• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie "tak" dla budowy Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
27 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pociągi, które pojadą po torach Kolei Metropolitalnej będą wyposażone w silniki elektryczne o dużej mocy, by zapewnić dostateczne przyspieszenie na wzniesieniach. Pociągi, które pojadą po torach Kolei Metropolitalnej będą wyposażone w silniki elektryczne o dużej mocy, by zapewnić dostateczne przyspieszenie na wzniesieniach.

Gdańsk przekaże grunty pod budowę Kolei Metropolitalnej. I to prawie za darmo. Miasto dopuszcza darowiznę lub oddanie terenów z 99 proc. bonifikatą.



Przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska. Przebieg Kolei Metropolitalnej na terenie Gdańska.
W Urzędzie Miejskim w Wydziale Programów Rozwojowych trwają prace nad przekazaniem samorządowi województwa pomorskiego gruntów, do których prawo własności aktualnie posiada miasto. Przez działki będzie wiodła Kolej Metropolitalna.

- Rozpatrujemy dwa sposoby przeniesienia prawa własności. Pierwszy zakłada przekazanie działek w formie umowy darowizny. Natomiast druga metoda przewiduje podpisanie umowy sprzedaży z jednoczesnym udzieleniem 99 proc. bonifikaty - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych.

Urzędnicy podkreślają, że przekazanie terenów możliwe będzie po zarządzeniu prezydenta i uchwale Rady Miasta. Z tym jednak nie powinno być problemów, bowiem większość radnych popiera budowę Kolei Metropolitalnej.

Jaką powierzchnię władze Gdańska przekażą samorządowi województwa? - Teraz trudno jest określić, ile dokładnie działek trafi do majątku zarządzanego przez Marszałka Województwa. Część gruntów musi zostać wydzielona. Ponadto trwa szacowanie wartości rynkowych nieruchomości - wyjaśnia Dawidowski.

Budowa Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej to zadanie spółki utworzonej przez samorząd województwa pomorskiego - Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A.

Inwestycja ma kosztować 719 mln zł netto, z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdyni. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest na wiosnę 2015 roku.

Zobacz film promujący budowę Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (185) 9 zablokowanych

  • Nareszcie, mam dosc odwożenia i przywożenia znajomych z Polski, którzy korzystają z Portu Lotniczego im. bolka. (2)

    :p

    • 2 1

    • (1)

      To po co ich odbierasz? Mają autobusy.

      • 3 1

      • po co po co...

        leniwi się porobili tacy... udają , że się pogubią itp.:p

        • 0 1

  • Co do sondy: 2 x podarowałem mieszkanie a dzisiaj jestem bezdomny.

    Bezdomni nie kupują kryształów a Gdańśk buduje stadiony zamiast mieszkań...

    • 3 0

  • Oni tego nigdy nie zbuduja bo utopią się w przekrętach

    a jak zrobią to się zaraz rozleci bo w Polsce jest niska jakość robót materiałow i jeszcze wszyscy muszą coś ukraść z budowy i zarobić krocie a to duży projekt to będzie dużo przekrętów

    • 2 1

  • A w którym miejscu w Jasieniu? (2)

    -Ma powstać przystanek kolei metropolitarnej

    • 0 2

    • Przy stawku (1)

      A w zasadzie za

      • 0 0

      • Przy stawku

        -A stawek gdzie się znajduje?-Bo już od stu lat w Jasieniu nie byłem

        • 0 0

  • Wszystko pięknie tylko szkoda, że ta kolej będzie do Wrzeszcza, a nie do Gdańska Gł.

    • 5 3

  • Trakcja ma byc spalinowa.

    elektryczna byc moze za pare lat....wiec artykuł jest bez sensu panie Macieju Naskręt..

    • 3 0

  • Jak dla mnie-będzie ciężko

    Podejrzewam,że po Euro wizja KM diametralnie się zmieni- zamiast kolei odbujdują nasyp ale puszczą górą autobusy.Przecież to jest od cholery kasy,lepiej zakończyć torowanie Gdańska na przystankach Rakoczego wraz z Moreną i dziękuje.Wydaje mi się,że składy,kładzenie torów,później elektryfikacja tylko spowoduje utopienie mega kasy- pojadą górą tylko autobusy,taxi i uprzywilejowane reszta dołem odpicowaną Słowackiego a kolejki niech sobie na makietkach stawiają w gabinetach :)

    • 1 8

  • to w koncu jak bedzie biegla ta kolej przez chwaszczyno (1)

    • 0 3

    • Gdynia nie będzie miała tej kolei

      • 0 1

  • (2)

    Powiedzenia: "Lepiej zapobiegać niż leczyć", "Nie chciało się nosić teczki, to trzeba nosić woreczki", "Kto nie ma w głowie, ten ma w nogach", choć odwołują się do innych przykładów, mają jedną wspólną treść. Nawołują one do przemyślenia sprawy zanim wprowadza się ją do realizacji.W Gdańsku, mieście z którego pochodzę, planowana jest inwestycja budowy kolei metropolitalnej. Jest to, moim zdaniem, najważniejsza inwestycja dla naszego miasta od czasów Bismarck'a. Wprowadza ona szanse na sprawną komunikacje miejską z nowymi dzielnicami Gdańska, które są obecnie zupełnie odizolowane. Te dzielnice z centrum łączy jedynie autobus. Ostatni odchodzi około godziny 23.00.Alternatywnie mieszkańcy mogą wybrać samochód, skazując się na stanie w korkach, gdyż jedyna droga łącząca te dzielnice z centrum to dwupasmówka, która jest wiecznie zakorkowana. Planowana kolej jawi się, więc jak zbawienie. Może zarówno odciążyć połączenia drogowe, jak i wypełnić lukę połączeń nocnych. Kolej metropolitarna ma także stanowić połączenie miedzy lotniskiem a centrum. I tutaj pojawia się pytanie. Dlaczego na fazie projektu (teraz) nie można pomyśleć o tym, aby istniały bezpośrednie pociągi z lotniska do centrum, czyli takie, które nie zatrzymują się nigdzie oprócz lotniska i centrum. Kiedyś dworzec, a teraz lotnisko stanowi wizytówkę miasta.Dlaczego zmęczeni podróżni mają zatrzymywać się na wszystkich stacjach?Dlaczego ludzie, którzy często śpieszą się na samolot mają być skazani na wieczne przystanki. W trójmieście planuje się także budowę drugiego lotniska w Gdyni-Kosakowo. Należy przewidywać, że cześć podróżnych będzie miała loty łączone, tranzytowe. Jeden lot z Gdańska, drugi z Gdyni. Na ten wypadek też należałoby zapewnić bezpośrednie, publiczne połączenie między tymi lotniskami.Wprowadzenie połączenia bezpośredniego nie wymaga wielkiego nakładu inwestycyjnego, jeżeli pomyśli się o tym za wczasu. Na przykład, na niektórych odcinkach (najlepiej przystanki) muszą pojawić się równoległe tory, tak aby pociągi mogły się wymijać, te expresowe i te, które zatrzymują się wszędzie. W przypadku Gdańska, połączenie bezpośrednie miedzy lotniskiem a Wrzeszczem nie powinno zając więcej niż 10 minut.Czy nie jest to gra warta świeczki?Jeżeli jednak nie uwzględni się tego teraz, zanim inwestycja ruszy, przebudowa torów może być niemożliwa lub nieopłacalna. Jeżeli nie pomyśli się na tym etapie o możliwości/konieczności wprowadzania torów równoległych, może to w przyszłości wiązać się z ogromnymi wydatkami.Inne rozwiązanie, niewymagające nakładu finansowego, a takie, które usprawniłoby ogromnie transport miejski w trójmieście to wprowadzenie połączeń bezpośrednich szybkiej kolei miejskiej (popularnie zwanej SKM) z Gdańska go Gdyni przez Sopot. Obecnie SKM zatrzymuje się na wielu stacjach, także w efekcie podroż z Gdańska do Gdyni zajmuje około 45 minut. Istnieje wielu pasażerów, którzy podróżują codziennie z Gdańska do Gdyni i z powrotem. W przypadku połączenia bezpośredniego podroż taka nie powinna zajmować więcej niż 15 minut. Czyli wszyscy pasażerowie, którzy przemierzają tą trasę codziennie mogliby zaoszczędzić godzinę dziennie dla swoich rodzin, hobby i przyjemności. Ponadto możliwe, że także odciążyłoby to połączenie drogowe na tej trasie.Z Gdańska do Gdyni prowadzi tylko jedna ulica. Jest ona, co prawda cztero-pasmowa, ale każdy jeden wypadek wprowadza paraliż ruchu drogowego. Co więcej, wprowadzenie alternatywnej drogi jest w najbliższej przyszłości niemożliwe, a z pewnością byłoby bardzo drogie. Z drugiej strony wprowadzenie bezpośredniego połączenia SKM Gdańsk-Gdynia nie wiąże się z żadnymi inwestycjami rozbudowy infrastruktury. Tory równolegle istnieją. Obecnie są wykorzystywane przez pociągi dalekobieżne. Należałoby także pomyśleć o sprawniejszych połączeniach dla mieszkańców Pruszcza i Redy.Wniosek: w Gdańsku jest prowadzonych wiele inwestycji mających na celu poprawienie transportu. Są to inwestycje nowe i kosztowne. Zadłuża się miasto Gdańsk, wykorzystywane są fundusze europejskie, dopłaca do tego rząd. W wielu przypadkach po kilku latach okazuje się, ze inwestycja ma luki i nowe ulica są remontowane czy przebudowywane. Jeżeli nie będziemy naszych “ostatnich pieniędzy” wydawać rozsądnie, a także myśleć o jak najlepszym wykorzystaniu zasobów, które posiadamy, to nie tylko nasz rząd pójdzie z teczkami, nie tylko prezydenta wywiozą na taczkach, ale cale społeczeństwo będzie musiało się udać po rozum do głowy.

    • 4 4

    • dobrze prawisz

      potrzeba jeszcze w Gdańsku Zaspie duży parking, aby można było zostawić samochód (z dzielnic Przymorza, Żabianki,...) i pojechać kolejką np. do Babich Dołów, gdzie obecnie trwa przetarg na rozbudowę Terminala Pasażerskiego Gdynia-Kosakowo.

      • 1 0

    • Niepotrzebne tory równoległe.

      Zakładając że kolejki na lotnisko beda jeździc co ok 15min to co druga kolejka mogłaby jeździć bezposrednio Centrum - Lotnisko

      • 0 0

  • Skucha! Nazwa tego składu rozpoczyna się od "EN". To znaczy: "Elektryczny do niskich peronów".

    Czyli nadal będzie wielka przepaść między drzwiami, a peronem. Nawet jeśli nowe perony dla PKM będą dostosowane, nie będą się nadawać te między Wrzeszczem, a Gdańskiem Głównym. Nie wspominając o Gdyni Głównej z którą też ma łączyć PKM.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane