• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • nic dodać nic ująć

    gdyby ja oddali już nawet do użytku to byłoby narzekanie że jak tak szybko to pewnie zaraz będzie do poprawki

    • 6 1

  • BUAHAHA

    Panie Redaktorze, a jak projektant ma przystąpić do projektu jak nie ma mapy geodezyjnej? Przecież to podstawa opracowania, jak również wszelkie decyzje dot. własności gruntu!

    • 6 2

  • Składy spalinowe się długo rozpędzają (1)

    Taki sobie pomysł na kolej miejską

    • 2 10

    • jechaleś(aś) kiedyś szynobusem...?

      • 5 0

  • (1)

    Wojewódzcy działacze PO jak zwykle są zapatrzeniu tylko w Gdańsk.To co dotyczy Gdyni ,mają głęboko w d...ie.Natomiast Adamowicz z PO ma pełną gębę frazesów o Metropolii,twierdząc że to tylko urażone ambicje prezydenta Szczurka.To nieprawda,większość mieszkańców ,nawet tych mieszkających w Gdańsku,zauważają traktowanie północnych rejonów Pomorza po macoszemu.

    • 8 5

    • A rządzący Polską są zapatrzeni wyłącznie w stolicę, widać politycy z naszego regionu nie mają albo ochoty, by działać, albo siły przebicia...

      • 0 0

  • Gdańsk - Abrahama (5)

    a nie jakaś stszysia

    • 7 6

    • a co to jest stszysia? (3)

      • 0 0

      • (2)

        Stacje kolejowe zwykło się nazywać od dzielnic więc Strzyża

        • 2 1

        • szczyża - nazwa potoczna,

          a kiedys była piekna nazwa Ogrodowa

          • 0 0

        • Nie zawsze, czasami od ulic np. "Warszawa Kasprzaka".

          • 0 0

    • Nie ma takiej dzielnicy jak "Abrahama". Przynajmniej ja nigdy nie słyszałem "Jadę na Abrahamę" czy "do Abrahamy".

      • 1 1

  • bez elektryfikacji to będzie dziadostwo a nie kolej. niech minister lepiej się stara...

    • 5 5

  • Unia Europejska za to placi a palanty i tak spprzyly projekt!

    jw

    • 6 4

  • TIRY NA TORY ! TORY NA TIRY ! TORY NA ZLOM ! TIRY NA ZLOM ! I NA FLASZE BEDZIE !

    KOLEJORZRZRZRZ !!!!

    • 4 3

  • Film promujący !!! (1)

    Zaczyna się jak ciuchcia jedzie po niemieckiej mapie czy coś mam ze wzrokiem ???

    • 7 4

    • owszem bo do nawiązanie do historycznej - dawniej w tym miejscu istniejącej linii. Potem masz zdjęcia zniszczonych wiaduktów - również śladów po tej linii.

      • 6 0

  • Nie starczyło na połączenie Słowackiego do drogi do Miszewa/Banina

    Było światełko w tunelu na połączenie dwupasmowej Słowackiego sprzed terminala z wsią Rebiechowo, co skróciłoby przejazd na lotnisko od strony kaszub o 7km i znowu kibel!
    Jeżeli to miałbyć pomysł na "zachęcenie" ludzi do przesiadki w PKM to dlaczego likwidujecie parkingi przy stacji Banino?!

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane