• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont drogi przez las. Asfalt potrzebny czy kontrowersyjny?

Rafał Borowski
14 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Remont nawierzchni Kleszej Drogi zakończy się 5 sierpnia. Remont nawierzchni Kleszej Drogi zakończy się 5 sierpnia.

Rozściełacz asfaltu kładzie warstwę bitumiczną, którą następnie wyrównują dwa walce - to nie opis remontu jednej z ulic Gdyni, Sopotu czy Gdańska, ale... Kleszej Drogi, czyli leśnego duktu w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym zobacz na mapie Gdańska. Naprawa leśnej drogi oburzyła niektórych miłośników przyrody, ale innym pewnie ułatwi życie.



Czy leśne drogi powinny być pokryte asfaltem?

Klesza Droga to leśny dukt w Lasach Oliwskich, łączący ul. Słowackiego z ul. Bytowską, biegnącą przez Dolinę Radości. Urokliwie położona trasa jest bardzo popularna wśród amatorów pieszych i rowerowych wycieczek.

W połowie kwietnia informowaliśmy o tym, że jeszcze w tym roku zostanie przeprowadzony kapitalny remont jej nawierzchni. Zleceniodawcą prac jest Nadleśnictwo Gdańsk, które administruje Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym, w którego skład wchodzą również Lasy Oliwskie.

Pierwszy od ponad 40 lat remont

Przypomnijmy - nawierzchnia liczącej ok. 840 m Kleszej Drogi znajdowała się do niedawna w fatalnym stanie. Warstwa bitumiczna, która została tutaj położona w związku z budową w latach 70. obwodnicy Trójmiasta, była niemal doszczętnie zniszczona. Mrozy, korzenie drzew, podmywanie gruntu, a przede wszystkim ponad 40 lat eksploatacji spowodowały, że Klesza Droga wyglądała jak ser szwajcarski.

W związku z tym Nadleśnictwo Gdańsk zdecydowało o położeniu nowej warstwy bitumicznej. Aby zminimalizować koszty remontu, zrezygnowano z zerwania starej nawierzchni, a jedynie przykryto ją nową. Koszt prac oszacowano na ok. 1 mln zł.

Ekologiczny szuter zamiast asfaltu

Kilka dni temu jeden z naszych czytelników przechadzał się Kleszą Drogą. Widok jeżdżących po niej walców drogowych i rozściełacza asfaltu mocno go zaskoczył.

- Jestem stałym bywalcem Lasów Oliwskich, spaceruję tutaj praktycznie w każdy weekend. W ubiegły piątek, tuż obok Rezerwatu Huzarów, usłyszałem ryk silników i poczułem charakterystyczny swąd asfaltu. Okazało się, że prowadzone są tu prace drogowe. Wiedziałem, że planuje się remont Kleszej Drogi, ale rozmach prac zaskoczył mnie. Przecież to środek lasu, a drogowcy leją tutaj grubą warstwę asfaltu, jak na jakiejś autostradzie - dziwi się Olaf Dramowicz, mieszkaniec Oliwy.
Zdaniem naszego czytelnika, tego rodzaju prace na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego powinny być zakazane, gdyż przyczyniają się do degradacji tutejszej przyrody. Pan Olaf uważa, że Kleszą Drogę powinno się utwardzić w inny, bardziej przyjazny środowisku, sposób.

- Miałem nadzieję, że asfalt w ogóle stąd zniknie i zostanie zastąpiony szutrem [to drobno pokruszone kamienie - przyp. red.]. Przecież Trójmiejski Park Krajobrazowy to zielone płuca naszej aglomeracji, powinniśmy go chronić przed taką ingerencją. Czy naprawdę warstwa bitumiczna jest w tym miejscu niezbędna? - pyta.
Klesza Droga łączy leśny odcinek ul. Słowackiego i ul. Bytowską w Oliwie. Klesza Droga łączy leśny odcinek ul. Słowackiego i ul. Bytowską w Oliwie.

Droga dla karetek i straży pożarnej

Przedstawiciel Nadleśnictwa Gdańsk odpiera te zarzuty i tłumaczy, że położenie nowej warstwy bitumicznej na Kleszej Drodze było nie tylko w pełni zgodne z prawem, ale po prostu niezbędne. Klesza Droga może być bowiem w razie potrzeby wykorzystywana jako droga alternatywna dla przeciskających się przez zakorkowane ulice karetek pogotowia i wozów straży pożarnej.

- Rozumiem obawy okolicznych mieszkańców, ale powinni oni pamiętać o podstawowej kwestii. To nie będzie ogólnodostępna droga, z której będą mogli korzystać wszyscy kierowcy. Na obu jej wylotach są zresztą zamontowane szlabany, nie ma więc mowy o żadnej "autostradzie" w środku lasu. Z Kleszej Drogi korzystają wyłącznie leśnicy oraz pojazdy uprzywilejowane, np. karetki czy wozy strażackie. I to na ich potrzeby niezbędne było utwardzenie tej drogi asfaltem. Na tym odcinku występuje duży spadek terenu i posypanie drogi szutrem byłoby po prostu niebezpieczne. Warto również pamiętać, że z tego samego powodu zostaną ustawione na drodze gumowe progi zwalniające - wyjaśnia Michał Grabowski, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Gdańsk.
Rzecznik przypomina również, że asfaltowe drogi są rzadkością w lasach okalających Gdynię, Sopot i Gdańsk. Warstwą bitumiczną zostały utwardzone jedynie tzw. drogi osiowe, czyli takie, które umożliwiają przejazd z jednego końca Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego na drugi.

Zakończenie remontu Kleszej Drogi zaplanowano na 5 sierpnia.

Czytaj także: biegnąca przez las ulica Kościerska nie zostanie wyasfaltowana

Miejsca

Opinie (216) 4 zablokowane

  • (12)

    Tjaaa Lasy Państwowe.......

    • 145 15

    • (1)

      Lato, lato, lato czeka
      Razem z latem czeka rzeka
      Razem z rzeką czeka las
      I asfaltu nowy pas.

      • 20 3

      • Uwaga ,bo jeszcze mandat za artykuł będzie, bo rejon Doliny Radości i okolic to jakiś nietykalny jest

        • 5 3

    • pierwszy człowiek na Ziemi był leśnikiem (2)

      więc wiedzą co robią

      • 7 2

      • ja słyszałem, że był z PSL

        • 9 0

      • to, że pierwszy wiedział nie implikuje tego, że następni są równie mądrzy...

        • 2 1

    • Tzw. asfaltówka jest już tyle lat, że na stałe się wpisała w region (3)

      Nie mam nic przeciwko jej remontowi pod warunkiem, że nie zrobią innych asfaltowych dróg w lesie.

      • 6 2

      • od jednej się zaczyna a kończy.... (2)

        • 5 3

        • a kończy na Srebrzysku

          • 4 1

        • Ta jedna pojedyncza już jest tyle lat, że głupoty gadasz.

          • 0 0

    • Będzie (1)

      tym "ważniakom" z lasów wygodniej się jeździło ich terenówkami.....

      • 6 2

      • Aco?

        Resory mam połamać?

        • 0 0

    • A Hallera (Wybojlera, Dziurlera), to kiedy?

      • 2 0

  • no i gicio Polsko (11)

    a bezpośredniej rowerowej drogi o sztucznej nawierzchni między dzielnicami - oliwą i osową nie zrobią... bo zwierzyna, bo las... i takie tam. A tu nieopodal w tym samym lesie można...

    • 202 29

    • Dokładnie, to jakiś absurd

      • 11 3

    • bo ściek, który przy okazji budowy dowolnej innej infrastruktury by zasypano

      • 2 1

    • Tak samo żadnego połączenia pieszo rowerowego między Matarnią a Auchan też nie zrobią,

      żeby się dostać z Matarni do Auchan, i nie mówię tu tylko o sklepach, ale osiedle tam jest, trzeba kilka razy się [przesiadać i w dodatku przez Gdańsk jechać, żadnej lokalnej drogi wzdłuż obwodnicy, ale las zalewać asfaltem, albo wycinać go w pień, to tak.

      • 16 0

    • UM Gdańsk postulował jakiś czas temu, by tym asfaltem poprowadzić trasę rowerową

      w odpowiedzi dostał info, że nie ma opcji, bo rowerzyści las rozjeżdżą i trasa ma iść po piaszczystych bocznych drogach, by mniej osób chciało z niej korzystać.

      Bareja.

      • 17 0

    • No właśnie

      Mielibyśmy to samo na Kościerskiej gdyby LP ileś tam lat temu położyły asfalt.
      Niestety tego nie zrobili. Miasto chciało przejąć ale Rada Oliwy z panią od koni na czele oprotestowała.
      Teraz zrobiliby remont i wreszcie możnaby dojechać do pracy bez konieczności codziennego mycia roweru i smarowania łańcucha. Że o ciuchach nie wspomnę

      • 4 1

    • niech zrobią nowy asfalt aż do Kuźni w Dolinie Radości (4)

      asfalt był i będzie lepsza droga, a awaryjnie objazd dla jakichś tam służb, vip-ów czy innych psów. Na codzień fajna trasa rowerowa.
      Warunek - to ma być koniec, a nie przyczółek do zrobienia przejazdów przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, bo w kilku miejscach powstały "niebezpiecznie" szerokie drogi szutrowe

      • 3 0

      • (2)

        Sęk w tym, że to pierwsze zwykle prowadzi do drugiego.

        • 0 0

        • później zniknie polać drzew w nocy, następnie zmieni się PZP dla tego miejsca i powstanie osoedle VIP TPK tree houses (1)

          • 4 1

          • Największe dewastacje lasu Oliwskiego, jakie pamiętam:
            - obwodnica trójmiejska
            - budowa Niedźwiednika
            - poszerzenie Słowackiego
            - PKM

            Przy okazji remontu Kleszej nawet jedno drzewo nie było wycięte, droga pozostała w obrysie starej, jest to powrót do stanu istniejącego przed narodzinami 90% czytelników trójmiasto.pl

            • 0 0

      • Albo do Kuźnicy w Zakopanem.

        Za jednym zamachem mogą to machnąć.

        • 1 0

    • Albo masz szosówkę i nadrobienie +8 km Kleszą, a potem przez Matarnię i Klukowo nie robi różnicy, albo masz rower z oponami grubszymi niż 25 mm, wtedy Kościerską da się podjechać (czasem trzeba zatkać nos).

      Poważnie, to dokończenie ddr do Osowej byłoby dobrym rozwiązaniem, bo teraz jak nie Spacerowa, to tylko od Owczarni się wjeżdża.

      • 0 1

  • Olaf ciesz się że jest nowa droga a nie sapiesz jak typowy pisowiec. (4)

    • 100 114

    • lepiej typowy PiSowiec niz PeOwiec/"Nowoczesny"

      • 18 14

    • ta droga asfaltowa (1)

      była tam od zawsze.
      w czym problem??? teraz będzie można pędzić przez las bez obaw o wpadnięcie w dziurę - szczególnie w nocy

      • 0 4

      • Od zawsze...lata 70te. Az dzie bierze ze dinozaury nie atakowaly robotnikow budujacych obwodnice trojmiasta

        • 4 0

    • nowe drogi to nie wyznacznik jakosci zycia

      - czyste powietrze, ilosc zieleni w miescie to juz bardziej.

      • 0 0

  • Elektryczne wycinarki lasu juz czekaja... (2)

    • 80 17

    • (1)

      Elektryczną to ty sobie możesz brodę przystrzyc :)

      • 5 2

      • np. w mięsnym na Wajdeloty

        • 1 0

  • za PIS, coraz więcej społeczniaków się uaktywnia (2)

    • 57 32

    • całe szczęście

      • 17 4

    • Niespołeczniaki

      Nie społeczniaków, tylko zwykłych ludzi,
      co chcą zrozumienia u władzy - tylko zapominają
      , że tu w regionie władza się nie zmieniła.
      POżądek jest PO dawnemu.

      • 5 0

  • Asfalt w lesie powinien byc nawet zakazany . (10)

    Lasy to pluca miast o czym ludzie zapominaja . Asfalt zaburza warunki przyrody i nie jest czyms naturalnym wiec nie powinien tam byc kladziony. Las ma slynac z tego iz sa dukty, trakty lecz jako zwykle tzw. klepsko .To nie powinno oburzac lecz to powinno z automatu wywalac tych co podejmuja tak bezmyslne decyzje i nalezy wrecz nakazac usuniecie tego asfaltu . Jest to zwyczajnie ingerencja w ostatnie miejsca tej przyrody i zostawmy te tereny tym ktorzy sa spychani na margines czyli zwierzetom bo to ich dom. Ludzka glupota widac nie zna granic a nami chyba zarzadzaja polglowki lub jacys ulomni umyslowo od lat..

    • 139 76

    • Asfalt powstaje z ropy, która powstała miedzy innymi z resztek lasów i jest naturalny... (3)

      Są również w przyrodzie asfalty naturalne.

      Ale to tak na marginesie apropos głupoty.

      • 26 12

      • Tak, a w asfaltach żyją asfawilki i ropuchy bitumiczne.

        • 8 4

      • Kolega prawdę pisze, nawet że asfalt naturalnie występuje w przyrodzie, ale minusującym chyba to wadzi z ich wyobrażeniem o świecie.

        • 4 0

      • I

        Zgadzam się idiotyczny wywód, widać że pisał to ktoś bez bladego pojęcia o czym mówi

        • 1 0

    • Lasy to nie płuca miast bo to co wypordukują za dnia, zjedzią w nocy. (2)

      Zapraszam zapoznanie się z tematem co tak naprawdę produkuję powietrze (mieszankę gazów). Można chronić lasy pod argumentem zachowania ekosystemu, ptaki, owady, które są potrzebne rolnictwu ale na pewno nie są to płuca i proszę takich bzdur nie pisać.

      • 10 8

      • ja też produkuję mieszankę gazów :) ty nie?

        • 4 1

      • Jak ktoś czasownik w trzeciej osobie liczby pojedynczej pisze "produkuję"

        To dalej już nie czytam jego pseudonaukowych popłuczyn

        • 0 8

    • Brawo Ty ! (1)

      Zgodnie z tym co piszesz w pierwszej kolejności należy zwinąć asfalt na:
      a) Słowackiego
      b) Spacerowej
      c) Sopockiej
      3 x S
      Jakoś mam wrażenie że to tam te płuca dostają raka a wiesz co się robi z guzem? Wycina. Najlepiej we wczesnej fazie.

      • 6 0

      • jeszcze na S6
        to juz 4 x S
        ;)

        • 3 0

    • Może być tartan

      Najgroźniejszy jest dla środowiska naturalnego nawiedzony ekolog, który nie widzi człowieka tylko przyrodę. Przecież na Bornholmie wyasfaltowano stare drogi i nasypy kolejowe aby ekologiczni rowerzyści mogli wszędzie dojechać. Te drogi asfaltowe winny być przeznaczone dla pieszych i pojazdów nie emitujących spalin. Natomiast lasy oliwskie powinny być traktowane jako park miejski bez dzikiej zwierzyny,która w obszarze między obwodnicami jest narażona na duże niebezpieczeństwo i nie może żyć w symbiozie z osiedlami i ich infrastrukturą. Dla miłośników lasów jest też pełno ścieżek gruntowych ,które nie przeszkadzają wyasfaltowanym trasom rowerowym. Przydałby się most nad obwodnicą łączący drogę Nadleśniczych z Karwinami. Najważniejszy jest zrównoważony rozwój Oliwskich Lasów (patrz Konstytucja) Dla cyklistów asfaltowe ścieżki a dla pieszych gruntowe szlaki a dla leśników dużo pracy z utrzymaniem lasu zgodnie z przepisami.

      • 0 0

  • Olaf z Oliwy (8)

    Typowy PiSlamista, któremu nigdy nie dogodzisz ....

    • 68 86

    • prezes potrafi dogodzić 8==

      • 4 7

    • (3)

      A ty typowy POpapraniec? Nie mieszaj POkemonie polityki, tam gdzie jej nie ma...

      • 17 13

      • wal się pisowcu, "500 na wódkie" już wydałeś ? (2)

        • 13 21

        • Typowe solenie

          Rodzinom narażonym na patologię gminy dają 500 w formie bonów celowych trollu.

          • 4 5

        • Nie obrażaj, dobre ?

          w morde jeża.

          • 4 0

    • PiS i tak jest najgorszy

      • 4 7

    • a co ?nie dogodziłaś ?

      • 1 0

    • Danka, a kto Tobie dogadza..?

      ..gosc z golfie ktory potrzebuje wiecej asfaltowych drog..

      • 0 0

  • Nie będziemy w końcu sobie aut psuć na bezdrożach,

    a poza tym polaki szczekają a hajs leci dalej :)

    • 20 22

  • Dawno nie słyszałem takiej ściemy (4)

    no poza wczorajszymi wiadomościami na tvp1. Drewno trzeba jakoś wywozić z lasu.

    • 122 21

    • Do wywozu drewna asfalt nie potrzebny... (2)

      ..sprzęt w dzisiejszych czasach jest taki że i przez bagna przejdzie. Super że jest nowa nawierzchnia i nie będzie teraz problemu żeby rowerem szosowym ją pokonać :)

      • 13 7

      • No i gdzie tą szosówką dojedziesz? do leśniczówki i z powrotem?

        bo dalej asfaltu nie ma, albo jest w bardzo złym stanie ( jak na szosówkę)

        • 7 5

      • sprzęt ciężki nie potrzebuje

        ale tu wycinki są na taką skalę że ten asfalt potrzebują zwykłe ciężarówki wywożące gotowe bale, dzięki temu ciężki sprzęt nie przejeżdża całego lasu co chwila tylko cały czas pracuje tam gdzie jest potrzebny

        zostań takim złodziejem jak leśnicy to zrozumiesz wagę logistyki w tym bandyckim procederze

        • 7 1

    • ty widziałeś sprzęt który wywozi drzewo z lasu? on nie potrzebuje w ogole zadnej drogi

      • 7 2

  • Chore.., (3)

    Ciekawe jaki PiSior tam mieszka albo zamierza bo na to wygląda że sobie robi drogę żeby na wybojach mu się móżg bardziej nie zlasował.

    • 80 53

    • Chore to są polityczne trolle, które wszystko skrajnie oceniają i podpinają pod politykę (2)

      Ta droga jest tyle lat i fajnie się nią zawsze na rowerze jeździło. Mi ona jedna nie przeszkadza ale kolejnych już nie chcę.

      • 14 1

      • (1)

        teraz jeżdzi się jeszcze fajniej :))

        • 1 3

        • Jestem za asfaltem ale w ograniczonym zakresie. Ogólnie dróg w naszych lasach jest za dużo. Nalezałoby zrobić własciwe arterie dla rowerów i pieszych ale nie dla pojazdów. No i mniej dróg nawet tych nie asfaltowych.

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane