Fakty i opinie

Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Karetka, która utknęła przed zaporami na przejeździe kolejowym w ciągu ul. Smętnej.

Karetka, która utknęła przed zaporami na przejeździe kolejowym w ciągu ul. Smętnej.

- Mamy dla was 30 mln zł. Możecie za to zrobić tunel pod linią kolejową na wysokości ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańska albo rewitalizację dzielnicy - usłyszeli mieszkańcy Oruni od władz Gdańska.



Od kilku tygodni mieszkańcy Oruni narzekają na trudności, jakie sprawia im przedostanie się na drugą stronę linii kolejowej tnącej dzielnice na dwie części. Ze względu na zmianę organizacji pracy szlabanów na przejazdach, stoją przed zamkniętymi zaporami nawet przez 40 minut. Nowe zasady zamykania i otwierania szlabanów wynikają z tego, że po modernizacji linii kolejowej, prędkość maksymalną pociągów podniesiono tu do 160 km na godz.

Czytaj także: Problemy z przejściem przez tory na Oruni

Straż Pożarna na sygnale czeka na otwarcie barier na przejeździe przez tory na Oruni Dolnej, na wysokości ul. Smętnej.

Straż Pożarna na sygnale czeka na otwarcie barier na przejeździe przez tory na Oruni Dolnej, na wysokości ul. Smętnej.

Ta tematyka zdominowała spotkanie mieszkańców dzielnicy z władzami Gdańska, które odbyło się w środę wieczorem.

Urzędnicy musieli zacząć od zdementowania plotki, jakoby przy opracowywaniu studium wykonalności przebudowy linii kolejowej miasto odstąpiło od budowy tuneli dla aut pod torami kolejowymi.

- Takiego formalnego uzgodnienia nie było. Projektanci, którzy z ramienia kolei opracowywali studium, wystąpili do Biura Rozwoju Gdańska z trzema tezami: zachowania dotychczasowych przejazdów kolejowych, wybudowania czterech przejść podziemnych dla pieszych i budowy wiaduktu w ciągu ul. Niegowskiej - tłumaczył zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej, Wiesław Bielawski.

Jego zdaniem warunki techniczne dla budowy kolei jednak nie wymagały ani budowy wiaduktu, ani dwupoziomowych skrzyżowań w miejsce dotychczasowych przejazdów. Musiałyby one powstać, gdyby dopuszczalna prędkość pociągu przekraczała 160 km/h.

- Czy nie ma więc nadziei, że poruszanie się po naszej dzielnicy wróci do stanu sprzed przebudowy kolei? - pytali mieszkańcy Oruni.

Władze Gdańska przypomniały mieszkańcom swoje odległe plany, czyli budowę ul. Nowej Podmiejskiej, która docelowo wiaduktem będzie przechodzić nad linią dalekobieżną i wieść będzie do węzła przesiadkowego Czerwony Most.

Ponieważ jest to bardzo odległa perspektywa, mieszkańców to nie usatysfakcjonowało. Dopytywali się więc o usprawnienie przejazdu w ciągu ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy przedstawili więc projekt budowy tunelu, który połączyłby ul. Smętną z ul. Dworcową lub bezpośrednio z Traktem św. Wojciecha.

- Tunel mógłby mieć skrajnię nie wyższą niż 3,5 metra. Przejadą nim tylko samochody osobowe, ewentualnie dostawcze, w tym karetka. Pojazdy ciężarowe będą musiały omijać to miejsce - mówił Bielawski.

Pomysł wiązałby się z wyburzeniami kilku domów, a także pokaźnym wydatkiem - ok. 30 mln zł.

Urzędnicy zastrzegli jednak, że budowa tunelu wiązałaby się z rezygnacją z inwestycji w rewitalizację Oruni Dolnej.

- Czy wydanie 30 mln zł na podziemny przejazd ma sens i czy nie lepiej wydać te pieniądze na rewitalizację waszej dzielnicy? - pytał uczestników spotkania Wiesław Bielawski.

Ta deklaracja wywołała wrzawę. - Dlaczego nie możemy liczyć na realizację obu tych inwestycji, skoro dzielnica od lat jest pomijana w rozdysponowaniu pieniędzy z budżetu? - dopytywali mieszkańcy.

Odpowiedzi nie było.

Zdenerwowany uporem mieszkańców prezydent Adamowicz powiedział w pewnym momencie: - Mogliście sami rozmawiać z koleją i wojewodą o sprawie przejazdów na Oruni. - Myśleliśmy, że od tego mamy prezydenta - odpowiedziała mu jedna z mieszkanek dzielnicy.

Opinie (122) 5 zablokowanych

  • Na filmiku widać że pociąg jedzie grubo ponad 160 km/h (7)

    Ino mignął w kadrze.
    No to jest problem.
    Jak zwykle ktoś się z kimś nie dogadał.
    A wyszło to co wyszło.
    Grube miliardy zeta poszły w kanał.
    Ale w przypadku PKP - tak było, tak jest i tak będzie.
    A urzędzie miasta też głupoli nie brakuje.
    Czyż nie?

    • 72 15

    • właśnie o to chodzi, że on 160 kilosów nigdy tu nie osiągnie (1)

      więc idąc tokiem urzędniczego myślenia- skoro jest problem, to należy problem zlikwidować. Czyli całkiem sensownie jest ten przejazd przez tory skasować i już! Po co komu takie widowisko z wyjącą strażą czy karetką pod zamkniętymi rogatkami. Ani to medialne, sukcesu nie daje, chwały władzy nie przynosi, na korzyść przed wyborami nie jest. W ogóle mieszkańcy i ich codzienne problemy to taka kula u nogi dla władzy

      • 25 3

      • Osiągnie, osiągnie.

        Akurat na przejeździe na ul. Smętnej jest zmiana dopuszczalnej prędkości ze 160 km/h na 140 km/h i lada moment pociągi będą tam jeździły z taką właśnie prędkością. Obecnie zwalniają, ponieważ na pobliskie przejście dla pieszych tymczasowo nałożono ograniczenie prędkości do 20 km/h. Gdy tylko otworzą przejście podziemne dla pieszych, co nastąpi wkrótce, pociągi przez Orunię będą śmigać prawie 160 km/h. Jedynym rozwiązaniem jest tunel dla samochodów, co było oczywiste od momentu, gdy pewne stało się, że linia będzie modernizowana z podniesieniem prędkości.

        • 7 0

    • Orunia wybrała PO i Adamowicza. (4)

      A on wybudował ECS. Chyba wyborcy to planowali no nie? W najbliższych wyborach znowu wygramy na Oruni.

      • 24 5

      • ecs oprócz 100 mln kosztów inwestycji będzie generowal pokaźne (3)

        Koszty rocznie. Jest to inwestycja bez szans na zysk. Po co to komu? Po wyborach będzie to przechowalnia dla działaczy partyjnych...

        • 7 1

        • No i co zazdrościsz? Jesteśmy inteligentniejsi, to mamy posady. Proste. (2)

          Ludożerka i tak wszystko będzie łykać.

          • 1 0

          • (1)

            Tę "inteligentniejszość" mieliśmy okazję wielokrotnie admirować podczas styczności z tryskającą kompetencją kadrą UM z najwyższymi stołkami włącznie. Można się zmęczyć, patrząc jak cieżko pracują w służbie mieszkańców. Samorządowcy z powołania.

            • 1 0

            • No i co z tego?

              warto czasem dać ludożerce poskamleć. Potem się wywietrzy.

              • 1 0

  • "Straż Pożarna na sygnale czeka na otwarcie barier na przejeździe przez tory na Oruni Dolnej, na wysokości ul. Smętnej " (1)

    Wszystko to bardzo smętne.

    • 72 3

    • Najbardziej smętne w tym jest to, jak ktoś trzyma telefon nagrywając. Idiotyczne trzymanie telefonu w pionie. Jeśli mielibyśmy oglądać filmy w pionie to by nam oczy wyrosły jedno pod drugim a nie w poziomie. Nawet ma to zjawisko nazwę - Vertical Video Syndrome, polecam obejrzeć filmiki na youtube które obrazują zidiocenie społeczeństwa.

      • 11 0

  • gdyby (3)

    Budyn mieszkal na oruni to by ten tunel powstal szybciej od tego nad wisla

    • 153 6

    • od tego "pod" Wisłą :)

      • 13 1

    • tunel nad wisłą.... (1)

      Ciekawa koncepcja

      • 16 1

      • Tunel nad Wisla jest w Warszawie. Sie zowie tunelem Wislostrady.

        • 7 1

  • Kiedyś stanie się tragedia (8)

    Most nad torami kolejowymi na ul. Gościnnej były w planach już w latach 70. Sporo rodzin z okolicznych bloków cieszyło się, że w zamian za wyburzenie ich budynków otrzymają nowe mieszkania. Problem przejazdu był wiadomy od dawna. Minęło prawie 20 lat, część budynków wyburzono, a postępów nie widać.
    Najwyraźniej ktoś musi umrzeć z powodu opóźnionego przyjazdu karetki, kto inny spłonąć w pożarze albo być pobity na śmierć bo karetka, straż pożarna, policja nie będą mogły dojechać. Czy naprawdę potrzeba tragedii?
    Gdańsk nie ma gdzie się rozbudowywać - morze, TPK, Sopot, Gdynia. A jedna z najbliższych centrum dzielnica została całkowicie przez władze zapomniana.

    • 105 3

    • "otrzymaja nowe mieszkania" (3)

      Roszczeniowe towarzystwo.
      Nie laska zapracowac samemu jak inni robia, biora kredyt ?

      • 10 26

      • Wybiórcze czytanie

        Może źle się wyraziłam - mieli ZA TE mieszkania otrzymać inne.

        Ale tytuł mojej wypowiedzi chyba wyraźnie wskazywał na jej główny punkt - że stanie się tragedia, zginie czyjś ojciec, umrze czyjaś matka, jacyś rodzice stracą dziecko - wtedy zrobią program telewizyjny i będą szukać winnych. To było sedno, na które wyraźnie wskazywał tytuł.

        Problem przejazdu był zauważony już w latach 70. Nikt nic nie robi.

        Gratuluję wybiórczego czytania - uderz w stół na nożyce się odezwą - nie mierz innych swoją miarą.

        • 23 0

      • Zadaj sobie pytanie (1)

        dlaczego MUSISZ brać ten kredyt, kiedy miasto traci setki milionów na "wodotryski"?!
        Każdy trąca przykładem Francji, Niemiec czy nawet Wlk Brytanii gdzie są mieszkania komunalne i to wcale nie typu baraki i się tego ani nikt nie wstydzi ani wyszydza że to "gorsza" część mieszkańców, kiedy tu mamy najprawdziwszą Republikę Bananową.

        • 8 2

        • no cos ty!? chyba nie byles na councilowskim osiedlu w uk skoro mowisz ze to nie jest gorsza czesc spoleczenstwa...

          • 5 3

    • Jak to nie ma się gdzie rozbudowywać - toć właśnie się rozbudowuje w kier. południowym (1)

      Lepsze to, niż stawianie domów na terenie zalewowym

      • 8 6

      • Lepszy? W zaleznosci od poziomu smrodu...

        • 5 2

    • TRAGEGIA

      Tragedia-to wynik ludzkiej bezmyślności. A na Orunię można dojechać inną drogą, np. przez Bramę Nizinną.I z obydwu stron jest dojazd,wystarczy trochę pomyśleć.Przejazd nie stanowi tu żadnego problemu. Problemy stwarzają sobie ludzie.

      • 0 4

    • Kiedyś stanie się tragedia

      Myślałam że w 21 wieku służby ratujące życie chociaż trochę myślą ale widać nie. Jeżeli straż pożarna chce ugasić pożar a karetka uratować komuś życie to nie muszą stać uparcie na przejeździe przy ul. Smętnej bez czynnie ale mogą inteligentnie skorzystać z dwóch przejazdów które znajdują się obok i to bardzo blisko pięć min drogi może i nawet mniej jeśli się chce ZAZNACZAM komuś naprawdę uratować życie lub ugasić pożar. Bo takie bierne stanie przy szlabanie to bardziej służy nagłaśnianie się w mediach i robienie afer pod publikę

      • 0 0

  • "Zdenerwowany uporem mieszkańców prezydent Adamowicz powiedział w pewnym momencie: - Mogliście sami rozmawiać z koleją i wojewodą o sprawie przejazdów na Oruni"
    To jest prezydent? Przecież mu słoma z butów wystaje.

    • 158 9

  • Znowu kłótnia !!!!!!!!!!!!!!!!!:) nawet o tory :) (2)

    Moze Orunia mysli ze te szlabany i tory ich podziela na autonomie :) '' Tory niezgody mogą zostac skierowane na odpowiedni Tor '' :) .

    • 5 75

    • Zmień zioło...

      dotychczasowe wybitnie ci nie służy..

      • 12 0

    • Mało śmieszne.

      mało śmieszne

      • 6 0

  • ECS cos około 300 milionów

    Na bzdury za 300 baniek kasa jest na potrzeby ludzi jest g...o taka władza jest do odstrzału w wyborach trzeba tylko pamietać przy urnach !

    • 152 10

  • Nowe zasady zamykania i otwierania szlabanów.... (5)

    Zasady wymyślone przez jakichś idiotów - to, że szlaban się zamyka kwadrans przed przejechaniem pociągu to jeszcze można jakoś tam zrozumieć (może kurier biegnie z Głównego z informacją, że skład ruszył i zaraz będzie), ale po ch... szlaban jest opuszczony przez parę minut PO PRZEJECHANIU pociągu??? I nie 160km/h tylko szesnaście km/h jak na razie tamtędy jeżdżą. No banda idiotów tym zarządza.

    • 98 10

    • o f..., serio tak jest?!

      • 10 0

    • Dopuszczalna prędkość w ruchu kolojeowym (1)

      jest określana w dziesiątkach km/h. 16x10=160. Idioto...

      • 3 12

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Może liczą że jakiś pociąg się cofnie

      • 16 0

    • Tak jest w Polsce, w Holandii pociąg jedzie szybko, zamyka się przed nim przejazd (maksymalnie kilkadziesiąt sekund wcześniej), przejeżdża, przejazd się otwiera. Ale u nas chyba jest system w oparciu o gołębie pocztowe i nikogo po prostu nie interesuje, żeby było lepiej.

      • 18 0

  • .

    Orunia miała kiedyś piękne kamienice; przy ul. Dworcowej ( sklepy - rybny, spożywczy, papierniczy ) i przy Trakcie Św Wojciecha, ale rozebrano je przy poszerzaniu ulicy i po powodzi. Pozostały nieliczne kamienice i podwórkowe okropne oficyny.

    • 78 0

  • Niech budują tunel. (10)

    Jak będzie już tunel, to znajdą się pieniądze na rewitalizację. Orunia wbrew pozorom ma całkiem dobre położenie, więc jak powstanie tam dobry dojazd, to znajdą się deweloperzy, którzy coś tam zechcą zbudować, a w ślad za tym pójdą pieniądze z miejskiej kasy na rewitalizację dzielnicy.

    • 128 6

    • Ale nie z tym układem sił w Radzie Miasta

      Niestety takie długoterminowe myślenie nie jest najmocniejszą stroną władz naszego miasta. Byle nachapać się teraz....

      • 27 1

    • (1)

      Bledne myslenie. Ten tunel, choc potrzebny, nic nie zmieni pod wzgledem inwestycji. On nie rozladuje ruchu na Trakcie, a wrecz go zwiekszy.

      • 2 19

      • A co jedno ma z drugim wspólnego ? różnica jest tylko taka, że aby dostać się na Trakt trzeba nadłożyć drogi i stracić trochę czasu. Tunel jest tu więc dobrym rozwiązaniem. A co do inwestycji - jeśli łatwo będzie się można dostać w ten rejon, to znajdą się firmy skłonne tam inwestować.

        • 20 0

    • Ceny działek też pójdą w górę.

      Podobnie stało się z działkami... rolnymi w Skowarczu, gdzie od 2011 r. jest wiadukt. Komunikacja to podstawa.

      • 4 0

    • "Niech budują tunel" (3)

      ale dla pociągów! Czy na terenie miasta tory kolejowe nie mogłyby być podziemne /metro/? Kolej tnie miasto tak samo jak trzypasmowe ulice.
      Jezdnia Podwale Grodzkie/Okopowa na wysokości Lotu też powinno być tunelem. Połączy się wtedy Złotą Bramę z Targiem Rakowym szerokim ciągiem pieszym.

      • 2 2

      • Powstanie tunelu kolejowego tam, gdzie teraz jest linia naziemna, to gigantyczne przedsięwzięcie. (1)

        Wyłączające linię o znaczeniu państwowym na lata. Koszty tunelu byłyby niczym przy kosztach ogólnych. Konieczne byłoby przerobienie linii również w wielkiej odległości od tunelu. Pociągi nie mogą tak dobrze pokonywać wzniesień jak ludzie. Kwestia masy. I w jakim to celu? Błahym. Nieproporcjonalnym do zamieszania. Za nic się nie zwróci. Orunia jest stracona. Nie warta opisanej wyżej zadymy.

        • 1 4

        • Pitagoras się odezwał.............!

          • 0 0

      • zrobcie juz raczej tunel dla pieszych

        przynajmniej niektórzy przezyjemy, jak Putin do reszty oszaleje
        http://tvnwarszawa. tvn24. pl/informacje,news,warszawa-gotowa-na-wojne-br-nie-ma-nawet-listy-schronow,119653. html

        • 0 0

    • i taka jest prawda

      • 0 1

    • Inwestycje na Oruni

      To co już zostało na Oruni wybudowane jest już zdewastowane jak tunele które miały służyć do przejścia na drugą stronę ale niestety mieszkańcy z nich nie korzystają do tego celu wolą stać przy szlabanie i narzekać tunele służą im do załatwiania potrzeb fizjologicznych i libacji boją się własnych dzieci przez których są okradani, do tego dochodzi ciągły brak oświetlenia, gdyż żarówki są niszczone lub okradane. Spora większość mieszkańców żyje z pomocy społecznej , dojazdy są tam całkiem spoko wystarczy ruszyć wyobraźnią .Zrozumiał jest obawa deweloperów, że boją się inwestować na Oruni, szkoda pieniędzy na dewastacje.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.