• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa kolei utrudni życie mieszkańcom kolejnej dzielnicy?

Maciej Naskręt
2 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na Olszynce znajduje się aż pięć przejazdów kolejowych. Każdy z nich po remoncie ma być zabezpieczony rogatkami. Na Olszynce znajduje się aż pięć przejazdów kolejowych. Każdy z nich po remoncie ma być zabezpieczony rogatkami.

Przebudowa linii kolejowej do portu gdańskiego przestaje się podobać mieszkańcom Olszynki. Boją się, że będą stali przed rogatkami przejazdów kolejowych tak, jak ich sąsiedzi z Oruni. Czy pociągi towarowe odetną część tej dzielnicy od reszty Gdańska?



Kilka dni temu PKP PLK wybrało wykonawcę przebudowy linii kolejowej relacji Pruszcz Gdański - Port Północny, która przecina na dwie części dzielnicę Olszynka. Wygrało konsorcjum hiszpańskiej spółki Dragados, które zobowiązało się inwestycję wykonać za kwotę 312 mln zł. Inwestycja jest opóźniona o 13 miesięcy, bowiem przedłużyły się procedury administracyjne w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Przedsięwzięcie zakłada nie tylko budowę nowych torów w miejsce istniejących, ale obejmie również budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym Gdańsk Port Północy. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na 2016 rok. Jej realizacja umożliwi wzrost zdolności przepustowej linii kolejowej z obecnej liczby 82 pociągów do 240 pociągów na dobę.

Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest też budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle.

Sęk w tym, że ważna inwestycja dla gdańskiego portu wywołuje kontrowersje wśród mieszkańców Olszynki. Nie chcą, by spotkały ich te same kłopoty, co mieszkańców Oruni, którzy po zakończeniu przebudowy linii dalekobieżnej muszą czekać na przejeździe w ciągu ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańskaul. Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska nawet 40 minut.

Czytaj też: Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Czy mieszkańcy Olszynki mają podstawy, by obawiać się wzmożonego ruchu pociągów?

- Nowa linia nie powinna blokować swobodnego ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego z Olszynki do centrum miasta. W ciągu 10 minut przejeżdża średnio 20-30 aut, w tym wielkie tiry. Obecnie na przejazdach w naszej dzielnicy nie ma rogatek za wyjątkiem skrzyżowania ul. Zawodzie zobacz na mapie Gdańska. Jeżeli przejazdy będą zmodernizowane, tak jak na Oruni po przebudowie linii dalekobieżnej, to mieszkańców domów "za torami" czeka paraliż. Utkną też autobusy linii 178 i 578 - obawia się Karolina Pomorska, mieszkanka Olszynki.

Mieszkańcy chcą unikać sytuacji, w których to straż pożarna lub pogotowie ratunkowe nie mogą dojechać do poszkodowanych na Olszynce.

- Martwi nas to, że liczba składów ma się zwiększyć, a tory nie tylko prowadzą do portu, ale też do siedziby spółki Lotos Kolej. To spotęguje ruch. Czy nowe przejazdy będą zamykane 10 minut przed przyjazdem pociągu i otwierane 10 minut po przejeździe? - zastanawia się mieszkanka.

W tej sprawie postanowiliśmy porozmawiać z władzami gdyńskiego Zakładu Linii Kolejowych, które uspokajają mieszkańców.

- Podczas remontu linii kolejowej m.in. Olszynce ruch pociągów powinien się zmniejszyć, nie będzie tak odczuwalny jak dotychczas. Niemniej po zakończeniu inwestycji ruch na trasie wróci do normy i z upływem kolejnych lat będzie przyrastał. Nie powinno to jednak być aż tak dolegliwe, by przeszkadzało w przedostaniu się na drugą stronę dzielnicy - zapewnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni, który zarządza linią nr 226.

Wszystkie przejazdy kolejowe zostaną wyremontowane.

- Zostaną na nich wymienione sygnalizatory świetlne i dźwiękowe. Ponadto na przejazdach będą zainstalowane rogatki, które będą zamykać się na dwie minuty przed przejazdem składu - mówi zastępca dyrektora.

Zdaniem kolejarzy PKP PLK jest to optymalne rozwiązanie i zdecydowanie bardziej praktyczne od zatrudnienia na przejeździe dróżnika, który musiałby zamykać zapory jeszcze wcześniej niż wspomniane dwie minuty przed przejazdem pociągu. Tego wymagają od zarządców linii przepisy o transporcie kolejowym.

Problem mógłby rozwiązać wiadukt nad lub tunel drogowy pod torami kolejami. - Tej inwestycji nie będziemy realizować. To zadanie należy do miasta - mówi Lewiński.

Władze Gdańska także nie zrealizują jednak przedsięwzięcia, jakim jest dwupoziomowe skrzyżowanie - tunel lub wiadukt drogowy. Nie ma na to pieniędzy. Analizując przy tym bazę priorytetów inwestycyjnych miasta (PDF) trudno odszukać tego rodzaju przedsięwzięcie. Również obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla dzielnicy Olszynki nie przewiduje budowy wspomnianych obiektów. Ponadto w tym zakresie argumentem koronnym władz miasta na "nie" dla budowy może być fakt, że ewentualny wiadukt lub tunel będzie obsługiwał niewielką liczbę mieszkańców - ok. 1 tys. osób.

Warto jednak podkreślić, że negatywne skutki dużej liczby przejazdów pociągów mogłoby zminimalizować połączenie drogowe między ul. Zawodzie zobacz na mapie GdańskaTrasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. Do tego przedsięwzięcia potrzebne są płyty drogowe, z których można wykonać jezdnię o długości ok. 500 metrów na jednym z wielu w tym miejscu dróg stanowiących dojazd do pól.

Planiści miejscy jednak podkreślają, że docelowe zamiany będą inne. - Ulica Łanowa będzie w przyszłości powiązana z Węzłem Błonia poprzez planowaną ulicę tzw. Nową Sandomierską i jej bezkolizyjne połączenie z tym węzłem biegnące nad linią 226 - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Opinie (85) 5 zablokowanych

  • Takie przejazdy to niech sobie w Gdyni budują i na wioskach. W Gdańsku powinny być wiadukty (1)

    • 6 6

    • Ale Olszynka to jest taka wioska...

      • 7 1

  • Orunia

    BRG niech poda datę realizacji -Nową Sandomierską i jej bezkolizyjne połączenie z tym węzłem biegnące nad linią 226 : mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska- jeśli za 6 lat to Ok. jeśli za 30 lat to NIEOk!

    • 4 0

  • Bardziej się martwią chłopaki....

    .... co zatrzymują pociągi do LOTOSU że resztek paliwa z wagonów nie będą mogli spuszczać. Przy 20 km/h pociąg łatwo zatrzymać, przy 40-tu już nie....

    • 9 0

  • inwestycja niezgodna z przepisami o drogach publicznych (warunki techniczne dla dróg (2)

    skrzyżowania drogi publicznej z liniami kolejowymi


    Art. 28. 1. Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg z liniami
    kolejowymi w poziomie szyn, wraz z zaporami, urządzeniami sygnalizacyjnymi, znakami kolejowymi, jak również nawierzchnią drogową w obszarze między rogatkami, a w przypadku ich braku - w odległości 4 m od skrajnych szyn, należy do zarządu kolei.
    2. Do zarządów kolei należy również:
    1) konserwacja znajdującej się nad skrajnią kolejową dolnej części konstrukcji wiaduktów drogowych, łącznie z urządzeniami zabezpieczającymi;
    2) budowa i utrzymanie urządzeń odwadniających wiadukty kolejowe nad drogami, łącznie z urządzeniami odprowadzającymi wodę poza koronę drogi;
    3) budowa skrzyżowań dróg z torami kolejowymi w różnych poziomach w razie budowy nowej lub
    zmiany trasy istniejącej linii kolejowej, zwiększenia ilości torów, elektryfikacji linii, zwiększenia szybkości lub częstotliwości ruchu pociągów.

    • 3 3

    • Zgłoś to do NIKu

      potem kup sobie furmanke jak ci nowoczesnosc nie pasuje

      • 1 1

    • no i co ?

      • 1 0

  • (3)

    panowie inżynierowie gdzie są wasze uprawnienia nie znacie przepisów , miasto gdańsk jest tak łagodne dla PLKPKP ze aż trudno trudno uwierzyć , okoliczne gminy budują tunele wiadukty tylko nie gdańsk,
    mieszkańcy zablokujcie pozwolenie na budowę bo jest nie zgodna z przepisami ,bo władza nic nie zadziała tak jak na orunii , metropolia ze skrzyzowaniami z pkp w jednym poziomie,
    linia kolejowa do rafinneri , to w oczywisty sposób na inwestora wiaduktu .

    • 3 3

    • Pewnie, niech zablokują

      W końcu na co Gdańskowi ta głupia rafineria i port? :>

      • 1 0

    • to jest też linia kolejowa do portu gdańskiego i do

      terminala kontenerowego , do fosforów , do zntk itp itp , wiec moze im zaproponuj inwestowanie w wiadukt?
      To tak samo jakby ktos zaproponował Ci sfinansowanie budowy wiaduktu poniewaz jezdzisz samochodem po ulicy gdzie jest taka potrzeba wybudowania ....

      • 0 0

    • Dlaczego namawiasz innych? sam zablokuj

      skoro tak dobrze znasz przepisy...

      • 0 0

  • Olszynka

    P. Adamowicza należałby wywalić z UM - wybrał firmę z kraju o dużym bezrobociu, przez co mogą przeciągać termin oddania do użytku tej linii i jeszcze bardziej zdenerwować mieszkańców

    • 1 2

  • Dziś mieszkańcy Olszynki nie odczuwaja bo

    • 1 0

  • Dziś mieszkańcy Olszynki Utrudnień nie odczuwają

    gdyż znak STOP jest dla nich ozdobą przejazdu tak samo jak czerwone migajace swiatła na przejazdach. jeżdza do ostatniej chwili ,policja tam nie zaglada wiec robią co chcą.
    Zwiększenie prędkości zlikwiduje też okradanie pociągów przez młodych mieszkańców Olszynki którzy kradną z pociągów co tylko się da , złom , węgiel , resztki paliw a nawet surowy olej do niczego nie przydatny ,
    A 240 pociagów na dobe to tylko teoria , nie bedzie wiecej niż kilkadziesiąt..

    • 10 1

  • Powinny zostać zamontowane ekrany akustyczne

    • 0 0

  • Przepisy sa zle i wyobrazni tez brak. Niech zobacza jak zagranica wyglada. (1)

    Przejazdy w przypadku tylko nowych inwestycji powinny utrzymywac koleje. Wszystkie inne powinny byc finansowane przez drogowcow, bo samochodow jest wiecej a kolej zwykle istniala 100 lat wczesniej w danym miejscu. Poza tym tlumaczenie ze musza zamykac 2min wczesniej jest bez sensu. Jakos sa przejazdy automatyczne zamykane 20sekund przed. Mieszkam w Chicago i tutaj przejazdow jest mnostwo i jest to ogromne miasto z ogromnym ruchem ulicznym. Nierzadko postoi sie 20min na przejezdzie, ale zwykle krocej. 40min to bardzo rzadko gdy dlugi sklad (120wagonow) sie zatrzyma, lub jedzie kilka w roznych kierunkach i jeden za drugim (czasami na 3 torach mozna spotkac 5 pociagow tak stojac). Przejazdy zamykaja sie w kilkanascie sekund przed pociagiem, a pociagi jada z roznymi predkosciami i czasami pociag jest juz jakies 300m przed przejazdem. Ale jakos wszystko dziala, a droznikow nikt juz nie pamieta od pewnie 40 lat. Wszystko automatyczne polrogatki, tak by dalo sie zjechac jak za pozno sie wjedzie na skrzyzowanie.

    • 3 0

    • kogo obchodzi gdzie ty mieszkasz, i się tutaj wymądrzasz ?

      siedź tam sobie spokojnie, a nie dobre rady nam tu dajesz

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane