• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna o krok bliżej

Michał Jamroż
11 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska. Nowa linia SKM będzie najszybszym środkiem transportu łączącym trójmiejskie osiedla przy obwodnicy z centrami Gdyni i Gdańska.

Niemiecka firma IVV Gmbh ustali trasę Kolei Metropolitalnej. Wczoraj marszałek województwa podpisał z nią umowę na studium wykonalności. Raport będzie gotowy za pół roku, a budowa tej drugiej linii SKM ma ruszyć w 2010 r.



Kolej Metropolitalna, która ma połączyć Gdańsk z Gdynią przez lotnisko, przestała być tylko marzeniem, gdy pod koniec lipca została wpisana na listę indykatywną Programu Infrastruktura i Środowisko. Dzięki temu jest możliwość sfinansowania połowy jej kosztów, czyli 306 mln zł, z funduszy unijnych. Kluczowym dokumentem, który sprawi, że szansa na utratę dofinansowania będzie minimalna, jest Studium Wykonalności Projektu. Określi on szczegółowo, jak będzie wyglądał przebieg nowej linii SKM, gdzie najlepiej zlokalizować przystanki, czy też jaka powinna być częstotliwość kursowania pociągu. Odpowie też na pytanie, jaki przebieg będzie miała trasa w okolicach lotniska Rębiechowo. Jednak przede wszystkim odpowie na pytanie, ile tak naprawdę kosztować będzie kolej metropolitalna.

- Porówna też warianty kolejowe do hipotetycznej linii tramwajowej na lotnisko - tłumaczy Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Przetarg na przygotowanie studium wygrała niemiecka firma IVV Gmbh. Za przygotowanie dokumentacji dostanie ponad 1,3 mln zł. Blisko 30 proc. tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa, natomiast pozostałą część pokryje Gdańsk i Gdynia (również po blisko 30 proc.) oraz spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w wysokości 15 proc. Studium Wykonalności ma być gotowe do odbioru 10 kwietnia 2009 r. Do 10 sierpnia ma być gotowa ekspertyza o oddziaływaniu na środowisko (również niezbędna przy projektach dofinansowywanych z unijnych pieniędzy) oraz decyzja lokalizacyjna.

- Rozpoczniemy też konsultacje społeczne z mieszkańcami, tak aby przekonać wszystkich do tego projektu - mówi Struk.

Głównym założeniem projektu jest połączenie koleją centrów Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Głównym jej efektem ma być znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Dzięki powstaniu Kolei Metropolitalnej usprawnione zostanie również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem. Dzięki niej ich mieszkańcy będą mogli bezpośrednio dojechać pociągiem do Gdańska. Teraz muszą przesiadać się w Gdyni lub zamiast kolei wybierać autobus.

- To inwestycja na którą mieszkańcy Trójmiasta i regionu czekali od kilkudziesięciu lat - uważa Struk.

Według planów urzędników budowa powinna ruszyć w 2010 r. i w zależności od możliwości finansowych samorządu województwa, jak i Gdańska i Gdyni, zakończyć się najpóźniej w 2015 r.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • Znowu niemiecka firma... :/ (1)

    dlaczego nie polska.Znów dorabiamy kochanych sąsiadów z za odry.Thx Adam..

    • 0 0

    • BO POLACY

      CHCIELI 3 RAZY WIECEJ KASY. OT CO!

      • 0 0

  • no coz, POLAK potrafi...

    tylko CO ?

    • 0 0

  • 1,3 mln za wyznaczenie trasy, przystanków i częstotliwości kursowania? (1)

    ktos tu ma chyba nie po kolei w głowie...
    ja bym za jedna pięćdziesiątą tej kwoty zrobił to samo... :|

    • 0 0

    • jestes debilem autorek

      • 0 0

  • jestescie idiotami

    • 0 0

  • a nie lepiej kolejkę ale nadziemną i w dodatku indywidualną? (3)

    • 0 0

    • a nie lepiej kolejkę ale nadziemną i w dodatku indywidualną? (1)

      chodzi mi o ten projekt: http://www.mist-er.eu/
      na pewno można to szybciej wybudować, taniej, nie będzie tak hałaśliwe, wygodna prawie jak taksówka a tania jak autobus, koszt przewozu kg ładunku najtańszy... o zaletach można by pisac... "wadą" jest to,ze ruchem kieruje system komputerowy dla tego nie trzeba zatrudniać tylu ludzi :)
      Wystarczy trochę wyobraźni i chęci a "futurystyczne" wizje kolejki pod dom staną się rzeczywistością.

      • 0 0

      • zgłosiłeś swoja propozycję do Urzędu Marszałkowkiwgo?

        i co?

        • 0 0

    • nie, jestes debilem

      • 0 0

  • Przecież i tak kolejki nie będzie... (1)

    Budyń był u wróżki i ta powiedziała mu: tramwaj synu.

    Tak więc nie jarajcie się tak mieszkańcy Górnego Tarasu, Kaszub i fani lotniska w Gdyni.

    • 0 0

    • u wróżki ? to mógł ja spytać czy jubileusz wyprawić

      huczny! A może to ona mu poradziła wyprawić ?
      Asystencie-podaj nr do wróżki :-)

      • 0 0

  • tak dla kolei !!!

    1,3 miliona dostali Niemcy, bo ..... polskie firmy za to samo chciały skasować od 3 do 5 milionów. Do płaczków, którzy zawsze są wszystkiemu przeciw - gdyby słuchać takich jak wy mieszkalibyśmy nadal w jaskiniach. Tylko trasa powinna być nieco inna jeżeli chodzi o ewentualne połącznie z Żukowem i Kartuzami. ale to już opowieść na inny artykuł.

    • 0 0

  • kolej

    jełopy i bezmózgowcy do budy... tych nie brakuje. jak za mało to zasponsoruje kilkadziesiąt......a nawet kilkaset...

    • 0 0

  • ZAKAZ NARZEKANIA (2)

    Polaczki - nie narzekać! Jest dobrze będzie lepiej a wy caly czas biadolicie...

    • 0 0

    • (1)

      Ale to nasza Narodowa Duma

      • 0 0

      • tak:) i najbardziej charakterystyczna cecha narodu,

        zaraz po.... całowaniu w dłoń

        • 0 0

  • a gdzie bedzie przystanek na Morenie? (4)

    • 0 0

    • W D...! (2)

      CO ZA KRETYNSKIE WPISY! JESTESCIE WSZYSCY ZALOSNI. NARZEKAJA, ALBO IDIOTYCZNIE KOMENTUJA. EW. ZADAJA KRETYNSKIE PYTANIA. MATKO, CO ZA NAROD!!!

      • 0 0

      • Nie bluźnij synku

        • 0 0

      • chlopcze

        to co napisales dokladnie tyczy sie twojego wpisu :))

        • 0 0

    • nie będzie :))))

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane