• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe ronda, nowy problem dla kierowców?

Maciej Naskręt
9 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci

Zobacz, jak kierowcy jeżdżą po nowych rondach dwupasmowych w Gdańsku.


W Gdańsku pojawiły się kłopotliwe dla części kierowców skrzyżowania z ruchem okrężnym. Warto zweryfikować swoje umiejętności za kierownicą samochodu i nieco przygotować się do rozwiązań zaproponowanych przez projektantów.



Zobacz, jak należy jeździć po rondach dwupasmowych. Zobacz, jak należy jeździć po rondach dwupasmowych.
Nienajlepiej kierowcy radzą sobie jeżdżąc po największym gdańskim rondzie wokół pomnika Jana III Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska. Statystyka dowodzi, że wciąż przed wieloma z nas jeszcze sporo nauki.

- W 2010 r. na Targu Drzewnym doszło do 32 kolizji drogowych i pięciu wypadków. Natomiast w tym roku w okresie do 30 listopada odnotowaliśmy 29 kolizji i również pięć wypadków - mówi podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. Warto jednak pamiętać, że wielu niegroźnych stłuczek kierowcy nie zgłaszają policji, by nie dostać mandatu.

Od kilku miesięcy kierowcy jeżdżą po nowych dwupasmowych rondach na ul. Kartuskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Szczęśliwej zobacz na mapie Gdańska, które powstały w ramach budowy Trasy W-Z. Ponadto przy budowie Trasy Słowackiego na lotnisku wykonano dwupasmowe ronda na wysokości budynku Young Digital Planet zobacz na mapie Gdańska, a także przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska. Ostatnie tego rodzaju rondo otwarto przy Ergo Arenie w połowie tego roku.

Co sprawia najwięcej problemów kierowcom na tego rodzaju rondach? - Przede wszystkim nie korzystają z kierunkowskazów. Należy szczególnie zwrócić uwagę na tę czynność podczas opuszczania skrzyżowania z ruchem okrężnym - zaznacza szef pomorskiej drogówki, Janusz Staniszewski.

Czy dwupasmowe ronda usprawniają ruch?

- Włączony kierunkowskaz do skrętu w prawo stanowi znak dla pieszych. Wtedy mają oni pewność, że auto zjeżdża z ronda i nie będą wchodzić na przejście przed nadjeżdżający samochód. Ponadto włączony kierunkowskaz w aucie opuszczającym skrzyżowanie ułatwia kierowcom oczekującym na możliwość wjechania na rondo szybsze włączenie się do ruchu - tłumaczy Staniszewski.

- Kierowcy powinni ponadto zapamiętać, że jeśli jadą jezdnią o przekroju dwóch pasów do ronda, muszą zajmować prawy pas ruchu jeśli skręcają na skrzyżowaniu w prawo. Z kolei gdy skręcają w lewo, powinni zająć pas lewy. Natomiast, gdy jadą prosto mogą zajmować oba pasy ruchu - dodaje Staniszewski.

Pomorska policja w odróżnieniu od tej z Mazowsza nie traktuje surowo tych kierowców, którzy nie radzą sobie na rondach. Nie wlepia im mandatów. Warto jednak się do tego przyłożyć. Czytelne, dla innych uczestników ruchu, poruszanie się kierowców po rondzie zapewnia, że w korkach przed tego rodzaju skrzyżowaniami stoimy nieco krócej.

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • panie Staniszewski nie wolno zajmować dwóch pasów ruchu jeździmy jednym pasem ruchu chyba ze pojazd się nie mieści na jednym pasie

    • 0 0

  • rondo dwu pasmowe z zjazdem jedno pasmowym

    najlepiej namalować male kolko i niech jeżdzą,a ten idiota co wymyślił to niech sam sie po takim rondzie prze3jedzie i niech sie zstanowi

    • 1 0

  • Ronda zasady

    Wszystko co potrzebne do poruszania się na naszych drogach, także na skrzyżowaniach z wyspą lub w formie placu, jest, wbrew twierdzeniom pseudo-ekspertom, opisane naszym prawem. Wystarczy zapomnieć o autorach poradników dla kierowców i ich bezmyślnych naśladowcach. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym to taki obiekt infrastruktury drogowej na którym ustawodawca znakami C-12 nakazał RUCH OKRĘŻNY (Roundabout, One-Way Rotary System, Traffic circle, Kreivekher, Rond-Poiut, itd), co oznacza, że na jego wlotach nie ma strzałek kierunkowych (kierunkowej segregacji ruchu), ruch na takim obiekcie odbywa się pasami ruchu biegnącymi jedynie okrężnie, czyli DOOKOŁA wyspy lub placu oraz wszystkie zjazdy to skręty w prawo. Teraz wystarczy wziąć do ręki ustawę Prawo o ruchu drogowym i jechać. Wjazd i jazda okrężna to kontynuacja dotychczasowej jazdy na wprost, gdyż jadąc okrężnie nie zmienia się kierunku jazdy, więc zgodnie z art. 16 ust. 4 ustawy PoRD należy jechać przy prawej krawędzi jezdni bez włączania kierunkowskazów. Wszystkie jazdy to skręty w prawo. Zmiana kierunku w prawo wymaga zbliżenia się do prawej krawędzi jezdni (art. 22 ust. 2 pkt. 1 ustawy PoRD) i zasygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy (art. 22 ust. 5). Jeżeli jest więcej pasów niż jeden (zwykle dwa) to jedyne co się zmienia to możliwość poprawy przepustowości przez umożliwienie omijania i wyprzedzania innych kierujących (art. 22 ust. 4, art. 22 ust. 5 i art. 24 ust. 7 ustawy PoRD). Zjazd zawsze wg art. 22 ust. 2 pkt. 1 z uwzględnieniem art. 22 ust. 3 ustawy PoRD. Ideą takiej organizacji ruchu (rozwiązania komunikacyjnego) jest wyeliminowanie lewoskrętów i przecinania się kierunków ruchu (poza wjazdami). I to wszystko na ten temat. W uzupełnieniu należy dodać, że na skrzyżowaniach z wyspą lub w formie placu na wlotach których są strzałki kierunkowe, pasy ruchu biegną na wprost do zjazdów (klasycznie, spiralnie, odśrodkowo, turbinowo), a także na tych które nie są oznaczone znakami C-12, należy poruszać się zgodnie z zapisami ustawy PoRD i ich kierunkowym oznakowaniem poziomym, pamiętając, że nie są to skrzyżowania o ruchu okrężnym w rozumieniu znaku C-12. Za sprawą okólnika (potrzebne źródło) Ministerstwa ds. Transportu z czasów PRL do dziś część z nich ma na wlotach nieuprawnione znaki C-12, które są na nich pozaustawowym-umownym substytutem znaku C-9. Zgodnie z przepisami znakami C-12 wolno znakować tylko takie obiekty (nie tylko typu rondo) na wlotach których nie ma segregacji kierunkowej a pasy ruchu biegną na nich jedynie okrężnie, pod warunkiem, że nie ma na nich jezdni przecinającej wyspę/plac. Prosto, łatwo i przyjemnie i co ważne, całkowicie zgodne z obowiązującą Polskę Konwencją wiedeńską o ruchu drogowym i prawami krajowymi naszych bliskich i dalszych sąsiadów.

    • 0 1

  • Nie wlepia mandatów, bo nie zna przepisów

    Pan staniszewski jest ignorantem, na dodatek ślepym. Pasy ruchu biegną na wprost do zjazdów czy okrężnie? Pasy ruchu to podłużne pasy jezdni, więc jezdnia biegnie przy obowiązującym ruchu okrężnie dookoła wyspy. Potwierdza to jej prawa linia krawędziowa. Jezdnia biegnie tak jak pokazuje to piktogram znaku c-12, a ruch odbywa się dookoła wyspy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Cała reszta to zapisy ustawy prawo o ruchu drogowym. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym to nie pojedyncze skrzyżowanie opisane w art. 2.10 ustawy, jak twierdzi zbigniew dyzma, a złożony obiekt na którym niezależnie od kształtu i wielkości jedzie się na wprost dookoła wyspy, na skrzyżowaniu z wyspą, lub dookoła placu, na skrzyżowaniu w formie placu, a wszystkie zjazdy to skręty w prawo. Skrzyżowanie z wyspą jest w całości jednym skrzyżowaniem (w lewo, w prawo i na wprost) do czasu nakazania na nim ruchu okrężnego, gdyż wtedy należy jechać na nim tak jak na okrężnie zorganizowanym rondzie. To nie rondo jest w całości jednym skrzyżowaniem, bo to zawsze obiekt złożony, a skrzyżowanie z wyspą na którym obowiązuje ruch okrężny staje się rondem. Takie jednopasowe z namalowana wysepka to tzw. Mini-rondo, najmniejsze skrzyżowanie o ruchu okrężnym.

    • 0 1

  • Ronda wielopasmowe zawsze stwarzają niejasności i kolizje.

    Dlatego należy budować ronda wyłącznie jednopasmowe i problem będzie rozwiązany.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane