• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszy pociąg dla PKM gotowy. Kiedy wyjedzie na tory?

Maciej Naskręt
20 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Pierwszy wyprodukowany skład dla linii PKM jest trójczłonowy.
  • Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
  • Wnętrze składu PKM.
  • Czoło nowego szynobusu dla PKM.

Gotowy jest pierwszy pociąg, którym pasażerowie pojadą w ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Z fabryki w Bydgoszczy trafi do Chojnic, gdzie będzie testowany. Dokładna data tego przejazdu nie jest znana.



Czy podoba ci się nowy skład dla linii PKM?

Z pięciomiesięcznym opóźnieniem, ale wreszcie jest gotowy szynobus, którym pasażerowie pojadą po linii PKM. Pociąg oznaczony numer SA136-013 powstał w bydgoskiej firmie Pesa. Od piątku trwają procedury odbiorowe.

- Chcemy je zakończyć do końca poniedziałku. Wtedy będziemy wiedzieli dokładnie, kiedy pociąg wyjedzie na tory - mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy.

W pierwszą podróż nowy skład pojedzie z Bydgoszczy do Chojnic. Nie będzie ciągnięty przez osobną lokomotywę, lecz pojedzie na własnym napędzie.

W Chojnicach pociąg trafi do oddziału Przewozów Regionalnych, gdzie przejdzie kolejne testy, a po nich ponownie wróci do Bydgoszczy. Kolejne cztery składy mają być gotowe do końca kwietnia i przejdą podobne procedury.

Ostatni z dziesięciu zamówionych składów musi dotrzeć do Gdańska przed końcem sierpnia, bo na 1 września zaplanowano start linii PKM.

Tak po 1 września będzie działać linia PKM

Klimatyzacja i wifi na pokładzie

Firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz za dostarczenie 10 pociągów ma dostać 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Pierwszy skład miał być gotowy w grudniu 2014 r., a ostatni w maju 2015 r. Termin dostawy przesunięto najpierw na wniosek zamawiającego, potem zaś wykonawcy.

Składy będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, a także przystosowane do przewozu rowerów (po 6 specjalnych uchwytów w każdym z pojazdów).

Składy zostaną wyposażone w klimatyzację oraz sieć wifi.

Szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone folią powleczoną klejem akrylowym z filtrem UV, o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła oraz odporna na działanie substancji żrących: rozcieńczonych kwasów i zasad).

Ponadto pociągi mają zyskać wysuwany stopień tak, by umożliwić wysiadanie na niższych - o wysokości 30 cm - peronach, które dominują na terenie Kaszub.

Pojazdy będą posiadały monitory LCD i wyświetlacze LED, na których przekazywane będą informacje dla pasażerów. Ciekawostką jest instalacja systemu do automatycznego zliczania pasażerów. Pojazdy będą wyposażone również w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do Internetu dla podróżnych. Składy będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Testy na linii PKM przy prędkości 120 km/h

W dniach 20-24 kwietnia 2015 r., na linii PKM odbywać się będą testy rozruchowe systemu GSM-R, polegające m.in. na sprawdzeniu pokrycia sygnałem radiowym całej linii, przy maksymalnej prędkości 120 km/h.

- W próbach uczestniczyć będzie 80-tonowa lokomotywa TRAXX F140 DE, wypożyczona przez Lotos Kolej - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Po raz pierwszy po torach PKM pojazd będzie poruszał się z naprawdę dużymi prędkościami, rzędu 100-120 km/h. - W trosce o własne bezpieczeństwo, nie zbliżajcie się do naszej linii, nie wchodźcie na nasypy i wiadukty oraz nie przechodźcie przez tory - prosi Tomasz Konopacki.

Przetestowaliśmy działanie iluminacji wiaduktu PKM

Opinie (147) 7 zablokowanych

  • wyczekuję aż uruchomią linię !

    • 1 0

  • Pytanie (2)

    Czy wiadomo coś o cenach biletów?

    • 3 0

    • (1)

      niespodzianka

      dwucyfrowe będą

      • 2 0

      • I w euro.

        • 0 0

  • Na skład jedne drzwi ciekawe bardzo...

    • 3 0

  • do pesymistów (9)

    śledzę budowę PKM od samego początku i wierzę, że wszystko ruszy zgodnie z planem :)

    • 87 17

    • ruszyc to ruszy ale nie zgodnie z planem (6)

      dla przypomnienia, PKM miala ruszyc w kwietniu 2015 (choc pierwsze plany mowily o euro 2012). Oficjalna wersja mowi teraz ze przesuniecie otwarcia spowodowane jest klopotami z wpieciem sie w linie pkp (niby z powodu winy tamtych) ale co to ma wspolnego z dostawa taboru? Pociagi powinny od konca marca 2015 czekac na otwarcie lini a tu gotowy dopiero 1. Ale spoko tak wygladaja inwestycje w Europie wschodniej. Pozdrawiam.

      • 9 6

      • w kwietniu to miały się zakończyć (4)

        prace budowlane i się zakończą. Dokładnie 30 kwietnia 2015 r. koniec kontraktu . Na razie opóźnienia w pracach nie ma. Z tym hasłem na euro to był pis na wodę . Zresztą i tak okazało się , że bez PKM euro się odbyło w Gdańsku i to sprawnie. PKM jest potrzebna przede wszystkim mieszkańcom, a nie kibicom. Poza tym inwestycja przebiegała bardzo sprawnie. W ciągu dwóch lat zbudowano od nowa linię kolejową na odcinku 18 kilometrów z pełnym wyposażeniem, z 34 obiektami inżynierskimi, z ośmioma przystankami. Plan rozpoczęcia przewozów był od początku na 1 września , gdyż wcześniej się mówiło tylko o terminie zakończenia budowy. Nie wymieniano wcześniej żadnej daty. Do czego mam pretensje, to że pociągi nie będą jeździć od początku z Gdańska tylko z Wrzeszcza. Z Gdańska dopiero od 15 grudnia 2015 r. i to prawdopodobnie też nie wszystkie składy. Poza tym opóźnienie budowy przystanków w Gdyni- powstaną dopiero w przyszłym roku. To jest naprawdę nieudolność , ale już PLK, która nie mogła wpuścić budowniczych PKM , aby zbudować dwa perony Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Dobrze, że przebudowują Osowę i linię do Kartuz.

        • 4 0

        • jezeli koniec 30 kwietnia to przepraszam (3)

          Jezeli linia zostanie oddana do uzytku do 30 kwietnia 2015 to musze szczerze przeprosic. Tak mialo byc. Pociagi mialy sie zjawic pod koniec 2014 i na poczatku 2015 zeby wlasnie po tej dacie ruszyc. Jezeli wg ciebie nie ma opoznienia znaczy to ze na majowke pojedziemy PKMka albo ze urzednicy beda kilka miesiacy trzymac w bezruchu gotowa inwestycje...

          http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Budimex-zlozyl-najtansza-oferte-na-budowe-Kolei-Metropolitalnej-716-mln-zl-n66675.html

          http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Podpisano-umowe-na-budowe-Pomorskiej-Kolei-Metropolitalnej-n68641.html

          • 4 3

          • dziekuje za zrodla, dalem plus. Potem dokladnie przeczytalem i cofnalbym plus... (2)

            1. W zadnym z linkow nie ma mowy o 30 kwietnia jako dacie uruchomienia kolei
            2. Enigmatycznie podawane jest "Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.".

            1 Wrzesnia to troche pozniej niz polowa roku. Jednak jesli chodzi o mnie wole, aby bylo 2 miesiace pozniej, ale bez fuszerki. Poki co wszystko (moze procz liczby drzwi w pociagach) jest bardzo ok.

            • 4 0

            • jest podana data w linku nr 2 (1)

              widac ze niestety dokladnie nie przeczytales. Data 30 kwietnia jest w linku nr 2. Tez pada stwierdzenie oddanie do uzytku (co sugeruje uruchomienie) w polowie 2015. Pada tez ze spodziewaja sie pierwszych skladow pociagow pod koniec 2014 a reszty na poczatku 2015. Czyli jest sens: pierwsze pociagi przyjezdzaja ponad pol roku przed oddaniem trasy. Mozna je testowac i szkolic zaloge i serwisantow itp. Jednoczesnie przyjezdzaja kolejne sklady i 30 kwietnia juz wszyscy wiedza co i jak i 1 maja ruszamy. teraz nie wiadomo nic.

              • 2 4

              • Czy chodzi o ten fragment:

                "Wykonawca nie daje dużych szans na szybsze oddanie linii do użytku. - Mamy trochę mniej niż dwa lata, z realizacją musimy uporać się do 30 kwietnia 2015 r. Prace nie ruszą za kilka dni, w pierwszej kolejności musimy przejść przez proces uzgodnień z inwestorem w zakresie procesu inwestycyjnego. Postaramy się budować kolej z jak najmniejszą uciążliwością dla mieszkańców - zastrzega Dariusz Blocher, prezes Budimexu."

                Z akcentem na WYKONAWCA. Mieli zbudowac do 30 kwietnia 2015, nie uruchomic. Nie dostrzegasz roznicy?

                • 2 0

      • Jednak GŁĄB

        • 5 4

    • jestem wdzieczny za spamowanie mojego profilu relacjami (1)

      oraz żarliwe popieranie wszystkiego co tylko robię jak i wyczynów mojej platformy

      • 6 6

      • czy rozumiesz jaka jest roznica miedzy inwestycja miejska a wojewodzka...?

        Budzyn procz przekazania rezerwy terenowej pod potencjalna "nowa Abrahama" nie ma nic wspolnego z ta inwestycja.

        Znajac zycie i gdanskich planistow dobrze sie stalo, ze w miejsce kolejnej trasy szybkiego ruchu powstala kolej. Szkoda, ze od Bretowa do Strzyzy jakos nie wcisneli od razy linii tramwajowej. Z "moreny" na Uniwerek/buirowce na Oliwie z 2 przesiadkami to jednak slabo

        • 4 0

  • Opowiastka o błyskotkach

    Opowiastka o błyskotkach a nie ma nic o rodzaju napędu. Prawdopdobnie spalinówka, czyli będzie dymił. Linia nie jest zelektryfikowana, czyli możliwy do uzyskania efekt powiększenia sieci SKMowej, korzystania ze składów istinejacych został wyrzucony do śmietnika. Kolejne rozwiązanie, które nie jest zintegrowane z istniejącą infrastrukturą i taborem, aby jacyś kolesie mieli kolejne dyrektorskie stołki.

    • 3 1

  • no to ile jest drzwi w tych szynobusach? (3)

    2 czy 3?

    • 23 4

    • czemu malo drzwi (1)

      malo drzwi bo PKM to nie jest druga linia SMK jak wielu blednie mysli tylko kolejna linia w stylu przewozow regionalnych (jak np na lini Gdynia - Koscierzyna). Na takich liniach nie potrzeba wielu drzwi bo na stacjach jest mniejszy ruch I ludzie zwykle jada na dalsze odleglosci. PS mniej drzwi to mniej automatyki, czesci ruchomych wiec jest troche taniej. (a kogo to obchodzi ze zwykli ludzie beda walczyc o dojscie do drzwi w przypadku tlokow...)
      Pozdrawiam

      • 3 5

      • Będzie masakra z taką ilością drzwi... Żenada.. 20 minut z Wrzeszcza na lotnisko - nierealne..

        No ale jak linia zostanie zelektryfikowana, będzie nowy przetarg i nowe pieniądze, to może wtedy zakupione zostaną właściwe składy..

        • 1 0

    • 6

      • 6 0

  • Droga Redakcjo! To nie jest szynobus. To jest... (1)

    ...spalinowy zespół trakcyjny. Szynobus to jeden samodzielny wagon. Spalinowy zespół trakcyjny to minimum dwa wagony, które nie mogą funkcjonować niezależnie od siebie w zwykłej eksploatacji.

    • 1 1

    • no to szynobus - przegubowiec

      nie ma sie o co czepiać, dla laikow jak ja, to wszystko jedno, to tylko słowa

      natomiast ważniejszy jest badziewiacko-kryminalny brak integracji taryfowej tego czegoś z całą resztą, z autobusami, tramwajami itd.

      • 2 1

  • kolor (2)

    Panowie ustalić w końcu kolorystykę Pomorskiej Kolejki. Raz jest żółto niebieska raz bordo z swym! Zróbcie do cholery z tym porządek. Czy to SKM czy regio życia PKM TO CO JEŹDZI W POMORSKIM POWINNO BYĆ W JEDNAKOWYM OPAKOWANIU TO MY POMORSKIE! !!

    • 4 4

    • ten srebrny popiel jest ladny

      • 0 1

    • A potem byś pierwszy jojczył,że wsiadłeś do złego pociągu ze złym biletem ;) W Londynie jest 8 różnych liwierii kolei podmiejskich + underground + overground + DLR i nie marudzą.

      • 1 0

  • szansa dla kaszub (6)

    Najwiecej zyskac moze tu Koscierzyna i Kartuzy. Teraz beda one blisko wielkich europejskich metropolii. Samorzady powinny odrobic prace domowa i upolowac duzego inwestora

    • 8 8

    • Jakich "wielkich europejskich metropolii"? (1)

      Kościerzynę przeniosą pod Lądek, a Kartuzy pod Paryżewo?

      • 8 2

      • chyba Dancys

        awansowal na ta WEMetropolie...;)

        • 0 0

    • Sczezgólnie kaszubi będa szcześliwi jak dopi lą im oplatę adiacencka. (3)

      to samo tyczy się osiedli w okolicy których wiedzie ta kolej

      • 6 4

      • nikt nie broni Ci zyc na podlasiu (2)

        albo w gorszej dziurze. W Somalii i Czadzie pewnie tez podatkow za bardzo nie ma...

        • 1 4

        • opłata adiacencka to nie podatek (1)

          • 2 2

          • to podatek

            ale ukryty

            • 4 0

  • (1)

    wyjedzie na tory, gdy usuna wszystkie awarie...

    • 21 29

    • no

      ladne cacko

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane