• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • Kolej, k..., Metropolitarna

    Megalomania ludzików rządzących tą prowincjonalną mieściną jest porażająca...

    • 8 5

  • (2)

    Wiedziałam, że połączenia z Gdynią nie zdążą przed Euro uruchomić... Ostatnio ucichło w mediach o tym etapie budowy PKM. Plany mają ambitne, a wyjdzie jak zawsze. Wyjdzie na to, że za 10 lat nie będzie kolei ani w Gdańsku, ani w Gdyni. Dofinansowanie z UE dostali, a znowu im brakuje. Nieudolni włodarze miast i ludzie zajmujący się tą inwestycją zawiedli. To już kolejna informacja o "porażce". Pierwsza była o niezmodernizowaniu składów SKM. Polacy porwali się z motyką na Słońce. Stadiony to nie wszystko. Trzeba jeszcze na nie jakoś dojechać.

    • 17 1

    • (1)

      Kwestią czasu było tylko pojawienie się jakiś problemów... W każdym normalnym kraju nie debatowali by tak długo nt. budowy, projektów... Informacje o PKM są już nudne, kiedy nie widać żadnego działania. Polskie urzędasy jak zwykle muszą coś sknocić!

      • 7 1

      • Polskie urzędasy nie są od tego zeby działac

        ale zeby byc, miec czajnik i wypasiony komputer który słuzy do ukladania pasjansów lub zbijania kulek

        • 3 0

  • Taaaaa, jakbym poszedl do prywatnej firmy i za usluge wzial 300 za h. To by mnie wysmiali (1)

    Ale w ramach przetargu to norma bo knr ma takie stawki. Stawiam co chcecie ze na ropce okaze sie linia nierentowna podobnie jak ta na hel. Poza tym ile by musialo byc busow zeby jezdzilo co 10 min w szczycie??? Mialo byc fajnie a jest tak urzedowo po polsku. Zycie.

    • 4 1

    • Trasa Gdynia-Gdańsk miała być pokonywana w 45 minut. Ostatnio dorzucają przystanków (bo każda grupka sąsiadów to nie gęsi i swój przystanek chce mieć) więc pewnie z 50 minut trzeba liczyć. Wtedy potrzeba 10 sztuk (a uwzględniając czas na zawracanie, poprawkę na spóźnienia, awarie i inne przygody to pewnie ze 12 sztuk by się przydało). Poza tym śmiem wątpić czy będzie pociąg co 10 minut - to by było zbyt piękne a przykład z elektryfikacją pokazuje że nikomu nie zależy żeby było porządnie od samego początku.

      • 2 0

  • TU PREZES ! TU PREZES ! OK ! PODJETO DECYZJE !

    W zwiazku z swiatowym kryzysem oraz nie sprzyjajacymi warunkami ekonomicznymi a takze trudnosciami finansowymi oraz niestabilnym kursem Euro a co za tym idzie niepewnoscia na rynku stali i miedzi oraz zlym wskaznikiem w Bangladeszu i powodziami w Tajlandi oraz nakladajacym sie na to ogolnoswiatowym trendem przechodzenia na system ekologiczny ktory pozytywnie wpywa na klimat i sprzyja rozwojowi buraka cukrowego jako podstawowego skladnika wielu produktow majacych zwiazek z istniejaca koniunktura ktora jest procesem wtornym i ma wplyw na analize ......itd itd Podjeto decyzje iz zbudujemy trakt z piasku i zwiru i do podstawionych wagonow bedzie mogl sie kazdy przyczepic i w ramach oszczednosci pociagnac sila ludzkich miesni nasza kolej ktora aktualnie zmierza donikad ale widac swiatelko na horyzoncie !.. Z POZDROWIENIAMI ... WASZ PREZES i CALA SPOŁKA ..''LOKOMOTIW GT ""

    • 14 2

  • Medzie kolej metropolitalna spalinowa ?

    A moze na poczatek niech wagony ciagna konie . Bedzie ekologicznie.
    Czy ktos pamieta, ze za dotacje z euro nie mozna przez kilka lat nic zmieniac w konstrukcji inwestycji ?
    Jak nie zbuduja trakcji elektrycznej to jej po prostu nie bedzie. Czy Gdansk potrzebuje koleji spalinowej ? Smiem watpic .

    • 7 5

  • Czy ktoś to wszystko ogarnia ?

    Jedno zadanie , drugie zadanie , nie będzie trakcji , za dużo w jednym kociołku rączek . Od podczątku nie było chęci ze strony Gdańska i tak to się ciągnie.
    Najpierw miał być tramwaj po jednym torze z kolejką , po dwóch latach rozmyślań i wałkowania , wszystkim się odechciało , nawet kolejarzom .Miało być po starym nasypie , teraz jakieś wykupy gruntów i oszczędności .

    • 5 4

  • A co z Gdynia? (1)

    "A co z Gdynią??? kolej metropolitalna miala chyba kończyć sie na Obłużu..."

    Mam wrazenie, ze Gdynia obrywa za niechec Szczorka do idei metropoli.
    Jesli Gdynia wraz z sasiednimi gminami nie chce metrololi , to projekty metropolitalne beda po jej stronie okrojone.

    Tak samo z obwodnica metropolitalna. Nie ma miec do Wejherowa , ale za kare niech sie konczy najdalej jak tylko ma sens obwodnica czyli na Gdyni i ani kilometra dalej.

    • 6 1

    • kto ma płacić za Gdynię?

      chyba nie Gdańsk :P

      • 0 0

  • jestem

    optymistą ale jeśli chodzi o tą inwestycję to nie ma szans

    • 3 1

  • Ale badziewie propagandowe - cała para w gwizderk, 1,5 % konkretu a 98,5 % PR

    Przecież z tego filmiku w dalszym ciagu nie wiadomo dokładnie jakie miejsca ma łączyć ta kolej, gdzie się zaczynac a gdzie kończyć! Symptomatyczne ze ta "wstażka" na animacji to 3 sekundy aby nie mozna było przeczytać nazw miesjcowosci!!! Jakaś propagandowa ściema!

    • 7 4

  • Ciekawe

    Zgoda na budowę czy decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego??
    Dodam, że jest jeszcze coś takiego jak decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. I w zasadzie po lekturze tego artykułu to nie wiem, czy będą budować, czy musza uzyskać jeszcze jakieś decyzje. A najlepsze jest to: "(...) zgoda na budowę (...)" ale "Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r. (...)". Jeżeli nie ma dokumentacji, to co w takim razie budujemy? Gratuluję rzetelności...

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane