• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino będzie jeździć co godzinę z Trójmiasta do Warszawy

Maciej Naskręt
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Wizualizacja Pociągu Pendolino z wychylnym pudłem.



Pociąg Pendolino, który ma zapewnić połączenie Trójmiasta z południem kraju, będzie kursować co godzinę. Część pociągów, które przyjadą ze stolicy, nie skończy biegu w Gdyni, lecz pojedzie do Słupska, Koszalina, a nawet Kołobrzegu.



Pociągi Pendolino można oglądać teraz m.in. na brytyjskich torach.

W połowie stycznia informowaliśmy, że pierwsze pociągi Pendolino firmy Alstom dojadą według rozkładu do Trójmiasta w grudniu 2014 r. Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówi 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h. Koszt zamówienia wynosi 400 mln euro. Podróż z Trójmiasta do Warszawy ma trwać 2 godziny i 30 minut. Natomiast do Krakowa i Katowic mamy dojechać w ciągu pięciu godzin.

Część naszych czytelników zastanawiała się, ile dokładnie pociągów pojedzie z Gdańska do stolicy kraju. Postanowiliśmy zapytać o to ministerialnych urzędników.

Czy duża liczba połączeń pociągiem Pendolino to atrakcyjna oferta przewoźnika?

- Docelowo zakładamy, że od rana do wieczora, z Trójmiasta w kierunku Warszawy pojedzie kilkanaście pociągów. Mają one wyruszać na trasę co godzinę. Przejadą one przez stolicę, część z nich dalej pojedzie do Katowic, a pozostałe do Krakowa - mówi Andrzej Massel, podsekretarz stanu, zastępca ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, dotacja do zakupu zmalała więc z 50 proc. do 23 proc. Przewozy mogą być teraz dotowane, ale KE zobowiązuje przewoźnika, by nowe składy obsługiwały też pasażerów z innych aglomeracji - nie tylko Trójmiasta, Krakowa, Warszawy i Katowic.

Ministerialni urzędnicy nie chcieli, by nowe pociągi rozjechały się po całej Polsce - do Poznania, Rzeszowa czy Wrocławia. Znaleźli jednak inne rozwiązanie.

- Nic się nie zmienia, jeśli chodzi o główny korytarz kursowania pociągów z Gdyni do Katowic i Krakowa przez Warszawę. Natomiast zgodziliśmy się z Komisją Europejską na takie rozwiązanie, że ostatnie pociągi w ciągu dnia nie zakończą biegu m.in. w Gdyni, lecz pojadą do Słupska, Koszalina, a może i nawet Kołobrzegu. Chodzi o to, by pociąg nie nocował na stacji w Gdyni, a mógł być jeszcze wykorzystany na dalszym odcinku - mówi Andrzej Masel.

Ministerialni urzędnicy odpierają zarzuty niezależnych ekspertów rynku kolejowego. Ci przekonują, że bilety za przejazd Pendolino będą kosztować grubo ponad 200 zł. Właśnie z droższych biletów miała być pokrywana 27-procentowa strata we wcześniej wspomnianym dofinansowaniu.

- Spodziewam się cen, jakie obecnie są w pociągach lepszej kategorii. Jeżeli będzie to 100-150 zł, to w tej cenie wielu pasażerów jest skłonnych pojechać Pendolino. Być może w godzinach szczytu będą to nieco większe kwoty - mówi zastępca ministra.

Opinie (334) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Przypomnę co młodszym - w latach 90-tych ekspres Kaszub jeździł do Warszawy z Gdańska w równo 3 godziny: Gdańsk 6.00 - Warszawa 9.00, a potem przedłużono trasę do Krakowa, i tam przyjeżdżał coś około 12.20.

    Bez super hiper pi..dolino i takich tam.

    I komu to przeszkadzało ?

    fruu

    • 20 0

    • na stacji Kraków Główny meldował się o 11:37 (ciągnięty od Warszawy Wschodniej przez EP 05 lub EP 09 z prędkością 140-160 na CMK)

      • 1 0

  • Też mi njus

    Jesteśmy 100 lat za murzynami w tej kwestii...jak w wielu zreszta hahaha.

    • 8 0

  • POFANTAZJUJEMY !!! Gdyby USA zniosło vizy dla polakow na miesiac :))

    GDYBY USA ZNIOSLO VIZY DLA POLAKOW NA 1 MIESIAC I POZWOLILO WYJECHAC TYLU ILU CHCE ORAZ URUCHOMILO MOST POWIETRZNY TO DAJE GWARANCJE ZEBY ZNIKNELO POL POLSKI ODRAZU !!! To by bylo szybkie pendolino :)))

    • 17 3

  • A co to jest to WYCHYLNE PUDŁO ??? (4)

    ?????

    • 1 3

    • TWOJA STARA ;)))

      ;))))

      • 2 2

    • pociąg z wychylnym pudłem może się lekko przechylać na zakrętach dzięki czemu nie musi na nich zwalniać. (1)

      nasze pendolino (z włoskiego - wahadło) nie będzie się wychylać. czyli wahadło bez wahadła... taki zakup poczyniło nasze PKP:)

      • 2 0

      • nie PKP, tylko rząd nieudacznika tuska, o tym że będzie wersja bez wychylnych pudeł zdecydował nowak

        • 0 0

    • wagony które się przechylają zgodnie z prawem grawitacji na zakrętach

      daje to większy komfort pasażerowi

      • 0 0

  • Te plany trochę śmieszne, (1)

    obecnie na zachodzie raczej modernizuje się takie trasy do większych prędkości, która jest przeciętna, a kupowanie pendolino bez wychylnego pudła to krok wstecz.

    • 8 0

    • W Polsce zderzyłyby się na zakrętach, bo zapomnieli tory rozsunąć.

      • 0 0

  • bardzo zła decyzja! (1)

    Zakupiono pociągi bez wychylnego pudła czyli będą mogły jeździć na trasie Gdynia - Warszawa z taką samą prędkością jak składy klasyczne. To ja się pytam - skoro nie ma bonusu prędkościowego to po co wtedy kupowane składy zespolone które są mniej praktyczne od składów klasycznych? Żeby obsłużyć 20 klasycznych pociągów 7 wagonowych trzeba mieć 20 lokomotyw, 20*7 wagonów i rezerwę 2-3 lokomotyw i 5-6 wagonów. Aby obsłużyć 20 zespolonych pociągów trzeba mieć 23 składy zespolone czyli 21 a nie 5-6 dodatkowych wagonów. Gdzie sens i logika? Składy zespolone opłacają się tylko przy kolejach dużych prędkości (od 250 km/h w górę) i przy dużej ilości pociągów, gdzie 2 - 3 czy nawet 5 w rezerwie to marne kilka procent!

    • 16 1

    • Złe decyzje były już przy przebudowie linii kolejowej

      Nie zapewniono możliwości przechylania się pociągów na zakrętach (zbyt blisko siebie ułożono tory).

      • 0 0

  • zobaczę jak zobaczę

    • 2 0

  • specjal

    wywale 10 piw i mam w chacie pendolino z wychulnym pudłem:) i szafa gra

    • 8 0

  • A Hector BĘDZIE się uczył....

    ...ale dopiero do następnej sesji.

    • 0 0

  • (1)

    1986 rok. Ekxpress Kaszub 3,20 minut. I nikt nie robił sensacji.

    • 21 0

    • :)

      ... a na niektórych odcinkach trasy z Trójmiasta do Warszawy była jeszcze trakcja spalinowa:)obsługiwana lokomotywami SU46 lub SP47...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane