• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową. Ulica Kościerska jest ulicą tylko z nazwy. Obecnie to leśny dukt, który stanowi najkrótsze połączenie rowerowe między Oliwą a Osową.

Miasto rezygnuje z budowy drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy w śladzie ul. Kościerskiej zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta wynika jednak nie z protestów, ale z wejścia w życie tzw. ustawy krajobrazowej oraz uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego z 2011 r.



Czy między Oliwą a Osową istnieje dobre połączenie rowerowe?

Sprawa budowy asfaltowej drogi pieszo-rowerowej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, łączącej Oliwę z Osową, była szeroko komentowana i omawiania w mediach dwa lata temu.

Radni dzielnicy Oliwa protestowali wówczas przeciwko tej inwestycji, uważając że prowadzenie ruchu rowerowego przez las będzie nadmierną ingerencją w przyrodę. Za inwestycją byli z kolei radni dzielnicy Osowa, a także Gdańska Kampania Rowerowa.

Jeszcze w 2014 r. Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego, w którym jednak nie określono szczegółowo proponowanych rozwiązań. Celem planu było jedynie zarezerwowanie niezbędnego terenu pod inwestycję.

- Możemy ustalić rodzaj nawierzchni w planie, ale tego nie robimy, bo nie jesteśmy do tego zobowiązani. Na etapie tworzenia projektu [budowlanego - dop. red.] drogi i tak decydujące zdanie w tej kwestii będzie miała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska - wyjaśniał dwa lata temu Marek Piskorski, ówczesny dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za przygotowanie planów zagospodarowania.
RDOŚ ocenił inwestycję negatywnie i w 2015 r. odmówił uzgodnienia projektu planu zagospodarowania. Zdaniem RDOŚ jej realizacja wiązałaby się z nadmierną ingerencją w cenne tereny przyrodnicze (pełne uzasadnienie w formacie pdf).

Ponadto przywołano fragment przyjętej w 2011 r. uchwały Sejmiku Województwa Pomorskiego w sprawie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Wprowadzono w nim zakaz "budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem obiektów służących turystyce wodnej, gospodarce wodnej lub rybackiej".

W tym przypadku za rzekę uznano - płynący w sąsiedztwie ul. Kościerskiej - Potok Prochowy.

Biuro Rozwoju Gdańska złożyło zażalenie na decyzję RDOŚ (format pdf), ale nieoczekiwanie, wraz z tzw. uchwałą krajobrazową, regulującą oprócz reklam m.in. zasady ochrony krajobrazu naturalnego, wprowadzono zapisy zrównujące rzekę z każdym ciekiem naturalnym.

Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników. Ul. Kościerska po opadach deszczu. Jej stan pogarszają także pojazdy leśników.
- W trakcie procedowania i uzyskiwania uzgodnień weszła w życie ustawa krajobrazowa, która wprowadziła zmiany do ustawy o ochronie przyrody. W związku z tym nie ma możliwości dalszego procedowania planu w takim kształcie. Zgodnie z ustawą wszystkie cieki zaliczono do rzek i określono pas wyłączony z jakichkolwiek obiektów budowlanych, co uniemożliwia fizyczną realizację tej drogi pieszo-rowerowej - wyjaśniała podczas ostatniej sesji Rady Miasta Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Uchwała o odstąpieniu od sporządzania planu zagospodarowania zyskała w głosowaniu akceptację 31 radnych (zero głosów przeciw, zero głosów wstrzymujących się).

Czy oznacza to, że rowerzyści muszą się pogodzić z istniejącym stanem gruntowej ulicy Kościerskiej, która w okresie wiosennym i jesiennym, po obfitych opadach deszczu, jest praktycznie nieprzejezdna?

- Nadal będziemy starali się znaleźć rozwiązanie, które doprowadzi do powstania wygodniejszego połączenia Osowej i Oliwy. Być może nie będzie możliwe wybudowanie w ul. Kościerskiej trasy rowerowej o nawierzchni asfaltowej, a jedynie poprawa istniejącej drogi poprzez jej utwardzenie i odwodnienie - mówi Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską. Analiza długości połączeń rowerowych Osowa-Oliwa. Od góry: przez ul. Spacerową, z wykorzystaniem drogi leśnej równoległej do ul. Spacerowej oraz ul. Kościerską.
Na razie urzędnicy, w razie nieprzejezdności ul. Kościerskiej, zalecają dłuższą drogę przez ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańska, a następnie drogę gruntową wybudowaną przez Lasy Państwowe.

- Problemem jest pokonanie odcinka starej drogi o długości ok. 450 na jej przedłużeniu, ale prowadzimy rozmowy z Nadleśnictwem Gdańsk celem poprawy jej nawierzchni - dodaje Piotrowski.
To jednak nie rozwiązuje problemu pokonania obwodnicy. Na bardzo ruchliwym Węźle Osowa zobacz na mapie Gdańska brakuje miejsca pod bezpieczne rozdzielenie rowerzystów od samochodów i tirów (nie ma tam nawet chodnika). Dopiero w ramach rozbudowy ul. Spacerowej rozważa się wykonanie bezkolizyjnego połączenia pieszo-rowerowego na południe od węzła zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (334) 9 zablokowanych

  • Ja bym przerobil linie kolejowa Gdansk-Osowa -> Lotnisko na sciezke rowerowa

    I problem by sie czesciowo rozwiazal. Zwlaszcza, ze jest ona przeznaczona do rozbiorki.

    • 10 3

  • Drogi przez pachołek niech też nie robią nie potrzebna nikomu.

    • 10 3

  • asfaltowa, oświetlona, wydzielona droga rowerowa tylko wzdłuż Spacerowej (i to jak najszybciej!), tak samo wzdłuż Słowackiego, oraz wzdłuż PKM
    wzdłuż Kościerskiej (środek lasu) niech zostanie jak jest - las i tak jest za bardzo "betonowany"

    • 12 2

  • Ulica Kościerska (1)

    Znajduje się na granicy Rezerwatu Przyrody "Źródliska w Dolinie Ewy". Jak ktokolwiek przytomny wyobraża sobie budowę drogi asfaltowej w rezerwacie?

    • 14 4

    • wczoraj lali nowy asfalt na drodze klesza (okolice doliny radosci). Lesnicy wiec problemu nie widza

      • 1 0

  • PKM do Oliwy?

    Od kiedy bedzie funkcjonowało polaczenie PKM Osowa - Oliwa ?

    • 9 0

  • Między Oliwą i Osową to nawet samochodowe połączenie nie jest dobre.

    Grunt to remont drogi, który poza nową nawierzchnią i latarniami parę lat temu nic nie wnosi. A można było zbudować po 2 pasy w każdą stronę, szersze pobocze gdzie mogliby rowerzyści się realizować i byłoby bezpiecznie i wydajnie.

    • 7 4

  • Przez las jakoś można przejechac (3)

    Koscierską albo równoległą do Spacerowej ale sztuką jest na rowerze przejechać nad obwodnicą od strony Osowy na stronę centrum handlowego, lub od strony centrum handlowego do leśniczowki Golębiewo, również do drogi leśniej od strony Osowy nie ma jak dojechać.

    • 9 2

    • (2)

      Jest droga, po której poruszają się inne pojazdy. Rowerem też można.

      • 5 3

      • ciekaw jestem czy tez byś tak pisał jak by np. twój dzieciak pokonywał codzien wyzej wymienione trasy (1)

        • 3 1

        • spoko spoko.:
          skoro tamtędy wolno, skoro to dobra droga, to codziennie powinno się tam zebrać kilkunastu rowerzystów i jezdzic peletonem w godzinie szczytu od ronda koło Castoramy do skrzyżowania koło Oszołoma i znowu i znowu, tak po pół godzinie
          ale codziennie, jakoś tak miedzy piątą a szóstą po południu

          w ciągu ilu dni pękła by tama?

          • 4 0

  • Mamy jeszcze połączenie Bytowska - Dolina Radości - Węglowa - Owczarnia. Bardzo wygodny i przyjemny przejazd.

    Jestem za wyremontowaniem Kościerskiej, ale nie asfaltowaniem jej.

    • 8 4

  • Jezu! - po co to połaczenie oliwy z osową

    • 4 8

  • W oliwie mieszkają prawie same stare dziadki więc po co?

    • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane