• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany dla Wrzeszcza: większa Galeria Bałtycka, nowy wieżowiec i browar

Krzysztof Koprowski
25 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tak zgodnie z wizjami BRG może docelowo wyglądać okolica dworca we Wrzeszczu. Wizualizacja nie uwzględnia przekształceń "wysepki". Tak zgodnie z wizjami BRG może docelowo wyglądać okolica dworca we Wrzeszczu. Wizualizacja nie uwzględnia przekształceń "wysepki".

Tydzień temu pisaliśmy o planie budowy nowego centrum handlowego przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, jednak również po drugiej stronie torów dojdzie do sporych zmian. Galeria Bałtycka się powiększy, a przed dworcem powstanie wieżowiec.



Wkrótce ul. Wajdeloty wieńczyć może nawet 90 metrowy wieżowiec. Wszystko zależy od jego dokładnego usytuowana przed dworcem. Wkrótce ul. Wajdeloty wieńczyć może nawet 90 metrowy wieżowiec. Wszystko zależy od jego dokładnego usytuowana przed dworcem.
Rejon dworca we Wrzeszczu wraz z planowanymi inwestycjami. Rejon dworca we Wrzeszczu wraz z planowanymi inwestycjami.
Tworzony właśnie plan zagospodarowania przestrzennego tej części Wrzeszcza ma nie tylko umożliwić powstanie nowego dworca kolejowego we Wrzeszczu, lecz przede wszystkim "obudowanie" go galeriami handlowymi. Co ciekawe, koncepcja planistów z Biura Rozwoju Gdańska różni się od wstępnych wizji architektów nowego dworca, czyli pracowni Fort.

Zgodnie z projektem Fortu, przed dworcem miał powstać budynek, który przykryłby istniejącą pętlą autobusową zobacz na mapie Gdańska, jednak o wysokości dostosowanej do otoczenia.

- W tym miejscu nasz projekt sugerował realizację sześciopiętrowego budynku o funkcji hotelowej lub biurowej. Na parterze znajdowałyby się miejsca postojowe dla autobusów. Taka wysokość wynikała z ówczesnego planu zagospodarowania przestrzennego - tłumaczy Piotr Mazur, współwłaściciel pracowni Fort.

Tymczasem gdańscy planiści uznali, że to zbyt nisko. Proponują, by w tym miejscu powstał obiekt nie niższy niż Olimp czy powstające Quattro Towers (55 metrów) oraz nie wyższy niż 90 m (czyli więcej niż Bazylika Mariacka - 82 m).

- Nowy projekt MPZP dla tego rejonu uwzględnia wytyczne Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych. Obszar centralnego Wrzeszcza jest zalecany dla lokalizacji takiej zabudowy - tłumaczy Agata Piszczek z zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Niewykluczone, że nowy wieżowiec będzie również wieńczyć oś widokową ul. Wajdeloty, wypełnionej kameralnymi kamienicami z przełomu XiX i XX wieku. Co ciekawe, w ogóle nie uwzględniono tej perspektywy w analizie SLOW, natomiast pod uwagę wzięto widok z... Pachołka w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

- Zgodnie z procedurą SLOW dla proponowanego budynku wykonano analizy krajobrazowe z wyznaczonych punktów obserwacji krajobrazu miejskiego, w tym przypadku z Pachołka. Natomiast zostaną również wykonane analizy widokowe z wybranego punku lokalnego (może to być oś ulicy Wajdeloty), który to punkt mogą zaproponować mieszkańcy - dodaje Piszczek.

Czy przed dworcem we Wrzeszczu powinien powstać wieżowiec?

Zgodnie z planem powiększona zostanie również powierzchnia handlowa Galerii Bałtyckiej. Obejmie ona teren zajmowany obecnie przez biurowiec Hydrobudowy zobacz na mapie Gdańska, który będzie sięgać niemal do kamienic przy ul. Lendziona. O rozbudowie na razie nie chcą wypowiadać się właściciele obiektu (ECE Projektmanagement).

Kilka dni temu, mimo braku uchwalonego planu zagospodarowania (gotowy będzie dopiero pod koniec roku), podpisano już umowę pomiędzy właścicielem dawnego wrzeszczańskiego browaru oraz miastem na realizację podziemnego zbiornika retencyjnego Strzyży nakładem finansowym dewelopera w zamian za możliwość budowy nowego centrum handlowego.

Jak już informowaliśmy ponad tydzień temu obiekt powstanie na trójkątnej działce zobacz na mapie Gdańska wytyczonej ulicami: Kilińskiego, Nad Stawem oraz torami kolejowymi. Nowy podziemny zbiornik retencyjny ma zastąpić istniejący wyschnięty staw przy ul. Kilińskiego i odbierać wody m.in. ze "starej" i "nowej" ul. Słowackiego. Jego realizacja jest niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego po budowie Nowej Słowackiego, która wymusi zabetonowanie kanału Strzyży wzdłuż dawnych koszar wojskowych oraz zmniejszy powierzchnie terenów zieleni. Zbiornik gotowy ma być do końca przyszłego roku i przejdzie wówczas na własność miasta.

Inwestor centrum handlowego Hevelius (bo tak będzie się nazywać obiekt) wyremontuje również istniejące tunele pod torami kolejowymi oraz przedłuży istniejące przejście z dworca kolejowego na perony dalekobieżne i SKM, w kierunku swojej działki. Będzie realizowana również specjalna nadbudowa nad Drogą Czerwoną, która powstanie w bliżej nieokreślonym czasie.

Obecnie plan zagospodarowania dla tego terenu jest w trakcie tworzenia i na tym etapie można składać do niego własne wnioski. Do końca lipca można również przesyłać propozycje wykonania punktów do analizy wpływu nowego wysokościowca na otoczenie oraz opinie na temat pomysłu jego realizacji (listownie lub elektronicznie na adres brg@brg.gda.pl).

Wrzeszcz niczym baza kosmiczna

Najnowsze wizje Biura Rozwoju Gdańska dla Wrzeszcza przywołują na myśl koncepcje budowy baz kosmicznych na innych planetach układu słonecznego. W obu przypadkach przewiduje się, że ludzie będą poruszać się wyłącznie w zamkniętych przestrzeniach i opuszczać budynki tylko w celach transportowych.

Zgodnie z koncepcjami urzędników nowe centrum Wrzeszcza ma składać się hektarów betonowych molochów - przebudowanej "Wysepki", powiększonej Galerii Bałtyckiej i jeszcze jednego centrum handlowego na terenach po browarze. Nad tymi obiektami górować będą wieżowce: przed dworcem, na działce po domu towarowym Neptun, Quattro Towers oraz Olimp.

Ulice natomiast nie będą już pełnić funkcji przestrzeni publicznej i miejsca spotkań, lecz zostaną przekształcone w "ścieki komunikacyjne". Nie chodzi tu wyłącznie o tranzytową Drogę Czerwoną pogłębiającą jeszcze bardziej podział Wrzeszcza i całego Gdańska na dwie części, ale również betonową, sztampową estakadę nad al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska czy (na szczęście) niespełnione wizje budowy tuneli dla pieszych pod al. Grunwaldzką na wysokości ul. Klonowej zobacz na mapie Gdańska oraz przy Manhattanie zobacz na mapie Gdańska. Należy też pamiętać o zlikwidowanych przejściach dla pieszych - przy Miniaturze zobacz na mapie Gdańska (nie będzie odtwarzane ze względu na brak pieniędzy), Manhattanie zobacz na mapie Gdańska oraz dużo wcześniej na wysokości ul. Waryńskiego/ul. Sobótki zobacz na mapie GdańskaDT Neptun/Poczty Polskiej zobacz na mapie Gdańska.

Takie pomysły jasno pokazują, że gdańskie planowanie utknęło w latach 60 i 70. XX w., podczas gdy w kalendarzu mamy jednak drugą dekadę XXI wieku.

Opinie (378) ponad 20 zablokowanych

  • Ulicę Wajdeloty zwieńczy wieżowiec? Co za profanacja. Rzygamy wieżowcami. Miejsce ich planów jest w pulperze. (1)

    Pokażcie mi ładne centrum handlowe! Jedyne jakie mi się kołacze to Targ Kaszubski na tam, gdzie kiedyś było Stare Miasto, a teraz jest Krzyżowka PGRu Z Wieżowcami Tam Gdzie Winne Być Stare Miasto.

    Naturalnie, w jego miejsce powstało następne centrum błyszczące się jak psi nos, gardzące sztukateriami, symetrią i złotą proporcją.

    • 13 3

    • jedyne centrum handlowe w Polsce, które mi się podoba (no, we wszystkich nie byłam), to Stary Browar w Poznaniu. Ten budek ma jakiś sens, stoi w dobrym miejscu, ma fajną architekturę, w środku jest w miarę przytulnie i kameralnie.
      W przeciwieństwie do Galerii Bałtyckiej - wchodzisz, najpierw spotkasz połowę swoich znajomych ze studiów albo z pracy (wtf?!?), przejdziesz 20 metrów i masz ochotę stamtąd spier....ć

      • 4 0

  • Jakaś knajpa by się przydała. Taka, w której jest miejsce, by się wcisnąć i mieć gdzie usiąść. Ale przecież knajpy to meliny dla degeneratów, porządni ludzie czas wolny spędzają w galeriach handlowych.

    • 2 2

  • trojmiasto schodzi na psy

    browar bez browaru
    port bez portu
    niedlugo plaza bez piasku.

    • 13 3

  • prześwietlić deweloperów i urzędników

    w końcu należy zacząć rozliczać nie za PRL ale tych nowouprzywiliowanych i robiących lewe kokosy w układzie z POPISOWCAMI, podobnie jak tych w sutannach. Szmaciaki na różnych stanowiskach kolejnej RP są bezkarni i skorumpowani w białych rękawiczkach. Dewelopera, szczególnie aktywnego w rejonie Wrzeszcza szczególnie dokładnie sprawdzić od założenia firmy do dziisiaj!

    • 7 2

  • pisać do BRG

    Do końca miesiąca można składać uwagi do projektu planu do Biura Rozwoju Gdańska, osobiście lub poleconym. Może to zrobić każdy. I dobrze by było, gdyby takich uwag było jak najwięcej, bo wtedy urzędnicy zareagują. Na artykuł nie muszą, chociaż wiem, że czytają

    • 10 2

  • podział Wrzeszcza na dwie części! (6)

    Tak ale tylko pod warunkiem kilku tuneli dla pieszych

    • 6 1

    • Nie tunele, a kładki (5)

      Dużo lepsze są kładki i powinny być takie oszklone zrobione w taki sposób aby można było nimi przejść nad drogą czerwoną doprowadzały do peronów SKM i PKP, oraz do GD i nowego centrum. A także do wyspy pomiędzy jedniami Grunwaldzkiej i aż na drugą stronę grunwaldzkiej.

      Ale najważniejsze aby GB, Dworzec, nowe centrum hewelius, oraz wyspa między grunwaldzką wraz z obiektem przy dmowskiego współgrały ze sobą, a te kładki wkomponowywały się w te obiekty.

      Jakby udało się skomponować wszystko w jedną całość byłby to super obiekt w tym miejscu.

      Jednakże znając naszych arhitektów to każdy w swoją stronę każdą budowlę pociągnie i będziemy mieć tu tragedię. Obym się jednak mylił.

      • 2 1

      • Lubisz męczyć się schodami? Bo obciachem korzystać z wind, jeśli nie jest się niepełnosprawnym. (4)

        Tunele to mniej schodów. Bo kładka musi być wysoka.

        • 1 1

        • W tunelu też masz schodu, a przyokazji masz urok zakamarków (3)

          Kładka nie musi być sporo wyższa niż ilość schodów do tunelu, a wręcz jest ich tyle samo.

          Do tego dochodzi tobie, że policja musi takie obiekty monitorować, bo w niemonitorowanych tunelach często dochodzi do aktów wandalizmu i okradania przechodniów, lub wręcz napadania.

          Kładka, a tym bardziej przezroczysta dodaje uroku przejścia. A schody mogą być ruchome na koszt galerii i biurowców w miejscach do tego najbardziej potrzebnych. Mówisz obciach ciekawe co na to spora część osób z nich korzystająca, bo idą z wózkiem, bo idą z ciężkimi siatami itd.

          A po schodach wchodzę swobodnie, bo to dobre dla zdrowia :).

          • 3 0

          • W tunelu schody są krótkie. Bo ludzie są niewysocy. Kładka ma mamucie schody, bo musi być wysoka, (2)

            aby przejeżdżały pod nią pociągi albo ciężarówki - rzeczy z definicji wysokie.

            Monitoring nie jest drogi. Mając do wyboru tunel lub kładkę, wybieram to przy czym mniej się zmęczę. Kładki nie zawsze ładnie komponują się z krajobrazem.

            Tak, korzystanie z windy dla niepełnosprawnych, jeśli się jest pełnosprawnym to obciach. Tak jak parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych, będąc pełnosprawnym. Jak siadanie w trajtku pełnym staruszek, które stoją, bo pan hrabia chce siedzieć.

            • 1 0

            • Monitoring tani w budowie, ale drogi w utrzymaniu (1)

              Każdy tunel to tworzenie kolejnego punktu do Monitoringu, z kilkoma kamerami i osobami je nadzorującymi 24h.
              Co do wind to nie każda jest tylko dla niepełnosprawnych. Bo jak nazwiesz matkę z dzieckiem w wózku lub osoby starsze.

              I proszę nie porównój tego do Parkowania na miejscach lub nie wpuszczania na siedzenia. Bo to zupełnie inne rzeczy.

              Po drugie wysokośc ok 5m to nie żadne mamucia wysokość. Nie trzeba odrazu walić takich kładek jakie są na zaspie. Proponuje pojechać do Wawy tam koło centrum na Woli jest całkiem fajnej wysokości kładka :).

              • 1 0

              • Osoba starsza jest niepełnosprawna z definicji. Są ludzie, którzy mają 80 lat

                i pokonują odległości, przy których niejeden 20 latek mięknie. Ale to tacy, co uprawiali sport całe życie. Są takim zjawiskiem jak kot biegle mówiący po karelsku - bardzo rzadkim.

                Skoro tak mówisz, to parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych nie jest haniebne, jeśli niepełnosprawnych nie ma w pobliżu w danej chwili... Kobieta z wózkiem dziecięcym powinna skorzystać ze ścieżki na schodach.

                Warszawa (trochę szacunku) to architektoniczny dom publiczny.

                • 2 1

  • Projekty zagospodarowania terenów

    w okolicy dworca Gdańsk-Wrzeszcz są po prostu kretyńskie. Inaczej nazwać tego nie można. Wsadzać wieżowce w stuletnią zabudowę, budować centrum handlowe tuż obok innego, a to inne na dodatek powiększać, kazać ludziom schodzić pod ziemię do autobusu bo w miejscu pętli powstanie wieżowiec to są chore pomysły niewydarzonych planistów, urbanistów i architektów.

    • 11 2

  • Nie

    Nie dla takiego Wrzeszcza

    • 10 2

  • (1)

    co oni robia z wrzeszczem? kolejny wiezowiec??? !!! niech oni pukna sie w glowe, pewnie wzieli lapówy za zgode na wiezowce, jak to wyglada, piekne stare kamienice i tu masz szklane giganty.... :// trzeba byc niedorozwojem umyslowym jak pozwola na takie cos. wiezowce na zaspe i przymorze!!!

    • 12 1

    • a dlaczego ty sobie plazmy w garderobie nie powiesisz tylko masz ja w salonie????

      • 0 0

  • Okropność

    jedna z piękniejszych dzielnic Gdańska idzie pod rzeźnicki nóż

    • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane