• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy pociąg dla PKM gotowy. Kiedy wyjedzie na tory?

Maciej Naskręt
20 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Pierwszy wyprodukowany skład dla linii PKM jest trójczłonowy.
  • Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
  • Wnętrze składu PKM.
  • Czoło nowego szynobusu dla PKM.

Gotowy jest pierwszy pociąg, którym pasażerowie pojadą w ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Z fabryki w Bydgoszczy trafi do Chojnic, gdzie będzie testowany. Dokładna data tego przejazdu nie jest znana.



Czy podoba ci się nowy skład dla linii PKM?

Z pięciomiesięcznym opóźnieniem, ale wreszcie jest gotowy szynobus, którym pasażerowie pojadą po linii PKM. Pociąg oznaczony numer SA136-013 powstał w bydgoskiej firmie Pesa. Od piątku trwają procedury odbiorowe.

- Chcemy je zakończyć do końca poniedziałku. Wtedy będziemy wiedzieli dokładnie, kiedy pociąg wyjedzie na tory - mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy.

W pierwszą podróż nowy skład pojedzie z Bydgoszczy do Chojnic. Nie będzie ciągnięty przez osobną lokomotywę, lecz pojedzie na własnym napędzie.

W Chojnicach pociąg trafi do oddziału Przewozów Regionalnych, gdzie przejdzie kolejne testy, a po nich ponownie wróci do Bydgoszczy. Kolejne cztery składy mają być gotowe do końca kwietnia i przejdą podobne procedury.

Ostatni z dziesięciu zamówionych składów musi dotrzeć do Gdańska przed końcem sierpnia, bo na 1 września zaplanowano start linii PKM.

Tak po 1 września będzie działać linia PKM

Klimatyzacja i wifi na pokładzie

Firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz za dostarczenie 10 pociągów ma dostać 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Pierwszy skład miał być gotowy w grudniu 2014 r., a ostatni w maju 2015 r. Termin dostawy przesunięto najpierw na wniosek zamawiającego, potem zaś wykonawcy.

Składy będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, a także przystosowane do przewozu rowerów (po 6 specjalnych uchwytów w każdym z pojazdów).

Składy zostaną wyposażone w klimatyzację oraz sieć wifi.

Szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone folią powleczoną klejem akrylowym z filtrem UV, o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła oraz odporna na działanie substancji żrących: rozcieńczonych kwasów i zasad).

Ponadto pociągi mają zyskać wysuwany stopień tak, by umożliwić wysiadanie na niższych - o wysokości 30 cm - peronach, które dominują na terenie Kaszub.

Pojazdy będą posiadały monitory LCD i wyświetlacze LED, na których przekazywane będą informacje dla pasażerów. Ciekawostką jest instalacja systemu do automatycznego zliczania pasażerów. Pojazdy będą wyposażone również w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do Internetu dla podróżnych. Składy będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Testy na linii PKM przy prędkości 120 km/h

W dniach 20-24 kwietnia 2015 r., na linii PKM odbywać się będą testy rozruchowe systemu GSM-R, polegające m.in. na sprawdzeniu pokrycia sygnałem radiowym całej linii, przy maksymalnej prędkości 120 km/h.

- W próbach uczestniczyć będzie 80-tonowa lokomotywa TRAXX F140 DE, wypożyczona przez Lotos Kolej - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Po raz pierwszy po torach PKM pojazd będzie poruszał się z naprawdę dużymi prędkościami, rzędu 100-120 km/h. - W trosce o własne bezpieczeństwo, nie zbliżajcie się do naszej linii, nie wchodźcie na nasypy i wiadukty oraz nie przechodźcie przez tory - prosi Tomasz Konopacki.

Przetestowaliśmy działanie iluminacji wiaduktu PKM

Opinie (147) 7 zablokowanych

  • pierwsza cegła pod nowy dom budowany przez spółdzielnie Ursynów (1)

    Tak było za komuny ze wszystko pokazywali z budowy jak to podobno dobrze idzie tylko na koniec zawsze wychodziła rzeczywistość.
    Media jak trójmiasto to spadkobierca mentalni ale też i pewnie finansowy tamtych czasów. Wy tak jak wasi rodzice jesteście tak samo taka propaganda karmieni

    • 9 11

    • Ciebie za to rodzice karmili chyba surowym mięsem, dlatego jesteś taki krwiożerczy...

      • 4 4

  • szansa dla kaszub (6)

    Najwiecej zyskac moze tu Koscierzyna i Kartuzy. Teraz beda one blisko wielkich europejskich metropolii. Samorzady powinny odrobic prace domowa i upolowac duzego inwestora

    • 8 8

    • Sczezgólnie kaszubi będa szcześliwi jak dopi lą im oplatę adiacencka. (3)

      to samo tyczy się osiedli w okolicy których wiedzie ta kolej

      • 6 4

      • nikt nie broni Ci zyc na podlasiu (2)

        albo w gorszej dziurze. W Somalii i Czadzie pewnie tez podatkow za bardzo nie ma...

        • 1 4

        • opłata adiacencka to nie podatek (1)

          • 2 2

          • to podatek

            ale ukryty

            • 4 0

    • Jakich "wielkich europejskich metropolii"? (1)

      Kościerzynę przeniosą pod Lądek, a Kartuzy pod Paryżewo?

      • 8 2

      • chyba Dancys

        awansowal na ta WEMetropolie...;)

        • 0 0

  • Co tak słabo? Zrzędzimy, zrzędzimy!

    • 14 7

  • Jak to wszytsko ruszy w tym roku to bedzie sukces. szczrze watpie, ze nie przedłuży się

    "formalności przetargowe". Wniosek jak ruszy to w połowie 2016 to będzie sukces.

    • 2 10

  • pasażer

    Nie napinam się czy wagoniki pojadą w maju czy w grudniu.
    Jak będzie rozkład jazdy i ceny biletów wybiorę pomiędzy PKM a samochodem.

    • 14 1

  • Skandal

    Niech pan Paweł pokaże dobre sprawozdanie, to sam mogę pchać ten pociąg.

    • 3 2

  • Drzwi mniej niż w samochodzie osobowym.

    jw

    • 22 0

  • O mowo polska... (4)

    Podpis pod pierwszym zdjęciem :"Pierwszy wyprodukowany skład dla linii PKM jest trójczłonowy". To znaczy, że dla jakiejś innej linii (np. Kolei Mazowieckich) ten sam skład może być czteroczłonowy? Czy Pan Redaktor Naskręt wie, co to jest szyk wyrazów w zdaniu?. Powinno zatem być: "Pierwszy, wyprodukowany dla linii PKM, skład jest trójczłonowy" .

    Dalej : "Chcemy je zakończyć do końca poniedziałku." A nie przypadkiem "do końca tygodnia" lub "w poniedziałek"?

    "Składy będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, KLIMATYZACJĘ..." ,
    a wiersz poniżej: "Składy zostaną wyposażone w KLIMATYZACJĘ oraz sieć WIFI.". Po cóż dwa razy powtarzać, że będzie klimatyzacja?

    No i niżej :"Pojazdy będą wyposażone również w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do Internetu dla podróżnych." - o ile wiem, to to właśnie rozumiemy pod pojęciem WiFi, o którym już było wcześniej.

    Panie Redaktorze - mniej "kopiuj-wklej", a więcej własnej inwencji i kilkukrotnego przeczytania (ze zrozumieniem) notatki przed jej publikacją. No i trochę więcej refleksji nad sensem tego, co się pisze.

    • 37 2

    • klimatyzacja (1)

      pewnie dlatego, ponieważ będzie dwustrefowa :)

      • 8 0

      • aktyczna i tropikalna ;-.

        • 4 0

    • klimatyzacja

      podkreślają to , bo pewnie nikt nie wierzy... ;)

      • 5 0

    • o mowo polskawa

      z lat 50tych:
      czym się różni "styl" porucznika od pułkownika?
      porucznik pisze 'guwno'. a pułkownik 'gawno'.

      a dziś wzorce czerpiemy u komentatorów piłkarskich i innych Badziewiaków,
      więc co się Dziwisz

      • 3 0

  • PKM Gdynia. (2)

    Co z przedłużeniem linii do Kosakowa?

    • 7 7

    • (1)

      do czego jakiego kosakowa gdzie rzym gdzie krym?

      • 9 4

      • dlaczego wolisz Kosakowo, przed którym wrony i mewy zawracają
        od Oxywia?

        • 4 0

  • pkm gdynia (2)

    a przystanek Wielki Kack - dalej nic się nie dzieje?

    • 14 1

    • nie trollu magisracki

      jesli z tych swoich nowych ogroów jeszcze nie widzisz to powiem dalej nic-i

      • 0 7

    • Na razie ryją tory - sam widziałem

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane