• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Peron SKM w Sopocie: nowy, czyli XIX-wieczny

Michał Brancewicz
30 czerwca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wątpliwy bursztyn na peronie w Sopocie
Tak będą wyglądać oba wyremontowane perony na stacji Sopot: dalekobieżny i SKM. Tak będą wyglądać oba wyremontowane perony na stacji Sopot: dalekobieżny i SKM.

Trwający od niedawna remont peronu SKM Sopot ma przywrócić mu dawną świetność. - Przystanek będzie perełką architektoniczną na skalę Trójmiasta - chwali Paweł Orłowski, wiceprezydent Sopotu.



By kurortowy peron przypominał ten z 1876 roku, czyli tuż po wybudowaniu, czeka go niezwykle skomplikowany pod względem technicznym remont. Wymieniony zostanie cały dach, a wszystkie podtrzymujące go kolumny zostaną oczyszczone i pomalowane w tonacji bursztynowej.

Planowany jest remont peronu kolei dalekobieżnej, który ma być lustrzanym odbiciem peronu SKM-ki. Planowany jest remont peronu kolei dalekobieżnej, który ma być lustrzanym odbiciem peronu SKM-ki.
- Po raz pierwszy mieliśmy możliwość dotarcia do pierwotnej kolorystyki kolumn. By to zrobić musieliśmy zdjąć kilkanaście warstw farby - mówi Danuta Zasławska, miejski konserwator zabytków w Sopocie. - Kolumny będą utrzymane w kolorze bursztynowym ze złoceniami, to kolorystyka najbliższa pierwotnej.

O 90 cm zwiększy się prześwit między zadaszeniem peronu, a jego podłożem. Dziś fragmenty kolumn (tzw. baza) są wbetonowane właśnie na taką głębokość. Po renowacji to się zmieni. Zmieni się także faktura peronu, który pokryje, podobnie jak w XIX-wieku, kostka granitowa. Na podstawie niewielkiego zachowanego fragmentu wykonawca odtworzy także balustradę prowadzącą do wyjścia.

Wciąż nie wiadomo, czy uda się zgrać klimat XIX-wiecznego peronu z oświetleniem. Projekt przewiduje oświetlenie go zwykłymi świetlówkami. Miejska konserwator ma jednak pomysł jak to rozwiązać. - W zabytkowych miejscach często używa się dwóch rodzajów światła. Jedno współczesne, które oświetla, ale jest ukryte, a drugie stylizowane, które jest widoczne - tłumaczy Danuta Zasławska.

Remont peronu będzie kosztował aż 13,5 mln zł, z czego połowa może zostać zrefundowana przez Unię Europejską. Brakująca kwotę dostarczy Sopot (wchodząc do spółki SKM i podwyższając o 3,5 mln jej kapitał zakładowy) oraz dotacja z rządowego Funduszu Kolejowego.

Remont peronu powinien zakończyć się w maju 2010 roku. - Chcemy zrobić jak najwięcej jeszcze w tym roku. Odbudować korpus peronu, ustawić odnowione kolumny i zrekonstruować część dachu - mówi Marcin Piotrowski, kierownik robót firmy PRK 7, która jest wykonawcą inwestycji.
Po remoncie, peron zmieni nieco swoje położenie, co będzie się wiązało z utrudnieniami w ruchu. - Wydłużymy peron w stronę stacji Wyścigi, a skrócimy od strony Kamiennego Potoku, a to wiąże się z przebudową dwóch rozjazdów - tłumaczy Maciej Lignowskiego, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej.

To przesunięcie w stronę Gdańska, wraz z wymianą krawędzi peronu będzie wymagało zamknięcia raz jednego, raz drugiego toru. Utrudnienia w kursowaniu pociągów potrwają od połowy sierpnia do końca października, ale tylko w czasie weekendów.

Początkowo, w związku z przebudową, już od 1 lipca miało być zamknięte wejście na peron od ul. Chopina. Jednak ze względu na dwie duże imprezy, które na początku lipca odbywać się będą w Gdyni, władze SKM w porozumieniu z miastem zadecydowały, że wejście zostanie zamknięte dopiero 6 lipca.

Jeszcze w tym roku powinny rozpocząć się także prace na peronie Sopot-Wyścigi. Ma tam powstać m.in. nowa wiata przystankowa, oraz windy dla niepełnosprawnych. Na razie SKM unieważniła jeden przetarg ze względu na błędy formalno- prawne jakie zawierała najkorzystniejsza oferta, z kolei druga była wyższa niż kwota jaką spółka chciała przeznaczyć. Oferent, który złożył najlepszą ofertę oprotestował tę decyzję.

Władzom SKM zależy na czasie, gdyż chcieliby wykorzystać na ten cel część środków z funduszu kolejowego, które, jeśli nie zostaną spożytkowane w tym roku - przepadną.

Opinie (203) ponad 10 zablokowanych

  • tak...

    winda dla niepełnosprawnych i osób z dzieć mi w wózkach jest z JEDNEJ strony więc wniosek jest prosty naokoło proszę naokoło!
    na marginesie można zauważyć iż na stacji sopot kamienny potok też jest winda, głównie nieczynna i po długich schodach wózki jak i niepełnosprawne osoby trzeba znosić i wnosić, ale za to jak winda ładnie wygląda! (jak czasem ją ktoś umyje...)
    XXI wiek w sopocie, a tunel na tymże samym peronie co deszcz spadnie większy także jest zalany (jedna z wielu idealnie zaprojektowanych sopockich "inwestycji" choć zalewanie trójmiejskich tuneli szczególnie nowych zdaje się być normą)
    I jeszcze tylko technicznie zauważe, że ze zdjęć wynika iż zabytkowe (?) podpory na których ma się opierać konstrukcja dachu znów mają być zasypane w 1/3... (kto je widział w całości wie o czym mówię)

    • 2 0

  • Fajnie się bedzie jeździło walizką na kółkach po tym bruczku! :)

    • 0 0

  • Powrót do pruskiego militaryzmu!

    Ciekawe tylko czy pociągi będą od tej pory kursować po niemiecku, czy nadal po polsku...

    • 0 0

  • 2 wielkie imprezy w 3mieście i.. remont

    Chwali sie, ze ktos pomyslal o remoncie, ale szkoda ze nie wpadl na to, ze akurat w Trojmiescie odbywac sie beda imprezy na skale światową (co z tego, ze w Gdyni, ale wielu przyjezdnych nocuje wlasnie w Sopocie). "Stary" dworzec nie należal do najpiekniejszych, ale witać tlumy gołymi słupami to lekka żenada..

    • 0 1

  • tylko nie zapomnijcie o podjazdach dla wózków!!!!!!!

    tylko nie zapomnijcie prodżektanci o podjazdach dla wózków!!!!!!! na kamionce daliscie ciagle psujaca sie windę, która zresztą nawet jak działa to na myśl o przejążdżce tym smrodem każdego szanującehgo się obywatela bierze obrzydzenie. Winda windą a podjazd też ma być. chyba że matki mają w ramach poporodowych cwiczen cwiczyć muły i nie tracić czasu na chodzenie na siłownie to wtedy rozumiem, wtedy podjazdy niepotrzebne faktycznie. pozdro dla palantów prodzektantów i tych co te prodzekty w UM zatwierdzają. bujajcie sie dalej swoimi furkami i nie przychodzice przypadkiem na te wasze peroniki bo sie przerazicie....

    • 0 0

  • podjazdy i windy

    dla mnie najgorszą zmorą w skm jest brak podjazdów i wind dla wózków , mam małe dziecko i sama nie dam rady wsiąśc ani wysiąsc z kolejki a o udręce wciągania wózka po schodach to może niejedna mama powiedzieć a co maja na to powiedzieć osoby niepełnosprawne?? taki rozwój cywilizacyjny a do kolejki nie ma jak wjechać wózkiem masakra

    • 0 0

  • Ja to bym tylko chciał żeby tego jakieœ obszczymury odrazu sprayem nie popsikały

    • 0 0

  • Bezsens

    Kto to wymyślił ten biały-kremowy, jak w łażience. Co za wyrafinowany gust !Taki kolor mógłby być w czystym mieście uzdrowiskowym A Sopot, choć uzdrowisko, czystym miastem nie jest. Zobaczycie jak te kolumny będą wyglądały za rok, dwa...
    Do licha! Biała , plastikowa bania, betonowy tunel, białe kolumny...czas na białe kozaczki !!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane