• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści proszą o fotoradary dla straży miejskiej

Patryk Szczerba
15 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Strażnicy miejscy w różnych miastach Polski pojawiają się z fotoradarami bardzo często. Miejsce kontroli musi być jednak oznaczone. Strażnicy miejscy w różnych miastach Polski pojawiają się z fotoradarami bardzo często. Miejsce kontroli musi być jednak oznaczone.

Straż Miejska z Gdyni, Sopotu i Gdańska nie ma na swoim wyposażeniu fotoradarów do rejestrowania prędkości. Co ciekawe, domaga się ich... część rowerzystów, bo wierzą, że to zwiększyłyby ich bezpieczeństwo na drodze. W miastach nie podzielają tej opinii.



Czy trójmiejscy strażnicy miejscy powinni być wyposażeni w fotoradary?

Zeszłoroczny raport NIK dotyczący używania fotoradarów nie pozostawił na pracy strażników miejskich suchej nitki. Bezprawne nakładanie mandatów karnych na kierowców za przekroczenie prędkości po upływie ustawowego terminu od chwili ujawnienia wykroczenia, bezpodstawne karanie właścicieli samochodów za niewskazanie osoby, której powierzyli pojazd oraz pozyskiwanie przez samorządy z tego tytułu dochodów, które powinny zasilić budżet państwa. To tylko niektóre z uchybień, jakie stwierdzili kontrolerzy NIK w działaniu straży gminnych i miejskich, które korzystają z urządzeń rejestrujących.

Wskazane zostały również dysproporcje pomiędzy interwencjami dotyczącymi zakłócenia porządku publicznego a podejmowaniem działań na drogach. Ponad 1,7 mln mandatów wystawionych w całej Polsce w 2011 roku dotyczyło kierowców. Kosztowały one kierujących 141 mln zł. Po roku, jak pokazują statystyki, ilość mandatów za wykroczenia drogowe wzrasta.

Mimo to część gdyńskich cyklistów coraz głośniej zaczyna domagać się zakupu fotoradarów.

- Gdy spojrzymy na pomiary, okaże się, że samochody na wielu przewymiarowanych ulicach Gdyni poruszają się ze średnią prędkością ok. 70 km/h. Dotyczy to chociażby odcinka al. Zwycięstwa, gdzie ostatnio funkcjonariusze zatrzymywali rowerzystów jadących po chodniku oraz rzekomej "modernizacji Roku 2012" Węzła Wzgórze. Po ulicy, w tym miejscu, cykliści boją się jeździć z powodu ryzyka wywrotki od podmuchów powietrza. Tak jest też na wielu odcinkach Morskiej i Wielkopolskiej, ale też Warszawskiej. Fotoradary najskuteczniej spowalniają amatorów rajdów w mieście. Spokojniejszy ruch aut na ulicy zachęciłby więcej ludzi do wybierania roweru w codziennej drodze do pracy - wyjaśnia Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, dodając, że dodatkowe wpływy do budżetu mogłyby poprawić jakość utrzymania dróg.

Urzędnicy przyznają, że zakup urządzeń nie jest rozważany.

- Zgłaszały się do nas kilkukrotnie firmy oferujące specjalne urządzenia, chcąc mieć udział w późniejszych zyskach z mandatów. Kwestia fotoradarów pojawiała się, ale nigdy nie wychodziła poza rozważania. Ponieśliśmy część kosztów związanych z montażem fotoradarów, z których korzysta policja na słupach. Straż Miejska powinna naszym zdaniem skupić się na dbaniu o porządek i bezpieczeństwo, zamiast zajmować się kierowcami przekraczającymi prędkość - mówi Jerzy Zając, dyrektor Urzędu Miasta w Gdyni.

Strażnicy miejscy tłumaczą z kolei, że reakcje na łamanie drogowych przepisów i tak zajmują większość ich czasu. Od początku roku w Gdyni podjęli ponad 11,5 tys. interwencji drogowych.

W Sopocie również w najbliższym czasie nie należy spodziewać się strażników polujących na pędzących z nadmierną prędkością kierowców.

- Nie działamy na dużym obszarze, w związku z tym niepotrzebne jest dublowanie działań policji. Bardziej chcemy skupić się na zapewnieniu porządku i bezpieczeństwa i na to zawsze ukierunkowaliśmy nasze działania - wyjaśnia Mirosław Mudlaff, komendant Straży Miejskiej w Sopocie.

Podobną strategię do Gdyni przyjął Gdańsk, gdzie także fotoradary nie były nigdy wykorzystywane i nie zanosi się na zmiany w tej kwestii.

- Warto pamiętać, że nowe urządzenia rejestrujące prędkość to także nowe etaty w Straży Miejskiej. Ktoś musi przecież obsługiwać urządzenia i weryfikować zarejestrowane wykroczenia. W innych miastach nie brakuje w związku z tym problemów natury prawnej. Gdańscy włodarze stwierdzili, że tym razem Straż Miejska powinna skupić się na innych zadaniach - tłumaczy Miłosz Jurgielewicz, rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (426) ponad 20 zablokowanych

  • bezpieczeństwo rowerzystów - hm niech pomyślę! (6)

    Rowerzyści byliby bardziej bezpieczni przede wszystkim jakby jeździli oznakowani odblaskowymi kamizelkami, które widać z daleka oraz gdyby jeździli wyznaczonymi do tego trasami a nie ulicą gdy obok jest ścieżka rowerowa!!!!! Na ulicy chwarznieńskiej między Witominem a Chwarznem jest chodnik ze ścieżką rowerową a rowerzyści i tak jeżdżą ulicą blokując ruch dla samochodów!!!! Sami się proszą o wypadek!!!
    Oczywiście nie mówię tu o wszystkich rowerzystach ale na 10 przypadków to 9 jest nie oznakowanych i jeżdżącym po ulicy zamiast po ścieżce!!!!

    • 11 8

    • Asiu, zanoim kogoś ubierzesz w kamizelkę

      proponuję byś sama do pracy chodziła w oczojebnym wdzianku i przemalowała samochód na żółto/zielono/s****zkowany oblaskowy kolor.

      • 7 8

    • a czy kiedykolwiek jechałaś lub szłaś tą oznakowaną sciężka

      • 2 3

    • piątek - autobus we Wrzeszczu wjeżdża na Grunwaldzką (1)

      Grunwaldzką mknie rowerzysta, nie schodząc z roweru przejeżdża pędem przez przejście dla pieszych, gdzie rower należy przeprowadzić. Autobus hamuje tak, że ludzie lecą do tyłu, cyklista mknie dalej, nic nawet nie zauważył.

      • 6 2

      • tam akurat są przejazdy dla rowerów.

        Kierowca autobusu pownien zostać ukarany mandatem - skoro zbliżał się dlaścieżki rowerowej i przejazdu dla rowerzystó z prędkoscią dużo powyżej gwarantujacej bezpieczne przewiezienie pasażerów. A gdyby komuś coś sie stało...

        • 6 5

    • Po chodniku się nie jeździ !

      Od ponad roku to niezgodnie z przepisami.

      • 2 2

    • Asiu - rowerzyści nie blokują ruchu

      tylko go niekiedy trochę spowalniają

      • 0 1

  • Kto sponsoruje te artykuły ??!! (1)

    Próbując cały czas wywoływać konflikty.

    • 8 2

    • bez konfliktów nie ma zmian na lepsze

      • 0 3

  • ZLIKWIDOWAĆ STRAŻ MIEJSKĄ!!!

    Czy zbierane są gdzieś podpisy w sprawie likwidacji tego złodziejskiego i nic nie wnoszącego "zawodu" ? Już lepiej przeznaczyć tą kasę na kilka dodatkowych etatów Policji.

    • 5 2

  • artykuł jest tendencyjny i ma pogłębiać jedynie spór kierowcy / rowerzyści

    Pisanie że rowerzysci chcą fotoradarów bo jeden tak powiedział to duże uogólnienie. Nie zdziwcie się jak w ten sposób po przeczytaniu jednego czy drugiego głupiego artykułu ludzie wyrobiąsobie zdanie o całym portalu...

    • 8 2

  • Poprawa bezpieczenstwa rowerzystow... (4)

    to wymagane oswietlenie, kaski,kamizelki odblaskowe i MYSLENIE... A do poruszania sie po drogach publicznych dodal bym obowiazkowe OC i karte rowerowa To samo tyczy sie "kierowcow" skuterow

    • 8 6

    • Oświetlenie tak - kaski i kamizelki odblaskowe wedle uznania

      OC(w życiu prywatnym) warto mieć ni tylko z powodów rowerowych.

      • 5 2

    • kask i kamizelka nie mają sensu

      porządne oświetlenie roweru da więcej, niż kamizelka, a lekki styropianowy kask powyżej 20km/h absorbuje tylko 5% energii zderzenia.

      • 1 1

    • (1)

      Mam prawo jazdy - po co mi karta rowerowa? Znam przepisy tak jak każdy, a chyba nawet lepiej bo będąc kierowcą i rowerzystą zaintersowałem się również przepisamy i prawami rowerzystów. Ty znasz prawa rowerzysty? Wiesz kiedy powinieneś ustąpić mu pierwszeństwa? Czy raczej leci Ci piana z ust jak rowerzysta wjedzie na skrzyżowanie jadąc ścieżką równoległą do ulicy, którą ty się poruszałeś i z której chciałeś zjechać w prawo?

      • 1 1

      • Fajnie ze znasz prawa i obowiazki rowerzystow Mam pytanie

        Jak okreslic kierunek dozwolonego ruchu na drodze rowerowej? I jaka jest dopuszczalna maxymalna predkosc na drodze rowerowej?

        • 2 0

  • Szczerba trochę odleciał (5)

    Fotoradary stawia się tam gdzie dochodzi do licznych wypadków, a nie dlatego ze średnia liczba pojazdów przekracza dozwolona predkość. Zdjęcie pokazuje strażnika z radarem a nie fotoradarem. To jest spora różnica.

    Dymany temat! Aspołeczny temat. Bardziej zachęcający do ustawiania fotoradarów. Niż walki z nimi.

    • 4 4

    • proponuję sprawdzić średnie prędkości w Gdyni na targeo . pl (4)

      Orłowo, Węzeł Wzgórze, Warszawska, Morska w rejonie Dworca

      ŚREDNIE z uwzględnieniem zatrzymań na światłach najczęściej w przedziale 60-80 km/h

      Jakie są maksymalne ?

      • 3 2

      • (2)

        z tego wynika że każdy rozpędza się do 120km/h. Gorszych głupot nie mogłeś napisać.

        • 4 2

        • w razie wypadku liczy się prędkość chwilowa, a nie średnia (1)

          do 30 km/h szanse przeżycia bez poważnych obrażeń są bardzo wysokie, przy wyższych prędkościach znacznie maleją. W godzinach szczytu i tak rowery są szybsze niż samochody na przejazdach do 5-7 km. Miasto nie musi być kształtowane wyłącznie lub głównie o (szybkim) ruchu samochodów.

          • 0 3

          • tu nawet nie chodzi o prędkość a pęd - spróbuj przeżyć zderzenie z Tirem czy pociągiem nawet przy 30km/h. Ale ten Bosowski napisał że ŚREDNIO wszyscy jadą 60-80 km/h wliczając postoje przed światłami czyli jak nic każdy z nas rozpędza się między światłami do 150km/h w sportowym aucie :)

            • 2 0

      • a sprawdzałeś jak targeo szacuje podawaną predkość ?!

        • 0 0

  • OK, ale dla rowerzystów obowiązkowe OC, min. 100 zł rocznie oraz (1)

    podatek za korzystanie ze ścieżek rowerowych przeznaczony na kolejne inwestycje poprawiające bezpieczeństwo rowerzystów w wysokości 200 zł rocznie. Do tego wyższe mandaty za brak oświetlenia po zmierzchu np. 500-1000 zł. Wtedy sam jako kierowca poprę ich pomysł.

    • 15 9

    • czemu nie i jeszce dozywotnie odebranie parwa jazdy za łamanie przepisów drogowyc

      dla piratów drogowych w blachosmrodach :)

      • 3 2

  • jestem rowerzystą ale nigdy nie byłem za tym aby w ogóle SM istniała

    • 4 3

  • Bardzo dorze.Przjść przez jezdnię nie można na przejściu bez sygnalizacji.. (2)

    Miasto jest dla ludzi a nie samochodów.

    • 6 3

    • (1)

      co próbuję przejść to mnie jakiś rower rozjeżdża

      • 2 1

      • ale przeca ciągle żyjesz

        gdyby cię rozjechał samochód, to byś inaczej śpiewał

        • 0 1

  • Dobra wiadomość.Trzba utemperowac zapędy wieśników w starych sztruclach.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane