• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • Jak cudownie że włodarze miasta i projektanci PKM pomyśleli o budowie wiaduktu na ul Słowackiego! (3)

    I już teraz równolegle z budową Nowej Słowackiego wybudowano nowy wiadukt,
    tak aby nie zakłócać później gdy jezdnia będzie gotowa!

    hi, hi, hi
    to miał być tekst na 1 kwietnia!

    • 1 1

    • a w 2030 obok kościoła wybudują dwa wierzowce (1)

      mogliby już teraz wykopać fundamenty.

      • 1 1

      • wierzowce ??!!! "morze" wieżowce ;)))

        • 0 0

    • linia 234 gdansk wrzeszcz kartuzy

      nie tak szypko wal na brentowie potrzebuje betonowego kopca o odpowiedniej wysokosci architektora stara powinna zostac wkomponowanna w nowe bryly utrzymanna od przystanku gd zaspa-powinna zostac utrzymanna odpowiednia wysokosc bryl na kopcu powinno byc wkomponowanne geometrycznne bryly na kopcu to znaczy budownictwo lat 80 bloki z wielkiej plyty

      • 0 0

  • wiedziałem wiedziałem

    ze nic z tego nie Bedzie, kasę buchną, a miasto odda z naszych podatków dotacje unii, buaahahahahahahaaaaaa, wiedziałem ze to jest zło!!!!

    • 0 0

  • pk pomorska kolej metropolitalna..

    wrzeszcz idac kolo walu na polankach tereny gdzie ma byc kolej metropolitalna no cus to sa piekne tereny troche zaniedbane ale sa piekne zwaszcza idac w strone kokoszek ciekawi mnie czy ktos ma orginalne zdjecia czaro biale 1935 roku chcialbym miec takie fotki w domu albo zeby pokazali je w youtube bylo by fajnie oglondac klosa w munduze niemieckiego oficera abwery..

    • 1 3

  • paliwo musi byc takie drogie (1)

    paliwo w naszym kraju jest cholernie drogie a ruch we wrzeszczu w godzinach porannych to juz udreka albo po poludniu dojazd do lotniska to juz udreka w stone kartuz to normalna katastrofa udreka numer 1 dobrze sie stanie ze ruszy ta kolej na kaszuby tu sa ladne tereny zwaszcza na dworcu odbudujemy ta kolejke zrobimy wszystkim na reke tyle ciezaruwek jezdzi przez miasto ze latwo o wypadek a nawet o smierc dobrze bylo by zeby pkp wziela bezpieczenstwo ludzi tyle wypadkow a nawet smierci no cuz linia 229 ta brama na kaszuby, lembork kartuzy pruszcz gdanski ketrzyn kartuzy somonino kartuzy jest 1 male ale jak wspomnialam paliwo jest drogie jezeli zostanie podjeta decyzja,,to mamy kilka pytan czy po elyktryfikacji lini 229 czy ruch pasazerski sie oplaca nie lepiej bylo by zaniechac od leborka do kartuz zaniechac kursowania nowoczesnych kolejek na tomiast zalezy wszystko od ilosci osob przeworzonych koleja mamy nowy rok paliwa drozeja ceny ida do gury zycie jest o wiele drosze nisz w latach poprzednich pkp,poszukuje paliw oszczednosci wprowadzania katalizatorow olej jest drogi wiec olej rzepakowy paliwa roslinne alkochol metynowy spirytus nie oplaca sie z leborka ruch osobowy za malo pasazeruw do kaszub chyba ze latem turysci chyba ze pkp, od leborka kartuzy pruszcz g pusci calkowity ruch towarowy na wagonach beda tiry z specjalnymi pasami zapiete to znaczy ciezaruwki z naczepami beda tedy jezdzidz przykro mi 2 osoby osobowym od lotniska to zastanawia mnie fakt ze do lotniska bedzie pelny natomiast od lotniska bedzie pusto czy to ma sens a pospieszny stajacy na wszystkich przystankach wiekszych to ma sens

    • 0 2

    • w życiu nie czytałem tak długiego zdania

      • 0 0

  • kartuska kolej globalna ze sponsorem naftowym

    uwazam ze miasto nasze powinno miec jakas linie kolejowa za bardzo male pieniadze wyremontowana powinna byc z somonina do parkingu na terenach nalezoncych do naszej k. za szlabanami plot powinien zostac usuniety zbudowany powinien zostac peron skromny na szynobus.- w miescie kartuzy brakuje polaczenia kolejowego z gdynia polaczenia calorocznego ale obawiam sie pewnego faktu tory sa do calkowitej wymiany ze somonina do dworca w kartuzach jeszcze jedno druga linia kartuzy-somonino-nowy port baltic arena oraz kartuzy-somonino-kartuzy.to polaczenie powinno wrucic po reaktywacji lini bo gryf nie jedzie do koscierzyny jeszcze jedna linia kartuzy-somonino-koscierzyna i kartuzy-somonino-bydgoszcz kartuzy-somonino-tczew kartuzy-somonino-chojnice

    • 0 3

  • polska kolej

    co pisalismy o tym bardzo duzo ale tereny przy torach na trasach od leborka-kartuzy-pruszcz gdanski i bardzo weile innych tras w pograniczu wojewodztwa pomorskiego juz tlumacze maja specyficzne walory turystyczne i krajobrazy tych terenow sa jak to by powiedziedz znakomite pod wzgledem gdzie nie popatrzysz na krajobraz nie wiem jak to okreslic.szwajcaria brama kaszubska jezeli kolej ma tu spelniac sfoje zadanie to prosze nasza kolej o szukanie sponsora ktory ma dosc kasy by to sponsorowac odbudowe z kredytem na 120 lat powinna to sponsorowac jakas firma naftowa lub gazowa szukajaca gazu lupkowego szkoda zeby to rozkradli wtedy wprowadzilbym ruch towarowy 229 a propo pomorza wiele tras zostalo zniszczonych badz powaznie uszkodzonych szkoda ze sponsor nie pojawil sie w latach 70 mozna bylo by dzisiaj powaznie myslec o przewozach tylko ruch towarowy jak i myslec o ruchu pociagow pospiesznych to znaczy pszelotowych zatrzymujacych sie na wiekszych stacjach natomiast wszystkie pozostale mialy by charakter regionalny polska kolej sa ruwniesz infrastruktura tych tras zostala powaznie uszkodzona nap.perony stare budynki czy poczekalnie elektryfikacja trasy 229 lembork kartuzy pruszcz gdanski zostala powaznie uszkodzona natomiast linia 237 ketrzyn kartuzy somonino jej stan na dzien dzisiejszy trasa jest powaznie uszkodzona prawie nieprzejezdna jest wiele innych tras na calym pomorzu albo uszkodzonych albo nieprzejezdnych trasa 1a to chyba pomysl dla reklamy kartuzy-somonino-nowy port plaza natomiast trasa 1b kartuzy-somonino-pruszcz gdanski bagetnica to chyba reklema trasa 1c kartuzy-somonino-gniezno 1d kartuzy-somonino-chojnice to bujda kartuzy-somonino-bydgoszcz to 1e

    • 0 2

  • ile trzeba by zaplacic za remont kapitalny torow z somonina do kartuz tam w lesie potrzeba ulozyc 2 tor kolo semafora do komina kotlowni zepchnac spychaczem d75 troche ziemi aby ulozyc 2 tor tak aby bylo mozna manewrowac kolo muru jak najblizej kotlowni kolej mogla by na mijance zostawiac wagony z weglem bardzo blisko muru kotlowni sm kaszuby ile to razem by kosztowalo zeby mozna by tedy jezdzic szynobusem do gdyni gdanska nowego portu nad moze szynobusem remont kosztowal by jakies 980 tys zlotych dodatkowo 2 tor mijanka weglarki z weglem

    • 0 2

  • (1)

    ciekawi mnie i zone ile teraz kolej wyda piniedzy na trasy na kaszubach wiele tras jest powaznie uszkodzona lub zniszczona niemal cala infrastruktura jest nie przejezdna w strone np glincz lub lniska brakuje zwrotnicy do kartuz i w 2 strone kto zaplaci za zniszczenia a mogla by zostac chociaz jedna trasa jest bardzo ciezko mlodziezy rano dojechac do uczelni lub do szkol teraz polska kolej szynowy autobus sa. teraz jest troche za pozno koszta beda liczone napewno w bilionach zlotych bedzie napewno odbudowac trzeba perony i ba oczywiscie torowa nawieszchnie koparka bedzie napewno musiala kopac 3 metry w ziemi moga nawet byc za czasow wojen sfiatowych niewypaly bedzie trzeba w trzy metrowej dziuze ulozyc droge z cementu rece opadaja ale jak sa maszyny to idzie zrobic bardzo szybko i za niedrogie koszta teraz to juz trzeba tym trasom sponsora bank polski gazowy sponsor rafineria lub jakas firma prywatna lub instytucja zajmujaca sie kolejnictwem a zreszta zeby tylko to nie upadlo jest jeszcze jedna sprawa stadiony do euro 2012 sa gotowe jeszcze tylko zabieg kosmetyczny a co z promem do nowego portu jak przyjedzie podczas imprezy to beda jaja trzeba by przekopac kanal do elblonga podoba mi sie ten pomysl przekopalismy miezeje wislana trzeba ruwniesz zeby prom mugl wplynac do stolicy polski, extra co

    • 0 2

    • nie na temat pkp

      mnie nie interesuje zadna kolej tylko wyjasnienie faktow tragedi smolenskiej po pierwsze lotnisko i sfiatla jabym przeciol przewody zasilajace lotnisko w osfietlenie samolot wylatujacy z warszawy jest piekna pogoda dolatuje do smolenskiego lotniska nawet nie dolatuje do pasa tylko skrenca jak cyrkiel w strone polski pomysl sobie stewardessy sa nadziane maja mase forsy w portfelu jest mgla piloci pilotuja samolot ktos jakis kapitan morze pulkownik wyciaga bron taka jak ma policja polska karze niewiem wyciagnac pieniadze do worka zastrzeliwuje stewardessy i 96 osob prezdenta siedzadziacego na 1 fotelu ale zrozum w samolotach piloci wojskowi nie moga miec broni automatycznej tam niema 50 litrow paliwa tam jest conajmiej kilka dzisiat tysiecy conajmiej 2 cysterny paliwa lotniczego no ale wiesc takie osobistosci do smolenska samego prezdenta nadzianego w forse ja bym nie wrziol zdjec marty poniewaz jak gdzies na lotnisku wypadlo by to wzbudza podejzliwosc miedzynarodowego portu lotniczego mamy wrescie eksplozje samolotu skrzydla spadaja do gury kolami jeszcze jedna sprawa mamy kabine pilotow ktora jest nie naruszona wyskakuja piloci z kabiny i w lesie slychac strzaly z broni automatycznej z prowokatorkami ze strony rosji mieli pewnie przeciac kable od osfietlenia pewnie wyslali zwiad kgb piloci nasi jednak byli sprytniejsi zastrzelili moze 10 z kgb 2 bylo ciezko rannych 3 lekko przypadkowi przechodnie slysza strzaly z broni automatycznej w lesie kolo wraku samolotu a piloci odjezdzaja skradzionym samochodem moglo tak byc

      • 0 1

  • Nowoczesne odprowadzenie wody z nasypów kolejowych

    Na odcinku od nowego mostu od ul. Osiedlowej do ul. Dojazdowej to mistrzosteo świata projektantów koleji, gdyż woda płynąc z góry rowem odwadniającym powinna spływać do rur ściekowych a następnie do małej rzeczki przy węźle GPC, niestety nie dopływa gdyż na wysokości rozwidlenia drogi do ogródków działkowych nie chce płynąc rowem do góry zresztą wbrew prawom fizyki, ale to możee nowa kategoria nauki fizyki lub może pracownicy kolei będą ją gonili łopatami do rury ściekowej. Polecam ten odcinek tym którzy chcą się nauczyc budować kanały burzowe i ściekowe w których woda płynie pod górę. Jednocześnie zastanawiam się kto kształcił tych inżynierów i projektantów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane