• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce nowe autobusy, ale już nie gazowo-elektryczne

Patryk Szczerba
26 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Miasto prawdopodobnie już nie zorganizuje kolejnego przetargu na zakup autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych. Miasto prawdopodobnie już nie zorganizuje kolejnego przetargu na zakup autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych.

Trzy razy nie udało się rozstrzygnąć przetargu na zakup 10 autobusów gazowo-elektrycznych dla Gdyni wartych 16 mln zł. Kolejnych podejść może nie być. Miasto chce otrzymać innego rodzaju autobusy. Na to musi zgodzić się rząd hiszpański, wykładający za pośrednictwem polskiego Ministerstwa Środowiska środki na zakup pojazdów.



Czy ministerstwu uda się przekonać rząd hiszpański, by zmienił warunki dotyczące technologii autobusów?

Nie było dla nikogo tajemnicą, że połączenie napędu gazowego z elektrycznym to technologia bardzo rzadka także w Europie. Jest zarazem ekologiczna i dodatkowo promowana przez Unię Europejską. Wynikiem takiej promocji jest m.in. europejski program Gazela. Pieniędzmi z tego projektu dysponuje wciąż w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Do wydania było 80 mln zł na zakup nowych pojazdów.

W Częstochowie narzekają

To spora kwota, więc był też haczyk, o czym pisaliśmy rok temu. Pieniądze trafiły do Polski po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd hiszpański zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał prototypową hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane są w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.

Mimo tej wiedzy, w kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta, w tym Gdynia, która w wyścigu znalazła się w czołowej dwójce. 66 mln zł utrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów. Jedyną ofertę na dostarczenie pojazdów złożyła firma Lider Trading z Warszawy - producent autobusów Solbus.

Jak donosiły lokalne media, z hybrydami od początku były problemy, pojazdy potrafiły się zapalić w trakcie jazdy. W marcu doszło do awarii, z powodu której wycofano wszystkie kursujące pojazdy. Producent został zobligowany do bieżącego usuwania usterek. Do teraz w nieoficjalnych rozmowach odpowiedzialni za transport publiczny w Częstochowie nie ukrywają, że cała inwestycja okazała się klapą. Kłopotów z pojazdami z napędem hybrydowym nadal nie brakuje.

Gdynia zachowawczo

Gdynia takich problemów nie miała, bo żaden pojazd z napędem nie wyjechał na ulice. Do ogłoszonego przez miejską spółkę - Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej - trzeciego przetargu, podobnie jak do poprzednich dwóch, nikt się bowiem nie zgłosił. Powodem były surowe kryteria. Autobusy miały być zupełnie nowe i wyprodukowane w 2017 roku, a producent miał posiadać wyniki testów ich zachowania w ruchu miejskim.

Tata Hispano CNG Hybrid. Jedna z gazowo-elektrycznych hybryd jeżdżąca po ulicach Hiszpanii Tata Hispano CNG Hybrid. Jedna z gazowo-elektrycznych hybryd jeżdżąca po ulicach Hiszpanii
Zachowawczej postawie miasta nie dziwią się eksperci z branży komunikacyjnej. Obserwacja Częstochowy pokazuje bowiem, że ryzyko nietrafionych zakupów jest duże. Poza tym ciężko przewidzieć, jak za parę lat będzie wyglądała eksploatacja autobusów tego typu i jak się przełoży na całkowity koszt zakupu.

W związku z tym, coraz więcej wskazuje na to, że pieniądze przeznaczone na ten cel mogą ostatecznie przepaść, chyba że uda się zmienić technologię, np. na hybrydę z silnikiem diesla. Rozliczenie środków musi nastąpić do końca 2017 roku.

Dobrym rozwiązaniem na pewno nie jest bierna postawa. Przykłady z Estonii i Litwy, będących w takiej samej sytuacji pokazały, że samorządy razem z operatorami mogą skutecznie wpływać na rządzących, by ci działali w ich interesie na europejskim forum.

Naciski przez ministerstwo

Miasto z takim wnioskiem wystąpiło po tym, gdy nie udało się rozstrzygnąć trzeciego przetargu.

- Czekamy na efekt rozmów Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z przedstawicielami rządu hiszpańskiego. Tak naprawdę możemy się im przyglądać i liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby - wyjaśnia Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
O to, jak postępują negocjacje, zapytaliśmy urzędników z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Dostaliśmy zdawkową odpowiedź.

- Obecnie trwają rozmowy w trybie roboczym między stronami umowy - Ministerstwem Środowiska oraz przedstawicielami rządu Hiszpanii. Nie podjęto jeszcze żadnych ostatecznych decyzji odnośnie działań zarówno w zakresie realizacji inwestycji przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni, jak również w zakresie zmiany technologii - wyjaśnia Donata Bieniecka-Popardowska, główny specjalista z Wydziału Komunikacji Społecznej NFOŚ.

Miejsca

Opinie (218) 2 zablokowane

  • Czy Pan Szczerba przeczytał swój artykuł po napisaniu?

    Chyba nie, bo tak ewidentne byki na pewno nie uszły by jego uwagi.

    • 2 1

  • nie ochodzi mnie

    plotka o romansie szczurka mnie nie obchodzi, obchodzi mnie stan ulic w Gdyni, gdzie coraz wiecej dziur i pofalowanego asfaltu...zaczyna sie degradacja ulic..

    • 6 0

  • (2)

    Gdynia powinna przede wszystkim postawić na trolejbusy, a nie na jakieś hybrydy i z dofinansowania unijnego rozbudować infrastrukturę, w sensie trakcje, np z kaczych buków do osowy, koleczkowa, albo w Sopocie ulicą Malczewskiego , sopocka do Wielkopolskiej. Takich przykładów rentownych tras mozna mnożyć w nieskończoność,

    • 2 6

    • w trójmieście nie ma ani jednej rentownej trasy autobusów (1)

      Kiedyś ponoć linia R była w stanie się mniej-więcej utrzymać, teraz z tego co wiem nie ma ani jednej linii która byłaby chociaż bliska wyjścia na zero.

      Cała komunikacja autobusowa w trójmieście wymagała bardzo dużych dopłat - kilkukrotnie przekraczających wpływy z biletów.
      Wpływy z biletów są tu tak niewielkie (w porównaniu z dotacją), że w zasadzie można by z nich równie dobrze zrezygnować.

      • 0 2

      • Mędrcze,a gdzie na świecie komunikacja jest rentowna ,jeden przykład poparty wiarygodnymi dowodami.

        • 0 0

  • Po co pakować się w jakąś dziwaczną technologię hybrydową,a właściwie dwutrakcyjną?Wystarczą sprawdzone rozwiązania jak trolejbus z dodatkowymi bateriami,albo autobus elektryczny,który od trolejbusu różni się w zasadzie tylko brakiem możliwości zasilania z sieci napowietrznej podczas jazdy.

    • 1 2

  • Autobusy elektryczne to bardzo dobry pomysł.

    • 0 0

  • Czy to fotomontaz

    • 1 0

  • Czy to fotomontaż czy geniusz kierowców? (1)

    A ja jestem ciekawa czy zdjęcie jest oryginalne, bo jeżeli tak to szacun dla kierowców.

    • 2 0

    • O, ktoś kierowców szanuje. Toć to rzadkość.

      • 0 0

  • Autobusy tylko na węgiel ! - tak każe jedyna słuszność czyli PiS.

    j/w

    • 0 1

  • Prawo do emisji spalin

    Pomysł Goldman Sachs na handel emisjami i grabienie obywateli z pieniędzy za pośrednictwem ich rządów. A najwięcej emisji CO2 i tak wytwarzają ... krowy.

    • 0 0

  • Poczytajcie między wierszami

    Tak się robi interes w UE.

    Dlaczego Polska (kraj który musi płacić najwyższe kary w Europie za przekroczenie emisji CO2), jeszcze odsprzedaje prawa do emisji innym?

    I jak mądry rząd to rozegrał? Tak że my musimy te pieniądze oddać Hiszpanom za technologię którą posiada tylko ich kraj.

    Jednym słowem - daliśmy się przekręcić dwa razy i jeszcze na koniec zapłacimy za to żeby Hiszpanie uczyli się robić takie autobusy, za nasze pieniądze i nasze ryzyko.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane