• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przed końcem roku budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na finiszu

Maciej Naskręt
31 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wiadukt kolejowy nad linią dalekobieżną na Zaspie.
  • Torowisko linii PKM w rejonie Zaspy.
  • Przystanek PKM Strżyza w oddali.
  • Nasyp kolejowy na wysokości zajezdni tramwajowej na Strzyży.
  • Wiadukt kolejowy nad ul. Polanki w Gdańsku.
  • Linia kolejowa na wysokości ul. Gomółki.
  • Wiadukt pn. Mostek Weiser Dawidek.
  • Widok na przystanek PKM Gdańsk-Niedźwiednik z daleka.
  • Przy linii PKM na Niedźwiedniku są już ustawione semafory.
  • Widok na przystanek Brętowo spod wiaduktu kolejowego przy ul. Rakoczego w Gdańsku.
  • Przystanek PKM Brętowo w zimowej scenerii.
  • Przystanek PKM Brętowo w zimowej scenerii.
  • O taki m.in. efekt chodziło autorom koncepcji perforowanych ścian przystanków PKM. Na zdjęciu: przystanek PKM Gdańsk-Brętowo.

Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa świąteczna przerwa - wykonawca zawiesił prace budowlane. Mimo to sprawdzamy, z jak dużym stopniem zaawansowania prac na budowie uda się wejść inwestorowi i wykonawcy w nowy rok.



Zobacz podbijarkę pracującą na torach linii PKM.

Gotowy wiadukt pn. Mostek Weisera Dawidka i kładka dla pieszych przy ul. Dolne Migowo.

Listopadowa próba obciążeniowa wiaduktu nad ul. Słowackiego.

Kończy się 2014 r., dlatego postanowiliśmy podsumować tegoroczne prace na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, którą 1 września 2015 r. mamy pojechać z Wrzeszcza do Gdyni po drodze mijając lotnisko w Rębiechowie i przystanek w Osowej.

Wykonawca - firma Budimex - wstępnie zakładał, że w 2014 r. uda się mu wykonać 95 proc. prac. Niestety do tego wyniku zabrakło naprawdę niewiele. - Zaawansowanie prac na tę chwilę wynosi 86 proc. Natomiast od początku budowy minęło 83 proc. czasu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia z ramienia samorządu województwa.

Na budowie 18-kilometrowej linii nic się teraz nie dzieje, ale też nie ma w tym nic dziwnego. - Trwa obecnie przerwa świąteczna. Wszystkie prace torowe są wstrzymane. Mimo to jednak prowadzimy prace zmierzające do udostępnienia, szczególnie kierowcom, przejazdu wiaduktami w ciągu ul. Budowlanych. Do tej pory jednak 16 obiektów inżynieryjnych PKM otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie - większość w ostatnich dniach grudnia 2014 r. - mówi Konopacki.

Ponadto spadł śnieg i pojawił się mróz, który dodatkowo komplikuje większość prac.

Budowa nowych dróg przy linii PKM ukończona jest w ok. 90 procentach, natomiast zaawansowanie robót mostowych - w zależności od obiektu - wynosi od 85 do 100 proc. Przy czym zaznaczyć trzeba, że konstrukcyjnie gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie PKM (łącznie 41), a obecnie prowadzone są na nich wyłącznie prace wykończeniowe.

- Konstrukcję najdłuższej, 940-metrowej estakady przy gdańskim lotnisku zobacz na mapie Gdańska udało się wykonać półtora miesiąca przed planowanym w harmonogramie terminem - zaznacza Tomasz Konopacki.

Zobacz jesienną (najnowszą) kronikę budowy linii PKM.


Czy nowa kolej w Gdańsku ułatwi ci podróżowanie?

Systematycznie przeprowadzane są odbiory techniczne kolejnych obiektów, m.in. oczekiwanego przez kierowców wiaduktu drogowego na ul. Budowlanych, gdzie od maja 2014 r. w związku z budową przystanku PKM Gdańsk-Matarnia obowiązuje objazd. Urzędowe decyzje w sprawie tego oraz kilku innych obiektów powinny zapaść w pierwszych tygodniach 2015 r.

Gotowe są już konstrukcje wszystkich 8 przystanków PKM, a dwa z nich - Gdańsk-Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska i Gdańsk-Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - posiadają już kompletne, charakterystyczne czerwone wiaty przystankowe. Obecnie trwa montaż perforowanych ścian z artystycznymi grafikami na przystanku PKM Gdańsk-Brętowo, a w styczniu 2015 r. rozpocznie się ich montaż na Strzyży. Zaawansowanie robót kubaturowych, w zależności od przystanku, wynosi 60-80 procent.

Najmniejszy statystycznie - na poziomie 55-60 procent - jest postęp robót w telematyce i SRK, gdyż te prace mogły w pełni ruszyć dopiero po zakończeniu robót konstrukcyjnych i torowych.

Warto jednak odnotować, że wzdłuż linii PKM stoją już wszystkie kontenery Bombardiera z systemami sterowania dedykowanymi dla poszczególnych posterunków ruchu, a w budynku Lokalnego Centrum Sterowania na Matarni znajduje się już także komputer zależnościowy systemu EBILock 950, który będzie odpowiedzialny za nadzór nad poprawnym i bezpiecznym działaniem urządzeń na posterunkach w Rębiechowie, Brętowie, Kiełpinku oraz Petrolocie/Firodze. Pod koniec 2014 r. przy torach PKM zamontowane zostały również pierwsze semafory.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.

Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku

luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.

Opinie (204) 9 zablokowanych

  • Przecież wiadukt na Zaspie wisi póki co w powietrzu. (3)

    Na Budowlanych totalna ro.....ducha. A tu niby już blisko końca?

    • 12 33

    • takie tematy też cię interesują trolliku? (1)

      twoje smutactwo już się przejadło

      • 4 2

      • Ponieważ mieszkam w Gdańsku

        interesują mnie wszystkie głupie inwestycje, które na dodatek nigdy nie są zakończone w terminie.

        • 1 6

    • Najpierw sprawdź nim znów napiszesz głupoty!!!

      To:
      facebook.com/PomorskaKolejMetropolitalna/photos/a.493433847356671.115776.482254778474578/879246262108759/?type=1&theater
      nazywasz rozpierduchą?

      • 4 0

  • tylko po co to (1)

    Polacza morene z wrzeszczem tylko po co? To stare dzirlnice a emeryci to biedacy i siedzą w domu. Gdańsk południe zakorkowany a ci bufują aby likwifować bo pasażerow nie bedzie

    • 11 37

    • Gdy w 1870 roku oddano do użytku połączenie kolejowe do Słupska to na trasie nie było zbyt wiele ludnych miasteczek. To kolej uatrakcyjniła te tereny. Teraz będzie podobnie.

      • 26 3

  • To jest najlepsza inwestycja komunikacyjna w Trójmiaście w ciagu ostatnich 25 lat. (10)

    Dlatego powinna mieć nazwę jakiegoś wielkiego człowieka. Moje typy to;
    A) Lech Wałęsa
    B) Dariusz Michalczewski
    C) Wojciech Jaruzelski
    D) Donald Tusk

    • 28 37

    • (6)

      Można bez tego zadęcia i ironi ? Mój typ typ to PKM. Pomorska Kolej Metropolitalna

      • 20 7

      • (5)

        Brakuje jeszcze do wyboru:

        E) Kiszczak
        F) Wojewódzki
        G) Urban

        • 18 12

        • (2)

          H) Malkontent
          I) Zrzęda
          J) Cebulak

          • 26 5

          • (1)

            I do tego idiota.

            • 13 2

            • kompletny pisuar

              • 4 2

        • (1)

          H) Radek Sikorski vel złodziej
          I ) Sławek Nowak vel lolo pindolo
          J) Mirosław Drzewiecki vel drzewko dziki kraj
          oraz
          K) Kopaczowa vel 1 metr w głąb

          • 7 6

          • jednak kretyn rodem z pisuaru...

            • 4 3

    • (1)

      E)Lech Kaczyński
      F)Jarosław zawsze dziewica

      • 18 7

      • G) Antoni Maciarewicz
        H) Krystyna Pawłowicz vel sałatka ze świni

        • 8 3

    • niejaki 'flaszka' wszystkich pogodzi, zwłaszzca ze teraz jest AA

      • 3 1

  • O budowie przyystanków w Gdynni znów nic nie napisali (4)

    • 24 7

    • bo gdynia sceny buduje, a nie przystanki (2)

      • 16 2

      • Jak nie wybuduje, (1)

        nie będzie im stawać.

        • 8 1

        • co ma im stawać

          bo to chyba nie zalezy od budowy

          • 0 7

    • ale to PKM obiecywała przystanki w Gdyni...

      Z tego co wiem sa jakieś zobowiązania względem urzędów czy PKP. PKP przebudowuje tory a PKM miało zbudować przystanki. PKP jak widać coś już od dawna robi a PKM? Nie wiem czy do września zdążą z Karwinami i Stadionem...

      • 1 7

  • zapomniane stacje (2)

    A o odłożonej budowie przystanków w Gdyni ani słowa.
    U nas kiedy koniec? 2017? 2020?

    • 31 5

    • (1)

      wam wystarczy Sylwester z Krawczykiem. Latem się jeszcze coś wymyśli i styka.

      • 25 1

      • Latem im polata.

        Wydział Propagandy znów dostanie orgazmu.

        • 11 1

  • Szkoda,że inne inwestycje w Trójmieście nie posuwają się w takim ttempie (2)

    • 15 7

    • Ale tam nie ma takiej kasy dla wybrańców...

      • 1 3

    • takim tempie?!

      6-7 lat na 17 km linii (liczę od projektu do wykonania)... to raczej słaby wynik. Popatrz na inne realizowane projekty w systemie projektuj-zbuduj - 1, góra 2 lata i koniec!

      • 1 6

  • A gdzie dalsza czesc PKM?

    Nie rozumiem czegos. PKM a stale pokazuje i pisze sie tylko o czesci dla Gdanska. Czy to jakies celowe dzialanie? Za Osowa to juz nie jest PKM????
    Poza tym stacja Rebiechowo - mialo byc rondo do konca roku, oczywiscie wszystko rozkopane, w polowie czasu nie bylo widac ani jednego pracownika. Budowlanych - tu budowa miala sie zakonczyc do konca roku a jak na razie to tam jest rozpierd.....

    • 20 10

  • Inżynierowie (2)

    Na PKM tyle wiaduktów udało się postawić, a Stępa jednego tunelu pod torami nie potrafi

    • 24 2

    • czepiasz się ... (1)

      ... przecież kładkę nad Chwarznieńską ustawił ! To nic, że nikt z niej nie korzysta, ale jest ! Cud myśli inżynieryjnej! A dziadki nadal śmigają z przystanku przez ulicę.

      • 13 0

      • winda nie działa a schody oblodzone

        • 6 1

  • czy jest szansa, że Kościerzyna będzie do galerii jeździć koleją i korki znikną? (2)

    • 24 2

    • żadna bo musi być wiejski lans... (1)

      • 5 2

      • Słusznie,

        musi być "z przytupem i wypierdem", jak twierdzi Ferdek Kiepski. Bierzmy z niego przykład. Sorry za to brzydkie słowo.

        • 4 1

  • Jest, Kartuzy też się przesiądą.

    jw

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane