• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa linii tramwajowej na Morenę

Maciej Naskręt
26 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Prace przygotowawcze pod budowę linii tramwajowej na Morenę.


Ruszyły prace przy budowie 3,6-kilometrowej linii tramwajowej z Siedlec na Morenę w Gdańsku. Niebawem ruszy przebudowa instalacji podziemnych. Całość ma być gotowa pod koniec września 2015 r.



Od kilku dni osoby poruszające się wzdłuż ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańskaul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku mogą dostrzec pracujące w świetle wspomnianych ulic maszyny budowlane. To początek prac związanych z budową linii tramwajowej z Siedlec w kierunku Moreny. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Natomiast wykonawcą została niedawno firma Budowlano-Drogowa MTM, która o zamówienie ubiegała się wspólnie z firmą Rajbud. Inwestycja pochłonie 116 mln zł.

- Aktualne prace przy budowie linii prowadzone są w zależności od warunków atmosferycznych. Została już wycięta część drzew przy Pętli Siedlce, trwają też prace ziemne praktycznie na całym odcinku planowanej linii - wyjaśnia Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Do tej pory wykonawcy udało się odsłonić pas przyszłego torowiska między jezdniami, począwszy od budowanej stacji PKM Brętowo do wysokości ul. Bulońskiej i niewielki kawałek nieopodal stacji paliw Neste. Co ciekawe, grunty organiczne pochodzące z pasów zieleni, na którym zaprojektowano linię tramwajową, nie są wywożone na składowisko poza miasto. Wykonawca gromadzi je w odległości kilkuset metrów - na pasie zieleni przy ul. Bulońskiej.

Przed wykonawcą teraz mozolne prace związane z przebudową sieci podziemnych. Jeśli tej zimy nie będzie trzaskających mrozów, z pewnością uda się wykonać założenia.

Nowa linia z Siedlec na Morenę przebiegać będzie od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku PKM Brętowo, na którym pasażerowie będą mogli wsiadać do kolejki w kierunku lotniska lub Wrzeszcza. W późniejszym etapie budowa linii tramwajowej obejmie także odgałęzienie od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej (rejon ul. Myśliwskiej).

Czy mieszkańcy m.in. Moreny skorzystają z nowej linii tramwajowej?

Inwestycja przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie - Rakoczego. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pomiędzy tymi środkami transportu.

Niewątpliwie jednak najważniejszym obiektem, który należy zbudować, by mówić o połączeniu tramwaju z koleją, będzie estakada, którą pobiegnie właśnie budowana linia tramwajowa. Przeniesie ona ruch tramwajów nad jezdnią ul. Rakoczego w kierunku Niedźwiednika i równolegle wepnie się w przystanek PKM Brętowo.

Planowany termin zakończenia budowy nowej linii tramwajowej to 30 września 2015 r. W tym czasie powinny już kursować składy pociągów PKM.

Miejsca

Opinie (204) 4 zablokowane

  • Skoro zaczynają praktycznie od podstaw, to mogliby zamiast żwirowego torowiska zrobić takie jak np. we Wrocławiu, żeby autobusy też mogły jeździć drogą dla tramwajów, z ominięciem korków. Ale po co...

    • 4 0

  • GDANSK ODWRACA SIE OD MORZA (1)

    Gdansk jest jedynym miastem na swiecie gdzie najbiedniejsze dzielnice Brzezno, Nowy Port, Stogi sa nad morzem. Niemcy zbudowali pasazerska kolej z Gdanska przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy zdewastowali i kolej jest nieczynna.

    • 9 0

    • "Gdansk jest jedynym miastem na swiecie gdzie najbiedniejsze dzielnice Brzezno, Nowy Port, Stogi sa nad morzem. Niemcy zbudowali pasazerska kolej z Gdanska przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy zdewastowali i kolej jest nieczynna."

      Z tego, co wiem, to nie było chętnych na przejazdy tą linią.

      • 0 0

  • stadion

    Po co ten tramwaj? Nie lepiej jeszcze jeden stadion? Będzie bezużyteczny, zrobi koszty dla miasta, ktoś na tym nieźle zarobi a z ludzi zrobi się po raz koleny wała.

    • 2 1

  • tramwaj

    Ludzie wam nic nie pasuje Buduja zle Nie buduja tyz zle a poszli na piechotę w pi......u!!!

    • 7 1

  • może by "schody"na Rakoczego najpierw wyremontowali! (1)

    puki jest miejsce na zrobienie objazdu bo potem będzie ciężko. Poza tym komu potrzeba tam tramwajów? Pewnie światła będą wstrzymywać ruch i tworzyć korki bardzeij jak na Havla.

    • 3 2

    • Zerknij na zmiany to zrozumiesz po co.

      Dzięki budowie linii tramwajowej zostanie też wreszcie kompletnie zmienione to tragiczne skrzyżowanie z Bulońską. Po drugie tramwaj umożliwi wreszcie co niektórym zrezygnowanie z samochodu, a to spowoduje zmniejszenie korków.

      Co do Havla to korki tam są dużo mniejsze niż te co były przed wybudowaniem tej ulicy na starej Łódzkiej. Obecnie korkuje się głównie tylko na skrzyżowaniu Havla-Świętokrzyska, ale jest to normalne, bo Świętokrzyska nie jest wstanie przyjąć tak dużego ruchu.

      • 0 0

  • niech się lewactwo zastanowi !!

    tramwaj jezdzi na prad a skąd jest prąd ? z elektrowni weglowej. jak europejskie lewactwo dopnie swego to prad bedzie w Polsce drozszy cztery razy niż teraz.więc pytam się po co to się buduje ? nie lepiej autobusy ?

    • 3 5

  • Tranwaj?

    Po co na Morenę Tranwaj skoro komunikacja miejska jest tak dobrze rozwinięta.rąbane Polskie Matoły

    • 3 4

  • tramwaj na osową (1)

    szkoda że nikt nie pomyślał aby zbudować linię tramwajową na Osową

    • 0 2

    • Będziesz miał PKM

      Póki co tramwaju nie mają też dzielnice przed Osową. I nie sądzę, aby zwykły tramwaj doszedł na Osowę kiedykolwiek.
      Osowa jest oddalona od reszty miasta, więc macie PKM i to jest dużo lepsze rozwiązanie.

      • 1 0

  • łże psie syny urzędow z um

    Sami tu wpisują brednie! I klikają poparcie dla bzdetów szefa.

    • 0 1

  • Składowisko ziemi na Bulońskiej.....

    Tego by nie wymyślił nawet ś.p. Antoni Szczyt , nieodżałowany twórca utrudnień dla kierowców i pieszych. Pryzmy błota i darniny wraz z gruzem będą teraz przez kilka lat ozdobą Moreny. Już widzę zarośnięte chwastami pagórki i spływające na jezdnie po każdych opadach błoto.Gratulacje...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane