• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • nieekonomiczne jest budowanie tymczasowego peronu na lotnisku i tymczasowych polaczen wlasnie z lotniska do gdyni..
    a ekonomiczne bylo np. buwdowanie ul.uczniowskiej a po krotkim okresie czasu jej rozwalenie z powodu budowy wezla typu harfa ?
    ludzie otworzcie oczy .

    • 8 1

  • lokomotywa!!!!!

    Ciężka, ogromna, pot z niej spływa.... To bedzie nasza Lokomotywa!!!!

    • 2 0

  • Co do rentowności to raczej słabo to widzę. Nakłady zwrócą się po 30 latach a potem remonty.

    Kto to będzie utrzymywał?

    • 3 2

  • Tory ido po moich 3 hektarach - ziemia 2 klasy - dajo mi 1,5 mln za chektar ? Opłaca sie? (1)

    ...

    • 2 2

    • Opłaca się

      pisać normalnie a nie udawać chłopka-roztropka.

      • 1 0

  • czy mozna gdzies sie dowiedziec

    ile juz pochłonęły pieniędzy tzw koszty zarządu?
    Tzn ile juz wydano na przewalanie papierow i urzędasów, bo ta kolej to chyba sposób na zycie całkiem sporej gromadki urzędników.
    Nie jestem przeciwny urzędnikom, ale chyba muszą byc jakies proporcje.

    • 9 0

  • Gdynia nie radzi sobie z OPAT (1)

    To po pierwsze, lepiej organizować Mistrzostwa świata w odpoczywaniu ub Festiwale M jak mdłości, itp. A po drugie, ile Gdynia chce dać pieniędzy na odcinek PKM prowadzący do Gdyni ??? Tyle samo co za żaluzje do swojej halki ?

    • 4 7

    • nie ma opat i kolei bo będzie lotnisko

      • 0 2

  • Zaloze sie ze za spiskiem stoi Pan Gluszek

    cos musi byc na rzeczy.

    • 3 0

  • ile haktarow lasu pójdzie do zabetonowania (1)

    zatrzymac te budowe. bo to jest zabój dla trójmiejskiego parku krajobrazowego i wiekowych lasów oliwskich

    • 3 9

    • Nie zgadzam się.

      Lepszy transport szynowy niż spaliny z indywidualnych samochodów.

      • 3 3

  • Projekt do kosza

    Bez parkingów Park&Ride...
    Bez szybko przyspieszających i bez problemu pokonujących wzniesienia kolejek...
    Bez porządnego systemu LCS....
    Bez dróg dojazdowych....
    Bez tego PKM to zwykła trasa regionalna, z której nie skorzysta nikt po przebudowie Słowackiego, bo szybciej będzie autobusem, albo jeśli ktoś ma to autem.

    Tyle w temacie - gratuluję postępów w pracy. Jak zawsze miało być konkretnie i z wizją, a będzie prowizorka...

    • 11 2

  • ZASTOPOWAĆ TĄ INWESTYCJE W OBECNEJ SPALINOWEJ WERSJI !!! (2)

    w czasie konsultacji z mieszkańcami przedstawiano opcję z taborem elektrycznym.
    zmiana na spalinowe unieważnia konsultacje społeczne.
    ŻĄDAMY ELEKTRYCZNYCH POJAZDÓW w obrębie Parku Krajobrazowego, a nie spalinowych trucicieli !!! wystarczą samochody !!!
    ZASTOPOWAĆ TĄ INWESTYCJE W OBECNEJ SPALINOWEJ WERSJI !!!

    • 5 5

    • (1)

      Jasne, lepiej 50 samochodów, niż 1 szynobus!

      • 0 1

      • Gdańszczanin -porównaj silniki tych pojazdów

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane