• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most pontonowy w Sobieszewie trafi na "żyletki", czy w nowe miejsce?

Maciej Naskręt
29 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Lada dzień ruszy budowa mostu zwodzonego w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska, który zastąpi pontonową przeprawę. Gdzie trafi istniejący most? Na razie nie ma w tej sprawie decyzji, ale mógłby zostać wykorzystany w ważnych miejscach dla mieszkańców.



Czy miasto powinno zagospodarować pontonowy most w Sobieszewie?

Niebawem Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przekaże wykonawcy - firmie Metrostav z Czech - teren pod budowę nowego mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską. Inwestycja pochłonie 57 mln zł. Co ważne, 17 mln zł będzie pochodzić z dotacji rządowej.

Most będzie miał długość 173 m, ze skrzydłami 181,5 m, łączna rozpiętość przęseł zwodzonych to 59,50 m, szerokość ustroju niosącego - 14,92 m w tym: szerokość jezdni 7 m; szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2 m; szerokość drogi rowerowej 2,4 m.

Co istotne, dla żeglarzy i wodniaków, światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic wyniesie 50 m, światło pionowe przęseł bez otwierania 4 m ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej. Czas otwierania obu przęseł - 2 minuty.

Nowy obiekt powstanie do 2018 r. na zachód od istniejącej przeprawy - mostu pontonowego. To oznacza, że dotychczasowy obiekt może stamtąd odpłynąć na dobre, tylko dokąd?

- Zamówienie przewiduje rozebranie mostu po zakończeniu budowy. Rozebrany most pontonowy zostanie przekazany do użytkownika czyli Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku - mówi Michał Piotrowski z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Z dużym prawdopodobieństwem konstrukcja trafi na tzw. żyletki, a tymczasem z powodzeniem mogłaby służyć mieszkańcom i nie tylko.

Ewentualne nowe lokalizacje mostu pontonowego w Gdańsku. Ewentualne nowe lokalizacje mostu pontonowego w Gdańsku.
Dokąd zatem mógłby odpłynąć pontonowy most, gdyby tylko miasto zechciało go remontować i pozyskiwać świadectwo klasyfikacji dla pontonów? Chociażby zapewniłby połączenie między Górkami Zachodnimi a Wschodnimi zobacz na mapie Gdańska czy stałby się przeprawą obok zbiorników PERN zobacz na mapie Gdańska, albo też umożliwił pokonanie Wisły w Świbnie zobacz na mapie Gdańska.

W przypadku pierwszej lokalizacji - na Wiśle Śmiałej między Górkami Zachodnimi a Górkami Wschodnimi - byłoby to wznowienie ruchu kołowego na tym szlaku od 1945 r. Wcześniej oba brzegi Wisły łączył prom. Oprócz tego, że byłoby to ogromne skrócenie drogi dla wielu mieszkańców to dodatkowo byłoby to impulsem dla turystyki.

Należałoby też dodatkowo zbudować przyczółki dla nowej lokalizacji i poprawić stan nawierzchni ulic na Krakowcu i Górkach Zachodnich.

Druga lokalizacja to Martwa Wisła w rejonie bazy PERN. Kierowcy, rowerzyści i piesi mogliby przedostać się z Krakowca w rejon ul. Benzynowej zobacz na mapie Gdańska. Poważnym minusem lokalizacji tej przeprawy jest duży ruch żeglugi. Most powinien być zamknięty przez większość dnia z uwagi na jej duży ruch. Przeprawa otwierana byłaby tylko, by przepuścić większą liczbę samochodów.

Trzecia ostatnia lokalizacja - Świbno - stałaby się sporym wyzwaniem do realizacji dla urzędników, ale zapewniłaby największe korzyści - powstałoby dogodne połączenie w kierunku Krynicy Morskiej.

Szkopuł w tym, że prąd Wisły przy ujściu jest dość duży, co utrudniłoby cumowanie mostu. Ponadto na zimę należałoby przetransportować most w rejon Przegaliny z uwagi na ryzyko wystąpienia kry. Dodatkowo miasto musiałoby wykonać przyczółki, bowiem Wisła w tym miejscu jest szeroka, a pontonowy most za krótki.

Opinie (101) 2 zablokowane

  • Przekazać kodziarzom aby mogli przejść sucha noga do Izraela (4)

    • 6 10

    • a może tobie (3)

      abyś mógł przejść do Korei Płn.

      • 5 2

      • Ja sie nigdzie nie wybieram (2)

        • 1 3

        • Twoja głowa nigdy nie wydostała się z Phenianu... (1)

          • 3 2

          • W odróżnieniu od ciebie to zwiedziłem wszystkie kraje skandynawskie

            sadze ze twój odbyt bywa tylko na WC lub robisz pod siebie

            • 0 1

  • Most na złom (3)

    Usytuowanie tego starego grata między Górkami Wschodnimi a Zachodnimi zabije żeglarstwo na rozlewisku Wisły Śmiałej ! Nowy most w Sobieszewie ma również ułatwić żeglugę i wcale z tego nie wynika , że należy ją utrudnić w innym, niedaleko położonym miejscu!

    • 8 3

    • Dokladnie, most miedzy Gorkami Wschodnimi a Zachodnimi bardzo utrudni zegluge I powaznie zmniejszy akwen treningowy dla Polskiego Zeglarstwa.

      to samo bedzie jezli ten most bedzie probowal polaczyc Gorki przez Martwa Wisle.

      • 7 1

    • Tam jest obecnie wejscie do portu morskiego! (1)

      pogłębione i poszerzone, gotowe na przyjęcie statków, które transportować będą produkty do i z Rafinerii.
      O ile z żeglarzami nikt się w 3M nie liczy (taka lokalna tradycja...) - o tyle z pomysł na blokowanie wejścia do portu morskiego, na którego przebudowę, pogłębienie i poszerzenie właśnie wydano kilkaset milionów złotych - chyba nie przejdzie...
      Znaczy - oby taki idiotyczny pomysł nie przeszedł!

      • 3 0

      • Nie tylko do rafinerii

        Trasą ne której autor artykułu chce postawić ten złom są również wywożone na barkach ogromne sekcje kadłubów ze stoczni Wisła w stronę Zatoki.

        • 4 0

  • Jak to co zrobić z mostem w Sobieszewie .... WYBUDOWAĆ

    • 2 2

  • Poważnym minusem lokalizacji tej przeprawy jest duży ruch żeglugi. Most powinien być zamknięty przez większość dnia z uwagi na (1)

    Mnie za takie następujące po sobie zdania nauczycielka wystawiłaby dwóję. Ale dziś red. Naskręt, mistrz mowy polskiej, tak pisze w internetach. A portal to puszcza.

    • 4 2

    • Innym kwiatkiem jest drugie zdanie artykułu:

      "Na razie nie ma w tej sprawie decyzji, ale mógłby zostać wykorzystany w ważnych miejscach dla mieszkańców."

      Za taki szyk składniowy to już w szkole podstawowej się dostawało dwóję.

      • 2 0

  • Połączyć górki zachodnie ze wschodnimi i tam puścić autobus

    • 2 3

  • Pisałam w poprzednim artykule - zostawić w Sobieszewie, ustawić wzdłuż Wołgi tj, Wisły

    Będzie atrakcja a w razie remointu itp jak znalazł i jeszcze coś, można go zostawić i obok, ale otwarty, zamykany - przejezdny tylko z jakichś specjalnych okazji.

    I sprawdzić kto i jakim prawem odebrał - zabrał samolot, który stał niedaleko mostu.
    Odnowiłąbym Turystyczną z barkiem na stary GS owski wzór i zrobiła skansen z Forsterówki, strzelnica też vbyłaby fajną sprawą, wystarczy odnowić.Wyspa ma duże możliwości przyciągnięcia tłumów, do Dzieła Meszkańcy !

    • 3 1

  • Wysadzić

    • 2 1

  • Po co pontonowy, zbudowac na stale pylonowy (1)

    Nie rozumiem dlaczego nadal czasochlonna konstrukcja typu most ponotonowy(trzeba czekac na przeprawe, nigdy nie wiadomo kiedy most otwarza a kiedy zamkna) jest lansowana w 2016 roku?

    Prosze zaprojekotwac most pylonowy z wystarczajaco wysokim lukiem przesla mostu tak aby zarowno transport drogowy jak i rzeczny odbywal sie non stop.

    • 0 4

    • To jest wejście do morskiego portu!

      Tam wpływają morskie statki, których nadbudówki i maszty (stałe, nie składane) mają ponad 20m nad poziom wody.
      I jachty, których maszty (też nie składane, bo składane maszty do domena śródlądowej jachtowej drobnicy) sięgają co najmniej równie wysoko.
      Most, który miałby prześwit nad wodą o wysokości ca 30m musiałby nieć najazdy zaczynające się kilkaset metrów od brzegu. Dlatego byłby bardzo kosztowny - bardziej nawet, niż most zwodzony... A i tak stanowiłby ograniczenie rozwoju tej części portu.
      Dlatego na przeprawach drogowych przez trasy wejściowe do portów morskich buduje się mosty zwodzone. Wszędzie na świecie.
      Nie wątpię jednak, że w Polsce znów może stać się odwrotnie, niż wszędzie na świecie. Bo znowu ktoś ma pomysł, ale nie ma wiedzy.... Cóż, taki mamy klimat...

      • 1 0

  • Jak to co zrobić? Na żyletki (2)

    Chyba po to budują nowy, żeby wymienić stary bo jest jakaś przyczyna: starość, wysłużenie itd. Wiec po jakiego wstawiać go gdzie indziej, a jak jest ok to zostawić tam gdzie jest i nie budować nowego

    • 6 0

    • przyczyna jest jedna: uciążliwość (1)

      jeżeli chodzi o ten most, to zarówno pływaki, jak i konstrukcja kratownicowa mają po kilka lat - niedawno przebudowano cały most z użyciem elementów mostu saperskiego.

      • 2 1

      • W takim razie

        Dlaczego przenosić w inne miejsce most, który będzie uciążliwy?

        • 3 0

  • 10

    Zapakować wszystkich 10tege niech apel odpłynie

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane