- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (147 opinii)
- 2 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (78 opinii)
- 3 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (162 opinie)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (148 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (167 opinii)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (52 opinie)
O tym, że jest to możliwe, a wręcz pożądane, przekonywali goście czwartkowego panelu "Marketing miejsc - inwestycja w przyszłość", zorganizowanego w ramach 7. Międzynarodowego Forum Gospodarczego w Gdyni.
Specjaliści ds. tzw. brandingu regionów i miast, skupili się przede wszystkim na architekturze.
- Coraz rzadziej w promocji miast wykorzystuje się budynki historyczne, a coraz częściej stawia się na ikony współczesnej architektury - mówi Jacek Debis prowadzący projekt "Branding Polska" z ramienia Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki. - Właśnie dzięki nowoczesnym symbolom radykalne transformacje przeżyły takie miasta, jak: Bilbao z Muzeum Sztuki Współczesnej Guggenheima, Londyn, będący międzynarodowym tyglem imprez kulturalnych, Kopenhaga, tak bogata w nowy design czy Seattle, stawiające na nowoczesne akcenty morskie.
W dobie Internetu, kiedy coraz mniej rzeczy nas zaskakuje, miasto powinno się kreować jako produkt unikalny, ale jednocześnie, o jasno czytelnej tożsamości. Można to osiągnąć między innymi przez wytworzenie nowej generacji regionalnych produktów.
- Od lat czekam, by porządny projektant zabrał się za bursztyn - mówi Beata Bochińska, dyrektor Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. - Dostępne produkty są już po prostu nudne. Tradycyjne materiały mogą pomóc stworzyć nowoczesny wizerunek miasta. Przykładem jest polski pawilon na wystawie EXPO 2005 w japońskim Aichi. To dzieło Krzysztofa Ingardena, w całości wykonane zostało z wikliny.
Według badań UNESCO w sektorze kreatywnym, jak nauka, nowe technologie, sztuka czy turystyka, pracuje 40 procent aktywnej populacji. By ją przyciągnąć, miasto musi zagwarantować bardzo wysoki standard życia, bogatą ofertę kulturalną oraz duże poczucie wspólnoty, różnorodności, otwartości i tolerancji dla różnic.
Najbardziej kreatywne miasta świata są wyróżniane przez UNESCO tytułem City of Design. Do tej pory miano otrzymały takie metropolie, jak m.in. Berlin, Montreal czy Buenos Aires, ale także mniejsze miasta, jak Antwerpia czy Glasgow. Wyróżnień generujących rozwój miast jest więcej, a jedno z nich to Europejska Stolica Kultury, o której status stara się między innymi Gdańsk.
Podsumowując, jaki wizerunek mogłoby mieć nowoczesne Trójmiasto? Czy gdyńskie Sea Towers i biesiadna rozrywka oferowana w Gdańsku to wszystko na co nas stać? Pod koniec roku z jednej strony rozstrzygnie się konkurs architektoniczny na wizytówkę Gdańska, czyli Europejskie Centrum Solidarności, a z drugiej na koncepcję gdyńskiego Centrum Kultury. Oba projekty mają stać się ponadczasowymi wizytówkami miast, rozpoznawalnymi w całym kraju i nie tylko. Można jedynie liczyć, że setki tysięcy złotych oferowanych w ramach nagród, przyciągną najlepszych światowych architektów.
|
Opinie (81) ponad 20 zablokowanych
-
2007-05-28 20:56
DALEJ UTRZYMAC FUNKCJE TURYSTYCZNE
Sukcesem Trójmiasta tak wysokie uplasowanie sie Gdańska drugim najbardziej atrakcyjnym turystycznie miastem zaraz za Krakowem, a następnie, Zakopane (26 proc.), Warszawa (17 proc.), Wrocław (15 proc.), Gdynia (9 proc.) czy Sopot (8 proc.).
Gratuluje.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.