• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • nieścisłości w artykule (1)

    W czwartek wojewoda podpisze decyzję lokalizacji celu publicznego dla tej inwestycji czy wyda zgodę na budowę ???? Bo to dwie zupełnie rożne decyzje.Zgodę na budowę stanowi decyzja o pozwoleniu na budowę. A od wydania decyzji lokalizacji inwestycji celu publicznego do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę to jeszcze dłuuuuga droga, usłana wieloma formalnymi problemami. Autorowi artykułu radzę sprawdzić o którą decyzję tak naprawdę chodzi. Bo jeśli jest to decyzja o pozwoleniu na budowę to super i teraz będzie mogła się rozpocząć właściwa realizacja inwestycji.

    • 11 0

    • na pewno nie chodzi o pozwolenie na budowę bo....nie ma jeszcze dokumentacji, moim zdaniem żadna kolej nie powstanie

      • 1 0

  • samoloty

    zaden alfons pilkarz nimi nie przyleci najpierw baseny dla gdanszczan

    • 2 1

  • Będzie ...?

    " Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. " Ciekawe po ile bilety będą ? Czy to będzie kolej która ma (w planie) na siebie zarobić ?

    • 4 0

  • a jaK W CHWASZCZYNIE BEDZIE PRZEBIEGAC TA KOLEJ (1)

    • 2 2

    • Odp.: Wcale.

      • 0 1

  • to bedzie ciuchcia....

    w dusze z ta koleją. nie moga utrzymac starej a nowa chcą budować debilizm!!!! komu to pot
    rzebne i tak jej nie utrzymają!!!!!

    • 2 3

  • ERG (1)

    CIEKAWE JAK Z CHWASZCZYNEM CZY TASM TEZ BEDZIE SZLA

    • 1 2

    • nie będzie.

      Najbliżej z Chwaszczyna do tej kolei będzie do Osowy. Tak jak teraz.

      • 2 1

  • Czyli, krótko mowiąc jest jak w piosence - każdy powiedział to co wiedział i wszyscy zgodzili się, a będzie tak (1)

    jak jest... wniosek: kolei nie będzie..ani 2014, ani 2015..... ani ....2020... jeśli kiedykolwiek będzie. Czeka na więc więc jakiaś atrapa nie spełniająca żadej założonej funkcji.

    • 6 0

    • Ech, dokładnie tak jak mówisz:
      http://www.youtube.com/watch?v=Wfq2YpcubSs
      Ale nie martw się - Przyjdzie walec, i wyrówna:
      http://www.youtube.com/watch?v=3b-qJEQQrFQ
      Dzięki Panie Adamowiczu i Panie Szczurek! Dzięki Panom poczułem się swojsko, prawie jak w PRL-u. Przyjdzie walec i wyrówna! Oby Was również z urzędów wymiótł.

      • 1 1

  • TO ZNACZY ZE PRZEZ CHWASZCZYNO NIE BEDZIE SZLA (2)

    BO TAM BYLA TEZ AFERA O GRUNTY LUDZIE NIE CHCIELI DAC SIE WYWLASZCZYC A CI CO MIELI DOMY WYBUDOWANE NIE CHCIELI ZEBY TAM SZLA A ALE DOSC BLISKO 100METROW OD DOMOW NIE DZIWIE SIE ZE SIE NIE ZGADZALI

    • 5 3

    • Afera o grunty dotyczyła drogi a nie kolei

      • 0 0

    • Sto metrów? Na Oruni idzie 5-15 metrów od domów, a ludzie tam normalnie żyją. W d....ch się poprzewracało.

      • 2 0

  • Brawo !!!!!!! (2)

    Kolej metropolitalna tylko dla Gdańska i Metropolii Gdańskiej. A gdynianie niech sobie jeżdżą z Gdyni do Wejherowa przez Redę.

    • 4 8

    • Typowa szowinistyczna wypowiedź. (1)

      Ponadto nie wiesz o czym piszesz - to ma być Pomorska Kolej Metropolitalna a nie Gdańska Kolej Metropolitalna.

      • 1 2

      • Szczurek nie chciał z Gdańskiem

        To teraz ma bezpośrednie połączenie z Kościerzyną

        • 1 0

  • projekt stacji

    a ta firma, co wygrala konkurs na projekt stacji to tez znajomi krolika. juz ten drugi projekt byl sto razy lepszy...ale wiadomo. maja zarobic ci, co maja zarobic

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane