• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna o krok bliżej

Michał Jamroż
11 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska. Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska.

Niemiecka firma IVV Gmbh ustali trasę Kolei Metropolitalnej. Wczoraj marszałek województwa podpisał z nią umowę na studium wykonalności. Raport będzie gotowy za pół roku, a budowa tej drugiej linii SKM ma ruszyć w 2010 r.



Kolej Metropolitalna, która ma połączyć Gdańsk z Gdynią przez lotnisko, przestała być tylko marzeniem, gdy pod koniec lipca została wpisana na listę indykatywną Programu Infrastruktura i Środowisko. Dzięki temu jest możliwość sfinansowania połowy jej kosztów, czyli 306 mln zł, z funduszy unijnych. Kluczowym dokumentem, który sprawi, że szansa na utratę dofinansowania będzie minimalna, jest Studium Wykonalności Projektu. Określi on szczegółowo, jak będzie wyglądał przebieg nowej linii SKM, gdzie najlepiej zlokalizować przystanki, czy też jaka powinna być częstotliwość kursowania pociągu. Odpowie też na pytanie, jaki przebieg będzie miała trasa w okolicach lotniska Rębiechowo. Jednak przede wszystkim odpowie na pytanie, ile tak naprawdę kosztować będzie kolej metropolitalna.

- Porówna też warianty kolejowe do hipotetycznej linii tramwajowej na lotnisko - tłumaczy Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Przetarg na przygotowanie studium wygrała niemiecka firma IVV Gmbh. Za przygotowanie dokumentacji dostanie ponad 1,3 mln zł. Blisko 30 proc. tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa, natomiast pozostałą część pokryje Gdańsk i Gdynia (również po blisko 30 proc.) oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w wysokości 15 proc. Studium Wykonalności ma być gotowe do odbioru 10 kwietnia 2009 r. Do 10 sierpnia ma być gotowa ekspertyza o oddziaływaniu na środowisko (również niezbędna przy projektach dofinansowywanych z unijnych pieniędzy) oraz decyzja lokalizacyjna.

- Rozpoczniemy też konsultacje społeczne z mieszkańcami, tak aby przekonać wszystkich do tego projektu - mówi Struk.

Głównym założeniem projektu jest połączenie koleją centrów Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Głównym jej efektem ma być znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Dzięki powstaniu Kolei Metropolitalnej usprawnione zostanie również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem. Dzięki niej ich mieszkańcy będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Gdańska. Teraz muszą przesiadać się w Gdyni lub zamiast kolei wybierać autobus.

- To inwestycja na którą mieszkańcy Trójmiasta i regionu czekali od kilkudziesięciu lat - uważa Struk.

Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r. i w zależności od możliwości finansowych samorządu województwa, jak i Gdańska i Gdyni, zakończyć się najpóźniej w 2015 r.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • A po kiego kolej (1)

    A nie lepiej i taniej wzorem innych miast wprowadzić szybki tramwaj (szybki, ekologiczny i tańszy) w związku z przebudową Słowackiego łączący lotnisko z centrum a odległe dzielnice połączyć lepszą-znaczy częściej kursującą- komunikacją miejską. Będzie taniej, szybciej i bardziej realnie. A za 20 lat jak będziemy taką potęgą ekonomiczną jak niemiaszki to sobie zbudujemy nawet kolej magnetyczną z Kościerzyny do Wejcherowa przez Sopot. Proponuje więcej realizmu władzą miasta. Róbmy to na co Nas stać, a nie to na co mamy ochote.

    • 0 0

    • do mariusza

      Gdybysmy chcieli te tramwaje to wogole nic by u nas nie wybudowali, nie od dzisiaj wiemy, ze w Gdansku kuleje z inwestycjami publicznymi, wiec kasy na to Adamowicz pewnie by nie znalazl, a skoleji o pieniadze wojewodzkie obiegac tez nie byloby sie jak, bo ta inwestycja nie słuzyła by ogółowi metropoli a jedynie jej kawalkowi.
      Kolej świetnie rozwiazuje ten problem, daje połączenie do Gdanska jak i Gdyni, a przy okazji i ona sie do tego dolozy.

      • 0 0

  • Ustawiony przetarg? (4)

    Od samego początku było wiadomo jaka firma doradcza wygra przetarg, firma w której zwolennicy wariantu kolejowego jednotorowego nie raz tutaj sie wypawiadali, chyba wiecie o kogo chodzi.

    Opracowanie które ów firma ma przygotowac to jedna wielka fikcja - wiadomo który wariant wybiora - kolejowy.

    Dziwnym trafem Panownie np Wołek i Massel którzy są zwolennikami kolei metropolitalnej w wariancie kolei współpracuja z IVV Gmbh.

    • 0 0

    • Faktycznie dziwny zbieg okoliczności ;)

      • 0 0

    • Oto Polska własnie

      • 0 0

    • nieudaczniku wszędzie widzisz przekręt (1)

      dlaczego wiec przetargu nie zaskarżyłeś???
      Wiem, że chciałbyś tramwajem z demobilu dojeżdżać do Kościerzyny:))

      • 0 0

      • nie podpowiadaj, wszak zaskarżyć przetarg każdy może, nawet nie musi brać w nim udziału. A sąd w stosownym terminie ma

        obowiązek rozpatrzyć każdy protest.

        • 0 0

  • Znaczna większość wypowiadających się tutaj w ogóle nie wie co to jest studium wykonalności i do czego służy.

    • 0 0

  • Nareszcie!!!

    Fajnie że powstanie kolej a czemu dopiero w 2015 roku?! Ona jest nam potrzebna najpóżniej na euro 2012r. !!!

    • 0 0

  • Dlaczego,

    "Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r."??
    Jest przeprowadzany remont Dworca i torowiska w Gdyni nawet zrobiono miejsce naprzeciw oddanego wyremontowanego peronu wystarczy poprowadzić tunel podziemny i wykonać peron podobny do tego na SKM, na Wzgórzu też niewiele prac pozostało, więc do dzieła a nie czekać.
    Wracając do Dworca Głównego w Gdyni to ten kolor farby wewnątrz nie bardzo pasuje do istniejącego tam wystroju. Czy uzgadniany był z konserwatorem kolor jego skład i jakość restauracji. Moim zdaniem wygląda to wszystko b.źle nie tak powinien wyglądać zabytek:((

    • 0 0

  • (1)

    niech lepiej zbuduja drugi tor w strone słupska! To wielka porazka na Pomorzu by pociagi musialy czekac aby sie wyminac!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

    • brak związku artykułem :)))

      • 0 0

  • Drogi budujta nie tory!! (1)

    Dziura na dziurze w Gdańsku, korki obraz nędzy i rozpaczy w porównaniu z innymi miastami a oni pierdołami się zajmują!

    • 0 0

    • Szybkie Korki Miejskie - Wizja Przyszłości

      Nie ma czasu teraz będą wieżowce budowali żeby nam się ciaśniej i Lepiej Żyło w zakorkowanym już nie mieście lecz Całym Pomożu.

      • 0 0

  • Niemcy nam wszystko zaplanują i wybudują

    Polacy gorzej niż gęsi, jeszcze mają język, który już kaszubi wypierają a teraz sami nie potrafią dobrze zaprojektować i w przyszłości wykonać wizji przyszłości

    • 0 0

  • a nie lepiej z buta? przecież to są mrzonki chorych ludzi, ba, co tam chorych - dewiantów

    najpierw zlikwidowano skm do npwego portu, a teraz rozważają jej odpalenie za bagatela 90 baniek
    a jak znam życie to za dwa razy po 90 baniek (nowych)
    czy ktoś tu jeszcze jest tak naiwny, że bierze te mrzonki pana golonki na POważnie?
    aha
    gratulacje za zrobienie POrządków w PZPN
    m a j s t e r s z tyk
    towarzysz sondaż - rulez bu he he he he he

    • 0 0

  • blisko, coraz bliżej....

    kolejny taśemcowaty serial?

    w poprzednim odcinku wybrano firmę do opracowania studium wykonalnosci

    w bieżącym odcinku zlecono wybranej firmie opracowanie ....

    sensacja goni sensację, akcja tak wartka, że aż pogubić się można

    a ci co nie nadążą, na bieżąco śledzić fascynujących zmagań z inwestycjami w Gdansku mogą sobie obejrzeć w zamian na bieżąco jakiś czeski film z akcją w grodzie nad motławą

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane