• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o przejazd przez tory kolejowe na Oruni

Maciej Naskręt
14 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Karetka, która utknęła przed zaporami na przejeździe kolejowym w ciągu ul. Smętnej.

- Mamy dla was 30 mln zł. Możecie za to zrobić tunel pod linią kolejową na wysokości ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańska albo rewitalizację dzielnicy - usłyszeli mieszkańcy Oruni od władz Gdańska.



Od kilku tygodni mieszkańcy Oruni narzekają na trudności, jakie sprawia im przedostanie się na drugą stronę linii kolejowej tnącej dzielnice na dwie części. Ze względu na zmianę organizacji pracy szlabanów na przejazdach, stoją przed zamkniętymi zaporami nawet przez 40 minut. Nowe zasady zamykania i otwierania szlabanów wynikają z tego, że po modernizacji linii kolejowej, prędkość maksymalną pociągów podniesiono tu do 160 km na godz.

Czytaj także: Problemy z przejściem przez tory na Oruni

Straż Pożarna na sygnale czeka na otwarcie barier na przejeździe przez tory na Oruni Dolnej, na wysokości ul. Smętnej.

Ta tematyka zdominowała spotkanie mieszkańców dzielnicy z władzami Gdańska, które odbyło się w środę wieczorem.

Urzędnicy musieli zacząć od zdementowania plotki, jakoby przy opracowywaniu studium wykonalności przebudowy linii kolejowej miasto odstąpiło od budowy tuneli dla aut pod torami kolejowymi.

- Takiego formalnego uzgodnienia nie było. Projektanci, którzy z ramienia kolei opracowywali studium, wystąpili do Biura Rozwoju Gdańska z trzema tezami: zachowania dotychczasowych przejazdów kolejowych, wybudowania czterech przejść podziemnych dla pieszych i budowy wiaduktu w ciągu ul. Niegowskiej - tłumaczył zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej, Wiesław Bielawski.

Jego zdaniem warunki techniczne dla budowy kolei jednak nie wymagały ani budowy wiaduktu, ani dwupoziomowych skrzyżowań w miejsce dotychczasowych przejazdów. Musiałyby one powstać, gdyby dopuszczalna prędkość pociągu przekraczała 160 km/h.

- Czy nie ma więc nadziei, że poruszanie się po naszej dzielnicy wróci do stanu sprzed przebudowy kolei? - pytali mieszkańcy Oruni.

Władze Gdańska przypomniały mieszkańcom swoje odległe plany, czyli budowę ul. Nowej Podmiejskiej, która docelowo wiaduktem będzie przechodzić nad linią dalekobieżną i wieść będzie do węzła przesiadkowego Czerwony Most.

Ponieważ jest to bardzo odległa perspektywa, mieszkańców to nie usatysfakcjonowało. Dopytywali się więc o usprawnienie przejazdu w ciągu ul. Smętnej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy przedstawili więc projekt budowy tunelu, który połączyłby ul. Smętną z ul. Dworcową lub bezpośrednio z Traktem św. Wojciecha.

- Tunel mógłby mieć skrajnię nie wyższą niż 3,5 metra. Przejadą nim tylko samochody osobowe, ewentualnie dostawcze, w tym karetka. Pojazdy ciężarowe będą musiały omijać to miejsce - mówił Bielawski.

Pomysł wiązałby się z wyburzeniami kilku domów, a także pokaźnym wydatkiem - ok. 30 mln zł.

Urzędnicy zastrzegli jednak, że budowa tunelu wiązałaby się z rezygnacją z inwestycji w rewitalizację Oruni Dolnej.

- Czy wydanie 30 mln zł na podziemny przejazd ma sens i czy nie lepiej wydać te pieniądze na rewitalizację waszej dzielnicy? - pytał uczestników spotkania Wiesław Bielawski.

Ta deklaracja wywołała wrzawę. - Dlaczego nie możemy liczyć na realizację obu tych inwestycji, skoro dzielnica od lat jest pomijana w rozdysponowaniu pieniędzy z budżetu? - dopytywali mieszkańcy.

Odpowiedzi nie było.

Zdenerwowany uporem mieszkańców prezydent Adamowicz powiedział w pewnym momencie: - Mogliście sami rozmawiać z koleją i wojewodą o sprawie przejazdów na Oruni. - Myśleliśmy, że od tego mamy prezydenta - odpowiedziała mu jedna z mieszkanek dzielnicy.

Opinie (122) 5 zablokowanych

  • Ale w zasadzie panisko Budyń znowu dało ciała

    Panie prezydencie - trzeba było rzucić hasło - likwidujemy szlabany i puszczamy wszystko na żywioł.
    To tak bardziej po chłopsku.
    Róbta co chceta.

    • 22 0

  • "Mamy dla was 30 mln zł" - kulturalna forma wypowiedzi aparatczyka PZPRu do ciemnej masy (3)

    "Mają Państwo 30 milionów do zagospodarowania" - to jest kasa Mieszkańców, Dobrodzieje z wyboru;)

    Arogancja, brak kultury i denna koordynacja przy planowaniu, to choroba "parametropolii urzędniczej" w dobie telefonów, internetu, szybkiego obiegu informacji.

    Nie życzę nikomu śmierci w karetce na tym przejeździe widać że w niektórych częściach "metopolii" trzeba przestawiać zegarki ;)

    • 47 2

    • towarzysz Wiesław przyrósł pupą do stołka a twarzą do koryta

      Podobnie jak jego pryncypał, pozostali zastępcy i poeta-niedorzecznik.
      Potrzebne jest wywietrzenie tej zarazy

      • 15 0

    • (1)

      Hm.... tam mieszka sama patologia, wątpię czy oni przez ostatnie 10 lat wypracowali i zapłacili w podatkach choć 3 mln.

      • 2 21

      • Bez takich mi tu

        Jak następnym razem bigos z kiszonej od Ludka zjesz albo kalafior z brokułami z Orunii to pomyśl że ta strawa nie skądinąd pochodzi jak z upraw na Orunii bądź Niegowie.

        • 12 2

  • 30 mln to trochę więcej niż jedna roczna rata kredytu za opustoszały obiekt Budyń Arena

    i mniej niż środki jakie mają być przeznaczone na wystawę w ECS

    A tu taka metropolia i stolica Kaszub stawia tą kwotę na szali dla sprawnego funkcjonowania całej dzielnicy ?

    Po co nam taka władza ?

    • 47 0

  • a 2 miliardy na tunel w Oliwie pod górką - mają

    czy żeby zrobić ten tunel, trzeba by zamknąć przejazd pociągów? na jak długo?

    • 28 1

  • Smutne ale prawdziwe

    budyn woli rewitalizowac dolne miasto tak gdzie sam ma swoj apartament, powinien zostac okrzykniety najgorszym prezydentem roku bo nie robi nic..

    • 34 2

  • ja tam jestem za blokadą tych torów... zrobi się szum i pieniążki na tunel szybko się znajdą (4)

    • 30 2

    • skoro błogosławieństwo Pana Prezydenta mieszkańcy mają (1)

      powinni sprawy wziążć w swoje ręcę

      • 10 0

      • Słownik sobie kup!

        "wziążć"... ręce opadają! WZIĄĆ WZIĄĆ WZIĄĆ. Zapamiętasz?

        • 8 3

    • (1)

      Pieniążki... Kolejny infantylny wsiun z wąsem...

      • 7 2

      • ...

        sie odezwał yntelygient....chłop z mazur, albo kociewska łachudra bardziej

        • 3 4

  • Po co ta Orunia? (2)

    Co to za dzielnica? Same menty i syf. Zaorać całość i trawę posiać.

    • 9 57

    • wypacykowane buce......

      Zapewne autorem tego postu jest jakiś wypacykowany bucyk co to mieszka w swoim wypachnionym bloczku na piękniusim osiedlu,ale poczekaj jak te wasze piękne klateczki będą wyglądały za lat kilka. Jeszcze niejeden się przeprosi z Orunią jak kaski zabraknie na trzydziestoletni kredyt.......

      • 13 4

    • po co orunia

      Zaorać i trawę posiać , to nic nie da , i tak menty i syf wyrośnie.

      • 3 8

  • Ogromna arogancja i stawiane mieszkańców jako przyczynę problemu (1)

    Bardzo nie odpowiednie zachowanie, oraz brak myślenia przyszłościowego. Dzielnica położona na obrzeżach miasta powinna być wizytówką. Ktoś mądrze napisał wcześniej, że po takiej inwestycji, prywatny kapitał zacznie napływać sam, a inwestycja się zwróci. Dojazd z Oruni do Gdańska to kilka minut rowerem, kolejką, samochodem (bez korków). Problem nie jest w budowie tunelu, lecz w braku inicjatywny poprawy bytu mieszkańców. 30mln albo na tunel, albo rewitalizacja Od budowy bloków i wylaniu asfaltu na ówczesnej Jedności rob. jest 50 lat jak nic konkretnego nie zostało zrobione na dzielnicy. Po tych latach kapitał powinien być zgromadzony i 60mln to nie jest kosmos.

    • 42 1

    • A jaki obciach jak się wjeżdża do cudownego miasta Gdańsk

      właśnie przez Orunię... masakra... wstyd!!!

      • 1 0

  • Ciekawe czy Pan Prezydent (1)

    pokarze się na tak hucznie świętowanym dniu dziecka w Parku Oruńskim (również bardzo zaniedbanym w stosunku do parku Oliwskiego czy Reagana)

    • 37 1

    • zwykle bywa..

      w zeszłym roku przypadkiem się z nim minęłam na ścieżce...

      • 2 2

  • Problem z przejazdem jest nie od dziś

    Od przynajmniej 7-8 lat jest tam ogromny problem z przejazdem (zawsze gdy się spieszy), teraz problem po prostu się powiększył

    • 27 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane