• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ścieżka na ul. Wita Stwosza. Czy spodoba się rowerzystom?

Maciej Naskręt
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nową organizację ruchu na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego.


Drogowcy wytyczyli pasy dla rowerów w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska i al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Pojawiły się tam także śluzy w czerwonym kolorze przed skrzyżowaniami i odrębna sygnalizacja dla rowerów. Na razie jednak nowa organizacja ruchu rodzi więcej pytań rowerzystów niż przyjemności z jazdy. Czy się przyjmie?



Jak oceniasz nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Wita Stwosza?

Ulica Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powoli zmieniają oblicze. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił tam wykonanie na obu jezdniach drogi dla rowerów. Natomiast na skrzyżowaniach pojawiły się śluzy i dodatkowe sygnalizacje świetlne wyłącznie dla rowerzystów. Pierwszy splot ulic - przy Uniwersytecie Gdańskim - jest już gotowy. Postanowiliśmy sprawdzić jak odbywa się tam ruch miłośników rowerowych podróży.

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km pochłonie ok. 800 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji sanitarnej. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów.

Dwie sygnalizacje, jeden kierunek jazdy, jak jechać?

Na uczestników ruchu czeka wyjątkowa niespodzianka. To nowość na gdańskich drogach - dwie sygnalizacje dla jednego kierunku ruchu. Pierwsza obowiązuje wyłącznie rowerzystów, druga - starsza - przeznaczona jest dla pozostałych uczestników ruchu. Sygnalizację dla rowerzystów można napotkać na słupach w ciągu ul. Wita Stwosza, m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Bażyńskiego, w zminiaturyzowanej wersji.

Co ciekawe, zielone światło dla rowerów zapala się ok. pięć sekund wcześniej niż dla samochodów. Problem w tym, że kierujący autem czasem ruszają przedwcześnie, sugerując się niewłaściwym sygnalizatorem. Może to powodować sytuacje niebezpieczne.

Bez poślizgów na wymalowanych na czerwono pasach

Wielu rowerzystów, ale także i motocyklistów, obawia się o przyczepność w trakcie opadów deszczu podczas pokonywania wymalowanych na czerwono pasów przed i na skrzyżowaniach. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się już na splocie ulic przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Podobne nawierzchnie pojawią się jeszcze na skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Chopina.

Sprawdziliśmy nawierzchnię i - jak się okazuje - są to niesłuszne obawy. Naszym zdaniem nawierzchnia jest bardzo szorstka i przyczepna. Zapewnia ona o wiele lepszą przyczepność niż znajdująca się obok jezdnia asfaltowa, po której jeżdżą auta. Wykonawca w tym miejscu położył farbę, która dodatkowo została "uszorstniona" w celu poprawy właściwości antypoślizgowych.

Rowerzyści nie radzą sobie ze śluzami

Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą. Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą.
Wciąż hasło "rowerowa śluza" dla posiadaczy rowerów brzmi enigmatycznie. Widać to po tym, jak ruch odbywa się na skrzyżowaniu na ul. Bażyńskiego i ul. Wita Stwosza, gdzie tego rodzaju rozwiązanie właśnie wprowadzono. Niestety niewielu rowerzystów wie jak się w tej sytuacji zachować.

Prawidłowo rowerzysta skręcający w lewo na skrzyżowaniu powinien wjechać na śluzę, tzn. ustawić się przed samochodem osobowym na lewym pasie ruchu. Pamiętajmy, że rower na śluzie ma pierwszeństwo przed samochodem. Problemem nie jest sytuacja gdy chcemy skręcić w lewo z ul. Wita Stwosza - sytuacja jest tam w miarę jasna. Wielkim wyzwaniem dla rowerzysty jest za to skręt w lewo z ul. Bażyńskiego, czy to w kierunku Oliwy, czy Wrzeszcza.

Warto przyswoić tę wiedzę, bowiem rozwiązań usprawniających jazdę w Trójmieście będzie coraz więcej. Już niebawem śluzy pojawią się m.in. na wysokości ul. Chopina i ul. Arbahama.

Ograniczenie do 30 km/h i progi zwalniające

Kierowcy omijają progi zwalniające na Wita Stwosza

Kierowców na skrzyżowaniach wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza czeka jeszcze jedna niespodzianka. To ograniczenia ruchu do prędkości 30 km/h. Wprowadzone zostało z uwagi na rowerowe śluzy. Fotoradarów tam na szczęście nie ma, ale mimo wszystko odradzamy szybką jazdę. Miejsce na śluzie może zająć zawsze rowerzysta.

Drogowcy wykonali w okolicach zajezdni tramwajowej także progi zwalniające. Są one ustawione tak, że część kierowców z łatwością omija je wjeżdżając na nowy pas dla rowerów.

Miejsca

Opinie (599) 6 zablokowanych

  • Kolor czerwony dla złotych dzieci dwóch pedałów :-) (5)

    Tylko dlaczego mają cierpieć z tego powodu mieszkańcy tych dzielnic i normalni uczestnicy tych dróg ?!

    • 3 3

    • Uczestnicy dróg|? (2)

      Nie wiem jak Ty, ale ja nie uczestniczę w drogach...

      • 3 2

      • 'n' głupszy nie będziesz (1)

        • 0 2

        • To prawda.

          Swój poziom intelektualny w przyszłości widzę na niezmiennie wysokim poziomie.

          • 0 0

    • a piesi i rowerzyści to nie są normalni użytkownicy dróg? (1)

      na uspokojeniu ruchu wielu z nich zyskało

      • 3 3

      • wiadomo, że rowerzyści kosztem kierowców NIE

        • 0 0

  • Kongres (3)

    Kongres Mobilności Aktywnej nadchodzi wielkimi krokami. Przyjadą ważni goście, prelegenci i ci, którzy chcą zmieniać miasta na przyjazne rowerzystom. Trzeba tym ludziom COŚ pokazać. pochwalić zrealizowanym budżetem, gdzieś z nimi pojechać na rowerach, prawda panie Oficerze? Ścieżka za 800 tyś i dziury w ulicy to jest COŚ nowatorskiego, tego nikt nie przebije. Kierowcom na Wita Stwosza powiedzcie stanowcze nie i podpiszcie kolejne deklaracje/karty itp.
    A czy inwestycja ma sens, ocenili tu już rowerzyści, kierowcy i mieszkańcy. Prawda że jest pięknie? Może na Kongresie przetłumaczyć ze 200 postów i też pokazać gościom?

    • 6 2

    • a kto cię upoważnił do reprezentowania głosów mieszkańców? (2)

      sprawdzianem sensowności tej inwestycji będzie skala ruchu rowerowego wzdłuż tej ulicy. To się da sprawdzić. Można też mierzyć hałas i liczbę wypadków. Ciekawe, czy wtedy będziesz jeszcze miał jakieś argumenty? To, że potrafisz smucić, to już wiemy.

      • 1 3

      • (1)

        Przeczytaj nagłówek swoich wypocin i zastanów się, czy to co piszesz jest choć trochę na temat. Sprawdzianem sensowności nie jest na pewno budowanie dla idei i czyichś fanaberii, czy robienia eksperymentów typu 'a nuż się przyjmie', tylko dla mieszkańców naszego miasta. A to jest jednak nie dla nich, jak widać po 560 postach, tylko dla garstki.
        Nikt mnie nie upoważnił do reprezentowania głosów mieszkańców i tego też nie czynię, skąd taki wniosek? Jeśli na debacie będą sami tacy myśliciele jak ty, to na pewno sukces gwarantowany. Może sprawdź sensowność już skończonej ścieżki na 3 maja i oświeć forum skalą ruchu rowerowego, na pewno proporcjonalną do wydanych środków.
        Miłego debatowania życzę nad 'usprawnieniem komunikacji'.

        • 3 1

        • Opisywanie "Vox Populi" na podstawie postów z Trojmiasto.pl

          to bardzo "naukowa" metoda. Zwłaszcza że widać wyraźnie, że większość "dyskutujących" tutaj to frustraci z nadmiarem wolnego czasu, którzy nie myślą o rzeczowych dyskusjach, tylko o zbluzganiu kogoś.

          • 1 0

  • nieporozumienie

    Czegos tak kretynskiego nie widzialam nigdzie na swiecie!!!!!!

    • 3 1

  • Głupota

    Z bezpiecznej ulicy stworzono dziwoląg komunikacyjny.
    Czy brakowało tematu do wydania prawie miliona złotych.
    Może lepiej byłoby wydać na remont dziurawej części Chopina przy gen. Maczku.
    Te światła dla rowerzystów włączające się wcześniej, to pierwszy raz widzę, Czekać tylko jak kogoś rozjadą.
    Wjeżdżając na al. Wojska Polskiego z Grunwaldzkiej są takie same małe dla samochodów, przy Urzędzie Wojewódzkim też, a tu nagle mam wiedzieć że to tylko dla rowerów. Mikroskopijne tabliczki nad światłami nie są widoczne.
    A co będzie z odśnieżaniem zimą. Jakieś idiotyczne słupki na środku jezdni.
    Łatwo to zaplanować, jak się mieszka gdzieś indziej i komuś podrzuca się zdechłą żabę. Oby nie rozjechanego rowerzysty.

    • 0 0

  • Poznaj idiote

    Chciał bym poznac tego idiote co wymyslił tę droge dla rowerów na wita stwosza masakra

    • 0 0

  • długość pasa

    dlaczego pas nie dochodzi do ulicy Obrońców Westerplatte? Ktoś zna odpowiedź?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane