych (wybitnie mało wygodne i niebezpieczne rozwiązanie)
          2. Rowerzysta jest widoczny bo jedzie praktycznie po jezdni (nie gdzieś za krzakami za pieszymi i banderami gdzie jest przez kierowce słabo widoczny)
          3. Piesi się nie plączą rowerzystom, a rowerzyści nie plączą się po chodnikach (zwłaszcza jest to problem w okolicach skrzyżowań, przystanków autobusowych itd itp. tam gdzie jest dużo przejść)
          4. Swoboda w poruszaniu. Droga rowerowa prowadzi przeważnie w jednym kierunku ( skręt i włączanie się w inny kierunek jest utrudniony).
          2. Skręt w lewo to co najwyżej dwa światła, a nie jak jest teraz nawet 6(by legalnie skręcić)!!!!

          mam dalej pisać???

          • 3 0

    • "zwężona"? Poszerzona o 1,5 metra! (1)

      • 2 0

      • Nie bądź bezczelny

        Gdyby ulica została poszerzona o 1,5 metra nie byłoby problemu.
        Pasy dla samochodów zostały zwężone tak że jak na 1 pasie popsuje się autobus to drugi będzie miał problem żeby go ominąć.

        • 0 2

    • JP została fizycznie poszerzona!

      Kilka miesięcy ją przebudowywali. To nie było samo maźnięcie farbą, tylko poszerzenie drogi aby normy szerokości wszystkich pasów są zachowane.

      • 0 0

  • (5)

    a jak tam słynny autobus wożący rowery tunelem pod Martwą Wisłą ????

    • 3 5

    • (4)

      świetnie jeździ pusty

      • 1 2

      • bo to taki autobus poza czasem i przestrzenią,
        jeździ z nikąd do nikąd

        • 0 2

      • a jaki ma jeździć jak po sezonie nawet Twierdza Wisłoujście zamknięta - a smród siarki to można poczuć już w Letnicy nie trzeba jechać rowerem na Stogi

        • 1 2

      • bywa wypełniony (1)

        szkoda, że nie ma autobusów z bagażnikiem na rowery montowanym na przedniej masce - tak jak w miastach USA i Kanady.

        • 0 0

        • wiecej czasu by zajął montaż jak jazda tunelem

          • 0 0

  • parkingi (6)

    a parkingów brakuje, płacę podatki, płacę podatek drogowy i co, z tych pieniędzy budowane są ścieżki rowerowe, owszem są potrzebne ale chciałbym aby z pieniędzy ściąganych z samochodów budowana była infrastruktura dla samochodów

    • 9 10

    • "płacę podatek drogowy" (1)

      ktoś cię chyba w wała robi, bo nie ma czegoś takiego.

      • 4 1

      • Państwo przestępcze, aby uniknąć odpowiedzialności za roztrwonienie danin celowych (najlepiej to widzimy na przykładzie składek emerytalnych) wraca do systemu wspólnego wora. Podobnie z obciążeniami cen paliwa. Pierwotnie była tam składka na drogi, obecnie formalnie jest Vat, Akcyza, Opłata paliwowa - razem ponad 50% ceny. By żyło się lepiej.

        • 0 0

    • Drogi można remontować, ale to nie wszystko.

      Jest budowana, na inwestycje drogowe miasto co roku przeznaczało najwięcej pieniędzy. W tym roku także sporo zainwestuje wiec nie narzekaj.

      • 3 0

    • tylko tzw "ściezki rowerowe" buduje miasto, a miasto nie nakłada żadnych na ciebie podatków z tytułu posiadania auta.

      Z budżetu centralnego też nic na ten cel nie dostaje
      Z podatku drogowego budowane są drogi krajowe.

      Nie będę wspominał że podatek drogowy to tylko 4mld rocznie na całą Polskę.
      To starcza na przysłowiowe waciki. za 4mld ledwie jedną obwodnicę wybudujesz, a gdzie to jeszcze utrzymac

      • 3 1

    • wielopiętrowe parkingi stoją puste (1)

      Miejsc do parkowania jest bardzo dużo, w pobliżu centrum miasta w godzinach szczytu są zastawione samochodami - nie wszyscy płacą za parkowanie.

      W mieście brakuje sensownej polityki parkingowej (transportowej) a nie miejsc do parkowania - problemem jest nadmiar samochodów.

      Brakuje miejsc do parkowania rowerów w dzielnicach mieszkaniowych.

      • 4 3

      • minusy są, gdzie argumenty?

        • 1 1

  • Brakuje jeszcze w kilku miejscach

    Wzdłuż ul. Kartuskiej brakuje ścieżki na dość dlugim odcinku miedzy Łostowicką a Jasieniem, tak samo wzdłuż Warszawskiej i Jabłoniowej.

    • 4 2

  • Trasa rowerowa z Pruszcza do Gdańska (1)

    może mi ktoś powiedzieć dwie rzeczy: czy idzie jakoś objechać budowę Forum Radnia? No i lepsze pytanie: jak w Pruszczu dojechać teraz do Raciborskiego bo mądry burmistrzu Pruszcza przy budowie nowej kładki zakończył pas techniczny barierkami?

    • 4 2

    • Fajny ślepy deptak.

      Mnie bardziej dziwi dlaczego sciezka rowerowa idaca po drugiej stronie jest zakonczona barierkami, zamiast kładką nad kanalem i połączeniem z drogą.

      • 2 0

  • Dziury i kaluze

    Ścieżka rowerowa ul Havla na Chelmie

    • 2 2

  • wiem skąd ten artykuł.

    Na 2017r. nie przewidziano nawet złotówki na rozbudowę infrastruktury rowerowej.
    To co miało być zrobione w tym roku przesuwają na przyszły że niby się cos będzie dziać.

    • 4 3

  • a Niemiec płakał gdy tramwaje mu zabierano (1)

    zróbcie coś z tym niemieckim złomem bo ten Niemiec nadal płacze .... ze śmiechu

    • 4 2

    • Niemiec płacze ze śmiechu jak przyjeżdża do kraju,

      w którym mieszkańcy wierzą, że można zlikwidować korki poszerzając ulice w miastach.

      On już to ma za sobą i rozumie sens pobierania opłat za parkowanie w centrum.

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane