• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • a przed wyborami było tak pięknie ...

    Całe PO!

    • 12 6

  • (2)

    czy w Polsce wszystkie plany inwestycyjne muszą się rozbijać o dziadostwo zwane PKP (i pochodne tej organizacji jak SKM, PLK, itd)??? Banda urzędasów, którzy nie umieją zrobić nic w terminie i zaplanowanym budżecie!

    • 20 3

    • oczywiście że nie

      najlepiej niech budową kolei zajmie się Pelowski i mleczarnia Maćkowy

      • 6 1

    • sam zbuduj, będzie lepiej, ładniej i taniej

      • 4 3

  • Gdańsk się rozwija, nic dziwnego,

    ten wygrywa, kto ma lepsze "przełożenie" na wyższego urzędnika - taka kultura władzy w tym kraju. Z drugiej jednak strony, Gdańsk musi jakoś poradzić sobie ze skomunikowaniem Osowy, a przecież Osowa, Rębiechowo, Wrzeszcz przynależą do Gdańska.

    • 11 1

  • ABW I CBA DO ROBOTY!!!

    SPRAWDZIĆ KTO KUPIL DZIAŁKI W PRZEBIEGU TRASY KOLEI. ZAPAWNE MAJĄCY INFORMACJĘ O PRZEBIEGU TRASY ODPOWIEDNIO WCZEŚNIEJ ZROBIĄ NA TEJ INWESTYCJI INTERES ŻYCIA....

    • 23 3

  • KOLEJ na KOLEJ

    LONDYN PARYŻ + wiele wiele innych miast postawiło na dojazd do pracy, szkoły na kolej. Wiecie że ludzie dojeżdżają nawet 42km codziennie do pracy do Londynu? I wiecie ile im to zajmuje? około 45min. Gdyby w Gdańsku powstała kolej metropolitalna to np taka osoba jak ja kupiłaby mieszkanie dalej od miejsca pracy. Żyłbym w większym mieszkaniu a dojazd zajmowałby dosłownie 20 min do centrum, nie korzystałbym codziennie z samochodu. Korki byłyby mniejsze. Jedyna szansa dla Gdańska na przezwyciężenie paraliżu komunikacyjnego.
    Koszt inwestycji śmieszny patrząc na cenę tunelu pod m. Wisłą i TYLKO 10x droższy od zwodzonego ''super'' mostu do Sobieszewa gdzie mieszka 3,5 tyś. mieszkańców.

    • 36 1

  • elektryfikacja linii!!! (3)

    jak można w dzisiejszych czasach budować linię w standardzie sprzed stu lat - dostosowaną do parowozów??? I co kupią szynobusy na potrzeby kolei metropolitarnej, za parę lat zelektryfikują linię - i szynobusy na śmietnik? I to tylko dlatego że PLK jakiegoś odcineczka nie ma zelektyfikowanego???

    • 21 5

    • elektryfikacja...

      ...jest opłacalna dopiero od okreslonego poziomu przewozów. I to nie tylko pod względem ekonomicznym, ale nawet ekologicznym. A o wyrzucaniu szynobusów nikt nie móił oprócz ciebie. Jesli cos jest sprawne a niepotrzebne to sie to sprzedaje.

      • 5 0

    • Unia daje niemało dofinansowania do projektu - późniejsza elektryfikacja takiego dofinansowania może nie otrzymać

      • 5 0

    • przecież oni (urzędasy) są zapóźnieni na więcej niż sto lat. Prawie sto lat temu zbudowano tę kolej bez nadmiernego gadania i zajęło to tylko parę lat. A nie było wtedy nie tylko tego odcinka z Wrzeszcza do Rębiechowa, ale też w ogóle Magistrali Węglowej, po której jeździ pociąg do Kościerzyny. Zbudowano ją, aby ominąć Gdańsk, który utrudniał transport m.in. węgla, narzucając myto i stwarzając problemy natury formalno-prawnej. A może to działa złośliwy duch tamtejszego utrudniania i dlatego owładnięte przez niego władze Gdańska tyle lat forsowały ideę tramwaju?

      • 3 2

  • billy (3)

    Ostatnia zmiana będzie taka, że odstąpi się od realizacji kolei metropolitarnej. Niech tylko miną pilkarskie igrzyska

    • 24 2

    • (2)

      metropolitaLna - naucz sie pisać

      • 1 3

      • obie wersje są poprawne (1)

        tak na marginesie

        • 2 1

        • "Labolatorium".

          • 0 0

  • (2)

    To zanim zaczną budować "nową" kolej, napiszcie jakiś artykuł o przebiegu "starej" kolejki z Gdańska do Kartuz, która została rozebrana po II WŚ.

    • 10 4

    • Przecież każdy wie że ona jest budowana w większości...

      .. w świetle starej jeszcze poniemieskiej linii.. Wiec nie wiem GDZIE SZUKASZ SENSACJI... Z Reszta cała ta PKM czy coś cały czas to podkreśla (patrz filmiki).

      A mooze ty sie nadajesz na dziennikarza co? Dowiedział sie i głupi powraża...

      • 5 0

    • Przecież kolejka do Kartuz jeździła właśnie tamtą trasą, m.in. przez Kiełpinek (przed wojną Klein Kelpin)

      • 2 0

  • (1)

    odkładamy w czasie - nie łudźcie się, że kiedykolwiek to powstanie. Po cholerę kolejka podmiejska spalinowa ? to jakaś bzdura

    • 15 3

    • sam jesteś bzdurą

      • 1 2

  • Przepraszam…a co w tym złego co tutaj napisane ? kombinowanie aby wydać jak najmniej ?

    A jak wy byście postąpili na miejscu organizatorów tej inwestycji ?
    Co to znaczy ..to właśnie Polska ? Myślicie że w innych miejscach na świecie jest inaczej ?
    Myślę tak.. jest projekt, OGROMNY dla trójmiasta.. 2 lub 3 miesiące.. nie maja żadnego znaczenia…ważne aby posuwał się do przodu.. a opóźnienia, zawsze mogą się zdarzyć .. nawet w Szwajcarii, która jest dużo bogatsza..
    A Polska, to kraj na dorobku.. i myślę że przez ostatnie parę lat, zmiany są ogromne… a narzekanie, to domena frustratów )))

    • 14 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane