- 1 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (44 opinie)
- 2 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (164 opinie)
- 3 Parawaniarze już anektują plaże (150 opinii)
- 4 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (96 opinii)
- 5 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (186 opinii)
- 6 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (159 opinii)
Nowe-stare tory kolejowe na Wyspie Spichrzów
Choć od kilku dni spacerujący ul. Stągiewną i Chmielną w Gdańsku mogą obserwować układanie nowych torów, to żaden pociąg ani tramwaj po nich nie pojedzie. Instalacja ma przypominać o charakterze miejsca sprzed ponad 70 lat, gdy ruch pociągów towarowych prowadzony był do spichlerzy na Wyspie Spichrzów.
- Oczywiście nie pojadą po nich pociągi czy tramwaj. Jest to nawiązanie do historii Wyspy Spichrzów, na którą przed II Wojną Światową docierały pociągi towarowe - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Towary, które docierały koleją od strony dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej na Wyspę Spichrzów, były przeładowywane do spichlerzy a stamtąd na statek. Przeładunek oczywiście był też prowadzony w drugą stronę.
Pracę wykonano w ramach wspólnego projektu przebudowy ul. Stągiewnej, która swoim zakresem obejmuje też wykonanie przebudowy ul. Chmielnej, w tym ułożenie nowych sieci podziemnych umożliwiających zabudowę północnego cypla Wyspy Spichrzów. Łączny koszt prac to wydatek rzędu ok. 7 mln zł.
Przypomnijmy, że są to kolejne tory odtworzone przez miasto poniekąd na pamiątkę. Wcześniej podobne prace wykonano na ul. Łąkowej i ul. Wróblej , z tym że tam zachowany został jeden tor trasy tramwajowej.
Zabezpieczona obrotnica kolejowa
Przypomnijmy, że w trakcie prac remontowych, przy okazji rozbiórki dawnej sieci dróg na Wyspie Spichrzów, odkryto na ul. Pożarniczej także obrotnicę do wagonów. Służyła ona podprowadzaniu wagonów pod poszczególne spichlerze na cyplu.
- Dawne urządzenie zostało zabezpieczone. Obecnie znajduje się ono w magazynie Zarządu Dróg i Zieleni. Wróci ono na swoje miejsce, ale te prace wykona firma mająca zająć się zabudową Wyspy Spichrzów, bowiem do niej będzie należało wykonanie nawierzchni ulic - mówi Bartosiewicz.
Przypomnijmy, że inwestorem zabudowy tej części Wyspy Spichrzów jest spółka Granaria, która działa w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z miastem. Granaria ma na Wyspie Spichrzów, na działce o powierzchni 18,3 tys. m kw., zbudować w ciągu ośmiu lat hotel ze 180 pokojami, 560 mieszkań, parking podziemny na 700 aut, restauracje, punkty handlowe, biura i plac miejski.
Na północnym cyplu Wyspy Spichrzów powstają jednocześnie trzy hotele - Holiday Inn (236 pokoi), Deo Plaza (374 pokoje, w ramach większej inwestycji pod tą nazwą) oraz kolejna część hotelu Puro przy Stągiewnej (dodatkowe 119 pokoi).
Miejsca
Opinie (118) 6 zablokowanych
-
2016-12-11 13:36
Propaganda złodziejska adamowicza za chwile idą na kurkowa
- 2 10
-
2016-12-11 13:42
niejeden rowerzysta się połamie dzięki tej inicjatywie (2)
tak dbają o historię , że chętnie by zasypali Motławę
- 5 8
-
2016-12-11 13:47
Na Łąkowej jeszcze nie słyszałem żeby ktoś sie połamał na rowerze.
Chyba że skręcił w złą uliczke to faktycznie mógł mu ktoś w tym pomóc ;)- 5 2
-
2016-12-11 16:55
Łamią to się rowerzyści latem na Długiej i Długim Targu jak wieczorem jadą śliską jak lód drogą na której w ciągu dnia puszczali beznadziejne bańki !
- 1 2
-
2016-12-11 13:43
Dwie uwagi do artykułu. (2)
Do Wyspy Spichrzów nie docierały pociągi tylko pojedyncze wagony z racji tego że z powodu ryzyka pożarów nie wpuszczano tam lokomotyw a wagony były ciągnięte przez zaprzęg konny. Druga sprawa to obrotnica nie tyle została odkryta bo o fakcie jej istnienia każdy kto interesuje się tematem wiedział doskonale a wydobyta z ziemi i częściowo zachowana.
- 22 0
-
2016-12-12 08:37
(1)
Po wojnie, jeszcze w latach sześćdziesiątych pojedyncze wagony przeciągał ciągnik Ursus. Natomiast torem przy Bramie Żuławskiej wagony towarowe ciągnęła dość rachityczna lokomotywa z charakterystycznym sitem na kominie. Co ciekawe - nie gwizdała a dzwoniła zbliżając się do skrzyżowania.
- 0 0
-
2016-12-12 12:35
Po wojnie
Po wojnie tory rozciągnięte były nawet do samego kościoła Mariackiego.
- 0 1
-
2016-12-11 14:31
z początku pomyślałem "jaka tandeta", ale takie coś mówi o dzisiejszych umiejętnościach technicznych (1)
Dzisiaj kolei nie jesteśmy w stanie ogarnąć mimo, że kasa z UE na to jest. Kolej stawia zbyt wysokie wymagania techniczne i organizacyjne. Nawet ciężki transport przewozimy ciężarówkami, a potem droga do remontu.
Polnische Wirtschaft.- 1 3
-
2016-12-11 14:41
kolej rozwijała się sto lat temu
kiedy nie było dróg i ciężarówek. Obecnie przesyłka potrzebuje kilkunastu godzin aby dotrzeć na drugi koniec Polski, a spróbuj zorganizować to samo koleją, to zajmie ci tydzień i bedzie kosztowac dwa razy tyle.
- 1 0
-
2016-12-11 16:55
Dlaczego odtwarza się tory akurat? Czy za Zygmunta III były tam tory?
- 4 7
-
2016-12-11 20:41
"Pracę wykonano w ramach wspólnego projektu przebudowy ul. Stągiewnej, która swoim zakresem obejmuje też wykonanie przebudowy ul. Chmielnej,"
Ulica obejmuje swoim zakresem wykonanie przebudowy? Ciekawe...
Przypomnijmy, przypomnijmy, przypomnijmy... Niedługo będzie przypominać o czym przypominaliście.- 2 0
-
2016-12-11 21:03
Tory na pamiatke wywozenia ludzi z ramp spichrzow tymi torami do obozow koncentarcyjnych
Tory na pamiatke Niemiec za Druga Wojne Swiatowa
- 1 4
-
2016-12-11 22:06
Najpierw zniszczyc....
...a potem odtwarzać, potem zniszczyc i odtwarzac itd i itp i itd......
- 3 1
-
2016-12-11 22:17
7 milionow za stare tory kasy obywateli
Budyn musi placic swoim chlebodawca Niemca
Budynia kazda dudowla w krotkim czsie sie rozpada- 2 2
-
2016-12-11 22:34
Budyn Ul Dluga i Dlugi Targ sa calkowicie zniszczone zlom gospodarka a ty wydajesz 7 Niemcowi na Tory
Komedia Gdanska Ciag Dalszy
Kasy Brak Ale Dla Niemca Jest Zawsze Na Tak- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.