- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (152 opinie)
- 2 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (82 opinie)
- 3 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (169 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (153 opinie)
- 5 Parawaniarze już anektują plaże (79 opinii)
- 6 Remont przed budową Drogi Zielonej (167 opinii)
Kolej Metropolitalna coraz bliżej. Jest projekt, są pieniądze
W ręce samorządowej spółki PKM trafił projekt budowlany Kolei Metropolitalnej na odcinku z Wrzeszcza do Osowej. Inwestycja zostanie dofinansowana ok. 501 mln zł z kasy Unii Europejskiej. Przetarg na budowę ma ruszyć w czerwcu.
Biuro projektowe - Transprojekt Gdański - przekazało władzom samorządowej spółki PKM S.A. ostateczną wersję projektu budowlanego Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Za projekt kolejarze z województwa zapłacą gdańskim projektantom niecałe 5 mln zł.
Spółka PKM uzyskała niemal całą niezbędną do rozpoczęcia budowy Kolei Metropolitalnej dokumentację - m.in. studium wykonalności, koncepcję programowo-przestrzenną, analizę marketingową, raport oddziaływania na środowisko, projekt budowlany i decyzję lokalizacyjną. Teraz pozostaje władzom samorządowej spółki złożenie wniosku u wojewody o udzielenie pozwolenia na budowę kolei. Jego zgoda da ostatecznie zielone światło do realizacji inwestycji kolejowej. Przetarg na budowę linii kolejarze planują ogłosić w czerwcu.
- Spółka PKM otrzyma finansowy zastrzyk z Unii w kwocie ok. 501 mln zł - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM. - Z tych pieniędzy będziemy finansować nie tylko budowę. Część tej kwoty zostanie wydana na odszkodowania za wykupione tereny pod linię kolejową. Rozmowy z właścicielami rozpoczną się w czerwcu - dodaje rzecznik prasowy.
Przypomnijmy, że do tej pory spółka PKM przeprowadziła niezbędne konsultacje społeczne, prace saperskie i dendrologiczne wzdłuż całej linii, a także międzynarodowy konkurs architektoniczny na przystanki, który wyłonił przyszły kształt stacji Kolei Metropolitalnej.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ostatecznie 742 mln zł (netto), z czego ok. 501 mln zł pochodzić będzie z wspomnianego wcześniej unijnego dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia - Kościerzyna.
Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w nieco ponad 20 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w 2015 roku.
Miejsca
Opinie (184) 8 zablokowanych
-
2012-05-14 08:52
"planowane jest w 2015 roku" jak na razie nic nie ruszyło tylko gadają
pewnie do 2020 (bez chińczyków oczywiście) dadzą radę.
- 3 3
-
2012-05-14 08:55
Fajnie sobie czasem pomarzyc, nie?
- 4 2
-
2012-05-14 08:58
kolej gdańska ??? (3)
Jaka to kolej metropolitalna ... raczej gdańska za pieniądze metropolitalne!
a dalej jedyną alternatywą na zakorkowane 3miasto pozostaje SKM-ka!- 5 5
-
2012-05-14 09:37
to poczytaj sobie o co kaman. gdańsk to jeden z etapów projektu.
- 2 2
-
2012-05-14 11:54
W 85% za pieniadze Unii Europejskiej, czytaj Niemiec (1)
A reszte Gdansk dolozyl. Wiec zamknij ten durny pysk i ciesz sie ze na twoja wioche dojedzie kolej zelazna.
- 2 2
-
2012-05-14 21:53
z "unii" chamie znaczy z naszych kieszeni z kieszeni płatnika netto jakim jest Polska
- 0 0
-
2012-05-14 08:59
parę uwag (2)
większość przystanków jest w dość sporym oddaleniu od osiedli - czy projektanci liczą na miastotwórczą rolę stacji? czy mieszkańcom Moreny będzie się chciało schodzić kilkaset metrów ul Potokową (a z powrotem wchodzić) jeśli mają do dyspozycji pod blokiem autobus i niedługo tramwaj?
czemu na większości stacji dostęp do przystanku jest tylko z jednej strony ruchliwych ulic? (Niedźwiednik, Brętowo) -przecież przy kosztach ogólnych poszczególnych stacji jedne dodatkowe schody to żaden wydatek a olbrzymie ułatwienie dla pieszego, tym bardziej że wzdłuż nowej Słowackiego przejść dla pieszych jest jak na lekarstwo (kolejny przejaw dyskryminacji pieszych kosztem samochodów)
poza tym jestem za i powodzenia- 12 2
-
2012-05-14 09:15
(1)
Mieszkańcy Moreny autobusem nie dojadą do Gdyni, niezbyt wygodnie do Osowy czy na lotnisko.
Wszyscy krytykanci tej trasy zapominają, że ona będzie służyć całemu miastu jako szybki dojazd do lotniska, a Osowie jako jedyny niezakorkowany transport do miasta.
Tak wiec nawet jeśli Morena bojkotowałaby tą linię to i tak byłaby ona potrzebna.- 3 3
-
2012-05-14 09:42
koleją metroplitalną też do gdyni nie dojadą.
- 3 4
-
2012-05-14 09:22
projekty tworzone w jakiejś malignie
architektoniczne koszmarki , drogie w wykonaniu i niefunkcjonalne
- 9 3
-
2012-05-14 09:23
a w zarządzie pewnie pocioty budynia
- 10 3
-
2012-05-14 09:26
Ciekawa instytucja ta PKP (1)
Nic się nie dzieje - a zarząd już jest, prezesi, dyrektorzy, rzecznicy - każdy sporą kasę bierze głupa absolutnego paląc.
Teraz - znając realia - procedura przetargowa potrwa lata, będą odwołania, odwołania od odwołań, potem kasa z UE zniknie, wykonawcy nie znajdą - bo takiego nie ma, chyba że Chiny pomogą spartolić to do reszty
i nie będzie niczego - jak mawiał klasyk ...- 6 4
-
2012-05-14 09:33
Przepraszam za błąd - miało być PKM
ale PKP - to podobny cyrk
- 2 1
-
2012-05-14 09:42
a czemu jedzie przez Banino, a nie istniejącą trasą przez Owczarnie? (1)
a czemu jedzie przez Banino, a nie istniejącą trasą przez Owczarnie?
- 3 2
-
2012-05-14 10:39
byłoby wygodnie przez owczarnię, bo zebraliby 1/2 osowy stamtad, ale wtedy musieliby zrobic duza petle przez pola zaraz za lotniskiem.
poza tym latw wstrzeliwuja sie w linie na kaszuby.
na spotkaniu pamiętam, iż wspominali o tym iz ten tor wykorzystaja jako rozbudowane polaczenie, gdy kolej bedzie bardzo polularna. trudno to ocenic dzisiaj czy tak bedzie.- 3 2
-
2012-05-14 09:52
Adamowicz znowu knuje...
... sie wybory szykuja jakies albo ktos odkryl gada i teraz probuje pokazac, ze jest spoko gosc. Niedawno - nowe drogi, teraz kolej metropolitalna... Ciekawe kiedy pojawia sie plany o metrze, kolejce naziemnej, wszak debata o busach za darmo juz byla.
- 4 4
-
2012-05-14 09:59
kolej jest niezbędna (6)
Wiecie co -ręce opadają czytając większość komentarzy.
Miast juz dawno wynosło się w tamtym kierunku. komunikacja jest oparta wyłącznie na autobusach, przeciskających się przez 3 drogi trójmiejskiego parku w Gdańsku.
czy w latach 50-tych, gdybyscie żyli w tamtych czasach, tez snulibyscie pseudoanalizy, ze kolej jest niepotrzebna pomiedzy Gdańskiem a Gdynią, dodatkowo przeciskająca się wręcz przez zabytkowy Sopot?
projekt PKM to kilka etapów - pierwszy z nich to reaktywacja nieczynnej przedwojennej kolei. kolejny to rewiatalizacja linii na Kaszuby do Kościerzyny i Kartuz oraz Bytowa.
Czy nie będzie miło wsiąść do kolejki (szynobusu?) w Gdansku i za 40 minut wysiąść w Karuzach?
jestem pewien, że duzo odób rezygnuje z wypadów na Kaszuby bo pekesem lub innym gryfem to porażka i nie wiadomo o co kaman (skąd dokąd za ile itd. Samochód - owszem, ale zapchane żukowo wita co weekend z wysoką ceną litra paliwa.
Poza tym - tam gdzie jest sprawny transport publiczny, tam wszystko ożywa, równiez infrastrukturanie i ekonomicznie.
zanim zaraz po niapiętej żyłce wklepiecie post, poczytajcie sobie proszę więcej o projekcie PKM: pkm-sa.pl- 11 7
-
2012-05-14 10:39
Kolej do bytowa? (1)
- 0 0
-
2012-05-14 13:37
Tak- to takie niewielkie miasto na kaszubach.
- 1 0
-
2012-05-14 13:02
(2)
Wystarczy SKM podjechać do Gdyni i jedziesz sobie szynobusem i do Kościerzyny i do Kartuz.
- 3 1
-
2012-05-14 13:04
tak, tylko że szynobus jeździ raz na ruski rok
- 3 1
-
2012-05-14 13:34
tak, tak, a potem 40 km przez (bardzo malownicze) łąki i lasy i już możesz podziwiać uroki zamku krzyżackiego. Weź się puknij, przeciez chodzi o to żeby ułatwiac ludziom zycie a nie skazywac na 10 przesiadek
- 1 1
-
2012-05-14 14:02
wycieczki bez samochodu na Kaszuby ?!
to chyba wysiądziesz z PKM i na peronie rozbijesz namiot bo dalej na piechotę to zajdziesz co najwyżej do pobliskiego baru
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.