• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gotowe przejścia pomiędzy nitkami tunelu pod Martwą Wisłą

Michał Stąporek
3 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Gruba warstwa lodu pokryła instalacje, którymi płynie solanka o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Rury z solanką zmroziły grunt pomiędzy nitkami tunelu, co pozwoliło wykonać w nim przejście.
  • Gotowe przejście między tunelami, na razie z tymczasową konstrukcją.
  • Na całej długości tunelu znajdzie się siedem przejść łączących obie nitki podziemnej przeprawy.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.
  • W tunelu trwa już budowa konstrukcji, na której oparta będzie jezdnia dla samochodów.

Dwie nitki tunelu pod Martwą Wisłą są już połączone w pięciu miejscach. Trwają prace przy dwóch ostatnich połączeniach.



W długim na ponad 1 km tunelu znajdzie się docelowo siedem bram - przejść pomiędzy obiema nitkami przeprawy. Zbudowano je ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom tunelu, oraz ułatwienia codziennego serwisowania tunelowych instalacji pracownikom obsługi.

O ile obie nitki tunelu zostały wywiercone maszyną do drążenia tuneli, o tyle przejścia powstały w inny, choć równie spektakularny sposób.

Zaczęto od zmrożenia ziemi w tych miejscach południowego tunelu, gdzie miały powstać połączenia. W grunt wprowadzono rury, którymi popłynęła solanka o temperaturze sięgającej -35 stopni Celsjusza. Wystające na zewnątrz instalacje pokryły się grubą warstwą lodu. Efekt: wyglądały niczym wykorzystana w nadmiarze pianka montażowa. Lodowe twory podziwiali goście dnia otwartego tunelu, którzy przeszli pod Martwą Wisłą na początku września.

Gdy grunt został już dostatecznie zmrożony, "otwarto" obudowę tunelu, czyli zdjęto część betonowych tubingów, które wcześniej ułożyła maszyna drążąca. Z tak powstałej bramy w betonowej obudowie, metodami górniczymi wydobyto grunt. Jednocześnie wykonywano tymczasową obudowę przejścia.

Gdy dokopano się do już do biegnącej równolegle nitki tunelu północnego, otwarto jego "obudowę". Gdy połączenie było już gotowe, przystąpiono do wykonania obudowy tymczasowej. Docelowo zostanie ona zastąpiona konstrukcją złożoną z dwóch kołnierzy i części wykonanej w technologii monolitycznej.

Co ciekawe, dopiero po wykonaniu tej docelowej konstrukcji, wyłączona zostanie instalacja mrożąca grunt między obiema nitkami tunelu.

Otwarcie tunelu w czerwcu

Według zapisów umowy, prace w tunelu miały zakończyć się w październiku 2014 r. Tyle tylko, że upadłość Hydrobudowy, czyli partnera OHL przy tym kontrakcie, opóźniła prace budowlane. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem tunelu, nie naliczają jednak wykonawcy kar umownych za opóźnienie. Z drugiej strony inwestor nie dopuszcza też wzrostu wynagrodzenia dla wykonawcy powyżej ustalonego w przetargu.

Realny termin oddania do ruchu tunelu pod Martwą Wisłą to czerwiec 2015 r. - Na ponad 90 proc. nastąpi to w tym okresie - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki miejskiej GIK, nadzorującej budowę przeprawy.

  • Przekrój tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Przekrój poprzeczny dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Lokalizacja tunelu pod Martwą Wisłą.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu


Tłumy gdańszczan zwiedziły tunel pod Martwą Wisłą

Opinie (141) 5 zablokowanych

  • Śmieciami z szadułek zrobić podsypkę pod asfalt bedzie taniej

    • 2 17

  • Czyli latem rozwiązują GIK?

    • 6 14

  • Gdynia future is not here (1)

    A w Gdyni tylko makiety, wizualizacje, plany, kolorowe obrazki. Artykuły o Gdyni są stale w trybie przyszłym, Gdynia zbuduje, Gdynia planuje, Gdynia zrobi.....

    Non stop propaganda.

    • 29 5

    • Ja tez nie głosowałem i nie zagłosuje na szczurka

      Ponieważ jest to po prostu słaby prezydent z wybujałym ego

      • 18 1

  • Szkoła "red." Naskręta (1)

    Ile razy w kilkunastu zdaniach mozna powtórzyć słowo nitka? Wiele razy. Zapewne wtedy czytelnik odniesie wrażenie, ze piszący wiadomość zna się na rzeczy

    • 5 9

    • nitka

      To ulubione slowo Pana redaktora...;)

      • 2 1

  • Stępa powinien obejrzeć tunel i pomyśleć o Puckiej (3)

    • 21 2

    • Ma ważniejsze sprawy (1)

      Np. miejska kolej linowa.

      Czas już podziękować Panom z Samorządności, ponieważ oderwali się od rzeczywistości.

      • 18 1

      • Macie caaaałe 4 lata na dziękowanie :D

        ahhahahahahahahhaaha

        • 6 0

    • Szczurasyi wolą twierdzić, że "się nie da" niż zabrać się do roboty

      • 14 0

  • prom (1)

    co będzie z promem Wisłoujście ? ile za bilet - piechota przez tunel

    • 2 13

    • 158

      Do zobaczenia w autobusie 158!

      • 13 0

  • Trykosko...zawód "prezes"

    • 12 10

  • Cyt: "Gruba warta lodu pokryła instalacje..."

    Chyba warstwa ;)

    • 3 0

  • Pan Rysio jak zwykle optymista pełną gębą (1)

    W czerwcu to będą wakacje i to jest pewne, a nie termin wykonania tunelu. Pan Rysiu tak samo jak w przypadku stadionu "zapewnia" że zdążymy. A i jeszcze jedno zapewnienie... pewne jest to, że będzie premia!

    • 12 8

    • pseudooptymizm

      najpierw przedłuzymy termin pod byle pretekstem, zrezygnujemy z należnych kar, a potem powiemy, że wszystko było w terminie. Hurrra ! Szampan i medale !

      • 0 0

  • Rower (7)

    Co to za tunel ze, rowerem nie przejedziesz? Co za cymbał robił projkt.

    • 5 33

    • (4)

      No właśnie zamiast promu dają nam stary śmierdzący ropą autobus. Prom nie tylko był środkiem transportu ale i atrakcją turystyczną. A tak co będzie wielkie g będzie

      • 1 18

      • (1)

        i czego minusy stawiacie jak ja prawdę napisałem. Co prawda w oczy kole!!!!!!!!!!!!!!

        • 0 18

        • Ten tunel już jest bardzo drogi. Gdyby miało być jeszcze miejsce na rower czy tory tramwajowe

          cena wzrosła by wielokrotnie. Niewielka zmiana szerokości powoduje bardzo duży wzrost kosztów. Rower przewieziesz za darmo autobusem

          • 10 0

      • a ten cały prom to jakiś "cud techniki"??? (1)

        to jest taki szrot, że ludzie na nim pracujący bali się pływać, tyle było awarii, uchybień itd...
        Wielka mi atrakcja turystyczna, smrodzący, przerdzewiały grat nadaje się jedynie na złom....

        • 2 0

        • Jednym z argumentów jest chociażby doprowadzona do niego droga rowerowa która jest przedłużeniem trasy nadmorskiej z Sopotu a tak to ona zarośnie trawą

          • 0 2

    • jak pedałujesz tak jedziesz

      • 2 0

    • maruda

      idąc Twoim tokiem myślenia obwodową też zj...li bo ścieżki nie ma ? By nie narażać roweżystów na ryzyko wybudowano ścieżkę w lesie wzdłóż Spacerowej i co - cykliści jeżdżą ulicą. Tunel jest alternatywą dla odciążenia centrum Gdańska dla pojazdów samochodowych może właśnie dla tego nie planowano ścieżki rowerowej i chodnika ;)

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane