• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa linii tramwajowej na Morenę

Maciej Naskręt
26 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Prace przygotowawcze pod budowę linii tramwajowej na Morenę.


Ruszyły prace przy budowie 3,6-kilometrowej linii tramwajowej z Siedlec na Morenę w Gdańsku. Niebawem ruszy przebudowa instalacji podziemnych. Całość ma być gotowa pod koniec września 2015 r.



Od kilku dni osoby poruszające się wzdłuż ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańskaul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku mogą dostrzec pracujące w świetle wspomnianych ulic maszyny budowlane. To początek prac związanych z budową linii tramwajowej z Siedlec w kierunku Moreny. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Natomiast wykonawcą została niedawno firma Budowlano-Drogowa MTM, która o zamówienie ubiegała się wspólnie z firmą Rajbud. Inwestycja pochłonie 116 mln zł.

- Aktualne prace przy budowie linii prowadzone są w zależności od warunków atmosferycznych. Została już wycięta część drzew przy Pętli Siedlce, trwają też prace ziemne praktycznie na całym odcinku planowanej linii - wyjaśnia Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Do tej pory wykonawcy udało się odsłonić pas przyszłego torowiska między jezdniami, począwszy od budowanej stacji PKM Brętowo do wysokości ul. Bulońskiej i niewielki kawałek nieopodal stacji paliw Neste. Co ciekawe, grunty organiczne pochodzące z pasów zieleni, na którym zaprojektowano linię tramwajową, nie są wywożone na składowisko poza miasto. Wykonawca gromadzi je w odległości kilkuset metrów - na pasie zieleni przy ul. Bulońskiej.

Przed wykonawcą teraz mozolne prace związane z przebudową sieci podziemnych. Jeśli tej zimy nie będzie trzaskających mrozów, z pewnością uda się wykonać założenia.

Nowa linia z Siedlec na Morenę przebiegać będzie od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku PKM Brętowo, na którym pasażerowie będą mogli wsiadać do kolejki w kierunku lotniska lub Wrzeszcza. W późniejszym etapie budowa linii tramwajowej obejmie także odgałęzienie od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej (rejon ul. Myśliwskiej).

Czy mieszkańcy m.in. Moreny skorzystają z nowej linii tramwajowej?

Inwestycja przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie - Rakoczego. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pomiędzy tymi środkami transportu.

Niewątpliwie jednak najważniejszym obiektem, który należy zbudować, by mówić o połączeniu tramwaju z koleją, będzie estakada, którą pobiegnie właśnie budowana linia tramwajowa. Przeniesie ona ruch tramwajów nad jezdnią ul. Rakoczego w kierunku Niedźwiednika i równolegle wepnie się w przystanek PKM Brętowo.

Planowany termin zakończenia budowy nowej linii tramwajowej to 30 września 2015 r. W tym czasie powinny już kursować składy pociągów PKM.

Miejsca

Opinie (204) 4 zablokowane

  • Dobra Sprawa , co zbudujemy to tu zostanie a długi będą spłacać wszyscy w kraju.

    Nie wiadomo także czy nie nastąpi zapowiadane umocnienie regionów a kto wie czy i nie rozpad...

    Tylko bez krzyków , trzeba brać wszystko pod uwagę...

    Ja nie myślę niczym rodzimi politykierzy aby tylko wygrać wybory.

    Kto by kiedyś pomyślał że Czechy zerwą ze Słowakami ?

    Budujmy jak najwięcej ale rzeczy ważne z punktu widzenia rozwoju: komunikację i to co robi pieniądze i przynosi miejsca pracy na razie dajcie sobie spokuj ze stadionami wyj. są baseny.

    Gdańsk musi znowu być silnym ośrodkiem przewodzącym Polsce Pólnocnej a wywierający wpływ na jeszcze więcej przestrzeni.

    " Zwycięstwo albo Śmierć !" - znacie historię tego napisu ??

    • 7 7

  • A do Wrzeszcza ? (4)

    Super, że coś się robi, ale znacznie wiecej ludzi z Moreny udaję się w kierunku Wrzeszcza i rano taki tramwaj byłby super a tak dalej lipa. Jaśkowa stoi, Słowackiego zapchane a powstają nowe osiedla na granicy Moreny i Jasienia. Najlepszym rozwiązaniem skuter, rower tylko co zimą..

    • 14 3

    • zimą sankami z górki na pazurki

      • 7 0

    • Przecież PKM będzie jechać do Wrzeszcza, więc po co tramwaj???

      Nowe osiedla na granicy Moreny i Jasienia też będą miały przystanek PKM, więc po kiego czorta tramwaj?

      • 2 1

    • nowa słowackiego nie ma rezerwy pod budowę linii tramwajowej

      i to chyba wszystko na ten temat.

      • 5 0

    • No przecież PKM będzie z Potokowej i Jasienia do Wrzeszcza a do PKM będzie tramwaj z Rakoczego, Nowolipia i Bulonskiej. Jaśkowa Dolina ma za duże nachylenie przed samą Moreną na tramwaj.

      • 1 1

  • Perpetuum mobile.. (2)

    kazda nowa linia komunikacyjna jest potrzebna. Tylko..dlaczego kazdej inicjatywie towarzyszy brak myslenia ? Dopiero co posadzono krzaczki, zrobiono trawniki. Kosztowalo niemalo.. Dzisiaj wszystko rozkopane, zniszczone.. I tak za kazdym razem.. Dzisiaj polozony bruk, jutro rozbierany.. Bogaty ten kraj..

    • 10 2

    • bo to bylo dotowane z unii

      rozumisz?

      • 1 1

    • Nie żałuj róż gdy płonie las, gdzie drwa rąbią...Co tam te głupie sto tysięcy, gdy rośnie w górę ESC,zjeżdża w głąb Muzeum, rozrasta się teatr.Pięknieje nam ojczyzna jak pęk czerwonych róż.

      • 1 0

  • Super

    Super! W końcu się wzięli za tą Morenę. Tylko żeby bilety były tańsze to byłoby fajnie :)

    • 6 1

  • To budują jednocześnie dwie linie tramwajowe! (2)

    gdzie indziej wyczytałem, że powstaje też nowa linia na Piecki-Migowo!

    • 5 0

    • (1)

      Tak, jedna na Morenę a druga na Piecki-Migowo ;)
      Tramwaje będą jechać obok siebie ;)

      • 3 0

      • Na Piecki-Migowo jechać a z Moreny wracać.Wtedy zawsze będzie z górki.

        • 3 0

  • (1)

    Ustawcie biletomat na pętli Łostowice Świętokrzyska!!

    • 9 0

    • Nie ustawią

      Za to w tramwajach zainstalują mandatomaty

      • 6 0

  • Jarosław K

    To wina Tuska

    • 3 4

  • (2)

    Tępe pisowce po co narzekacie ? Nie było tramwaju źle ! Będzie źle ! Jak sie nie podoba to won z polski!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 10 11

    • przy czternastym wykrzykniku pewnie doszedłeś

      • 6 1

    • tępy peowcu

      jako mniejszosc narodowa morda w kubeł!!! jak sie nie podoba to won do izraela.Polska to nie twój kraj mośku !!!

      • 0 6

  • (3)

    Skoro to projekt z czasów komuny to na pewno jest potrzebny i uzasadniony.Wtedy projektowano mądrze: Rafinerię,Port Północny,Fosfory,Siarkopol,trasę na Chełm

    • 3 3

    • siarkopol i fosfory (1)

      To raczej na zgube miasta. I miejsce w zachorowalnosci na nowotwory...

      • 1 0

      • Rafineria też jest w beznadziejnym miejscu.

        • 0 0

    • wedfmwio

      nie trase na chelm tylko trase wz która została wkoncu ukonczona

      • 0 0

  • Beda jeszcze wieksze korki na Morenie (2)

    Kolej, tramwaje to przezytek XIX-wieczny.

    • 2 19

    • Teraz sie lata :wahadlowce ,smiglowce, szybowce ,...owce

      • 7 1

    • zgadza sie

      po to wymyslono oponę zeby można bylo jezdzić wszedzie , po kazdych drogach a nie tam gdzie są szyny.PRYMITYW.

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane