• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont drogi przez las. Asfalt potrzebny czy kontrowersyjny?

Rafał Borowski
14 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Remont nawierzchni Kleszej Drogi zakończy się 5 sierpnia. Remont nawierzchni Kleszej Drogi zakończy się 5 sierpnia.

Rozściełacz asfaltu kładzie warstwę bitumiczną, którą następnie wyrównują dwa walce - to nie opis remontu jednej z ulic Gdyni, Sopotu czy Gdańska, ale... Kleszej Drogi, czyli leśnego duktu w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym zobacz na mapie Gdańska. Naprawa leśnej drogi oburzyła niektórych miłośników przyrody, ale innym pewnie ułatwi życie.



Czy leśne drogi powinny być pokryte asfaltem?

Klesza Droga to leśny dukt w Lasach Oliwskich, łączący ul. Słowackiego z ul. Bytowską, biegnącą przez Dolinę Radości. Urokliwie położona trasa jest bardzo popularna wśród amatorów pieszych i rowerowych wycieczek.

W połowie kwietnia informowaliśmy o tym, że jeszcze w tym roku zostanie przeprowadzony kapitalny remont jej nawierzchni. Zleceniodawcą prac jest Nadleśnictwo Gdańsk, które administruje Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym, w którego skład wchodzą również Lasy Oliwskie.

Pierwszy od ponad 40 lat remont

Przypomnijmy - nawierzchnia liczącej ok. 840 m Kleszej Drogi znajdowała się do niedawna w fatalnym stanie. Warstwa bitumiczna, która została tutaj położona w związku z budową w latach 70. obwodnicy Trójmiasta, była niemal doszczętnie zniszczona. Mrozy, korzenie drzew, podmywanie gruntu, a przede wszystkim ponad 40 lat eksploatacji spowodowały, że Klesza Droga wyglądała jak ser szwajcarski.

W związku z tym Nadleśnictwo Gdańsk zdecydowało o położeniu nowej warstwy bitumicznej. Aby zminimalizować koszty remontu, zrezygnowano z zerwania starej nawierzchni, a jedynie przykryto ją nową. Koszt prac oszacowano na ok. 1 mln zł.

Ekologiczny szuter zamiast asfaltu

Kilka dni temu jeden z naszych czytelników przechadzał się Kleszą Drogą. Widok jeżdżących po niej walców drogowych i rozściełacza asfaltu mocno go zaskoczył.

- Jestem stałym bywalcem Lasów Oliwskich, spaceruję tutaj praktycznie w każdy weekend. W ubiegły piątek, tuż obok Rezerwatu Huzarów, usłyszałem ryk silników i poczułem charakterystyczny swąd asfaltu. Okazało się, że prowadzone są tu prace drogowe. Wiedziałem, że planuje się remont Kleszej Drogi, ale rozmach prac zaskoczył mnie. Przecież to środek lasu, a drogowcy leją tutaj grubą warstwę asfaltu, jak na jakiejś autostradzie - dziwi się Olaf Dramowicz, mieszkaniec Oliwy.
Zdaniem naszego czytelnika, tego rodzaju prace na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego powinny być zakazane, gdyż przyczyniają się do degradacji tutejszej przyrody. Pan Olaf uważa, że Kleszą Drogę powinno się utwardzić w inny, bardziej przyjazny środowisku, sposób.

- Miałem nadzieję, że asfalt w ogóle stąd zniknie i zostanie zastąpiony szutrem [to drobno pokruszone kamienie - przyp. red.]. Przecież Trójmiejski Park Krajobrazowy to zielone płuca naszej aglomeracji, powinniśmy go chronić przed taką ingerencją. Czy naprawdę warstwa bitumiczna jest w tym miejscu niezbędna? - pyta.
Klesza Droga łączy leśny odcinek ul. Słowackiego i ul. Bytowską w Oliwie. Klesza Droga łączy leśny odcinek ul. Słowackiego i ul. Bytowską w Oliwie.

Droga dla karetek i straży pożarnej

Przedstawiciel Nadleśnictwa Gdańsk odpiera te zarzuty i tłumaczy, że położenie nowej warstwy bitumicznej na Kleszej Drodze było nie tylko w pełni zgodne z prawem, ale po prostu niezbędne. Klesza Droga może być bowiem w razie potrzeby wykorzystywana jako droga alternatywna dla przeciskających się przez zakorkowane ulice karetek pogotowia i wozów straży pożarnej.

- Rozumiem obawy okolicznych mieszkańców, ale powinni oni pamiętać o podstawowej kwestii. To nie będzie ogólnodostępna droga, z której będą mogli korzystać wszyscy kierowcy. Na obu jej wylotach są zresztą zamontowane szlabany, nie ma więc mowy o żadnej "autostradzie" w środku lasu. Z Kleszej Drogi korzystają wyłącznie leśnicy oraz pojazdy uprzywilejowane, np. karetki czy wozy strażackie. I to na ich potrzeby niezbędne było utwardzenie tej drogi asfaltem. Na tym odcinku występuje duży spadek terenu i posypanie drogi szutrem byłoby po prostu niebezpieczne. Warto również pamiętać, że z tego samego powodu zostaną ustawione na drodze gumowe progi zwalniające - wyjaśnia Michał Grabowski, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Gdańsk.
Rzecznik przypomina również, że asfaltowe drogi są rzadkością w lasach okalających Gdynię, Sopot i Gdańsk. Warstwą bitumiczną zostały utwardzone jedynie tzw. drogi osiowe, czyli takie, które umożliwiają przejazd z jednego końca Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego na drugi.

Zakończenie remontu Kleszej Drogi zaplanowano na 5 sierpnia.

Czytaj także: biegnąca przez las ulica Kościerska nie zostanie wyasfaltowana

Miejsca

Opinie (216) 4 zablokowane

  • Absurd (1)

    Po co progi zwalniające na zamkniętej drodze ???

    • 2 0

    • Też zadałam sobie to pytanie, widząc ten stan rzeczy...

      • 0 0

  • Blablabla, natomiast remont nawierzchni na ul. Bytowskiej naprawdę by się przydał....

    • 0 0

  • masakra

    Smutne. Asfalt w lesie. W Niemczech nie do pomyslenia

    • 0 0

  • Asfalt w lesie powinien byc nawet zakazany . (10)

    Lasy to pluca miast o czym ludzie zapominaja . Asfalt zaburza warunki przyrody i nie jest czyms naturalnym wiec nie powinien tam byc kladziony. Las ma slynac z tego iz sa dukty, trakty lecz jako zwykle tzw. klepsko .To nie powinno oburzac lecz to powinno z automatu wywalac tych co podejmuja tak bezmyslne decyzje i nalezy wrecz nakazac usuniecie tego asfaltu . Jest to zwyczajnie ingerencja w ostatnie miejsca tej przyrody i zostawmy te tereny tym ktorzy sa spychani na margines czyli zwierzetom bo to ich dom. Ludzka glupota widac nie zna granic a nami chyba zarzadzaja polglowki lub jacys ulomni umyslowo od lat..

    • 139 76

    • Może być tartan

      Najgroźniejszy jest dla środowiska naturalnego nawiedzony ekolog, który nie widzi człowieka tylko przyrodę. Przecież na Bornholmie wyasfaltowano stare drogi i nasypy kolejowe aby ekologiczni rowerzyści mogli wszędzie dojechać. Te drogi asfaltowe winny być przeznaczone dla pieszych i pojazdów nie emitujących spalin. Natomiast lasy oliwskie powinny być traktowane jako park miejski bez dzikiej zwierzyny,która w obszarze między obwodnicami jest narażona na duże niebezpieczeństwo i nie może żyć w symbiozie z osiedlami i ich infrastrukturą. Dla miłośników lasów jest też pełno ścieżek gruntowych ,które nie przeszkadzają wyasfaltowanym trasom rowerowym. Przydałby się most nad obwodnicą łączący drogę Nadleśniczych z Karwinami. Najważniejszy jest zrównoważony rozwój Oliwskich Lasów (patrz Konstytucja) Dla cyklistów asfaltowe ścieżki a dla pieszych gruntowe szlaki a dla leśników dużo pracy z utrzymaniem lasu zgodnie z przepisami.

      • 0 0

    • Brawo Ty ! (1)

      Zgodnie z tym co piszesz w pierwszej kolejności należy zwinąć asfalt na:
      a) Słowackiego
      b) Spacerowej
      c) Sopockiej
      3 x S
      Jakoś mam wrażenie że to tam te płuca dostają raka a wiesz co się robi z guzem? Wycina. Najlepiej we wczesnej fazie.

      • 6 0

      • jeszcze na S6
        to juz 4 x S
        ;)

        • 3 0

    • Asfalt powstaje z ropy, która powstała miedzy innymi z resztek lasów i jest naturalny... (3)

      Są również w przyrodzie asfalty naturalne.

      Ale to tak na marginesie apropos głupoty.

      • 26 12

      • I

        Zgadzam się idiotyczny wywód, widać że pisał to ktoś bez bladego pojęcia o czym mówi

        • 1 0

      • Kolega prawdę pisze, nawet że asfalt naturalnie występuje w przyrodzie, ale minusującym chyba to wadzi z ich wyobrażeniem o świecie.

        • 4 0

      • Tak, a w asfaltach żyją asfawilki i ropuchy bitumiczne.

        • 8 4

    • Lasy to nie płuca miast bo to co wypordukują za dnia, zjedzią w nocy. (2)

      Zapraszam zapoznanie się z tematem co tak naprawdę produkuję powietrze (mieszankę gazów). Można chronić lasy pod argumentem zachowania ekosystemu, ptaki, owady, które są potrzebne rolnictwu ale na pewno nie są to płuca i proszę takich bzdur nie pisać.

      • 10 8

      • Jak ktoś czasownik w trzeciej osobie liczby pojedynczej pisze "produkuję"

        To dalej już nie czytam jego pseudonaukowych popłuczyn

        • 0 8

      • ja też produkuję mieszankę gazów :) ty nie?

        • 4 1

  • Progi zwalniające na Kleszej Drodze

    Jechałem dzisiaj wczesnym popołudniem tą drogą. Nasi dzielni leśnicy wpadli na iście genialny pomysł i na odcinku od Lipnika do Doliny Radości kazali ustawić chyba ze siedem progów zwalniających. Szkoda, że nie miałem kamerki, bo istne kuriozum.!!!!!!!

    • 0 0

  • .....

    Droga dla lasu oraz dla karetek i wozów strażackich taaa a ciekawe skąd te karetki i wozy strażackie będą mieli klucze do tych dwóch szlabanów xdxd coś kręcą, nie na marne inwestują milon zł

    • 0 0

  • Nastepne bedzie uzasadnienie takie,

    Trzeba wyciac polowe lasu bo beda to alternatywne ladowiska dla smiglowca ratunkowego...

    • 3 0

  • Klesza Droga (1)

    to nie ostatnia klesza inwestycja pod patronatem PiS za nasze pieniądze z podatków.

    • 0 1

    • Przeciez to Port a nie pis with gdansku rzadzi...

      Czy cos myle? ?

      • 0 0

  • Droga potrzebna, ale

    Przejeżdżałem tą drogą kilkanaście razy przed remontem i również w trakcie.

    Wydaje mi się, że problem polega na tym, dla samochodów ale szczególnie dla rowerzystów, że droga jest trochę wąska (pobocze jest ze zwykłego szutru). Odległość od tego asfaltu do szutru to w niektórych miejscach 10 cm wysokości. Zjazd (z jakiekokolwiek powodu) roweru czy samochodu z takiej wysokości na zakręcie w dół nie rokuje najlepiej, więc trzeba będzie być bardzo uważnym, by nie złapać pobocza.

    • 0 0

  • (1)

    wiele hałasu o nic, odtworzenie tego co było tam wcześniej i nic złego z tego powodu się nie działo, ale niektorym po prostu wszystko przeszkadza.

    • 2 7

    • odtworzenie to bedzie jak wszystko zarosnie

      prastara puszcza. teraz to bylo powtorzenie bledu sprzed 40tu lat.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane