• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: rok 2016 rokiem oszczędności

Michał Sielski
12 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W tym roku nie będzie w Gdyni dużych inwestycji. W tym roku nie będzie w Gdyni dużych inwestycji.

Rok 2016 będzie w całej Polsce rokiem Feliksa Nowowiejskiego, którego nazwiskiem nazwano Bulwar Nadmorski zobacz na mapie Gdyni. Dla Gdyni będzie też jednak rokiem oszczędności, bo pierwszy raz od lat zapowiadana jest nadwyżka - więcej do kasy ma wpłynąć, niż wypłynąć. Miasto nie planuje dużych inwestycji, ale za to spłatę części kredytu.



Jak oceniasz tegoroczny budżet Gdyni?

Dochody Gdyni w 2016 roku zaplanowano na 1 mld 278 mln złotych. Nadwyżka budżetowa wyniesie 25 mln zł, jeśli wszystkie założenia budżetowe zostaną zrealizowane. Zazwyczaj nie udaje się jednak zakończyć, a często nawet rozpocząć wszystkich inwestycji, więc można spodziewać się jeszcze większych oszczędności. A konkretniej - spłaty zobowiązań z lat ubiegłych.

Najwięcej - już tradycyjnie - pochłonie oświata (29,89 proc. wydatków) oraz transport (22,70 proc.).

- Inwestycji jest coraz mniej. Można wręcz powiedzieć, że to stagnacja - podkreśla radny opozycji, Michał Bełbot z PiS.
Kompletnie nie zgadzają się z tym przedstawiciele ugrupowania rządzącego miastem, choć zauważają, że rozmach jest tym razem znacznie mniejszy niż w latach poprzednich.

- To budżet przejściowy, bo spłacamy część wierzytelności, ale nie zapominajmy, że aż 2/3 wszystkich wydatków majątkowych przeznaczamy na inwestycje. A to niebagatelna kwota 147 mln zł - podkreśla Marcin Wołek, radny Samorządności rokrocznie broniący gdyńskiego budżetu.
W tym roku próżno jednak szukać wielomilionowych inwestycji, jakimi były choćby budowa Muzeum Emigracji, Gdyńskiego Centrum Filmowego, systemu Tristar czy rozbudowa Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego lub lotniska Babie Doły-Kosakowo.

Mamy za to zarezerwowane 22 mln zł na przebudowę skrzyżowania przy dworcu Gdynia Główna, 2 mln zł na wciąż przekładaną modernizację przystani rybackiej na Oksywiu i podobną kwotę na rewitalizację Chyloni. Aż 41 mln zł pochłonie modernizacja dróg, 16 mln zł przeznaczono na zakup autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG. 5 mln zł pochłonie nowa wystawa i utrzymanie Centrum Nauki Experyment w PPNT.

Opinie (223) 6 zablokowanych

  • Za to w 2026 roku na setną rocznicę nadania Gdyni praw miejskich miasto będzie imponujące (3)

    - Ważne, że w mieście jest bardzo dobry gospodarz !!! Skupia się na właściwym planowaniu przyszłości miasta, na co dowodzą najwyższe uznania krajowe i zagraniczne i te najbardziej ukochane od mieszkańców: - Niemniej twardo stąpa po ziemi, ponieważ wie ile zajadłości i zło-życzenia dookoła. Najważniejsza jest merytoryczna i stabilna ciągłość myślenia i działania.

    Pieniądze trzeba szanować, a nie wydawać na drobne małostkowe inwestycje. Tylko wielkie mają w Gdyni przyszłość, więc należy dodać pożyczki i wziąć dużo większe, aby miasto z morza i port nie utracili dalszej możliwości rozwoju i konieczności tworzenia nowych wysp i morskich terminali.

    • 5 12

    • Nie dodać

      a oddać !!!

      • 1 0

    • genialne (1)

      ale nie zalajkuje aby nie było wody sodowej

      • 1 0

      • a lajkuj;)

        • 1 0

  • A ja jestem w stanie przeczekać nawet dwa lata (3)

    - gdy wybudują przejazd (tunelu) pod głównym wejściem do portu i skrócą czas dojazdu do centrum w tym zanieczyszczanie środowiska. - Miałaby powstać także nowa szybka linia kolejowa (lub dwusystemowy tramwaj szynowy) do rozbudowujących się dzielnic zachodnich; Chwarzno i Wiczlino no może i Dąbrowy. Częściowo pokonać pod ziemią w tunelu wzgórza morenowe. Trasa rowerowa z wejścia na plaży 20 do jedynki z cała infrastrukturą.

    • 3 4

    • dlaczego myślisz głównie o udogodnieniach do jazdy samochodem po mieście? (2)

      W ciągu tego roku można by zaprojektować i zbudować zwodzoną kładkę pieszo - rowerową od ulicy Admirała Wagi do placu W. Gombrowicza i stworzyć możliwość dojazdu tysięcy ludzi dziennie do centrum Gdyni za koszty nieporównanie niższe niż koszt tunelu pod głównym kanałem portowym.

      Kopenhaga daje lepsze warunki życia niż Nowy Jork, który próbuje ją naśladować, ale ma jeszcze duużo do zrobienia.

      • 3 3

      • dlaczego myślę głównie o udogodnieniach do jazdy samochodem po mieście?

        Bo od jazdy rowerem dobrobytu nie zbudowano?

        • 2 0

      • o trasie rowerowej

        także pisze, a ta kładka a i owszem - w końcu w Kopenhadze ją budował, zdaje się - Vistal

        • 0 0

  • Przegrzanie inwestycyjne (1)

    Zaciskanie pasa w tym roku - ciche przyznanie się do kiepskiej sytuacji finansowej miasta. Przez PiSIS koszty obsługi zadłużenia pewnie wzrosną.
    Pływalnia olimpijska szybko nie powstanie - a szkoda - ten obiekt pięknie podtrzymałby megalomańskie zadęcie Gdyni.
    Kryzys nie przeszkadza jednak kupować magistratowi nowych (na pełnym wypasie) samochodów. Zainteresowanych zapraszam na chodnik przed UM. Stoją tam dwie nowe Skody - Octavia i Superb w wersji Lauren & Klement.

    • 13 3

    • Zaciskanie pasa to jest od wielu lat. W tym roku to już w tym pasie zaczyna brakować dziurek

      • 6 1

  • Nie ma informacji ile kasy jest " topionych " w utrzymanie lotniska - widmo . Brakuje odwagi ?

    • 17 1

  • Z roku na rok będzie jeszcze gorzej

    Już teraz przeładunki w gdyńskim porcie spadły o 1,5 mln ton. Dramatyczne spadki odnotowują zwłaszcza gdyńskie terminale kontenerowe. Kolejni armatorzy przenoszą się do Gdańska, a gdański port kolejny raz poprawił najlepszy wynik przeładunków w historii polskich portów.

    Najgorsze, że Gdynia przestała przyciągać dużych inwestorów tworzących miejsca pracy. Pod tym względem Gdańsk całkowicie dominuje w naszym regionie. Podobnie zresztą jak w inwestycjach w budowę i remonty infrastruktury czy pod względem powstającej powierzchni biurowej, mieszkaniowej, hotelowej czy magazynowej.

    W jednym Gdynia wiedzie prym. W ilości pieniędzy przeznaczanych na PRopagandę sukcesu, różnego rodzaju redbule, zloty żaglowców czy sylwestry z polsatem. No ale chyba nie o to chodzi..

    • 18 3

  • Szczurek na własne życzenie załatwia Gdynie, a dokładniej to koszty utrzymania jego "inwestycji"

    Ciężko było utrzymać już samo nadmiernie rozbudowane PPNT, a doszły do tego muzeum emigracji, szkoła filmowa, lotnisko, kolejka na kamienną górę, infobox, stadion czy hala widowiskowa. A oprócz kosztów utrzymania budynków trzeba doliczyć jeszcze koszty wynagrodzeń zatrudnionych tam osób oraz spłatę kredytów zaciągniętych na budowę. Sytuacji miasta raczej nie pomogły dziesiątki milionów wydane na red bule, openery, sylwestry i całą masę innych drogich imprez

    Przez taką politykę trzeba teraz likwidować szkoły, brakuje miejsc w żłobkach czy pieniędzy na remonty i budowę dróg i chodników

    • 15 5

  • (2)

    szczurek to Grabarz Gdyni. Jesli w pore nie odwola sie tego pomylenca od krzewienia tzw. "kultury" co w jego wykonaniu sprowadza sie do namnazania etatow w pseudoszkolach filmowych, forach nieudacznikow, czy innych tym podobnych potworkach przy jednoczesnej biernosci ws.wizji rozwijania miasta, to doprowadzi do wyludniania Gdyni i odplywu nie tylko ludnosci, ale i firm. Ten zlotousty bufon totalnie nie dziala w zaden skuteczny sposob zeby wspoldzialac na rzecz rozwoju portu i przyciagania do Gdyni przedsiebiorcow. Facet nawet na soltysa - bez obrazy tych ostatnich - nie nadaje sie, nie wspminajac juz o 250 tys.miescie

    • 23 6

    • (1)

      Co on może?

      • 0 2

      • Biedaczek. No nic zwyczajnie. Przecież on nie zarabia tylko wydaje

        • 2 0

  • Z unijne pieniążki fajnie się inwestował, czyż nie? (1)

    A teraz nie dali, to ogłaszamy stagnację?

    • 9 1

    • Za unijne pieniążki tez słabo szlo w Gdyni inwestowanie

      Polecam popatrzeć w rankingi miast którym udało się pozyskać najwięcej środków. Gdynia jest daleko w tyle.

      • 7 0

  • Mozna przypomniec ze kiedys jeszcze w

    latach 50-tych Bulwar Nadmorski nazywano Bulwarem Szwedzkim. Ale nie znam genezy tej dawnej nazwy.

    • 4 0

  • ?! (2)

    zaraz, zaraz, czy ja dobrze rozumiem:

    jedno skrzyżowanie - 22 000 000

    pokaźna część największej dzielnicy miasta - 2 000 000

    czy to kolejny, ponury żart, Panowie Urzędnicy?

    • 8 3

    • Budżet ustala Rada Miasta, nie urzędnicy

      I jest wśród nich też parę kobiet, nie sami Panowie ;)

      • 0 3

    • Dokładnie. To jest jakiś skandal. Najwięcej mieszkańców Gdyni mieszka na Chyloni

      a Szczurek chyba zapomniał, że ci ludzie mają prawa wyborcze. No ale widocznie tak jest jak się dostaje prawie 80% głosów

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane