• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem po Wojska Polskiego i Wita Stwosza

Krzysztof Koprowski
22 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł. Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł.

Gdańscy rowerzyści zyskają nową drogę rowerową wzdłuż alei Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza. Nietypową, bo poprowadzoną nie obok chodnika, lecz w ulicy. To rozwiązanie jest tańsze (800 tys. zł zamiast 6 mln zł), ale budzi obawy mieszkańców Strzyży i Oliwy.



Dlaczego miasto chce wyznaczyć pasy rowerowe w ciągu al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska skoro nieopodal biegnie droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska?

- Drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej porusza się ok. 350 rowerzystów w ciągu jednej godziny szczytu, a szerokość tej drogi rowerowej to nie więcej niż 2,8 m. Zgodnie z obecnymi standardami, przy takim ruchu, powinna ona mieć co najmniej 3,5 m szerokości - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.

Drugim argumentem za budową nowej drogi rowerowej jest to, że już za półtora roku przy pętli tramwajowej Strzyżazobacz na mapie Gdańska powstanie przystanek Pomorskiej Kolej Metropolitalnej, przy którym powstanie parking na 75 rowerów. Na nieodległym terenie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska planowana jest budowa parkingu nawet na 7 tysięcy rowerów.

Mieszkańców Strzyży to jednak nie przekonuje. Podczas dzielnicowego spotkania na ten temat twierdzili, że droga rowerowa poprowadzona w jezdni zabierze im miejsca parkingowe, bo dotychczas auta parkowały na prawym pasie jezdni. Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska a UG - 39. 12 stanowisk mniej będzie między ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska a Derdowskiego, a w ciągu al. Wojska Polskiego zniknie jedno. Po zakończeniu trwającej już budowy będzie łącznie 26 więcej miejsc postojowych, niż dotychczas.

Mieszkańcy dzielnicy boją się, że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut. Urzędnicy uspokajają, że pasy ruchu wzdłuż miejsc parkingowych będą tak zaprojektowane, by rowerzyści poruszali się maksymalnie daleko od aut.

- Przez pasy będą ciągle stłuczki przy wyjazdach z bocznych ulic przy przekraczaniu rowerowego pasu ruchu - obawia się jeden z mieszkańców.

Odpowiedź urzędników: - Rowerzyści poruszający się po jezdni są lepiej widoczni dla kierowców, niż gdyby poruszali się za szpalerem drzew. Ponadto przy wyjeżdżaniu z bocznej ulicy kierowca będzie musiał obserwować tylko jedną stronę, tę samą, z której nadjeżdżają też samochody. Gdyby rowerzyści jeździli dwukierunkową drogą obok chodnika, kierowca musiałby patrzeć w dwie strony.

W jakiej formie powinna zostać wykonana droga rowerowa wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza?

Jednak nie wszyscy mieszkańcy dzielnicy krytykują wydzielenie drogi rowerowej kosztem jezdni - Złym przykładem może być to, co zrobiono na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska przy sądzie, gdzie zwężono chodnik do minimalnych szerokości, aby wygospodarować drogę dla rowerów - zwracał uwagę jeden z uczestników spotkania.

Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy, która w niektórych miejscach przypomina ser szwajcarski. W obrębie przystanków tramwajowych, gdzie nie będzie wymalowana droga, a rowerzyści będą poruszać się na zasadach ogólnych, wykonane zostaną specjalne progi zwalniające (podobne jak chociażby w ciągu ul. Partyzantów zobacz na mapie GdańskaMyśliwskiej zobacz na mapie Gdańska) wraz ze znakami ograniczenia prędkości do 30 km/h.

Pojawią się też tzw. śluzy, czyli miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli ustawić się przed autami i wykonać manewr skrętu w lewo. One zostaną oznaczone farbą w dwóch kolorach: białą i czerwoną. Dodatkowo pasy rowerowe w rejonie skrzyżowań będą oddzielone plastikowymi separatorami, by kierowcy nie próbowali używać pasów rowerowych jako prawoskrętów.

- Na wysokości kampusu, w rejonie ul. Macierzy Szkolnej zobacz na mapie Gdańska, zostanie też obniżony krawężnik, by łatwo można było zjechać z pasa rowerowego w kierunku Wrzeszcza - dodaje Remigiusz Kitliński.

Spore ułatwienie czeka rowerzystów również na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu śluza oraz pas do jazdy na wprost z ul. Braci Lewoniewskich w kierunku al. Wojska Polskiego. Obecne przejście i przejazd w tym rejonie w formie niewygodnego zygzaka zobacz na mapie Gdańska zostanie jednak zachowane, m.in. dla relacji w odwrotnym kierunku).

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. Szacunkowy koszt utworzenia pasów to ok. 800 tys. zł. Realizacja odseparowanej od jezdni drogi rowerowej obok chodników kosztowałaby ok. 6 mln zł.

Opinie (287) 6 zablokowanych

  • Jak to jest (8)

    bez prawa jazdy nie można jeżdzić ,bo nie!A matołka na rowerze bez pojęcia o przepisach ruchu drogowego , bez ubezpieczenia OC, wypycha się na ulicę pomiędzy samochody.Letnich, czy nieletnich . Czy ktoś tu rozum postradał????A może nigdy go nie posiadał???

    • 9 9

    • (6)

      A co napiszesz o skuterach?

      • 2 1

      • To (5)

        Samo

        • 3 2

        • (4)

          To polecam najpierw zapoznać się przepisami zanim sie coś napisze. Na skuter jest obowiązkowe OC i mogą poruszać się tylko po ulicach.

          Co do opinii o rowerzystach można wywnioskować, że jesteś jednostronnie myślącym kierowcą samochodu skoro uważasz, że każdy rowerzysta to matołek, który nic nie wie o przepisach, nie ma prawa jazdy i nie ma wykupionego OC. Najważniejszy jestem ja! Kierowca! Inni to matołki

          • 5 5

          • A co powiesz na temat

            prawa jazdy na skutery? Czyżbyś nie był jednostronnie myślącym rowerzystą uprawiającym jednostronną demagogię???. bla, bla ,bla .Nie wysilaj się , bo już nie odpowiem.Nie chce mi się.

            • 2 3

          • Jest demokracja , czyli jak wiesz jest (1)

            to system gdzie prawo dostosowuje się do większości.

            • 0 1

            • demokracja to system, w których szanuje się prawa jednostek

              a zdanie większości ustalane jest przy pomocy odpowiednich procedur polegających między innymi na ważeniu a nie tylko liczeniu argumentów

              • 0 0

          • ...dobrze napisałeś, kierowcy to dopiero matoły, bo jak trochę deszcz popada to oni wtedy się wyżywają i chlapią na przechodniów brudnymi kałużami. Taka prawda.

            • 2 0

    • można też chodzić bez prawa chodu

      można po ulicy pchać wózek ręczny (o ile oznakowanie/kategoria drogi nie zabrania). Może dlatego, że energia pojazdu jest na tyle niska, że nikomu nic wielkiego się nie stanie przy zderzeniu?

      • 0 0

  • (4)

    W okresie zimowym i tak nikt o ścieżki rowerowe nie dba.Może trzeba się zastanowić czy sa potrzebne skoro jeździć się po nich nie da.

    • 6 5

    • (2)

      ta akurat będzie odśnieżana razem z ulicą, bo to proste będzie do wykonania

      • 5 1

      • będzie slużyła jako (1)

        magazyn śniegu. A szkoda , bo mogłaby normalnym użytkownikom dróg.

        • 3 3

        • normalnym, to znaczy rowerzystom również

          • 2 0

    • a kto dba o chodniki?

      jak na razie to najwięcej wysiłku idzie o dbanie o jezdnie. Chodniki zaśnieżone, chyba że biegnie obok droga dla rowerów, która bywa odśnieżana - zawsze gorzej niż jezdnia.

      • 2 0

  • Ta trasa może być alternatywą dla Grunwaldzikej (17)

    Może to też być skrót do Głównej Niebieskiej Trasy Rowerowej Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Skróci się też dojazd do Owczarni i Osowej. Będzie to tzw. Mała Obwodnica Oliwy. U mnie jednak wyczekiwana jest Rowerowa Obwodnica na 3 maja i droga rowerowa wzdłuż Kanału Raduni. Podobno w tym roku ma być gotowa

    • 7 5

    • Alternatywą??? (16)

      A może trzeba było wcześniej przewidzieć natężenie ruchu i wybudować szerszą ścieżkę przy Grunwaldzkiej, prawie na całym odcinku da się to zrobić. Koło sądu i na Kartuskiej też jest świetnie? Jaka Główna Niebieska? Tras rowerowych w TPK jest bez liku i niczego tam nie brakuje. Tobie WOJT brakuje trzeźwego spojrzenia na to, co się dzieje dookoła. Ta droga zabierze ludziom, często starym i chorym możliwość parkowania aut w pobliżu domu. A gdzie obiecane przed wyborami parkingi podziemne np w centrum Gdańska? Gdzie zielona fala i inne cuda na kiju? Po co psuć wał Radunii i wszystko zawalić kostką od szwagra?

      • 5 7

      • Trzeźwego myślenia to tobie brakuje (14)

        Zatwardziały kierowco!!!!!!!!. Miasto ma być dla ludzi nie dla samochodów. Dlatego po to te działania robienie są robione i ja jako rowerzysta je popieram. Samochody powinno się zostawiać na rogatkach a miast a do Centrum dojeżdżać np. tramwajem. Dlatego budowana jest kolej metropolitarna , nowe line tramwajowe i drogi rowerowe. Ruch samochodowy w mieście powinen być ograniczony do niezbędnego minium . Miasto ma być czyste , wolne od korków i spalin samchodowych. Dlatego też popieram opłaty za parkowanie. Zauważ niejaki oburzony kierowco że na Zachodzie w niektórych miastach obowiązują zakazy wjazdy autem do Centrum. Już czas by zmieniać przyzwyczajenia Polaków

        • 6 3

        • (6)

          Tak się składa, że jestem kierowcą i rowerzystą. Miasto ma mieć inwestycje odpowiadające większości, a nie 1,5% populacji. Ma się rozwijać harmonijnie i sprawiać, by żyło się wygodnie i nowocześnie. A wpychanie większości do tramwajów i na rowery może się tylko skończyć rewolucją.
          PS: Jesteś tak "nowoczesny", że kłopot sprawia Ci napisanie "Metropolitalna", Panie magistrze!

          • 2 5

          • (1)

            Nie chwal się, że jesteś kierowcą i rowerzystą skoro zaliczasz siebie do większości. To znaczy, że jesteś głównie kierowcą a na rowerze jeździsz w niedziele po lesie. Drogi/ścieżki/pasy rowerowe są tworzone dla rowerzystów dojeżdżających do pracy, szkoły itd.

            Kierowcy powinni dziękować rowerzystom za wybór roweru zamiast samochodu przy dojazdach do wyżej wymienionych miejsc, dzięki temu korki są mniejsze.

            • 6 0

            • To właśnie znaczy, że jest zupełnie odwrotnie. Kierowcy powinni przede wszystkim dziękować włodarzom za stan dróg, korki i brak parkingów, na przykład Park&Ride na obrzeżach.

              • 0 2

          • jesteś jak na razie pseudo reprezentantem lobby smutasów (3)

            którym nikt nie dogodzi. Nikt nikogo nie wpycha do niczego. Dyrdymały na temat szerokości drogi rowerowej przy Grunwaldzkiej kieruj na Berdyczów.

            • 2 0

            • (2)

              Ty jesteś reprezentantem wesołków, którzy kasę na debilne przeróbki ulic biorą z zadłużonej UE i za parę lat nie będzie ci do śmiechu, jak teraz ludziom na Cyprze. Czy Wita Stwosza nie da się jeździć rowerem w tej chwili? ŻADEN PROBLEM. Tylko takie ciamajdy jak ty potrzebują wszędzie osobnych ścieżek i pasów. W twojej ukochanej UE kurierzy rowerowi jeżdżą spokojnie po ruchliwszych 100 razy ulicach i dają radę, jakoś nie słychać by mieli wypadki nawet w Warszawie. Ale kiepskiemu rowerzyście Unia musi dogodzić, bo w niej najlepiej mają nieudacznicy.

              • 0 2

              • uderz w stół, nożyce się odezwą (1)

                jak jesteś taki chojrak i jeździsz po jezdni, to dlaczego narzekasz na zbyt wąską drogę dla rowerów na Grunwaldzkiej? Śmigaj po jezdni, jak ci za wąsko, ale przestań wreszcie smucić. Dlatego nazwałem Cię pseudorowerzystą - smutasem.

                • 0 0

              • Konkluzja

                Według tego co piszesz, nie możesz w ogóle jeździć rowerem, bo nie widzisz znaków drogowych zabraniających jazdy Grunwaldzką. Poza tym jesteś ślepy nie widząc różnicy w natężeniu ruchu na Grunwaldzkiej i Wita Stwosza. Zacznij może od wizyty u okulisty, a potem weź się za szachy lub brydż byś sobie i innym nie zrobił krzywdy.

                • 0 1

        • (6)

          Zauważ jeszcze, że mijasz się z prawdą. Kolej nie jest budowana, tylko wycinane są drzewa.

          • 0 4

          • (5)

            Jak jesteś tak głupi to PIS-u się zapisz. Tam przyjmują takich jak ty Panie po zawodówce!

            • 3 1

            • (4)

              Akurat mam dwa fakultety, rzekomy magistrze geografii. Nie życzę sobie więc, byś mnie wyzywał. Jak Cię spotkam, złapiesz gumę i będzie rozpacz. A swoje przekonania polityczne wylewaj na innych forach, bo tu jest miejsce na rzeczową dyskusję, a nie bajerowanie o świetlanej przyszłości.

              • 0 5

              • (3)

                a kto mnie wcześniej obrażał ty !!!!!!! , bo widać pisany tu tekst o twoim dobrym wychowaniu nie świadczy

                • 1 0

              • (2)

                Nie będę dyskutował z kimś takim jak ty bo po prostu nie warto i jescze jedno nie życzę sobie abyś mi groził bo wysuwanie gróźb karalnych to przestępstwo

                • 2 0

              • (1)

                A co to są "groźby karalne"? Jakiś nowy kodeks karny tworzysz? Zbieg okoliczności że spotkasz kogoś i złapiesz gumę to jedynie zbieg okoliczności i nic więcej.

                Nie potrafisz dyskutować, bo jesteś zaślepiony zaściankową propagandą i teorią urbanistyczną z kosmosu. Gdy ktoś ma odmienne zdanie, zapisujesz go do nielubianej przez siebie partii, reagując jak małe dziecko, któremu ktoś zabiera foremki. Baw się dalej w swojej małej piaskownicy.

                • 0 4

              • i nawzajem

                • 3 0

      • starzy, schorowani ludzie nie powinni prowadzić samochodów

        jeżeli tak trudno im zrobić kilka kroków, to wciśnięcie hamulca w sytuacji zagrożenia też będzie problematyczne.

        • 0 0

  • Planiści w Gdańsku (1)

    pracują w amoku. Albo gremialnie sprzeciwiają się buspasom (jeszcze parę lat temu traktowali to jak herezję), a dzisiaj dla 1-1,5% mieszkańców będą przerabiać ciąg ulic które mogłyby odciążyć grunwaldzką na ścieżkę dla 4 rowerów na krzyż. Panowie planiści z KBR wynika że z rowerów korzysta ok.1,5% mieszkańców. Puknijcie się w dekiel

    • 8 9

    • to że mało korzysta nie znaczy że wielu więcej nie chciałoby skorzystać

      jak powstanie więcej udogodnień dla rowerów, to wielu więcej zacznie korzystać

      • 5 1

  • Niestety głupota rządzi w Gdańsku

    Czemu nie napisano ile z tych 800tys. pójdzie na remont nawierzchni?
    Czy ktoś się zastanowił co z ciągłością tych pasów rowerowych w miejscach przewężeń przy przystankach tramwajowych?
    Za to władze będą mogły chwalić się kolejnymi kilometrami ścieżek dla rowerzystów, które później cięgle się przebudowuje np al.Rzeczypospolitej

    • 4 5

  • Rowerem w samochod (2)

    Ten co boj się że roewerzysta udeży umysilnie w samochód to niech sam pierwszy udzrzy ałasną głową w drzewo,natomiast ten co wyjezdrza z podpożądkowanej drogi boj się że mu rowerzysta nie ustąpi pierszęnistwa niech niewychodzi z domu zanim nie pszestudjeje kodeksu drogowego.

    • 6 7

    • Co za poziom (1)

      Matol i analfabeta

      • 6 1

      • Postafófka

        albo matoł gimbus.Całe to pedalskie towarzystwo to mniej więcej podobny poziom.

        • 0 1

  • droga

    to kpina ... lepiej nic nie wydawac i zostawic tak jak jest

    • 4 1

  • No i gitara

    tak samo poproszę na Kołobrzeskiej

    • 5 1

  • Nareszcie jakaś sensowna inicjatywa i więcej postów rozsądnych od oszołomskich (2)

    ten rok może być dla roweryzacji Gdańska przełomowy: rowerolucja. Lepsze drogi rowerowe wzdłuż Rzeczpospolitej i Chłopskiej, estakada rowerowa nad Dworcem Głównym w Gdańsku, rowerowa Wita Stwosza: może też więcej ulic jednokierunkowych z dopuszczonym ruchem rowerów? strzeżone darmowe parkingi rowerowe na stacjach SKM?

    • 9 5

    • (1)

      ...i jeszcze wszędzie nowy asfalt, brak korków, punktualna komunikacja publiczna, darmowe przejazdy, mechanicy rowerowi na każdym rogu, mosty nad i tunele pod skrzyżowaniami, wyciągi dla rowerzystów tam, gdzie pod górę? Po co, teleportacja od razu! Wtedy cała ta zabawa dla tłumów rowerzystów będzie już niepotrzebna...

      • 2 3

      • wyjdź z lasu i nie trolluj na portalu o rowerzystach w mieście

        po co marnujesz przestrzeń? masz z tego jakąś korzyść?

        • 1 1

  • Radny

    Tak ale ciekawe jak na to wasz radny to widzi? Bo on lubi Subaru szybko jezdzic, ale refleksdo d*py. Oby wypadkow niebyło.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane