• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojechaliśmy Drogą Zieloną do Ergo Areny

Maciej Naskręt
22 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz, jak wygląda Droga Zielona w Oliwie i na Żabiance.


Sprawdziliśmy budowę Drogi Zielonej na granicy Gdańska i Sopotu. 800-metrowa droga jest już gotowa, trwają jeszcze odbiory techniczne. Nową ulicą m.in. do Ergo Areny, kierowcy pojadą tuż przed Bożym Narodzeniem.



Tak w październiku 2011 r. wyglądał plac budowy Drogi Zielonej.

Trwają ostatnie - kosmetyczne - prace przy budowie Drogi Zielonej, która połączy dwiema jezdniami rondo przy Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska z al. Grunwaldzką w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Budowlańcy malują na blado-żółty kolor elementy muru oporowego, wykonują nasadzenia, a także układają z kostki betonowej ostatnie chodniki. Drogowcom pozostaje już tylko wymalowanie pasów ruchu i przeprowadzenie odbiorów.

Nową drogę można uznać za świąteczny prezent od władz Gdańska. - Otwarcie Drogi Zielonej ma nastąpić po 10 grudnia, ale nie później niż przed Bożym Narodzeniem - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jest inwestorem budowy Drogi Zielonej na granicy Gdańska i Sopotu.

Zobacz jeszcze raz przepychanie wiaduktu pod magistralą kolejową.

Przypomnijmy, że na 800-metrowej trasie robotnicy wbili ok. 1,5 tys. betonowych pali. Tworzą one mur oporowy - wzmacniają wykonany wykop, w którym wiedzie droga. Z budowy wywieziono ponad 33 tys. m sześc. piachu. Aby tego dokonać, grunt należało załadować na 2750 pojazdów o ładowności 25 ton. Pojazdy te mogłyby utworzyć kolejkę o długości ponad 38 km.

Zbudowano w zasadzie trzy tunele pod magistralą kolejową relacji Gdańsk - Gdynia - dwa drogowe i jeden pieszo-rowerowy. Hydrauliczne popychacze wsunęły pod torowisko ogromne betonowe rynny. Na ich przedzie były zainstalowane ostrza przecinające grunt. Po ich wprowadzeniu drogowcom pozostało wybrać ziemię spod rynny i rozpocząć budowę elementów drogi.

Czy otwarcie Drogi Zielonej ułatwi poruszanie się po tej części aglomeracji?

Na terenie budowy przepływa Potok Graniczny, który jeszcze kilka lat temu wyznaczał dokładnie granicę między Gdańskiem i Sopotem. Projekt budowy Drogi Zielonej przewidywał jego skanalizowanie. Teraz znajduje się on pod nową drogą.

Obie nitki drogi oddziela betonowa bariera. Powód? Prawa jezdnia - wiodąca do Ergo Areny - znajduje się wyżej niż jezdnia, którą kierowcy będą podróżować do al. Grunwaldzkiej. Część drogi na Żabiance przed hałasem zabezpieczają ekrany akustyczne.

O mały włos, a mielibyśmy na budowie Drogi Zielonej opóźnienie. Bo kolejarze nie lubią, gdy ktoś wchodzi z budową pod ich linie kolejowe, tym bardziej, gdy dotyczy to najważniejszej magistrali kolejowej na Pomorzu - linii z Gdańska do Gdyni. Wykonawcy trudno było uzyskać zgody na przepchnięcie pod tunelem ogromnych żelbetowych konstrukcji stanowiących kanwę przyszłego tunelu. Wymagało to wstrzymania ruchu niektórych pociągów towarowych, szczególnie nocą. Procedury odwlekały się tygodniami.

- W tym miejscu spisał się przede wszystkim wykonawca, który nadrobił stracony czas. Gdyby nie te utrudnienia, droga mogła być oddana już w trzecim kwartale tego roku - mówi Włodzimierz Bartosiewicz.

Na końcu warto wspomnieć, że w wyniku wybudowania Drogi Zielonej część ul. Rybackiej - ok. 100-metrowy odcinek od strony Ergo Areny - jest jednokierunkowy. Ma to zapobiec m.in. zakorkowaniu ulic na terenie Żabianki, szczególnie ul. Subisława.

Budowa Drogi Zielonej na terenie Oliwy i Żabianki kosztuje 61,6 mln zł. Wykonawcą drogi jest polsko-hiszpańskie konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Infraestructuras. Inwestorem jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (152) 1 zablokowana

  • nawet super ale to chala jest ! za waskie to ! buduja na 19 wiek chyba !

    ludzie jedzcie do usa i zobaczcie tam wszystkie drogi sa 8 pasmowe !!! a w pl dalej klepia jak za komuny ! drogi chyba dla rowerow a zlomu przybywa !

    • 1 0

  • wąski wylot

    Ciekawe czemu wylot na skrzyżowanie z ul.Grunwaldzką i al.Niepodległości jest taki wąski? Czyżby projektanci zapomnieli o prawo skręcie w stronę Sopotu? K...a, zawsze coś musi być schrzanione!!!

    • 4 0

  • Rewelacje pana Naskręta: gotowa droga, która jest już gotowa wprawdzie, ale nie wiadomo czy będzie gotowa na Boże Narodzenie.

    • 0 0

  • Po czym poznać, że to Oliwa albo Żabianka?

    • 0 0

  • kombinatorstwo

    pytam gdzie reszta artykułów co ostatnie były w listopadzie

    • 0 0

  • Bezmyślność urzędników i projektantów

    Droga którą zaprojektowano i wybudowano jest wielkim niewypałem potwierdza szerzaca się bezmyślność tak projektantów jak i urzędników ponieważ myślą tylko nad pieniędzmi które bedzie zarabiał stadion dla miasta, ale o kilku tysięcznym osiedlu znajdującym się między ul. Grunwaldzką a torami kolejowymi przy stacji Gdańsk Żabianka nikt nie myślał tak jakby to było wygnajewo lub zatechła wiocha o której nikt z urzędników nie wie bo po co myśleć chwała panu prezydentowi Gdańska że tak zna swoje miasto a mieszkańców ma w głębokim poważaniu co tam takie osiedle dla ważności stadionu nie ma znaczenia,ciekawi jesteśmy czy ważni urzędnicy naszego magistratu też mają taki dojazd do domów bo my na razie korzystamy z przejazdu przez prywatny teren banku Milenium .Życzymy więcej takich projektów w kraju europejskim

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane