• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • TABOS SPALINOWY???? (9)

    MOŻE LEPIEJ KONIE POCIĄGOWE??? W DOBIE ROSNĄCYCH CEN PALIW I ORIENTACJI PROEKOLOGICZNEJ TO IDEALNE ROZWIĄZANIE!!! :)

    • 37 10

    • No jasne... (2)

      ...bo prąd elektryczny to się bierze z... gniazdka w ścianie.

      • 7 1

      • W Polsce prąd się robi z ekologicznego węgla, który spalin przecież nie daje. Pojedźcie do najbliższej elektrowni (tak tak, węglowej) i nawdychajcie się krystalicznie czystego powietrza. :)

        • 5 1

      • A mleko bierze się ze sklepu. A do sklepu jest dowożone z fabryki

        • 0 0

    • (3)

      nawet szynobusy lepsze niż nic. Niech ci nieudacznicy wreszcie ruszą temat!! Wstyd, bo przed wojną, na początku lat 1920x, na tej samej trasie zbudowano kolej w znacznie krótszym czasie. A obecnie? Niech to wystarczy za ilustrację:

      • 3 2

      • w 1914. (1)

        budowano ją dwa lata. Z Wrzeszcza do Starej Piły. Jednotorową.

        • 6 0

        • no widzisz. Wtedy można było - i domyślam się, że użyto wtedy najnowszych technologii. Dzisiaj natomiast obowiązuje zasada "Przyjdzie walec, i wyrówna"...

          • 2 0

      • oj wycięto mój link do piosenki "Przyjdzie walec i wyrówna" - nieładnie, bo ja niczego nie spamuję, tylko chciałem zilustrować swoje wrażenia na temat artykułu
        http://www.youtube.com/watch?v=3b-qJEQQrFQ
        Ciekawe czy teraz przejdzie:
        www (kropka) youtube (kropka) com/watch?v=3b-qJEQQrFQ

        • 0 1

    • Na pewno nie konie. (1)

      Po pierwsze obrońcy praw zwierząt będą protestować bo trasa jest pod górkę.
      Po drugie ekolodzy wykażą że ilość wydalanego dwutlenku węgla przez te konie przyczyni się do powstawania dziury ozonowej.

      • 2 0

      • Proponuję ręczne drezyny. Przy okazji można sobie bicepsy wyrobić.

        • 4 0

  • JEDZIE POCIAG Z DALEKAAA I NIE WIADOMO KTO SIE DOCZEKAAAA !

    Na wegiel jeszcze mamy ciuchcie ! Odswiezyc i puscic na tory to bedzie przynajmniej super atrakcja ! PAROWOZY SA COOL !!!!!! Napewno by to byla super atrakcja i przyciagnela by wielu chetnych na przejazdzki .

    • 29 4

  • Gdynia (5)

    A co z Gdynią??? kolej metropolitalna miala chyba kończyć sie na Obłużu...

    • 22 12

    • Przecież projekt dotyczy kolei metropolitarnej. (4)

      Wiec co ma do tego Gdynia ?

      • 11 14

      • Akurat tu masz racje (3)

        Szczur sie wycofal z "metropolii" wiec nie powinna tam dojezdzac.
        W sumie dobrze. Separatyzm nalezy pietnowac.

        • 6 4

        • Piętnowac niedouków.

          To ma być Pomorska a nie Gdańska Kolej

          • 3 3

        • a gdzie nie mam racji ? ;)

          • 1 0

        • Nie wiem, co ma piernik do wiatraka. Budowa kolei powinna być podyktowana względami ekonomicznymi, a nie politycznymi.

          • 2 0

  • czyli już wiadomo, że ostatecznie zbudują wielkie nic:)

    jak już teraz się zaczynają kombinacje...

    • 24 6

  • jak zawsze z inwestycjami - miało być dobrze a wychodzi fuszera !!!

    to juz chyba norma z naszymi inwestycjami.

    • 18 3

  • Ciekawe którędy poprowadzą objazdy jak będą musieli zaamknąć Słowackiego na czas budowy wiaduktu przy stacji Niedźwiednik (3)

    • 10 11

    • na pewno przez morene

      • 2 0

    • "Zamknąć", czyli zwęzić. Oczywiście nie ma szans, żeby gdańszczanie, baninanie, żukowianie oraz pozostały element napływowy dali sobie radę z jazdą "na suwak" po "miejskiej autostradzie".

      • 1 1

    • jakoś wiadukt nad Grunwaldzką

      poprowadzili bez zamykania ulicy :P

      • 0 0

  • przed wyborami było świetnie (2)

    wiedziałem,że będąkręcić

    • 18 4

    • (1)

      no to następne przegrają z kretesem.

      • 0 1

      • jasne

        • 1 0

  • po dokładnym przygotowaniu

    jest szansa na szybką realizację inwestycji. Całe szczęście, że w trójmieście nie myśli się wyłącznie o ruchu drogowym.

    • 9 1

  • (1)

    no własnie, ciągle jakies newsy , a tak naprawdę nikt nie wbił jeszcze łopaty

    • 13 3

    • przejedź się w okolice obwodnicy i lotniska...

      ...i sprawdź, czy rzeczywiście nikt nie wbił jeszcze łopaty

      • 0 3

  • I to jest Polska właśnie

    nic w terminie, nic zgodnie z planem, wszyscy chcą zarobić !

    • 20 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane