• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pas startowy w Rębiechowie czasowo skrócony o kilometr

Maciej Naskręt
20 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Trwa formowanie podbudowy przyszłego pasa startowego.
  • Prace ziemne na pasie startowym, a w tle terminal lotniska.
  • Tuż za parawanami znajduje się czynny odcinek pasa startowego.
  • W rejonie remontowanej części pasa znajduje się wiele maszyn budowlanych.
  • Formowanie podbudowy pod nowy pas startowy.
  • Prace są wykonywane z zegarmistrzowską precyzją.
  • Nadmieńmy, że warstwa ścieralna nawierzchni pasa startowego jest dwukrotnie grubsza od warstwy, która układana jest na drogi dla samochodów.

Nie samoloty, a ciężki sprzęt budowlany korzysta teraz z ok. kilometrowego odcinka pasa startowego lotniska w Rębiechowie od strony Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Nawierzchnia została tam całkowicie rozebrana.



Jak znosisz podróże lotnicze?

Na lotnisku w Rębiechowie trwa przebudowa systemu, który ułatwia pilotom lądowanie po zmroku i w trudnych warunkach atmosferycznych. To tzw. ILS, czyli Instrument Landing System. Od wielu lat działa on na lotnisku w Gdańsku, ale od kilku miesięcy, kosztem 59,2 mln zł, jest rozbudowywany do wyższej, drugiej kategorii. Wymaga to prac budowlanych na całym pasie startowym.

Czytaj też: Na lotnisku w Rębiechowie samoloty wylądują w gęstej mgle

Ponieważ przebudowa systemu ILS wymagała rozprucia części pasa w celu montażu w nim dodatkowego oświetlenia, postanowiono dodatkowo w ramach przedsięwzięcia poprawić geometrię pasa startowego, czyli wyrównać niewielką górkę, jaka jest na nim od strony Obwodnicy Trójmiasta.

Prace spowodowane są zmianą norm dotyczących polskich lotnisk, które muszą zostać wprowadzone do 2018 r. Podstawowym zaleceniem jest, by nachylenie podłużne, czyli różnica między najniższą a najwyższą wysokością wzdłuż osi drogi startowej, nie przekraczało 1-2 proc. w zależności od kategorii pasa.

Podobne prace będzie trzeba przeprowadzić także na innych lotniskach w Polsce. Szacuje się, że Łódź wyda na to 44 mln zł, a Szczecin - 38 mln zł. Największe koszty, szacowane na 190 mln zł, ma ponieść Kraków.

- W związku z tym, że prace toczą się na części pasa od strony Obwodnicy Trójmiasta, nieczynny jest obecny system ILS. Na szczęście pogoda sprzyja zarówno pracom budowlańców, jak i pilotów lądujących na naszym lotnisku - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Prace na obecnym odcinku pasa startowego powinny potrwać do maja tego roku, a wtedy wykonawcy pozostanie do realizacji środkowy, 800-metrowy odcinek pasa. Wtedy roboty będą prowadzone w nocy.

Całość prac powinna zakończyć się w czerwcu tego roku. Co ważne, w dniach 13-15 czerwca, kiedy to prace będą toczyć się właśnie na środkowej części pasa startowego, ruch na lotnisku będzie trzeba wstrzymać. Nie da się wykonać zaplanowanych prac utrzymując jednocześnie ruch.

Zakres prac budowlanych na lotnisku w Gdańsku. Obecnie trwają roboty na trzecim odcinku. Zakres prac budowlanych na lotnisku w Gdańsku. Obecnie trwają roboty na trzecim odcinku.


Po uruchomieniu rozbudowanego systemu ILS na lotnisku w Gdańsku, umożliwi on pilotom precyzyjne podejście do lądowania według wskazań przyrządów przy wysokości decyzji mniejszej pomiędzy 60 m i 30 m oraz widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m.

Dziś te parametry wynoszą odpowiednio 60 i 550 metrów.
17:22 29 MARCA 15 (aktualizacjaakt. 17:50)

Opóźniony lot z Monachium. Samolot krąży nad lotniskiem (20 opinii)

Nad Trójmiastem krąży samolot Lufthansy z Monachium. Powodem opóźnienia przylotu są niekorzystne warunki atmosferyczne na lotnisku w Rębiechowem.

- Powodem tych zakłóceń jest fakt, że nie działa na lotnisku system ILS. Trwa jego rozbudowa. Pilot samolotu postanowił poczekać na poprawę warunków - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Zatem wszyscy czekamy na decyzję pilota.
Nad Trójmiastem krąży samolot Lufthansy z Monachium. Powodem opóźnienia przylotu są niekorzystne warunki atmosferyczne na lotnisku w Rębiechowem.

- Powodem tych zakłóceń jest fakt, że nie działa na lotnisku system ILS. Trwa jego rozbudowa. Pilot samolotu postanowił poczekać na poprawę warunków - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Zatem wszyscy czekamy na decyzję pilota.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (121) 2 zablokowane

  • (4)

    A nie dało rady przenieść jednego pasa z Kosakowa?

    • 131 32

    • i kilka metrów kwadratowych terminala?

      • 23 4

    • Tak jest pas powojskowy, w kolorze khaki.

      Myślisz, że pilotom byłoby łatwo taki pas dostrzec?

      • 5 3

    • (1)

      Żeby turystów witał zapach śledzia?

      • 6 6

      • Kosakowo

        nie zapach śledzia tylko stęchnizna szczura!

        • 7 6

  • Kto ? (7)

    Wykonawca ?

    • 13 3

    • spółka budynia (3)

      • 10 7

      • Musisz od razu jątrzyć baranie? (2)

        Widać jesteś zblazowanym frurtratem, a zawiść się z ciebie wylewa. Nie jesteś w stanie zaakceptować faktu, że ktoś zarabia więcej niż ty. Potrafisz zaproponować coś lepszego to wystartujw wyborach. MMoże Cię wybiorą i będziesz mógł się wykazać.

        • 14 9

        • lemingoza (1)

          • 3 11

          • Bo lemingoza to jest zawsze jak się tylko nie poprze krytyki w stosunku do władz, nawet jak ta krytyka by była kompletny trollingiem. I to właśnie sprawia że powoli słowo "leming" staje sie komplementem

            • 3 0

    • kaszubownia z szarej strefy

      jak zwykle. przyjeżdżają spod zagrody swoimi traktorami i koparkami z dopłat.

      • 9 13

    • Wykonawca

      Ta sama firma co Tristara "wdraza" od 3 lat i "wdrozyc nie moze".

      QUMAK

      • 15 2

    • Nawierzchnię podobno będzie kłaść Erbud.
      Zostało im trochę materiałów z Modlina

      • 10 2

  • gwe (3)

    Brawo niech robia a gdynia niech patrzy jak zyje lotnisko

    • 81 43

    • To jest też ich lotnisko. Całej aglomeracji. (1)

      Czym się podniecasz?

      • 14 2

      • łatwo o tym zapomnieć, skoro Szczurek sam zapomina

        • 11 2

    • Cały pic polega na tym, że Lotnisko w Gdyni nie ma problemu z niweletą pasa i lotnisko to też żyje

      • 1 0

  • Ankieta jak zwykle na poziomie (8)

    A gdzie odpowiedź - "nudzą mnie i męczą jak podróż autobusem" ?

    • 58 3

    • O co chodzi z tymi ankietami!? (3)

      Czy oni jeszcze nie skumali, że nie niosą one za sobą żadnych wartości!? Nie kumam co za myśliciele nad tym siedzą... Dramat!

      • 18 3

      • O kasę chodzi. (2)

        Jak to o co chodzi ... kilkaset dodatkowych kliknięć , do tego komentarzy .... i statystyki strony idą w górę , a za tym ceny reklam wyświetlanych również.

        • 14 0

        • poza tym te ankiety to taki swoisty relikt i legenda niczym żenujący żart prowadzącego z familiady

          • 15 2

        • Przymusu głosowania nie ma, nie musisz klikać i 'nabijać licznika'

          Tak przy okazji: pisanie opinii, czytanie komentarzy innych osób, sprawdzanie ile i jakich 'łapek' się dostało, generuje o wiele większy ruch na stronie niż jednorazowe użycie ankiety, także wiecie... dajcie sobie na luz :)

          • 1 0

    • ja zaznaczam "otwieram okno i oglądam świat z góry"

      • 9 0

    • Brakuje też, "Rzygam jak kot na widok jedzenia w samolocie" ...

      • 7 2

    • (1)

      A mi brakuje odpowiedzi: wypijam parę drinków i nie boję się niczego.

      • 9 0

      • A mi brakuje odpowiedzi:

        'Boję się odpowiedzieć"

        • 1 0

  • A w Gdyni górki na pasie nie ma (3)

    Kosakowo górą

    • 31 43

    • u mnie na boisku w gimbazie też nie ma górki

      i też samoloty nie lądują, choć cała infrastruktura działa. ostatnio nawet kible wyremontowali.

      • 30 3

    • Tam u was to nic nie ma ;)

      • 5 4

    • Płaską górą? To tak ;)

      • 0 0

  • W 3 dni w czerwcu zrobią 800 metrów ? (4)

    Jak to możliwe że w czerwcu w ciągu 3 dni potrafią zrobić 800 metrów a teraz o 200 metrów dłuższy odcinek będą robić aż 2 miesiące.

    • 14 27

    • Bo środkowego odcinka nie będą rozpruwać w całości i niwelować terenu tylko dołożą lampy, czytaj ze zrozumieniem.

      • 25 1

    • Nie zrobią w 3 dni 800 metrów bo te 3 dni to będzie jedynie wykończenie. Środkowy odcinek będą robić dłużej, tyle że nocami

      • 13 0

    • spiseq

      • 3 0

    • Remont

      Remont srodkowej czesci bedzie trwal caly miesiac maj a prace beda prowadzone w nocy. Zamkniecie lotniska w czerwcu jest tylko do wykonczenia wszystkich czesci.

      • 6 0

  • ale od strony Budowlanych pełno gruzu walnęli. (1)

    I co, ten pas będzie na gruzie? Gruz-Pas. Witajcie w GKA. Tutaj to normalka. Autiostrady na sedesach a pasy startowe na gruzie.

    • 13 44

    • zaprawdę powiadam ci -

      NIEMOŻLIWE

      • 4 2

  • brawo :-( (1)

    do kontroli bezpieczenstwa dodac mgle i lot napewno odwolaja :-(
    ale moze by tak tych z kontroli bezpieczenztwa miedzy samolotami wrzucic na roboty na pas do taczek w koncu zasluza na te swoje wyplaty bo z tego co wiem to wiecej sciemniaja niz pracuja

    • 8 21

    • brawo

      Pracuś się odezwał. To wiesz, czy przypuszczasz? Jest to zasadnicza różnica. Niech najlepiej każdy zajmie się swoim tyłkiem a nie patrzy na innych.

      • 7 1

  • A co będzie jak pogoda (4)

    przestanie sprzyjać panie Michale- rzeczniku wszechwiedzący?

    • 20 16

    • (1)

      to madry znawco bulgarek samoloty i tak nie beda ladowac. Niewazne czy jest system czy nie, jak jest gesta mgla, jaka byla ostatnio, to i tak wszystkie loty sa odwolane albo przekierowane

      • 5 2

      • Idąc twoim tokiem myślenia, inwestycja w Cat II jest zatem wyjątkową niegospodarnością, poprostu niczego nie zmieni! Po co wywalać miliony, jak i tak nie wylądują?

        • 0 0

    • No co będzie, odwołane loty - to będzie. Niby jak inaczej korektę pasa i ILS mieli zrobić?

      • 8 2

    • A co bedzie jak pogoda.....

      Będą pracować przy niesprzyjającej pogodzie

      • 0 0

  • refleksja (30)

    Jakby to Gdynia inwestowała, to cały Urząd Marszałkowski i Gdańsk dostaliby sr...ki.
    Jedni mogą dostawać dowolne kwoty pomocy publicznej z UE a drugim to zakazano.
    Skąd Gdańsk ma pieniądze na terminal?
    Prawo Kalego?

    • 23 55

    • no co ty (6)

      przecież Gdynia już zainwestowała... Macie piękne, nowoczesne lotnisko i będziecie mieć kolejnych ileś lat, zanim je rozbiorą, żeby odzyskać cokolwiek z utopionych 100 baniek. Ale na razie możecie się cieszyć!

      • 26 9

      • Bez refleksji . (5)

        Lotnisko w Gdyni było od zawsze .

        W idealnym miejscu meteo .

        Wybudowano tylko terminal .

        Normalny a nie tak jak w Gd , terminal odlotów bramek chyba z 80 a odprawy we 2 .

        A terminal przylotów to stodoła .

        • 12 27

        • (1)

          Bez wiedzy.

          Lotnisko w Gdyni było "od zawsze" - ale WOJSKOWE. To zupełnie inna certyfikacja niż lotnisko cywilne. Bo co z płytą postojową, drogami kołowania? Myślisz że jak masz pas startowy to postawisz budyneczek i już masz cywilne lotnisko?

          Terminal w GDN jest normalny - projektowany pod samoloty które ma obsługiwać. Przy projektowaniu terminala trzeba brać pod uwagę przede wszystkim wielkość samolotów jakie lotnisko obsługuje. Jak masz kod C czyli samoloty na 180 osób to ludzie ci lecący jednym samolotem muszą ustawić się w kolejce do odprawy tak aby nie blokować całego terminala.

          Bramek nie jest 80, to są stanowiska check-in i z tego co pamiętam jest ich 40. I to linia lotnicza a nie lotnisko decyduje z ilu chce korzystać.

          Terminal przylotów to prowizorka, a to co teraz budują to właśnie docelowa hala przylotów.

          • 30 4

          • No i Gdynia zaprojektowała: mały terminal pod małe samoloty. Kod C to samoloty na 180 osób? Samolot cargo w kodzie C to też policzysz na 180 osób? Skąd ty bierzesz te teorie? Terminal przylotów to prowizorka? Chyba nie-to normalny projekt, na potrzeby ruchu z drugiej połowy lat 90. Ogarnij się

            • 0 2

        • faktycznie bez refleksji ...

          Lotnisko w Gdyni było od zawsze . - jasne, od poczatku istnienia swiata ....

          W idealnym miejscu meteo . - raczej, ze idealne, przynajmniej w UM Gdynia jest taka oficjalna wersja

          Wybudowano tylko terminal . - fakt, do tego aby cywilne samoloty mogly operowac potrzeba jeszce wielu rzeczy, min. plyt kolowania, postojowych, cywilnego ILS ...

          • 16 5

        • (1)

          Tylko nie wyladuje tam samolot nawet z 20 pasazerami, bo nie ma certyfikacji fo kodu C co wymagaloby kolejnych ok 50 mln zl. Ktos wybudowal terminal ale juz bez plyty postosojowej.A nadal bedzie bez ILS chocby kodu I. Idealne warunki meteo to jakas legenda propagowana przez UM Gdynia - liczba godzin mgly jest wlasciwie identyczna tylko Kosakowo nie ma systermu wspomagania ladowania (wspomniany ILS_

          • 10 4

          • w dodatku założe się

            że tam częściej pi....dzi i to czasami też jest przeszkoda.

            • 4 4

    • (7)

      Jakiej pomocy publicznej? Nie rozumiesz znaczenia tego słowa. Port lotniczy finansuje to ze środków własnych i z wykorzystaniem funduszy UE. Poza tym jakbyś nie wiedział, to udziałowcem w Rębiechowie jest również Gdynia.

      • 17 4

      • Masz racje ! (2)

        Niestety Gdynia i Sopot musza się dorzucać do topienia pieniędzy w błoto .

        Dla niedolotów Rębiechowo .

        • 5 25

        • Tak? A ile się dorzucają? Konkrety poproszę.

          Ponad 3 mln pasażerów to lotnisko dla nielotów?

          • 19 1

        • Gdynia nic nie dorzuca

          Dlatego jej udział procentowy w Porcie Lotniczym. im. Lecha Wałesy trzeba już oglądać przez lupę

          • 10 1

      • gdyby... (3)

        lotnisko w Gdyni było czynne też by miało własne środki i też by inwestowano

        • 3 7

        • (2)

          Tak jak lotnisko w Radomiu?

          • 6 2

          • byc może tak jak w Modlinie (1)

            drogi pana sa nieodgadnione

            :)))

            • 0 1

            • To jest łatwe do przewidzenia - nie ma żadnego powodu dla którego jakakolwiek linia miała by się przenieść do kosakowa i nie ma jakiegokolwiek powodu aby gdynianie swoimi pieniędzmi tą możliwość stwarzali

              • 2 0

    • Ale tego nie finansuje Gdańsk. (2)

      Zdziwko? Lotnisko może zarabiać na siebie! Nie musi być utrzymywane przez miasto.

      • 16 6

      • Zarabia na siebie ? (1)

        Odejmijmy dotacje miast Gdańsk , Gdynia, Sopot i jak to wygląda z tym zarabianiem na siebie ?

        Odejmij jeszcze subwencje z UE i jaki jest wynik finansowy ?

        Konkrety proszę .

        • 8 16

        • To ja poproszę konkrety odnośnie tych dotacji.

          • 14 3

    • (3)

      Rozbudowa terminala jest finansowana ze środków własnych. Na korektę pasa i ILS (bo tak należy to postrzegać a nie jedynie ILS) dostali dofinansowanie z UE.

      • 12 2

      • nie ma co z nim gadać...

        śledź się spina z zazdrości i bredzi co mu ikra na jęzor przyniesie...

        • 11 1

      • (1)

        Darek ty to jesteś jednak parówa , nie dość że zakochana w gdansku to jeszcze w sobie. Medzisz, pierdzisz i tylko g ... Z tego wychodzi. Mądraliński znawca awiacji i nie tylko.Nudzisz i marudzisz. Weź koło i pier ... Się w czoło bo już za dużo ciebie tutaj....

        • 3 7

        • Wybacz kolego, ale w twojej wypowiedzi nie widzę ani jednego merytorycznego argumentu. Ot tak upuściłeś trochę jadu. Co, zabrakło argumentów ad rem?

          • 3 1

    • Nauczcie się żyć w trójmiejskiej rodzinie (1)

      • 8 6

      • Naucz Szczurka

        • 10 4

    • gdynia buduje wierzowce (1)

      a gdańsk terminale i pasy

      • 2 5

      • No nie wierze!!

        A nie.... Wierzę!

        • 3 0

    • Bo wydanie 60 mln z budżetu tylko po to, (1)

      aby uzyskać warunki porównywalne z gdyńskimi i udowodnić, że Gdynia już nie ma pod tym względem przewagi, to dla rządu PO żaden problem.
      Gdy Gdynia robi to samo za WŁASNE środki, to jest to już "nieuczciwa konkurencja".

      A pranie mózgów działa. Ponad połowa dziennikarzy uważa, że KE słusznie domaga się zwrotu 100 mln zł środków EUROPEJSKICH. Nawet coraz więcej gdynian uważa, że to wyrzucona kasa bo... lotnisko nie działa.
      Działą za to putinowska metoda, zgodnie z którą należy wysadzić w centrum Moskwy jakiś budynek, aby wszyscy zaczęli domagać się dyktatury (tutaj wystarczyło zablokować port, aby urwać punkty wyborcze Samorządności i dać więcej opozycji).

      • 2 12

      • Po pierwsze to na tą inwestycję Rębiechowo dostało dotacje z UE, nie z budżetu Polski.

        Po drugie te prace dotyczą nie tylko podniesienia kategorii ILS ale także korekty pasa, które to są zmuszone robić prawie wszystkie polskie lotniska po wprowadzeniu nowych przepisów.

        Po trzecie jakie warunki porównywalne z gdyńskimi? Serio wydaje ci się, że na EPOK to cały czas panują warunki dla podejść nieprecyzyjnych? To przedstaw statystyki.

        Po czwarte nawet zakładając, że wydanie 60 mln ma za cel jedynie doprowadzenie warunków do tych które są rzekomo w Kosakowie to oczywiście chyba lepiej wydać 60 mln i mieć te warunki niż wydać 100 które już wydaliście i ich nie mieć (bo wciąż nie ma infry dla kodu C).

        Panie liczniku, radzę dobrze się zastanowić nad swoją argumentacją bo ona właśnie wskazuje bezsens tego lotniska. Zarzucasz że w Rębiechowie wydają 60 mln tak jakby w gdyni nie trzeba było wydać ani miliona aby z tych rzekomych idealnych warunków w ogóle korzystać.

        Przecież aby z tych warunków korzystać tak jak będzie można to robić w Rębiechowie po wydaniu 60 mln u was należałoby wydać jakieś 10 razy więcej. Bo wy chyba sobie nie zdajecie sprawy z czegoś takiego jak przepustowość lotniska. Zakładając, że EPGD nie wydaje tych 60 mln na korektę pasa i ILS to co dalej? Myszlisz, że ot tak mozna sobie przenieść lotnisko do Gdyni? Nie, trzeba by tam wybudować to wszystko co teraz ma Gdańsk aby można było przejąć gdański ruch.

        Reasumując piszesz "po co wydajecie 60 mln na ILS na swoim lotnisku skoro u nas można za jakieś pół miliarda zbudować nowe".

        Po piąte to KE nie domaga się zwrotu żadnych europejskich środków. Widać że nawet wielbiciele tego lotniska nie rozumieją o co w tym chodzi. KE nakazało lotnisku zwrot środków GDYŃSKICH, a nie żadnych europejskich bo Unia do tego lotniska się nie dokładała. Tu nie chodzi o zwrot unijnych dotacji tylko o nieuzasadniona pomoc publiczną miasta w stosunku do spółki lotniskowej.

        Po szóste - co ma do tego PO?

        Po siódme - i po co ta demagogia o putinowskich mediach? To wy raczej stosujecie propagandowe sztuczki udając że wszyscy się na Gdynię uwzięli, że uwaliły was jakieś tajemne powiązania, spiski, układy a nie pomysł który od początku był od czapy bazujący niemalże na kulcie jednostki.

        Ja o tym lotnisku pisałem juz od bodajże 2012 roku, dla ludzi znających odrobinę zasady funkcjonowania lotnisk absurdalność tego pomysłu była oczywista. Ale do was argumenty nie trafiały. A teraz jak pomysł runął z hukiem i z milionami które w niego poszły zachowujecie się wprost jak totalitarne państwo które wiecznie szuka tajemnych sił czyhających na ten wasz raj.

        • 16 3

    • Po co kopiować? (1)

      to prawda co pisali wyżej gdynia zawsze miała lotnisko. Po co się rzucać na budowanie portu lotniczego równoległego do Gdańska? Uważam, że Gdyni jest potrzebne lotnisko ale o zupełnie innym charakterze. Powinno być to lądowisko dla małych prywatnych samolotów, z prężnym aeroklubem i wszystkim tym, czego nie opłaca się albo z uwagi na międzynarodowy ruch nie można robić w Gdańsku. Z takim obiektem który nie wymaga wielomilionowych nakładów Gdynia mogłaby tylko zyskać. Na pewno w pewnych obszarach zyskać o wiele więcej niż Gdańsk. Po co te mocarstwowe ambicje? Gdynia jest pięknym miastem, w którym wiele jest fajnych rzeczy ale niestety spójrzmy prawdzie w oczy stolicą Pomorza jest Gdańsk. Gdynia ma to niesamowite szczęście, że jest częścią aglomeracji i na uzupełnianiu Gdańska i Sopotu może sporo zyskać. Co ma powiedzieć Elbląg dawne miasto wojewódzkie? Ale tam w końcu zrozumieli i miasto idzie w dobrym kierunku czego i Gdyni życzę. Bo na razie to marnotrawienie pieniędzy i na siłę kopiowanie tego co jest w Gdańsku.

      • 6 1

      • Ktoś wymyślił, że Gdynia chce odebrać z Gdańsku samoloty, a założenia były zbieżne z tym, co piszesz.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane