• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jesienią pojedziemy nowymi wiaduktami przy Forum Gdańsk. W weekend utrudnienia

Maciej Korolczuk
18 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

W ostatnie dwa weekendy wakacji zostanie wyłączony z ruchu odcinek ul. 3 Maja w kierunku Huciska od al. Armii Krajowej do ul. Rogaczewskiego. Zmiany są spowodowane pracami przy nowych wiaduktach i połączeniu ich z istniejącym układem drogowym. Za to jesienią pojedziemy nowymi wiaduktami.



Odczuwasz utrudnienia związane z budową Forum Gdańsk?

Budowa nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk wkracza w decydującą i ostatnią fazę. Aby domknąć przebudowę dróg między zjazdem z Armii Krajowej a Podwalem Przedmiejskim, niezbędne są jednak zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu.

W dwa ostatnie weekendy wakacji drogowcy zamkną odcinek ul. 3 Maja od Trasy W-Z do skrzyżowania z Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska. Będą tam pracować nad połączeniem istniejącego układu drogowego z dwoma nowymi wiaduktami rozpiętymi nad torami kolejowymi. Muszą także przebudować na tym odcinku uzbrojenie podziemne i kanalizację deszczową.

- Ustanowienie połączenia drogowego między nowymi wiaduktami przybliża nas do zakończenia realizacji dużego przedsięwzięcia komunikacyjnego. W ramach projektu Forum Gdańsk na przebudowanym wiadukcie w ciągu al. Armii Krajowej powstanie węzeł przesiadkowy, który zintegruje komunikację autobusową, tramwajową i kolejową, w tym uruchomiony w 2015 r. przystanek SKM Gdańsk Śródmieście, co usprawni wjazd i wyjazd z centrum Gdańska - mówi Wojciech Bróż, dyrektor kontraktu w Doraco, generalnego wykonawcy infrastruktury drogowej w ramach inwestycji Forum Gdańsk.
  • Na jednym z dwóch nowych wiaduktów nad torami kolejowymi wylany jest już asfalt.
  • Wjazd na nowy wiadukt od strony Wałów Jagiellońskich.
  • Budowa Forum Gdańsk.
  • Jeden z wiaduktów od strony Biskupiej Górki.


Zmiany będą obowiązywać od piątku od godz. 20 do niedzieli do godziny 22 (w oba weekendy utrudnienia będą trwały w tym samym czasie). Kierowcy będą musieli wówczas korzystać z objazdów przez ul. Okopową w kierunku węzła Hucisko. Nadal będzie zamknięty prawoskręt z Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska na Trakt św. Wojciecha, kierowcy zjeżdżający Trasą W-Z w stronę Pruszcza Gdańskiego będą musieli korzystać już tylko z jednego objazdu - przez ul. Rzeźnicką zobacz na mapie GdańskaToruńską zobacz na mapie Gdańska.

- Na wiadukcie północnym wykonywane są już warstwy drogowe i obarierowanie. Ruch kołowy w ramach tymczasowej organizacji ruchu powinien tu zostać uruchomiony już jesienią tego roku - powiedział nam Krzysztof Kolasa, menedżer projektu Forum Gdańsk.
Forum wyłoniło się z ziemi

Postępy w pracach widać też na samym terenie kompleksu. Wykonano już roboty ziemne, obecnie robotnicy pracują nad stropem przykrywającym parter. Niebawem torowisko, po którym jeżdżą pociągi dalekobieżne, towarowe i SKM, zostanie całkowicie przykryte.

- Forum Gdańsk wyrasta już ponad poziom gruntu. Od strony wiaduktu Armii Krajowej oraz wzdłuż ul. Okopowej wykonaliśmy pomieszczenia techniczne na poziomie - 2, poziom - 1, a także strop nad parterem. Z obszaru budowy usunięte zostały wszystkie najważniejsze sieci kolidujące z inwestycją. Na obszarze dawnego "Kunsztu Wodnego" - w miejscu, gdzie w przyszłości powstanie Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska - trwają jeszcze prace archeologiczne. Kontynuujemy także roboty związane z przekryciem torowiska. Są one już na zaawansowanym etapie, wykonano je w ok. 70 proc. Ich zakończenie planowane jest na przełom 2016 i 2017 roku - tłumaczy menedżer Forum Gdańsk.
Co z Bastionem Kot?

Jesienią ubiegłego roku w trakcie wykopów przy ul. Okopowej odkryto pozostałości po XVI-wiecznym Bastionie Kot. Był to jeden z mniejszych, jeśli nie najmniejszy z gdańskich bastionów. Podobnie jak inne obiekty tego typu, rozebrano go pod koniec XIX wieku, podczas likwidacji wałów miejskich. Wydawało się, że bastion podczas rozbiórki ostatecznie zlikwidowano. Okazało się jednak, że podziemne kazamaty - o długości kilkudziesięciu metrów z trzema bocznymi pomieszczeniami i dwoma tunelami - ocalały.

  • Archiwalne zdjęcie z 1894 roku przedstawiające Bastion Kot oraz fragmenty Bastionu Wozowego (po lewej stronie). Widok od strony Zaroślaka.
  • Pozostałości po Bastionie Kot.
  • Wnętrze Bastionu Kot.
  • Bastion Kot od środka.


Niedawno pojawiły się informacje, że Bastion został rozebrany. Wykonawca jednak temu zaprzecza i twierdzi, że usuwane są tylko pojedyncze cegły.

- Pozostałości Bastionu Kot nie zostały rozebrane. W okolicy obiektu prowadzone są obecnie prace archeologiczne we współpracy z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Za zgodą konserwatora usuwana jest górna warstwa cegieł, zniszczonych w wyniku długotrwałego przebywania w ziemi - wyjaśnia Krzysztof Kolasa.
Wykonawcy zapewniają, że prace w okolicy Bastionu Kot przebiegają zgodnie z decyzją wydaną dla miasta Gdańska, dotyczącą przebudowy infrastruktury zewnętrznej przylegającej do Forum Gdańsk.

- Bastion Kot znajduje się poza terenem budowy kompleksu, natomiast będzie do niego przylegało przejście podziemne, które budujemy pod ul. Okopową. Będzie ono prowadziło do przystanku SKM Śródmieście. Zamierzamy wyeksponować północną ścianę bastionu w nowym przejściu podziemnym. Ponieważ bastion ten znajduje się poza Forum Gdańsk, o jego przyszłości zadecyduje Gmina Miasta Gdańska w ramach planowanych w przyszłości inwestycji w tym obszarze - dodaje.
Ekspozycja kazamatów ma zostać zrealizowana już poza zakresem inwestycji Forum Gdańsk, podczas przyszłych prac remontowych w okolicy wiaduktu przy ul. Okopowej i Traktu św. Wojciecha. Ta inwestycja nazywać ma się "Wiadukt Biskupia Górka".

  • W tym miejscu będzie wkrótce największy węzeł przesiadkowy w Trójmieście.
  • Budowa Forum Gdańsk z perspektywy SKM Śródmieście.
  • Przez dwa najbliższe weekendy odcinek ul. 3 Maja od Armii Krajowej do Rogaczewskiego będzie wyłączony z ruchu.
  • Wjazd na Podwale Przedmiejskie od strony Traktu św. Wojciecha.
  • Budowa Forum Gdańsk widziana z Huciska.
15:14 19 SIERPNIA 16

Od godz. 20 zamknięty odcinek 3 Maja w centrum Gdańska

Przypominamy, że dziś od godz. 20 do niedzieli do godz. 22 zamknięty dla ruchu będzie odcinek 3 Maja od Armii Krajowej do ul. Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy będą tam pracować nad połączeniem istniejącego układu drogowego z dwoma nowymi wiaduktami rozpiętymi nad torami kolejowymi. Więcej o utrudnieniach czytaj w naszym artykule. Zobacz więcej
Przypominamy, że dziś od godz. 20 do niedzieli do godz. 22 zamknięty dla ruchu będzie odcinek 3 Maja od Armii Krajowej do ul. Rogaczewskiego zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy będą tam pracować nad połączeniem istniejącego układu drogowego z dwoma nowymi wiaduktami rozpiętymi nad torami kolejowymi. Więcej o utrudnieniach czytaj w naszym artykule. Zobacz więcej

Opinie (209)

  • Imponujące

    Taki widok robi wrażenie.

    • 14 10

  • Budujcie póki nie przyjdzie tzw. dobra zmiana (2)

    to jeszcze kasa, którą dało PO

    • 20 35

    • Pod koniec budowy PiS przemianuje to na bazylikę jakąś. Czekają aż budowa będzie na ukończeniu.

      • 7 3

    • Masz rację. PO dało deweloperowi na galerię handlową. Za to na wyczekiwany od wielu lat most na wyspę sobieszewską PO nie dało, dopiero PIS się zlitował.

      • 2 0

  • Otworza to CH i miasto stanie w gigantycznym korku

    • 22 17

  • A dlaczego nie stawiacie na komunikację miejską tylko ułatwienia dla blachosmrodów? (2)

    Zabrali jeden bezpośredni autobus do najbardziej rozwijającego się Gdańska Południe. To skandal !

    • 25 20

    • Durniu a komunikacja miejska po czym się porusza jak nie po drogach. Moźe marzy Ci się miejski transport powietrzny?

      • 9 8

    • Próbowałeś?

      Tramwaje w godzinach szczytu są przepełnione tak jak SKM I autobusy. Cieszę się że rano jadę do firmy przed porannym zawałem w SKM i wracam chwilę przed wszystkimi :)

      • 7 0

  • ROBOTNICY (2)

    Jak robotnicy będą tak pracować jak do tej pory czyli jeden macha łopatą a reszta stoi lub leży to nowymi wiaduktami pojedziemy zimą lub wiosna a nie jesienią

    • 12 18

    • Zatrudnij się sam na budowie i pokaż wszystkim jak należy pracować.
      .

      • 17 2

    • Spróbowałbyś poleżeć na placu budowy Polwaru albo Doraco to byłaby twoja ostatnia chwila leżenia w tej firmie.

      • 9 0

  • (9)

    Przyzwyczailiśmy się już do jęczenia na temat każdej takiej inwestycji. "Po co ten tunel", "po co ta obwodnica". A po zakończeniu prac nie wyobrażamy sobie życia bez tych usprawnień. Gdy widzę starą ul.Słowackiego przypominam sobie notoryczny korek w obie strony, albo piątkową blokadę Podwala Przedmiejskiego od rafinerii. To wszystko przeszłość właśnie dzięki inwestycjom. Robić,robić!

    • 47 15

    • Niestety pedalarskie gimby nie znajo (2)

      I opowiadają tylko jak to budowa nowych dróg tylko przesuwa korki. Widocznie w ramach bajek na dobranoc mama nigdy nie opowiedziała im o korku na Słowackiego przed poszerzeniem odcinka leśnego, a sami to skąd mają pamiętać?

      • 8 11

      • na razie Ty jęczysz jak pojeebany

        i wszędzie widzisz pedalarzy. A może homoseksualistów wyglądasz? Szkoda, że masz żonę i się ukrywasz. Wyjdź z cienia. Frustracja przejdzie!

        • 8 9

      • Niestety

        Mój tata mi opowiadał że kiedyś spacerowa się nie będzie korkować, będą 2 pasy w obie strony.... Ojcec chyba kłamał. A od pedałów się odwal kryptopedale. Na Osowie nie był byś taki hardy ;D

        • 2 2

    • niestety korek na Kościuszki to nie przeszłość (5)

      sprawdź w piątek popołudniu: spróbuj pojechać autobusem 127 spod szpitala na Zaspie do centrum Wrzeszcza lub dalej na Morenę.

      Zauważysz, że mimo wydania dziesiątek (setek) milionów na estakadę i inne udogodnienia typu ekrany dźwiękochłonne na budowę pseudo autostrady miejskiej jaką jest Aleja Żołnierzy Wyklętych (dawna Słowackiego) korki są jak zbóje.

      Na korki same rozwiązania inżynieryjne nie wystarczą.

      Całe szczęście, że powstanie nowe wyjście z peronu stacji SKM Gdańsk Śródmieście od strony Urzędu Marszałkowskiego. Ciekawe, ilu urzędników parkujących tam obecnie swoje bryki przesiądzie się na SKM?

      Bardziej czekam na uruchomienie systemu rowerów publicznych (działają już w kilkunastu miastach Polski - w każdej dużej aglomeracji od razu duży sukces) niż na efekt poszerzania ulic bez tworzenia buspasów przy okazji.

      • 5 4

      • duży sukces?

        No w Sopot nie było sukcesu.....
        "Sukces" to jest tylko jak miasto dopłaca prawie 90% ( Wawa), ale wtedy to trudno mówić o prawdziwym sukcesie ...;)

        • 2 3

      • rowery są dobre w miastach płaskich jak stół, zwartych przestrzennie i w innej strefie klimatycznej (3)

        I dla młodych zdrowych ludzi. W wielkim mieście o pofałdowanym terenie I w klimacie gdzie jest zimno mokro I wietrznie przez 11 miesiecy w roku lansowanie publicznego transport rowerowego to jakieś szaleństwo

        • 8 9

        • całe szczęście jest sporo szaleńców, którzy po prostu badają fakty (2)

          W wielu miastach tak z natury płaskich krajów jak Austria i Szwajcaria, udział przejazdów rowerem w ogólnej liczbie podróży jest kilkakrotnie większy niż w Gdańsku (sięga 15-20%).

          Rowery wspomagane elektrycznie służą ludziom we wszystkich grupach wiekowych i pomagają w pokonywaniu różnic poziomów bez problemów. W Sopocie nie było sukcesu, bo system był po prostu za mały i nie oferował pierwszych 20 minut za darmo tak jak w Warszawie.

          Kopenhaga jest w tej samej strefie klimatycznej, w wielu miastach Finlandii, gdzie klimat jest dużo ostrzejszy, znaczenie ruchu rowerów jest dużo wyższe przy dużo większym rozproszeniu zabudowy.

          Systemy rowerów publicznych działają w kilkuset miastach świata i kilkunastu miastach Polski - z pełnym powodzeniem, nawet tam, gdzie nie ma takich elementów wspomagających jak SKM w Trójmieście.

          Ciekawe, co napiszesz za dwa lata, gdy taki system zacznie funkcjonować w Gdańsku? Szkoda, że podobnie jak ty myślący decydenci zwlekali z decyzją o jego uruchomieniu w Gdańsku.

          • 4 2

          • (1)

            Zgadzam sie prawie ze wszystkim ale ...gdansk jest strasznie rozwleczony i poprzecinany " autostradami miejskimi " . Główne miasto , Wrzeszcz , oliwa , stogi ,brzezno , Chełm , zaspa ... Wszystko daleko od siebie ...

            • 0 0

            • to dołóżmy jeszcze z pięć przelotówek

              będzie bliżej

              • 0 0

  • (3)

    Przeskalowany ten wezel. Tym bardziej, ze Podwale bedzie mocno zwezane i przebudowywane.

    • 16 12

    • zwezanie Podwala nie ma nic do tego (1)

      Aby skrzyżowanie było pojemne musze być obszerne

      • 6 1

      • najważniejsze, by było przejezdne dla środków komunikacji publicznej i rowerów

        samochody zawsze będą stały w korkach.

        • 0 0

    • Pośrodku ma być węzeł przesiadkowy (bus-tram-skm) gdzie będą przejeżdżać wszystkie autobusy jadące przez Śródmieście. Jak inaczej byś to zmieścił ?

      • 2 0

  • (5)

    Czy budowę Forum Gdańsk poprzedziła szeroka debata na temat zrównoważonego rozwoju oraz potwornego stygmatyzowania osób popierających alternatywne środki transportu?

    • 12 23

    • Nie, ponieważ jak zwykle po herbacie pojawia się troll kradnący nicki (4)

      Dlatego rozwój systemu komunikacyjnego Gdańska nadal ma niezrównoważony charakter: zbyt dużo uwagi poświęca się tworzeniu przewymiarowanej infrastruktury drogowej, a przedstawiciel inwestora nie zauważa, że węzeł integracyjny powinien integrować nie tylko komunikację miejską, kolejową i pieszą, ale również rowerową.

      Myślę, że gdyby debata była zorganizowana to rowerzyści jadący wzdłuż Kanału Raduni od Pruszcza mogliby przejeżdżać bezkolizyjnie pod Rondem Groddecka tak, by znaleźć się w rejonie Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

      Jak na razie w obecnie realizowanym projekcie ta szansa została zmarnowana.

      • 7 5

      • O to to to (1)

        "rowerzyści jadący wzdłuż Kanału Raduni od Pruszcza mogliby przejeżdżać bezkolizyjnie pod Rondem Groddecka tak, by znaleźć się w rejonie Urzędu Miejskiego w Gdańsku."

        To byłoby konkretne rozwiązanie zmieniające transport w centrum, bez tego wszystko zostaje po staremu poza odświeżeniem wyglądu.

        Przejazd pod węzłem skróciłby przejazd przez Gdańsk rowerem o jakieś 5 minut.

        • 5 5

        • Hipsterska kawa w Starbucks 5 minut wcześniej. Bezcenne.

          • 6 6

      • rowerzyści do Człuchowa (1)

        • 5 5

        • hejterzy ze Lwowa do Kulparkowa

          • 4 0

  • Kiedy metro?! (3)

    • 10 9

    • metro to możesz budować w miastach zbudowanych na skalistym podłożu (1)

      W Gdańsku budowa tuneli metra w terenie, który kiedyś był bagnem jest bardzo kosztowna.

      Wystarczy dążyć do ożywienia SKM (w szczycie co najmniej rytm 6 minutowy, jak w latach 60-tych), kolejny tor do Pruszcza lub nawet do Tczewa, elektryfikacja PKM i także rytm nie rzadszy niż 10 minutowy w szczycie, z przedłużeniem do północnych dzielnic Gdyni.

      Dobrze, że się poważnie rozważa budowę kolejnej pary torów do Wejherowa i dalej do Lęborka i Słupska. Takie inwestycje kosztują w przeliczeniu na pasażera dużo mniej niż budowa OPAT czy innych obwodnic, które się korkują i przyczyniają do zakorkowania ulic dojazdowych.

      • 14 2

      • jeśli zdejma ruch towarowy z magistrali kolejowej w centrum

        A to planują, oraz rozsądnie przeprojektuja rozkłady SKM i PKP to powinno być o wiele lepiej.
        Takt co 5 min SKM to podstawa zwiększenia ilości pasażerów.

        • 9 0

    • Jak tylko puszczą całoroczny tramwaj wodny na Jasień.

      • 8 0

  • (6)

    Szkoda, źe za jednym razem nie przebudowują Podwala Przedmiejskiego. Korki skończyłyby się w jednym czasie.

    • 9 11

    • NIestety żadne rozwiązania inżynieryjne nie zlikwidują korków (4)

      Pewne rozwiązania legislacyjne i edukacyjne mogą je zmniejszyć lub zredukować tempo ich wzrostu.

      Przede wszystkim trzeba wprowadzić system obciążania kierowców opłatami za parkowanie w centrum i zlikwidować prawo do bezpłatnego parkowania na chodnikach w całym mieście.

      Inaczej Janusze i Grażyny będą wyprowadzały się z miasta do sąsiednich gmin i powiatów domagając się budowy kolejnych estakad, tuneli i pseudobezkolizyjnych skrzyżowań i bezpłatnych wielopiętrowych parkingów w centrum miasta.

      • 12 6

      • (3)

        Dlatego własnie potrzebna jest szeroka debata na temat zrównoważonego rozwoju oraz potwornego stygmatyzowania osób popierających alternatywne środki transportu. Debata powinna mieć charakter otwarty, to znaczy głos może zabrać każdy pod warunkiem, że popiera alternatywne środki transportu. W przeciwnym wypadku obudzimy się kiedyś w umierającym jak Detroit mieście pociętym potwornymi sznytami ulic.

        • 4 10

        • Drogi Jaco83 (1)

          Podstawą sarkazmu jest poczucie humoru oparte na inteligencji. Bez wymienionych składowych wypowiedź kogoś takiego jak Ty jest jeszcze słabsza w smaku niż hipsterska kawa ze Starbucks.
          Pozdrawiam, bez odbioru.

          • 4 0

          • Mistrzu, po Twym dictum,ja niegodny, poczułem swą małość.

            • 2 2

        • nudne powtarzanie zniekształconych tekstów przez trolla kradnącego nicki

          proponuję nie karmić

          • 3 1

    • To Podwale powinni juz dawno zlikwidowac, zasypac i wybudowac tam kamienice

      • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane