• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odwołania od przetargu na budowę S7 na Żuławach oddalone

Maciej Naskręt
3 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe

Nic już nie stoi na przeszkodzie, by ruszyła budowa krajowej "siódemki" na Żuławach. W czwartek rano KIO oddaliła dwa odwołania od rozstrzygnięcia przetargu na budowę 40-kilometrowej drogi ekspresowej, które złożyły firmy Salini i Bilifinger. Droga ma kosztować 3,2 mld zł i mamy nią pojechać pod koniec 2018 r.



W jakim najkrótszym czasie dojechałeś z Trójmiasta do Warszawy samochodem?

W sierpniu gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnął przetarg na budowę dwóch odcinków - każdy po 20 km - drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga. Wygrały firmy Metrostav z Czech (oferta: 1,642 mld zł) i Budimex (oferta: 1,576 mld zł). Po zsumowaniu ich ofert 40-kilometrowa droga przez Żuławy miałaby powstać za 3,218 mld zł.

Zgodnie z procedurą od daty rozstrzygnięcia przetargu w ciągu 7 dni mogły zostać złożone odwołania. Z takiego uprawnienia skorzystały dwie firmy - Bilifinger (złożyła oferta na kwotę 1,791 mld zł na zadanie I) i Salini (złożyła oferta na kwotę 1,670 mld zł za zadanie II). Firmy odwołujące podały w uzasadnieniu wniosku, że komisja przetargowa oddział GDDKiA w Gdańsku nie zbadała ofert firm wybranych w obu zadaniach pod kątem wystąpienia rażąco niskiej ceny.

Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej działającej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Wyrok w tej sprawie zapadł w czwartek rano.

- KIO oddaliła wnioski odwoławcze złożone przez obie firmy budowlane - mówi Justyna Tomkowska, rzecznik prasowy KIO.
Od wyroku KIO teraz w terminie 7 dni przysługuje władzom Salini i Impresia Pizzarotti skarga do sądu okręgowego. Co ciekawe, wniesienie takiej skargi wiąże się z wpłaceniem na konta KIO kwoty 100 tys. zł. Czy firmy zdecydują się na taki krok, póki co nie wiadomo.

Jeśli jednak firmy odpuszczą, a wyrok KIO się uprawomocni, wtedy gdański oddział GDDKiA będzie mógł skierować do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dokumentację przetargową w celu przeprowadzenia jej kontroli.

Jeśli wszystko pójdzie gładko to jest szansa, że maszyny budowlane na Żuławach zobaczymy jeszcze w tym roku.

- Jeśli procedury nie przedłużą się, umowę na roboty budowlane z wyłonionymi w przetargu firmami podpiszemy jeszcze we wrześniu lub ewentualnie na początku października - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Jeśli uda się niebawem podpisać umowę zadanie I ma realizować czeska firma budowlana Metrostav. Drugie zadanie przypadnie spółce Budimex. Jeśli uda się niebawem podpisać umowę zadanie I ma realizować czeska firma budowlana Metrostav. Drugie zadanie przypadnie spółce Budimex.
Dwa zadania budowy drogi - każde po ok. 20 km

Inwestycja została podzielona na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę ekspresówki od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego. Drugie zadanie to realizacja drogi od właśnie Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa.

W ramach inwestycji powstaną dwa nowe mosty nad Wisłą w Kiezmarku. Istniejący obiekt przejdzie lifting - zostanie dostosowany do ruchu lokalnego - mieszkańców, rolników, rowerzystów i pieszych.

To nie wszystko, jeśli chodzi o planowane obiekty inżynierskie. Mają też powstać mosty nad Nogatem i kanałem Linawy. Przedsięwzięcie zakłada ponadto powstanie pięciu węzłów drogowych - "Cedry Małe", "Dworek" (oba wraz z zapleczem dla drogowców, czyli samochodami technicznymi np. do odśnieżania drogi), "Nowy Dwór Gdański", "Ryki", a także "Elbląg Zachód".

Zniknie istniejący węzeł drogowy "Kiezmark". "Mała Holandia" i "Mirówko" - tak będą nazywać się miejsca obsługi podróżnych przy ekspresówce. Mają się tam pojawić stacje paliw i hotele. Jednak o tym, jakie konkretnie obiekty tam staną, przekonamy się już w trakcie budowy "siódemki". Co ważne, gdański oddział GDDKiA chce zakończyć prace w 2018 r. Wtedy podróż z Trójmiasta do Elbląga zajmie 25 minut, a nie - jak do tej pory - 45.

Miejsca

Opinie (153) 9 zablokowanych

  • Ciekawe pytanie w ankiecie (4)

    Kiedyś Tusk z Nowakiem chwalili się że do Warszawy dojechali poniżej 4h pożyczonym Subaru ale to było na starej siódemce. Musiała być ostra jazda

    • 8 7

    • możesz nie przypominać mi o tym rudym (1)

      • 9 2

      • Donald Tusk nie spełnia standardów PiS i Jarosława K. ponieważ jest Polakiem, ma więcej niż dwie klasy szkoły podstawowej, nie przywieźli go w worku przez zieloną granicę, nie dorobiono mu życiorysu, nie kradnie, nie kłamie, nie ma procesów ani wyroków, ma nienaganne życie rodzinne, nie sprzedawał rodaków itd. i co najważniejsze jest człowiekiem nie sprzedawczykiem i zdrajcą Polski.

        • 0 0

    • Przewodniczący nie uprawia ostrej jazdy, bo nie prowadzi. Za to posłowie, hohoho

      • 1 0

    • Wielokrotnie...

      ... jeździłem starą siódemka z Gda do Wawy - prawie zawsze 4 godziny. Co prawda w godzinach porannych. W Łomiankach o dziesiątej - korek jak smok. Ale na Żoliborz - 4 godziny +/- 10 minut. Tak, że to żadan wyczyn.
      Ale prawdą jest też, że kiedyś wracałem po lodzie 7 godzin...

      • 0 0

  • Droga Gdańsk - Elbląg 3.2 mld (4)

    Droga Oliwa - Osowa 2 mld
    Teraz dokładnie widać jakim ekonomicznym absurdem jest robienie tunelu pod Pacholkiem.
    Budować S7 i drogi rowerowe a nie tunel!

    • 34 8

    • a PO co drogi rowerowe (1)

      wystarczy już miejsca dla POmaski

      • 2 5

      • i Józka Bąka

        ciągł samolot

        • 4 1

    • (1)

      Nie "Oliwa-Osowa", tylko Brzeźno-Chwaszczyno.

      • 1 2

      • no tak - siła jest tych co muszą

        z Brzeźna do Osowy i z powrotem , jakieś 2/3 ( sądząc po cenie 2 mld do 3,2 mld ) tych co na Stolycę i Mazury oraz tych co nad morze

        • 1 0

  • droga na euro 2012 (1)

    termin koniec 2018, do tego opoznienia jak zawsze i wszedzie

    • 7 11

    • strategiczna droga krajowa przez trzy wiodące aglomeracje!

      • 0 0

  • Wreszcie...

    a teraz do roboty!!!!:)

    • 15 1

  • dlaczego likwidują STARE BABKI (2)

    jak z drugiej strony wolne poletko ? układ ?

    • 7 8

    • (1)

      Tak! układ! DROGOWY!

      PO drugiej stronie - kanał i trudny, kosztowny w budowie podmokły teren, a.nie "poletko".

      • 2 0

      • PO wpuściła Polaków w niejeden kanał, więc takie podmokłe poletko nie powinno być żadnym problemem

        • 0 2

  • (2)

    Zostało wam jeszcze tylko 2 miesiące więc po co się tak podniecacie. Później będą inwestycje ale inne. Bo liczy się człowiek a nie kolesie.

    • 4 11

    • Jest jeszcze parę osiedli bez kościołów?

      • 4 1

    • Mauzoleum jeszcze brakuje

      • 0 1

  • a co na to wyznawcy rydzyka? Polska w ruinie :-) (5)

    a co na to wyznawcy rydzyka? Polska w ruinie :-)

    • 18 12

    • Mniej GW i TVNu

      Wskaż mi inne państwo gdzie można podsłuchać premiera w strzeżonych budynkach rządowych. Nie wiem drogie lemingi, co ten rząd musi jeszcze zrobić abyście dostrzegli, że nie mieszkacie w środku Europy, a co najwyżej w Bantustanie.

      • 10 6

    • jak droga miała być na 2012 a będzie w 2018 to jak to nazwać?

      IMHO to ruina. Czego? Własnej wiarygodności. Ale dobrze mieć takich bezrozumnych lemingów, którzy są zachwyceni z każdego "daru" polityków z własnej formacji.

      To takie pańszczyźniane - łapać co ze stołu spadnie i chwalić.

      • 2 3

    • Fakt, przesada ale duzo na rzeczy jest! (1)

      niby faktycznie bo .przecież miasta wypieknialy, nowe ryneczki , obiekty sportowe.. muzea ,drogi ( z zapowiedzi powstalo 40% ale co tam ) itd. Tylko ze to za pieniądze z Unii! a jak się skoncza to sami będziemy musieli ta infrastrukturę utrzymać z ogromna rzesza urzednikow no i zapracować na dalszy rozwój tylko skad !? jak ? Pracy nie ma i nie będzie ( np. przemyslu -podstawy gospodarki - już prawie nie mamy ) a jak będzie to za marne grosze, czyli male dochody z podatkow dla państwa itd. Ogromne pieniądze poszly na szkolenia, szkolenia, szkolenia, konferencje, konferencje, place zabaw, boiska, muzea, wystawy, iwenty, kolacyjki, obiadki, śniadania czy .ławeczki w parku ( kazda za 100 tys ale co tam kto bogatemu zabroni w końcu to urzędnik prywatnie płaci czy co ? .. ) a nie na przyszlosc !! na rozwój firm..na innowacje itd. itd. Owszem były potrzebne na drogi czy środowisko itd. ale ogromne pieniądze zostały przejedzone zamiast pojsc na przyszlosc ! Na tworzenie nowych miejsc pracy. Co przeciętnemu człowiekowi który idzie po parku z nowych laweczek skoro i tak ich nie widzi a myślami jest czy kupic teraz jedzenie czy lekarstwa ? Co wybrać ? Czy jeszcze jutro jego firma będzie istniała/ Czy mu zapłaci ? A jak go zwolnią to gdzie znajdzie prace bez znajomości ? Do tego dochodzi jeszcze ogromne zadluzenie panstwa ..perspektywy marne Reasumujac to okreslenie w przejaskrawieniu/ w zwroceniu uwagi na problem ma sens ! częściowo juz aktualnie a przyszlosciowo w 100%.

      • 4 1

      • nie przetłumaczysz

        zaraz wrzucą jakąś fotę z podświetlonym miastem, drogą czy dworcem i napiszą

        Wina Tuska albo Polska w ruinie HE HE HE

        Niestety to jest ich poziom - zero refleksji aż do zaorania

        • 0 2

    • A co poza drogą widać na wizualizacji? Miasta, fabryki, elektrownie? Tu nawet nie ma co runąć.

      • 0 0

  • Wstrzymanie budowy (4)

    Jak tylko PIS wygra wybory wstrzyma wszystkie budowy na Pomorzu, za karę, za to, że głosujemy na PO.
    Przypominam głośną sprawę wstrzymania budowy autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia, za rządów PIS, przez ówczesnego ministra transportu Pana polaka.

    http://moto.pl/MotoPL/1,111276,4546574.html

    • 21 13

    • kolejny powód aby zagłosować na PIS :)

      • 6 5

    • racja (2)

      zaraz jakiś pisior będzie szukał afery, korupcji i wstrzyma budowę

      • 3 1

      • nic nie trzeba szukać, nawet NIK położyliście ;-(

        zaufanie do instytucji państwowych jest zerowe i trudno się dziwić po ekipie Nowaków i Amber Bąków

        • 2 2

      • na S5 N. Marzy-Gniezno

        juz to robią.

        • 1 0

  • Wstrzymanie budów! (6)

    Ciekawe skąd te negatywy do mojej opinii, czyżby z Torunia?:(
    Prawda o wstrzymaniu budów dróg szybkiego ruchu i autostrad przez Ministra polaka jest nie wygodna?
    To są twarde fakty, do których każdy ma dostęp !

    • 8 8

    • Czy wiesz dlaczego chciał wstrzymać budowę? (3)

      Bo Państwo dopłaca do działania tej autostrady (Gdańsk - Toruń) rocznie astronomiczną kwotę ok. 1 mld zł. Gdyby była to państwowa autostrada, to bez płacenia przez kierowców państwo na utrzymanie wydawałoby kilkukrotnie mniejszą kwotę. Takie siano robi sobie na tym koncesjonariusz.

      • 6 3

      • (1)

        Skąd masz tą kwotę? Źródło proszę.

        • 3 0

        • Budowa A 1 przez GTC została rozpoczęta w lipcu 2005 r. jeszcze za rządów SLD. Po zwycięstwie PiSu minister Polaczek chciał inwestycję utrącić, ale już się nie dało, gdyż banki dały pieniądze i pilnowały , aby nic sie wywaliło i nadzór inwestorski powiedział veto. Za to zacząl mieszać na odcinku Nowe Marzy Toruń. A było to tak. W roku 1997 jeezszce według starego prawa spółka GTC uzyskała w formei decyzji administracyjnej koncesję na budowe i eksploatację autostrady A 1 na odcinku Gdańsk Toruń. Aby można bylo zacząć budowę konieczna była umow akoncesyjna, która za czasow SLD zostala podpisana ale tylko na odcinek Gdańsk -Nowe Marzy. Spółka uzyskała zamknięcie finansowe i rozpoczęła w 2005 r. budowę. Jeszcze przed wyborami w 2005 roku był gotowy projekt umowy koncesyjnej na odcinek Nowe Marzy -Toruń, ale nie zdążono go podpisać. Kaczyńskiemu zas nie pasowało , że w konsorcjum GTC jednym ze śladowych udziałowców jest spółka NDI , gdzie jakiś prominetny działacz SLD byl wicedyrektorem. Byl on więc częścią "Układu" jaki tropił PiS. Tym samym całe GTC należało już do "układu" Zatem trzeba było inwestycję utrącić. Możliwie było to jednak tylko w stosunku do odcinka Nowe Marzy Toruń. Minister Polaczek zapowiedział, że ten odicnek zbuduje państwo. Zaczęła się wlaka z GTC i uhcylenei decyzji koncesyjnej . Oczywiście do końca rządów PiS były spory w sądach, gdzie GTC proces wygrało i decyzja koncesyjna zostala utrzymana w mocy. W tym czasie zarówno GTC jaki i GDDKiA przygotowywały równolegle raporty środowiskowe, projekty budowlane itp. Od końca 2007 jak PO doszło do władzy nowy minister Grabarczyk nier miał innego wyjścia jak podpisać umowę koncesyjną na odcinek Nowe Marzy Toruń. Wszytskie zaś wydatki gddkia poszły w błoto. Jeszcze była awantura z ekologami o most na Wiśle pod Grudziądzem w trasie autostrady ( nie mylić z nowym mostem koło Kwidzyna) , bo gddkia planowała most pylonowy co miało ponoć szkodzić ptakom w ich przelocie. W efekci ezbudowano most na podporach - płaski. Autostrada A 1 została oddawana do użytku etapami ( grudzień 2007 odcinek Gdańsk - Swarożyn, październik 2008 odcinek Swarozyn Nowe Marzy i -październik 2011 r. odcienk Nowe Marzy Toruń) Jest ona obecnie w całości ukoczona i eksploatowana. Zaznaczyć należy, że wszytskei odcinki zostały oddane przed terminem, zas jakość wykonanai autostrady jest wzorcowa. Polityka ministra polaka doprowadziła do opóźnienia oddania odcinak Nowe Marzy Toruń o dwa lata. GTC bowiem cgciało skończyć budowę tego odcinak w roku 2009 . Ten odcinek skraca drogę nei tylko d Trunia i Gdanska na południe Polski. Jest to trasa tym bardziej atrakcyjna, że Z Warszawy do Strykowa i Kowala także jedziemy autostradą. Korzystają z niego takż emieszkańcy Warszawy . Stąd w weekendy letnei jest ona bardzo mocno uczęszczana. To jak buduje gdaka w porównaniu do GTC jest dratsycznym przykładem na końcu koncesyjnego odcinka. Budowa Odcinka A 1 Toruń Kowal został zapoczątkowany w roku 2010 i miał być gotowy na euro. Budowali je irlnadczycy z Hydrobudową, która splajtowała, budowa praktycznei stanęła. We wrześniu 2012 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wypowiedziała polsko-irlandzkiemu konsorcjum dwie umowy na budowę trzech odcinków na wspomnianym fragmencie. Zerwane umowy dotyczyły realizacji odcinków: Czerniewice - Odolion (11,4 km) i Odolion - Brzezie (23,1 km), których liderem była firma SRB Civil Engineering Limited (partnerem PBG) oraz Brzezie - Kowal (29,5 km), którego liderem była spółka PBG. Popadła ona w finansowe tarapaty, zbankrutowała, a jej podwykonawcy zeszli z placu budowy.W konsekwencje zejścia z placu budowy, przez trzy lata żaden z konsorcjantów budujących A1 w województwie kujawsko-pomorskim nie będzie mógł startować w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Dodatkowo pracę ze skutkiem natychmiastowym stracił wtedy dyrektor oddziału w Bydgoszczy. Jeszcze w grudniu 2012 r. bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty w przetargu na dokończenie budowy dwóch odcinków 64-kilometrowej autostrady A1.Najniższą ofertę na realizację odcinka autostrady A1 Czerniewice - Brzezie za ponad 450 mln zł brutto złożyło polsko-włoskie konsorcjum firm, którego liderem jest firma Salini Polska. Inwestor chciał na to wydać ok. 713 mln zł. Salini złożył też najniższą ofertę na dokończenie budowy odcinka Brzezie - Kowal. Zażądał za to ponad 608 mln zł brutto, podczas gdy kosztorys inwestorski zakładał ok. 870 mln zł. Ostatecznie wiosną tego roku zwycięzcą zamówienia została firma Salini Polska, która ruszyła z budową 64-kilometrowego odcinka autostrady A1 na Kujawach - między Toruniem a Kowalem - w maju. Za inwestycję zleconą przez bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykonawca otrzyma zapłatę w wysokości 1 mld 58 mln zł.

          • 0 0

      • Przede wszystkim

        państwo płaci ratami za tę autostradę i z czasem przejdzie ona na własność skarbu państwa. Zdecyduj sie czy chcesz żeby autostrada utzrymaywała się z samych opłat - wtedy opłaty musiałyby być wyższe ( i nie mów że niższe ceny to więcej pojazdów) czy żeby były tanie dla kierowców.

        • 1 0

    • nawet nazwiska ministra nie znasz, a się rzucasz coś o Toruniu (1)

      mamy pisać twoim niezbyt mądrym wzorcem o chytrej babie z Radomia?

      • 1 4

      • Mało bywasz na forum, bo nie wiesz, ze cenzura zamienia "Pølaczka" na "Polaka"

        • 0 0

  • odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej

    było pewne że zostaną odrzucone, wszystko tylko opóźniło tą bardzo potrzebną inwestycje. Po co się odwoływać, przez to zginęło w wypadkach kilka osób więcej.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane