• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szykuje się podwyżka cen biletów na komunikację

Katarzyna Moritz, Krzysztof Koprowski
24 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z komunikacji miejskiej w Gdańsku korzysta coraz więcej osób. W zeszłym roku tramwaje i autobusy przewiozły blisko 174,5 mln pasażerów. Koszty funkcjonowania jednak również rosną, dlatego mieszkańców Trójmiasta czeka podwyżka cen biletów. Z komunikacji miejskiej w Gdańsku korzysta coraz więcej osób. W zeszłym roku tramwaje i autobusy przewiozły blisko 174,5 mln pasażerów. Koszty funkcjonowania jednak również rosną, dlatego mieszkańców Trójmiasta czeka podwyżka cen biletów.

Od 1 lipca w Gdańsku, a dwa miesiące później także w Sopocie i w Gdyni zdrożeją opłaty za przejazdy komunikacją miejską. Za bilet jednorazowy zapłacimy 3,20 zł zamiast 3 zł. Zdrożeją też bilety okresowe i metropolitalne.



Czy podwyżka cen biletów odbije się na liczbie pasażerów?

Jeszcze w listopadzie Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, przy referowaniu założeń budżetu miasta na ten rok, zapowiadał, że nie przewiduje podwyżek cen biletów w komunikacji miejskiej. Mimo to na najbliższą sesję Rady Miasta trafi uchwała świadcząca o tym, że bilety jednak zdrożeją.

To efekt ustaleń podjętych na zgromadzeniu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, gdzie rekomendowano wprowadzenie nowych cen w komunikacji miejskiej na terenie wszystkich gmin wchodzących w skład związku, w tym także Gdyni i Sopotu. W tych dwóch ostatnich miastach podwyżki mają obowiązywać od 1 września, a w Gdańsku od 1 lipca.

MZKZG proponuje, żeby ceny za bilety miesięczne i 30-dniowe zostały podniesione o 4 zł za bilet pełnopłatny i o 2 zł za bilet ulgowy; od 7 zł do 10 zł planowany jest wzrost cen biletów semestralnych; ceny biletów jednorazowych (bilety jednoprzejazdowe, jednogodzinne, nocne) o 20 gr - pełnopłatny i o 10 gr ulgowy, natomiast bilety 24-godzinne o 1 zł.

By w całym obszarze metropolitarnym został zachowany jednolity poziom cen biletów jednorazowych i czasowych, gdańscy radni prawdopodobnie przyjmą propozycję zmian, czyli za bilet jednorazowy zamiast 3 zł zapłacimy 3 zł i 20 gr.

Jednak inaczej będzie w przypadku biletów okresowych, miasto chce złagodzić społeczne skutki podwyżki i wraz gminami, z którymi ma zawarte porozumienie proponuje, by podwyżki były o 50 proc. niższe niż zakłada MZKZG.

I tak ceny biletów miesięcznych i 30-dniowych wzrosłyby tylko o 2 zł - bilet pełnopłatny oraz o 1 zł - bilet ulgowy. Ceny biletów semestralnych czteromiesięcznych wzrosłyby o 4 zł, a pięciomiesięcznych o 5 zł.

Wzrost cen biletów jednorazowych i czasowych wyniesie od 4,35 proc. do 8,34 proc., natomiast okresowych od 1,74 proc. do 3,58 proc.

Z czego wynika wzrost cen biletów?

Ceny biletów jednorazowych w Trójmieście (nie licząc SKM) pozostają na tym samym poziomie od 2012 roku, ale w tym okresie zmieniała się proporcja wydatków na komunikację miejską. Jej finansowanie w coraz większym stopniu pochodzi z budżetów gmin, a w mniejszym z przychodów ze sprzedaży biletów. Gminy natomiast dążą do tego, by ta proporcja wynosiła 50 na 50.

Kolejnym powodem są koszty integracji taryfowo-biletowej. W styczniu na obszarze Trójmiasta wprowadzono nowe bilety i taryfy umożliwiające pasażerom podróż na liniach organizatorów komunalnych i kolejowych z jednym wspólnym biletem.

- W projekcie wspólnego biletu metropolitalnego uczestniczą wszystkie gminy, a żądania finansowe przewoźników kolejowych rosną, więc żeby je spełnić gminy muszą przekazywać więcej składek do związku - wyjaśnia Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKZG. - W skali pierwszego półrocza tego roku składka wzrosła o 1 mln zł. W związku z tym, że w budżetach brakuje tych pieniędzy, to od 1 lipca nastąpi także kilkuprocentowa podwyżka cen biletów metropolitalnych, by więcej pieniędzy przekazać przewoźnikom kolejowym nie tylko z pieniędzy gminnych, ale i od pasażerów.
Ponadto w Gdańsku planuje się dalszy rozwój infrastruktury transportowej: budowę nowych tras tramwajowych (Nowa Bulońska Północna, Nowa Warszawska, trasa Gdańsk Południe Wrzeszcz) czy modernizację już istniejących (odcinek od Przeróbki do pętli Stogi Plaża) oraz wymianę taboru autobusowego i zakup nowoczesnych tramwajów do obsługi nowych tras.

Wprowadzenie nowej taryfy w Gdańsku ma spowodować wzrost dochodów netto z tytułu sprzedaży biletów o kwotę ok. 4,11 mln zł.

Od 1 lipca szykują się też spore zmiany w systemie biletów metropolitalnych

Z oferty zostaną wycofane okresowe (30-dniowe i miesięczne) kolejowo-komunalne bilety metropolitalne dwóch organizatorów (ZTM Gdańsk plus kolej, ZKM Gdynia plus kolej, MZK Wejherowo plus kolej).

W ich miejsce wprowadzone zostaną nowe bilety łączone, o takim samym zakresie obowiązywania, które składać się będą z dwóch części: komunalnej (bilet promocyjny emitowany przez MZKZG), umożliwiającej podróżowanie wszystkimi autobusami, trolejbusami i tramwajami w komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM w Gdańsku lub ZKM w Gdyni lub MZK Wejherowo, i części kolejowej (bilet promocyjny kolejowy emitowany przez SKM), umożliwiającej podróżowanie pociągami SKM (w tym na linii PKM) na obszarze MZKZG.

Co ważne, łączna cena nowych biletów łączonych będzie taka sama, jak wycofywanej oferty (200 zł za bilet normalny). Osoby uprawnione będą miały możliwość zakupu biletów ze zniżką - według ulg gminnych i ustawowych obowiązujących w komunikacji miejskiej oraz ulg ustawowych honorowanych przez przewoźników kolejowych. Bilety dystrybuowane będą w stacjonarnej sieci sprzedaży PKP SKM oraz przez internet.

Bez zaskoczenia w przetargu ZKM Gdańsk na autobusy

Mercedes-Benz Citaro 628 02. Mercedes-Benz Citaro 628 02.
Zgodnie z przewidywaniami, w dwóch przetargach: na osiemnaście autobusów (w tym dziewięć standardowych i dziewięć przegubowych) oraz na trzy midibusy, ofertę złożyła firma Evo Bus Polska, będąca dostawcą na rynek polski autobusów marki Mercedes-Benz. Była to jednocześnie jedyna firma zainteresowana przetargiem Zakładu Komunikacji Miejskiej.

W pierwszym z dwóch przetargów firma Evo Bus zaproponowała Mercedesy Citaro 682 02 i 682 03. Ten pierwszy to 12-metrowy autobus standardowy, zaś model 03 to 18-metrowy przegubowiec.

Co ciekawe, 12-metrowy citaro można było zobaczyć w Gdańsku już latem ubiegłego roku. W lipcu kursował on bowiem jako pojazd testowy na kilku liniach.

Zaproponowana w przetargu cena za dziewięć 12-metrowych autobusów Mercedes-Benz Citaro wynosi 9 mln 180 tys. zł netto. Wersja przegubowa jest odpowiednio droższa - 12 mln 420 tys. zł netto za dziewięć pojazdów tego typu.

Mercedes-Benz Citaro K. Mercedes-Benz Citaro K.
W osobnym przetargu, na trzy ok. 10-metrowe midibusy, firma Evo Bus zaproponowała model Mercedes-Benz Citaro K. Jest to dokładnie ten sam model, który przedstawiliśmy jako pasujący do dokumentacji przetargowej, w artykule z kwietnia br.

Cena zaproponowana w przetargu za trzy takie krótkie pojazdy wynosi prawie 2 mln 788 tys. zł netto.

Wszystkie autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzacje, monitoring, zapowiedzi przystanków, z silnikami spełniającymi normy emisji spalin Euro 6.

- Nowością, i ukłonem w kierunku osób, które korzystają z telefonów komórkowych i tabletów, będą ładowarki USB, a także udogodnienia dla rowerzystów i pasy do zapinania rowerów - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Obecnie trwa sprawdzanie złożonych ofert pod kątem wymagań formalnych przetargu. Jeżeli nie będzie żadnych zastrzeżeń, pojazdy na gdańskich ulicach pojawią się jeszcze w tym roku.

Miejsca

Opinie (338) 9 zablokowanych

  • Dobra zmiana ! Brakuje aa 500 plus oszołomom

    • 26 29

  • (1)

    ostatnie ich podrygi bo pawelek zaraz pojdzie siedziec banda z po

    • 34 17

    • Wasze sady ludowe,wasze prokuratury ludowe,wasza dobra zmiana to i wyroki po waszej sprawiedliwosci beda drukowane.

      • 3 1

  • ZTM Gdansk tez Ziobro sie wezmie tam Lisicki kolega ministranta jest a czysty tez nie jest...

    • 18 9

  • beznadzieja (3)

    Cudownie! Czyli pojawienie sie jakiś czas temu biletu łączonego to było chwilowe mydlenie oczu? Teraz zniknie bilet metropolitalny okresowy, ale za to bilet łączony podrożeje o ok 30 zl (ulgowy)? Chyba dobrze zrozumiałam, bo połapanie sie w tym bałaganie graniczy z cudem

    • 46 2

    • cała ta kolej metrpolitarna PKM (1)

      miała by sens, gdyby to był tramwaj który dowozi ludzi do lotniska

      • 7 2

      • Żartujesz

        Którędy? WZ? A co z dojazdem do innych dzielnic, czy Sopotu? Po prostu trzeba zrobić, żeby PKM dojeżdżała do Głównego. Wtedy Kiełpinek, Jasień autobusy na Gdańsk Południe, Bretowo - cała Morena, Strzyża tramwaj do Oliwy, Żabianki, Jelitkowa I trzeba wydłuzyć 139 żeby Strzyża obsługiwała też Przymorze. Ciągle brak PKM Zaspa, Wrzeszcz to Wrzeszcz I Główny reszta.

        • 1 1

    • Żle zrozumiałaś

      Ja rozumiem, że zmiana dotyczy biletów metropolitalnych dwóch organizatorów "starego" typu. Tych co kosztowały poprzednio 186, a ostatnio 200 (normalny).
      Z cudowaniem poczekaj na oficjalny komunikat.

      • 2 2

  • Budyniowe Inwestycje

    Budyń przyzwyczajony do łatwej, państwowej kasy od kolegów z PO poczynił Budyniowe Inwestycje, do których utrzymania trzeba tylko dokładać, choć zgodnie z biznesplanami za miliony złotych, wynajętych, renomowanych firm, inwestycje te miały zarabiać kokosy. Sprzedał tez trochę gruntów po taniości znajomym deweloperom i poczynił na ich korzyść znaczne ustępstwa. Ktoś za tą łaskawość musi teraz zapłacić. Więc drodzy Gdańszczanie podwyżek będzie więcej.
    Bo i PiS Budyniowi wiadomo że nie pomoże i co może to zabierze.

    • 34 7

  • Zbieram na kolejne mieszkanie do kolekcji, a dziadkowie na darowiznę dla moich dzieci

    Nie gadajcie tylko płaćcie.
    Jak się nie będzie podobało poproszę pana Kijowskiego o pomoc, trochę będzie mnie to kosztowało (ma zaległości alimentacyjne) ale jakiś remoncik ulicy, do której dołoży się mieszkaniec, wybraniec i będzie żyło się lepiej w POlsce.

    • 29 6

  • uprzejme pytanie (2)

    Czy red.red Moritz i Koprowski mogliby się pofatygować i przeprowadzić analizę porównawczą cen w Trójmieście do innych podobnych aglomeracji? W dobie internetu nie wydaje się to być aż tak trudne.

    • 48 3

    • Nie strasz Państwa Redaktorostwa.

      • 8 1

    • to nie jest zbyt ambitny portal

      • 13 2

  • Już brakuje hajsu na 500+?

    • 32 20

  • tak zeby na pesje dla pezesow bylo po 200 tysiecy rocznie

    a bydelko niech placi. tak namawiaja na korzystanie z komunikacji panowie z zarzadu.

    • 36 2

  • Podwyżka??

    Przecież w tym roku już była podwyżka biletu metropolitarnego!!!

    • 51 0

  • (2)

    Tak miasto zachęca do komunikacji miejskiej. Bilety w górę, co kawałek przesiadki bez żadnego skoordynowania, co godzinę paraliż bo tramwaj ma awarię. Nie dziwię się, że ludzie wybierają samochody.

    • 90 4

    • wybierałem samochód już pięć podwyżek temu (1)

      Wtedy trzeba było jeździć z plebsem, i dzisiaj nadal trzeba. Z mojego punktu widzenia nic się nie zmieniło.

      • 2 2

      • jest gorzej

        korki, niełatwo porządnie zaparkować, chamstwo na drodze

        dobrze, że lato i pogoda idealna na skuter

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane