• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • Co na prezydent Gdańskiej Metropolii z Papieru Budyń Pierwszy?

    • 3 1

  • a gdzie kładka i zejście z peronu po prawej stronie Słowackiego? (6)

    Na wizualizacji przystanku na Niedźwiedniku nie widać schodów do zejścia po prawej stronie Słowackiego! Czy to oznacza, że jak ktoś chce się przesiąść z autobusu na kolejkę to musi najpierw zaiwaniać do przejścia dla pieszych przy rondzie de la Sala żeby przejść na drugą stronę ulicy?

    • 9 2

    • no też to zauważyłem. A wystarczyłaby kładka wzdłuż wiaduktu na drugą stronę ulicy i schody.

      • 3 1

    • Nie ma - bo po co? (1)

      Po to będzie przystanek autobusowy w okolicach wiaduktu, żeby można się było przesiąść.
      Poza tym - dla mieszkańców Niedźwiednika można zrobić autobusy z pętlą uliczną i przystankiem przy poczcie.

      • 1 1

      • Przecież po drugiej stronie ulicy nic nie ma, oprócz stawu!

        • 1 0

    • bo przystanek z peronem jest po drugiej stronie ulicy :)

      • 0 0

    • To wszystko jest już wybudowane!

      Przy okazji budowy nowej trasy Słowackiego!
      Tylko nie widać...

      • 0 0

    • nie :P

      może wysiąść wcześniej lub dalej :P Niedżwiednik to nienajlepsze miejsce na przesiadkę

      • 0 0

  • Kolej Gdańsk = Metropolitarna

    Jaka to jest kolej Metropolitarna jak budowana jest tylko dla Gdańska

    • 9 1

  • wszystko na papierze w swerze marzeń (1)

    a kaska leci
    ciekawe ile już kasy poszło na te marzenia?

    przecież każda kreska, każde opracowanie to tysiace zł. pomnożyć to przez lata tych bajkowych opowieści

    • 10 0

    • bo przecież każdy wie, że wielkie pieniądze robi się na wielkich słomianych inwestycjach

      • 1 0

  • "Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie" (1)

    Czy lista bylych wlascicieli tych gruntow jest gdzies udostepniona? Polecam lekture :)

    • 7 1

    • to sa same swoje właściciele sprzed miesięcy

      • 1 0

  • może w końcu pójdą przes Kokoszki

    Ktoś na tym zarabia, ktoś za to placi ale czy pyta się nas : czy stać nas płacić po raz co najmniej czwatry za nowe koncepcje?????

    • 3 1

  • No ladnie

    To odkladaja w czasie decyzje o elektryfikacji, ale przeciez musza kupic iles tam spalinowych szynobusow. A potem jak np. za 3 lata podejma decyzje o elektryfikacji to sie kupi elektryczne szynobusy. Pieknie sie wydaje nie swoje pieniadze

    • 6 2

  • Dwutorowa linia kolejowa z trakcją spalinową...hmmm...to będzie coś takiego jak "ostbahn" między Tczewem a Czerskiem.Ciekawe z jaką częstotliwością będą kursować pociągi,czy też jak po "ostbahnie" będzie to tylko osiem par na dobę?Jeśli PKM chce mieć częstotliwość rzędu 10-15 minut,to potrzebuje około 15 pojazdów.Już teraz powinny być ogłaszane przetargi na dostawę taboru,bo wyprodukowanie "szynobusa" trwa co najmniej kilka miesięcy.Żeby się tylko nie okazało,że z powodu braku taboru na linii będzie kursować "Kolejowa Komunikacja Zastępcza",czyli autobusy drogowe PKS,albo ZKM.

    • 10 2

  • napędzana gazem

    ewentualnie energią słoneczną lub elektryczną pochodzącą z akumulatorów lub z elektrowni wodnych lub wiatrowych...

    z górki może być ładowana przez hamowanie silnikiem elektrycznym

    • 2 1

  • czy to tylko wrazenie, że znowu jakieś trójmiejskie złosliwości biorą górę nad dobrem ogółu? (2)

    chyba to dowodzi, ze jednak lotnisko w Gdyni ma sens

    • 7 3

    • (1)

      Po takim numerze Szczurek nie będzie się dłużej zastanawiał tylko zacznie budować lotnisko. I Bardzo dobrze

      • 3 2

      • Buahhahaha, tak, lotnisko... Dobre sobie. Raczej lądowisko.

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane