• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore zmiany w projekcie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
4 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy. Wizualizacja stacji Kolei Metropolitalnej - Gdańsk-Port Lotniczy.

Wojewoda wyda w czwartek zgodę na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ponieważ PKP PLK na czas nie zelektryfikuje linii z Osowy do Gdyni, na trasę PKM jako pierwsze wyjadą spalinowe szynobusy. Będzie ich 10 i pojadą co 15 minut. Wykup drogich gruntów wymusił oszczędności w projekcie.



Stacja Gdańsk-Port Lotniczy. Stacja Gdańsk-Port Lotniczy.
Stacja Gdańsk-Niedźwiednik. Stacja Gdańsk-Niedźwiednik.
Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej. Przebieg Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.
Wojewoda Pomorski Ryszard Stachurski podpisze w czwartek decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla Kolei Metropolitalnej. Prawomocna decyzja oznacza zielone światło dla budowy linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowy.

Tymczasem plany PKM zmieniły się w porównaniu do tych, jakie znaliśmy jeszcze pół roku temu.

Przypomnijmy: pierwotnie budowa Kolei Metropolitalnej została podzielona na dwa zadania. Pierwsze zakładało wybudowanie jednego toru wraz z tymczasowym peronem przy terminalu T2, na odcinku od portu lotniczego w Rębiechowie do linii relacji Gdynia-Kościerzyna, jeszcze przed Euro 2012 . Po nowym szlaku miały kursować regularnie szynobusy z Rębiechowa do Gdyni.

Drugie zadanie miało objąć budowę dwutorowej i zelektryfikowanej linii z Wrzeszcza do Osowy, wiodącej m.in. przez Strzyżę, Niedźwiednik, Brętowo oraz Kiełpino.

Decyzja lokalizacyjna przesądza jednak o rezygnacji z pierwszego zadania. Dlaczego?

- Pierwszym czynnikiem, który spowodował przesunięcie pierwotnego harmonogramu budowy kolei było blisko czteromiesięczne opóźnienie w przekazaniu nam dokumentacji geodezyjnej w związku z budową ul. Nowej Słowackiego w Gdańsku. Niestety, polskie prawo nie przewiduje sytuacji, w której równolegle na tym samym terenie prowadzone są dwie duże inwestycje. Musieliśmy czekać na aktualną dokumentację geodezyjną tej części Gdańska, by móc dokonać nowego podziału działek na potrzeby nowej kolei - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Kolejarze podkreślają, że o wycofaniu się z wcześniejszej budowy tego odcinka zdecydował także brak ekonomicznego uzasadnienia dla budowy tymczasowego przystanku przy lotniskowym Terminalu T2 oraz uruchomienia tymczasowych połączeń tylko na czas turnieju Euro 2012.

Decyzji nie zmieniło nawet to, że w połowie ubiegłego roku ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla obu zadań. Wygrała go firma Transprojekt Gdański, a dokumentacja miała być gotowa do końca sierpnia. W ogóle nie przystąpiono do jej opracowania.

- Transprojekt Gdański przygotowuje teraz dokumentację dla całej linii PKM. Ma ona być gotowa w marcu 2012 r., taki termin przewidywała umowa dla drugiego zadania - wyjaśnia Konopacki.

Która zmiana w planach Kolei Metropolitalnej jest najpowżniejsza?

Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. PLK wciąż szuka pieniędzy na wykonanie tego przedsięwzięcia. Z nieoficjalnych informacji wynika, że w sprawę budowy sieci trakcyjnej zaangażował się wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - Andrzej Massel.

Tymczasem bez sieci trakcyjnej na tym fragmencie trasy Kolei Metropolitalnej, nie ma sensu budowa zasilania elektrycznego między Wrzeszczem a Portem Lotniczym. A to oznacza, że Pomorska Kolej Metropolitalna SA zleci budowę linii kolejowej dla taboru spalinowego.

- Nie rezygnujemy z trakcji, lecz jej budowę odkładamy w czasie, do momentu, kiedy PKP PLK zelektryfikuje należący do niej odcinek Osowa-Gdynia - zapewnia Konopacki.

Jesienią 2011 r. pisaliśmy, że samorządowa spółka - PKM - musi dołożyć do inwestycji ok. 110 mln zł na wykup terenów na Kolej Metropolitalną. PKM musiała szukać oszczędności w projekcie i jej znalazła. Zrezygnowano m.in. z budowy drugiego parkingu przy przystanku Banino, zmieniono przebieg drogi dojazdowej do tej stacji oraz przeniesiono lokalizację budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) z Rębiechowa na Matarnię, na grunty Skarbu Państwa, które zostaną bezpłatnie przekazane na potrzeby inwestycji celu publicznego.

- Według najświeższej wyceny na wykup nieruchomości musieliśmy przeznaczyć ok. 95 mln zł - mówi Konopacki. Wcześniej było to ok. 164 mln zł.

Władze Gdańska mają zamiar przekazać Kolei Metropolitalnej grunty należące do samorządu z 99 proc. bonifikatą, na co zgodzić się musi Rada Miasta. Natomiast właściciele prywatnych gruntów dostaną oferty ich wykupu za 2-3 miesiące.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej.Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Film promujący budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (269) 4 zablokowane

  • Wypasione przystanki z dziwną architekturą przedrażają ten projekt. (1)

    Spalinówka hehe. Kolej godna nowego ministra Nowaka.

    • 5 4

    • "WYPASIONE" ???

      Raczej szkaradztwo ! bardziej to wygląda jak przemysłowe obiekty złożone z surowych elementów konstrukcyjnych niż ładna, w harmonii z przyrodą i terenami mieszkalnymi architekturą. Ci, którzy to proponują takie "układanki" z belek żelbetowych, dwuteowników i innych elementów nie mają pojęcia o tym jak kształtować przestrzeń wokół nas.

      Np: wszystkie wiadukty powinny być odbudowane w podobnym stylu jak te oryginalne, z łukami z pieczołowicie ułożonej cegły i pięknie kutych balustrad.

      To ma ładnie wyglądać a nie tylko łączyć punkt A i B

      • 0 0

  • Odpowiedz bardzo prosta,

    przed wyborami wszystko się zgadzało.Inwestycje miały być zakończone w 2012 lub z nieznacznym poślizgiem.Po wyborach wszystkie obietnice i ustalenia są nie ważne i tyle w tym temacie.

    • 8 1

  • Sopot pominiety (2)

    dlaczego Sopot został pominięty w projekcie super kolei

    • 2 6

    • Bo z Sopotu do Wrzeszcza nie jest tak daleko i można dojechać autobusem lub kolejką SKM

      • 3 0

    • Którędy?

      Którędy proponujesz przebieg tej kolei przez Sopot?

      • 1 0

  • nie będzie PKM

    Od samego początku uważałem i uważam, że ta inwestycja nie zostanie zrealizowana. Takie inwestycje są możliwe w porządnych regionach a nie na dziadowskim Pomozu. PKM to marzenie ściętej głowy.

    • 1 6

  • Tylko polacki pajac może myśleć

    że ta kolej powstanie w najbliższym czasie.

    • 1 3

  • czyli do końca świata będą jeździć spalinówki

    Wciąż nie ma pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni.

    • 5 2

  • Zapomnieli o Kokoszkach

    Mieszkańcom Kokoszek trochę lżej,,że nie tylko zapomniano o przystanku po zachodniej stronie obwodnicy , do którego było łatwe dojście dla mieszkańców Kiełpina ,Karczemek, Kokoszek i Smęgorzyna ale pokazano figę całej Gdyni. Numer ze spalinową ciuchcią jest przedni. Gratulacje. Czy wśród naszych Włodarzy nikt nie potrafi rozwiązywać trudnych problemów i budować z głową .Kolej spalinową lepiej odłożyć do szafy.

    • 3 2

  • spalinowe niespalinowe przecież nie muszą kończyć biegu na Barniewickiej w Osowej.

    mogą jechać do Gdyni na co liczę.

    • 1 1

  • Gdynia Karwiny (1)

    Mieszkańcy tej dzielnicy byli by bardzo zadowoleni gdyby taki piekny przystanek powstał na trasie Gdynia Gdańsk.Właśnie na wysokości dzielnicy Karwiny.Obecnie jest bardzo trudny dojazd czy to samochodem czy środkami komunmikacji. Wieczne korki są bardzo uciążliwym elementem życia mieszkańców.

    • 6 0

    • Popieram

      • 0 0

  • I bardzo dobrze akurat. (1)

    Nowoczesne szynobusy są ciche, sprawne. Widać je np na trasie do Helu. Skoro mogą równie sprawnie obsługiwać trasę KM to po co dopłacać do elektryfikacji? Przynajmniej trakcja nie będzie zrywana więc mniejsza szansa na przestoje w trakcie eksploatacji.

    • 1 1

    • Swoją drogą uważam,

      że koszty można ograniczyć również wywalając z inwestycji te rozbuchane architektoniczne koszmarki jakimi mają być staje KM. Po co budować dworce na takiej linii. Wystarczy schludne, funkcjonalne przystanki, a oszczędzone pieniądze można wykorzystać do innych inwestycji.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane