• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie pierwszy wiadukt na trasie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
12 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Pierwsze prace konstrukcyjne na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


W czwartek rozpoczęły się prace konstrukcyjne pierwszego spośród 22 wiaduktów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dwa żurawie przez dwa dni będą scalały prefabrykaty, które utworzą łukową konstrukcję obiektu w Brętowie.



Zobacz prace przy budowie PKM z lotu ptaka.

Rozpoczęły się roboty mostowe na budowie 18-kilometrowej trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która połączy dwoma torami Wrzeszcz z Osową. W czwartek wykonawca rozpoczął formowanie konstrukcji wiaduktu, który zlokalizowany jest ok. 300 metrów od ul. Rakoczego w kierunku Strzyży. zobacz na mapie Gdańska

Konstrukcja obiektu nazwanego roboczo "WK-15" nawiązuje kształtem do poprzedniego ceglanego wiaduktu. Posiada łukową konstrukcję, z tym, że wiadukt został wykonany z żelbetowych prefabrykatów. W sumie obiekt będzie składał się z 10 takich elementów, które ustawiane są na betonowej prowadnicy. Całość w przyszłości przykryje grunt.

Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

W montażu konstrukcji w Brętowie biorą udział dwa żurawie. Nie może tego wykonać jedna maszyna, bo wymaga to uniesienia niezależnie dwóch prefabrykatów. Jak podkreślają pracownicy wykonawcy, prace przy obiekcie z użyciem żurawi potrwają dwa dni.

- To pierwszy spośród 22 obiektów mostowych na linii PKM. Prace budowlane trwają na wielu frontach. Jesienią ma rozpocząć się także budowa wiaduktu nad ul. Ogrodową. Ma być on gotowy i udostępniony jeszcze w tym roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która jest inwestorem kolejowego przedsięwzięcia.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
Trasa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy. Trasa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowy.

Miejsca

Opinie (98) 5 zablokowanych

  • budowa z modulowych elementow betonowych . . .

    ogranicza czas i gwaratuje sukces !

    • 12 0

  • kolej metropoli (2)

    Szumna nazwa kolej metropolitalna a gdańsk i tak posuwa się do prowincji beznadziejni ludzie na stolikach bez klasy bez wyobrazni wszędzie wiocha ale dziadostwo.

    • 8 17

    • Przeprowadź się do Watykanu

      Tam będziesz miał postęp i bogactwo.

      • 7 0

    • Spuszczą Budynia po wyborach to bedzie jeszcze lepiej:)

      • 5 0

  • No i gitara!

    • 6 0

  • Dosyć drogo..... (2)

    22 wiadukty na 18km trasie?

    Nie znam dokładnego przebiegu trasy,ale czy nie dałoby rady w niektórych punktach zrobić po prostu niestrzeżonego przejazdu kolejowego?

    Na pewno taniej by wyszło....

    • 4 25

    • zobacz sobie, gdzie przebiega ta kolej

      Każdy z tych wiaduktów jest koniecznością.

      • 10 0

    • To może najpierw sprawdź ten przebieg a potem głupio pisz.

      • 8 0

  • :( (1)

    gdyński poszedł pierwszy

    • 1 0

    • gdyński

      moje pierwsze wspinaczki....

      • 0 0

  • To jeszcze ktoś chce pracować jako podwykonawca Budimexu?

    • 6 0

  • (1)

    Mam nadzieje że PKM-ka będzie jeździła bezpośrednio do Gdańska Głównego a nie z przesiadką we Wrzeszczu

    • 7 4

    • nie bedzie jezdzila bezposrednio

      • 0 0

  • PROPAGANDA !!!

    • 8 4

  • 25 minut (5)

    paręnaście kilometrów w 25 minut... prawdziwie standardy XXI wieku...

    • 9 5

    • A ile czasu powinno to trwać? (4)

      Zważywszy, że po drodze jest 7 przystanków?

      • 2 0

      • 60 km/h (1)

        Zadawlająca byłaby średnia 60 km/h z tyloma przystankami. 120-150 (minus łuki)przelotowo. U nas jak zawsze średniowiecze. Mogli wąskotorówkę ze Żnina przenieść

        • 1 1

        • Minus łuki...?

          Ta trasa jest złożona z samych łuków, i to pod górę. Może nie zauważyłeś, ale tam są dość wysokie wzgórza morenowe.

          Nie wydaje mi się, żeby gdziekolwiek, nawet na płaskim terenie i na prostych długich odcinkach kolej aglomeracyjna kursowała z prędkością chwilową rzędu 120 - 150 km/h. Z reguły jest to 80 - 100 km/h, a przy akiej liczbie przystanków średnia 60 km/h to jakieś mrzonki.

          • 1 0

      • Nie 7 a 10. (1)

        25 minut to czas do Gdańska Głównego a nie Wrzeszcza.

        • 0 0

        • Ale od Głównego do Wrzeszcza...

          ...to bedzie kursowac po torach "dalekobieznych", a nie SKM.

          • 0 0

  • I mnie cieszą takie wiadomości:)

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane