• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatny inwestor zapłaci za przystanek PKM przy centrum Riviera

Maciej Naskręt
10 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Nowy peron na Wzgórzu św. Maksymiliana ma nie tylko zapewnić klientów centrum handlowemu Riviera, ale przede wszystkim umożliwić przesiadanie się z pociągów SKM do PKM. Nowy peron na Wzgórzu św. Maksymiliana ma nie tylko zapewnić klientów centrum handlowemu Riviera, ale przede wszystkim umożliwić przesiadanie się z pociągów SKM do PKM.

Gdynia porozumiała się z zarządcą centrum handlowego Riviera - firmą Mayland - w sprawie budowy peronu, przy którym zatrzymają się pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Peron ma być gotowy w połowie 2015 r. kiedy zaczną kursować składy PKM.



W ramach budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni pojawią się do połowy 2015 r. przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Powstanie też peron na wysokości Wzgórza św. Maksymiliana. W ramach budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni pojawią się do połowy 2015 r. przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Powstanie też peron na wysokości Wzgórza św. Maksymiliana.
Budowa peronu przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia - Kościerzyna - na wysokości przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni nie jest już zagrożona. Władze Gdyni i przedstawiciel spółki Mayland podpisały w tej sprawię stosowną umowę.

- Zarządca obiektu handlowego Riviera zobowiązał się z własnych środków wybudować jednokrawędziowy peron, z którego będą mogli skorzystać pasażerowie poruszający z Gdańska do Gdyni przez Osowę pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Trwa opracowywanie dokumentacji, jednak cała inwestycja za półtora roku musi być skończona.

- Prace nad projektem budowlanym są obecnie na bardzo zaawansowanym etapie. Trudno wskazać jednak jeszcze termin rozpoczęcia budowy. Niemniej na pewno peron ma być gotowy do połowy 2015 r., kiedy pojadą pierwsze kolejki po linii PKM - dodaje prezydent.

Przy nowym peronie pociągi w obu kierunkach - do Gdańska i do Gdyni - zatrzymywać się będą tylko przy jednej krawędzi. Zdaniem władz miasta budowa w tym miejscu dwukrawędziowego peronu byłaby znacznie droższa. Potrzebna byłaby przebudowa układu torowego, co zwiększyłoby koszty budowy. Z tego powodu jest to zadanie docelowe możliwe do realizacji w przyszłych latach.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Projekt ten w październiku został rozszerzony o przebudowę stacji Osowa i budowę przystanków w Gdyni: Stadion i Karwiny.

Argumentem za jednokrawędziowym peronem jest dodatkowo planowany niewielki ruch pociągów PKM. Nie będzie on na tyle intensywny, by wymagał dwóch krawędzi peronów, jak jest to w przypadku pociągów SKM.

Przypomnijmy, że w październiku zeszłego roku władze samorządu województwa rozszerzyły dotychczasowy projekt kolejowy - budowę PKM o miasto Gdynię. Zakłada on budowę trzech stacji, wzdłuż linii kolejowej nr 201 relacji Gdynia - Kościerzyna. Wiosną PKM ma zwrócić się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych.

Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do Śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brane pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. To jednak wciąż melodia przyszłości. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk. Podobnie sprawa ma się z budową linii PKM do Wiczlina i Chwarzna, o czym pisał nasz czytelnik.

Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie zobacz na mapie Gdańska i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna zobacz na mapie Gdańska. Dzięki PKM, zarówno z Gdańska jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut. Koszt realizacji projektu PKM wynosi ok. 720,5 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • przystanek fikakowo

    a co z przystankiem fikafowo?
    jest na mapie,a w tekscie juz nikt o nim nie pisze...
    przystanek stadion przysunac do riwiery i zrobic jeden- to nei sa odleglosci nie do pokonania i oczywiscie 2 brzegowy peron to podstawa jezeli gdynia ma byc wizjonerska nadal... pomyslcie troche ludzie!

    • 5 2

  • no dziś jest opinia i wypowiedz kol.Stępy -to zaraz się inaczej czyta !...

    • 0 1

  • ile peronów będzia miała stacja Gdynia - Wiczlin ?

    • 1 0

  • szkoda ,że nikt z wojtkowej ferajny nie mieszka na grabówku -też pewnie powstałby tam mini. jednokrawędziowy peron !

    przy kauflandzie !

    • 4 1

  • Budować, ale z głową!

    Szkoda, że każdy przewoźnik (PKM, SKM) musi mieć swój peron. Z punktu widzenia pasażera lepiej by było, gdyby wszystko odjeżdżało z jednego peronu. Biorąc pod uwagę odległości między peronami i przystankami na Wzgórzu, będzie to bardzo niepraktyczny węzeł do przesiadania.

    • 3 2

  • i zróbta peron przy naszym Lidelu

    • 1 0

  • Przecież to spowoduje konieczność montażu dodatkowych dwóch rozjazdów (4)

    tuż za stacją Gdynia-Stadion w kierunku Gdyni, jeszcze przed wiaduktami.
    Przecież jakoś pociąg będzie musiał przeskoczyć z jednego toru na drugi, zaraz po zjeździe z góry, z Karwin.
    Po drugie będzie ustanowiona znacznie mniejsza prędkość na tym odcinku.
    Ten pojedynczy tylko, jednokrawędziowy peron to będzie porażka samorządu,
    a zatem i nasza, mieszkańców Gdyni !!!

    Właśnie PLK modernizuje tę linię, przebudowuje oba układy torowe.
    Jest właśnie czas, by teraz wypuścić krótki tunel pod torami do Gdańska i zbudować drugi jednokrawędziowy peron, w kierunku Gdyni. Tam, gdzie powinien faktycznie się znajdować. Jedynie automatyczne drzwi trzeba byłoby otwierać po drugiej stronie składu. Ale czy to jest jakiś problem ???

    Jest tam sporo miejsca, ze względu na znaczne odsunięcie torów prowadzących w kierunku Sopotu i Gdańska. One tam schodzą pod wiadukt i nie trzeba niczego już przesuwać. Będzie, co prawda przesunięcie jednego peronu względem drugiego, no ale to nie jest tak istotne jak jego brak w ogóle i durne kolizyjne, niebezpieczne rozjazdy.

    Jeden z nowych peronów (kierunek Kościerzyna) byłby wtedy sytuowany idealnie równolegle do istniejącego peronu SKM Wzgórze i byłby obsługiwany bezpośrednio z istniejącego tunelu, drugi zaś (kierunek Gdynia) byłby odsunięty o jakieś 200 metrów, i znajdowałby się przy kolejnym wejściu (starym wejściu) do CH Riviera.

    No i co, czy to jest taki wielki problem ? Zastanówcie się nad tym Włodarze.
    Nic tu niesamowitego nie wymyśliłem, a ile to wszystkim może pomóc. No i choć raz Nikt nie będzie mówił o kolejnych błędach Prezydenta Szczurka.

    • 14 3

    • Czy gdyńskie inwestycje będzie teraz cechowała juz tylko BYLEJAKOŚĆ I PÓŁŚRODKI

      • 3 1

    • Spojrzałem na google earth

      tam rzeczywiście jest pełno miejsca. Pierwszy peron sytuowany naprzeciw pętli autobusowej faktycznie miałby wspólny tunel pieszy z obecnie istniejącym. Idealne rozwiązanie. Drugi trochę dalej z wejściem po drugiej stronie.
      No super.

      • 3 1

    • tylko dwa perony

      • 3 0

    • Dobry pomysł

      Jadąc dziś przy gdyńskiej hali patrzałem, gdzie tam jest miejsce pod perony PKM
      Faktycznie jest tam miejsce na dwa oddzielnie położone perony.
      Jeden obok peronu istniejącego Wzgórza SKM, równolegle, a drugi niestety trochę dalej. Tam jest spora pusta działka i lekka skarpa, po "zejściu" torów z wiaduktu nad drogą, gdzie należałoby zbudować tunel lub kładkę pod/nad torami do/z Gdańska. Ale warto i można, i to bez kolejnej przebudowy torów

      • 0 0

  • skoro RIVIERA daje na publiczną inwestycje (3)

    to województwo z miastem razem powinni dodać dwa razy tyle, a PKM,SKM,PKP, PLK - powinny dodać jeszcze ca połowę. Tak aby suma razem wyniosła co najmniej 38 mln. i najlepiej, aby taka szeroka zamknięta kładka piętrowa prowadziła nad końcami peronów z pierwszego pietra Riviery poprzez zejścia na przystanki i perony schodami oraz windami, aż na drugą stronę Świętojańskiej/Partyzantów.

    Wtedy można by potraktować początek Świętojańskiej właśnie od Riviery, a pod UM rozdzielenie na spacerowiczów w kierunku morza i zakupoholików/ imprezowiczów na Świętojańską po całości.

    Wiem, wiem po decyzji gdańskiego sądu odnośnie odebrania parku, miasto musi sie zastanowić czy zrobić nad nim kładkę nie wybudować, która by za razem stanowiła pkt. widokowy lub gorszy wariant to przejścia podziemne pod parkiem - szkoda, że złośliwie decyzje wydał obecnie, gdy zakryto kanały burzowo-deszczowe, bo niewielkim kosztem można było za jednym zamachem je uspołecznić komunikacyjnie?. Jedno w tym jest na korzyść to, to że prywatni właściciele zadbają o czystość, bezpieczeństwo i estetykę parku, bo w innym wypadku posypią sie mandaty i powinny być b.wysokie.

    • 8 4

    • Połączenie Riviery z Świętojańską (2)

      Świetny pomysł z ułatwieniem przejścia między Rivierą a Świętojańską. Tam nie ma oczywistych rozwiązań, ale trzeba takich szukać, aby nie tworzyć dwóch odrębnych obszarów, a raczej integrować wszystko w jeden ciąg i jedną całość. Na kładkę od strony Świętojańskiej powinny prowadzić ruchome schody, jak w Hong Kongu, bo niestety powoli robimy się leniwi, prawie jak w Gdańsku. A widok z kładki mógłby być przy tym dość ciekawy - na tyle, że miło by było tamtędy chodzić.

      • 2 1

      • To nie powinien być projekt, które wieją nudą. Projektanci powinni zaszaleć z formą, aby sama stanowiła, (1)

        zachęte do jej odwiedzenia i łączyła architekturę Riviery z modernizmem Gdyni. Nie wspominając o uzyteczności i nowoczesności? Kładka szybko stała by się nową atrakcją wśród mieszkańców oraz użyteczną przestrzenią wspólną, w której po prostu miło spędzałoby się także czas.

        Dojścia do PKP"Wzgórze" dwupoziomowe byłyby bezpieczne, ale wymagałyby od podróżnego pokonania różnic wysokości większych przy kładkach, mniejszych przy istniejącym tunelu, który należało będzie też zmodernizować w wyniku rozbudowy Centrum Invest Komfortu. Koszt budowy kładki jest zdecydowanie niższy od kosztu budowy tunelu no i roztaczające się z niego widoki?. Podobnie kształtuje się późniejsza eksploatacja. A zagospodarowując go po części przestrzenią komercyjną to juz byłby RAJ NA Gdyńskiej Ziemi:))

        • 5 2

        • Kładka powinna być w formie tęczy.

          • 0 1

  • zmienic nazwe dzielnicy

    Z "wzgórze św.Maksymiliana" na "wzgórze św.Riviery" łatwiej będzie wymówic

    • 16 3

  • A przystanek Fikakowo? (1)

    Miał być i co?

    • 3 0

    • bedzie

      trolejbusowy

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane