Fakty i opinie

Gdańsk kupuje krótkie autobusy i modernizuje stare tramwaje

Zgodnie z zapowiedziami, ZKM Gdańsk rozpisał przetargi na pięć nowych krótkich autobusów oraz modernizację ponad 15-letnich tramwajów. Nowy i wyremontowany tabor powinien być gotowy jeszcze w tym roku.



Którym środkiem komunikacji miejskiej w Trójmieście podróżujesz najchętniej?

pociągami SKM lub Przewozów Regionalnych 19%
tramwajami 50%
autobusami 27%
trolejbusami 4%
zakończona Łącznie głosów: 940
Planuje się zakup łącznie pięciu pojazdów. Dwa z nich to minibusy (od 8 do 8,8 m długości), a pozostałe trzy midibusy (od 9 do 10,6 m długości). To niewielkie pojazdy, bo mające zabierać minimum 30 lub 70 pasażerów. Będą jednak nieco większe od prawie 7,5-metrowych Kapen Urby, obsługujących śródmiejską linię 100.

Zaletą takich pojazdów jest przede wszystkim duża łatwość przejazdu po wąskich uliczkach. Zarząd Transportu Miejskiego odmawia jednak udzielenia informacji, dokąd zostaną skierowane nowe autobusy.

Przypomnijmy, że w ostatnich latach pojawiały się obietnice uruchomienia linii na Wzgórzu Mickiewicza zobacz na mapie Gdańska czy dodatkowej linii dojazdowej do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Osowej zobacz na mapie Gdańska.

Wybór pojazdów w przetargu będzie opierał się tylko w 55 proc. o kryterium najniższej ceny. Pozostałe dwa kryteria to: w 35 proc. warunki techniczne (zastosowanie odpowiednich materiałów czy rozwiązania w zakresie zawieszenia) oraz w 10 proc. ekologia (w tym jak najmniejsze zużycie paliwa).

Pierwszy dzień funkcjonowania linii 100, obsługiwanych 7,5-metrowymi Kapenami (26 października 2013 r.)



Nowości dla pasażerów

Z punktu widzenia pasażera, największą nowością będzie montaż gniazd USB, umożliwiających w trakcie podróży podładowanie telefonu komórkowego lub tabletu. Z punktu widzenia kierowcy, zaletą proponowanego wyposażenia będą wieszaki na ubrania, uchwyty na napoje czy niewielkie lodówki do chłodzenia napojów latem (ten zapis pojawia się tylko w przypadku 9 lub ponad 10-metrowców).

Pozostałe wyposażenie wnętrz pojazdów będzie już typowe dla gdańskich standardów, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska (w tym także na ekranie LCD).

Autobusy muszą być gotowe i dostarczone do Gdańska w terminie pięciu miesięcy od daty podpisania umowy.

Zakup nowych autobusów pozwoli wycofać z eksploatacji najstarsze autobusy. Nz. Mercedes-Benz O405 z 1994 r. To seria pierwszych fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych w Gdańsku i zarazem w Polsce.
Zakup nowych autobusów pozwoli wycofać z eksploatacji najstarsze autobusy. Nz. Mercedes-Benz O405 z 1994 r. To seria pierwszych fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych w Gdańsku i zarazem w Polsce. fot. PSSTM
Dodatkowo 23 nowe autobusy standardowe i przegubowe

Na tym nie kończą się plany autobusowe ZKM-u. Wkrótce ma być ogłoszony kolejny przetarg.

- "Na dniach" ogłosimy przetarg na autobusy standardowe [12-metrowe - dop. red.] oraz przegubowe. Po zakupie 23 pojazdów, wycofamy z ruchu najstarsze autobusy - neoplany i mercedesy, zachowując przy tym po jednym egzemplarzu jako tabor zabytkowy - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Tramwaj Konstal 114Na, który zostanie poddany wkrótce modernizacji.
Tramwaj Konstal 114Na, który zostanie poddany wkrótce modernizacji. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Modernizacja tramwajów sprzed ponad 15 lat

Myślenie o taborze historycznym widoczne też jest w przetargu na remont tramwaju Konstal 114Na. W 1997 r. Gdańsk zakupił dwa pojazdy tego typu, stając się jednym z pierwszych polskich miast, gdzie pojawiły się tramwaje niskopodłogowe.

Pierwszy taki tramwaj przeszedł już remont w zakładach wielkopolskiego Modertransu, zyskując przy tym nowy wygląd i wyposażenie wnętrza. Druga ze "stoczternastek" będzie miała zachowany oryginalny wygląd zewnętrzny ale wnętrze także zostanie odnowione, przy czym oryginalne elementy będą przechowywane w magazynie z myślą o przeznaczeniu tego pojazdu za 20-30 lat na tramwaj historyczny.

W środku pojawią się m.in. nowe siedziska, odnowione drzwi, ich napęd oraz oświetlenie LED. Nowością w 114Na będzie montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących pod koła tramwaju piasek zwiększający jego przyczepność do szyn.

Konstal 114Na, który przeszedł w 2013 r. modernizację w Modertransie.
Konstal 114Na, który przeszedł w 2013 r. modernizację w Modertransie. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Większym zakresem objęta jest modernizacja czterech niskopodłogowych tramwajów Alstom Konstal NGd99 z 1999 i 2000 r. Ich oryginalny kształt zewnętrzny nie zostanie zachowany, a wykonawca ma obowiązek zaproponować nowy wygląd części przedniej i tylnej wagonu.

Zdemontowane zostaną wysuwane rampy spod drzwi na ręcznie odkładane pochylnie. Pojawią się nowe siedzenia, nowe płaty drzwi wraz ze zmianą mechanizmu sterowania, oświetlenie LED oraz urządzenia klimatyzacyjne (grzewczo-chłodzące). Wymianie ulegną też m.in. elementy wyposażenia kabiny motorniczego, przeguby i napęd wagonów.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Nowe rampy w Jazzach gotowe

Jeden z czterech tramwajów Alstom Konstal NGd99.
Jeden z czterech tramwajów Alstom Konstal NGd99. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Dlaczego ZKM nie chce zachować chociaż jednego tramwaju NGd99 z myślą o taborze historycznym?

- Na Śląsku jest sporo pojazdów tego typu [z nieco innym wyglądem zewnętrznym - dop. red.]. Jeżeli jednak pojawi się taki oddolny pomysł, na pewno go rozważymy - mówi Mongird.
Odnowione tramwaje jeszcze w tym roku

Modernizacja "stoczternastki" musi być wykonana w terminie 5 miesięcy od odbioru jej z Gdańska (odbiór w terminie do 30 dni od podpisania umowy), zaś NGd99 najpóźniej w ciągu dziewięciu miesięcy (pierwszy tramwaj maksymalnie w ciągu sześciu miesięcy, kolejne trzy co miesiąc po pierwszym pojeździe).

W przeciwieństwie do autobusów, w przetargu na modernizację tramwajów liczy się przede wszystkim cena (95 proc.) oraz długość trwania gwarancji (5 proc.).

Wybrane tramwaje N8C zyskają także klimatyzację drugiej kabiny motorniczego.
Wybrane tramwaje N8C zyskają także klimatyzację drugiej kabiny motorniczego. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Dodatkowa klimatyzacja dla motorniczych

W tym roku ZKM planuje także montaż dodatkowych systemów klimatyzacji w drugich kabinach motorniczego w wybranych tramwajach typu N8C.

Obecnie tylko jedna kabina tego dwukierunkowego pojazdu posiada taki system, co jest dla motornicznych w upalne dni niedogodnością na trasach, na których nie można zawracać z wykorzystaniem pętli, czyli na Pieckach-Migowie (Morenie) oraz przy tymczasowej organizacji ruchu z wykorzystaniem przejazdu międzytorowego.

Zmiana kierunku jazdy tramwajami typu N8C na tymczasowym rozjeździe międzytorowym ułożonym na Podwalu Przedmiejskim podczas remontu torowiska na Przeróbce.

Tymczasowy rozjazd w rejonie przystanku Skrajna, który pozwalał "zawracać" dwukierunkowym tramwajom w trakcie przebudowy pętli Siedlce.

Opinie (167) 4 zablokowane

  • (8)

    Dobra wiadomość! :)
    będzie coraz lepiej.
    Ale i tak znajdzie się masa ludzi wiecznie narzekających i niezadowolonych..

    • 179 26

    • (1)

      Nie bez powodu

      • 8 9

      • tak, ale odpowiedz sobie na pytanie, czy narzekanie coś zmieni

        od narzekania tylko mózg gnije, widocznie ktoś nie ma niż ważnego w życiu do zrobienia skoro marnuje czas na zatruwanie życia innym i sobie samemu,

        PS
        konstruktywna krytyka to nie narzekanie
        ale do konstruktywnej krytyki potrzebne są dane i fakty
        a nie wyssane z palca teorie motłochu

        • 0 0

    • (1)

      dokładnie od czegoś trzeba zacząć i stopniowo poruszać się do przodu na miarę swoich możłiwości!

      • 13 4

      • I bez totalnego zadłużania naszego społeczeństwa! Węgry właśnie spłaciły wszystkie (o ile dobrze zrozumiałem) swoje państwowe zobowiązania wobec MFW! Gratulacje! Uczmy się!

        • 7 3

    • Alstom Konstal NGd99

      Wspomniane w artykule Alstom Konstal NGd99 są według mnie najpraktyczniejszymi tramwajami poruszającymi się po Gdańsk - praktycznie na całej powierzchni niskopodłogowe z dobrze rozplanowanymi siedzeniami (tutaj uderzam do Swinga) i dużą przestrzenią. Świetny przykład tego, jak powinien wyglądać komfortowy tramwaj.

      • 3 8

    • dokładnie!

      Ja będę narzekać dopuki ZTM nie zacznie robić z nas debili. Za nasze miejskie pieniądze kupowane są nowe tramwaje i autobusy. I co z tego jak nikt o nie nie dba! Normą są tramwaje ze zderzakiem podklejonym na taśmę klejącą. Silniki Diesela w autobusach wyją jak by miały się rozpaść, wewnątrz coś odpada, grzechocze, wisi. I nikt tego nie naprawia. Pamiętam przesiadkę z Ikarusów, jak w środku "nowych autobusów" było cicho. Teraz śmiem powiedzieć, że jest dużo głośniej niż w starych, zdezelowane silniki, olej zmieniany co 3 lata, taki jest efekt.

      Oszukujecie obywateli nie dbając wcale o publiczny sprzęt. Zachęcając do jazdy komunikacją zamiast autem, dajcie w zamian coś co chociaż w 10% zastąpi auto.

      • 3 7

    • Za komuny też było "coraz lepiej". Co nie znaczy, że w tym czasie nie można było zrobić 5 razy więcej, szczególnie że pieniądze na te cele zostały przejedzone. Gdyby nikt niczego nie krytykował, to nadal żylibyśmy jak w komunie.

      • 0 0

    • chodzą słuchy że ziemia na której obecnie znajduje się baza autobusowa sprzedana deweloperom

      • 0 0

  • Wezcie sie za drogi bo lipa jest, dziura na dziurze (1)

    • 82 70

    • Nie ma szmalu na drogi !Opiekunowie i rodzice osób niepełnosprawnych i upośledzonych dostali szmal z puli na drogi! Przykro mi , jak chcesz to zbierz kierowców i śpijcie w ramach protestu w sejmie, przykuci kajdankami z transparentami nie chcemy dziur na drogach!

      • 24 2

  • Tramwaj to niestety najbardziej przestarzały i niesprawdzający się w miescie środek transportu. (24)

    • 33 314

    • nie musisz nim jeździć, inni są zadowoleni (3)

      • 55 9

      • A co ich tak zadowala? (2)

        Hałaśliwy przejazd? Skrzypienie na każdym zakręcie? Piski hamulców? Czy codzienne awarie?

        • 8 29

        • zadowalają ich głupie pytania, takie jak twoje

          • 7 2

        • pisk hamulców?

          a to ciekawe jak tramwaj hamuje elektrodynamicznie:-)

          • 3 0

    • Pewnie dlatego większość miast w Europie w nie inwestuje i rozbudowuje siatkę połączeń (5)

      Ale Pewnie spece od transportu publicznego na Świecie sie mylą. A tylko forumowicz o niku 666 ma racje.

      • 53 5

      • bo to gdyński zazdrośnik (3)

        on wierzy w swoje idiotyczne trolejbusy

        • 32 8

        • jak by był z Gdyni (2)

          to nie miałby powodów do zazdrości..zazdrość to znak rozpoznawczy Bolkowian

          • 5 10

          • Blokowian czyli Gdynian ? (1)

            • 2 2

            • Gdynianin

              • 3 2

      • Dokładnie tak!

        Forumowicz 666 oderwany od rzeczywistości.... To pewne!

        • 14 4

    • Co za bzdura! (9)

      Nie wiem skąd taka opinia? Czy jesteś mieszkańcem Gdańska? Żeby nie tramwaje to Gdańsk do reszty stanął by w korkach! Oczywiście fajnie byłoby mieć metro jednak z wiadomych względów nie ma na to szans w Gdańsku.

      • 24 4

      • szansa zawsze jest (2)

        Skoro araby na pustyni mogą mieć stok narciarski to my nad morzem możemy mieć metro. Z resztą, Nowy Jork też leży nisko nad poziomem morza, a ma największą sieć metra na świecie. Można? Można

        • 2 4

        • Nie chodzi o to, czy blisko czy daleko morza (1)

          a o warunki geologiczne. Czy Nowy Jork nie lezy przypadkiem na litej skale?

          W Lizbonie masz bardzo duzo kolei podziemnych, a tez miasto nad morzem.

          • 3 0

          • Jeden kilometr metra kosztuje tyle co 20-30 km linii tramwajowej. Utrzymanie metra w Warszawie - 2 linie ok 30 km tuneli plus tabor to koszt większy niż Gdańsk przeznacza na całą komunikację. W Gdańsku da się zbudować metro ale Gdańsk nigdy nie zgromadzi funduszy na budowę i utrzymanie metra. Nie ma się co porównywać do NY - jedno z najbogatszych i największych miast świata czy nawet Lizbony - stolica państwa bogatszego od Polski. W Polsce nawet Warszawa ledwo jest w stanie budować i utrzymywać metro a Gdańsk jest znacznie mniejszy i biedniejszy. Poza tym metro też ma wiele wad podobnych do tramwaju, też się psuje blokując całą trasę. Do tego stacje są drogie w budowie, więc są rzadko i do tego głęboko, więc i tak coś nad metrem musi jeździć, dla tych którzy mają daleko do stacji metra.

            • 2 0

      • (5)

        Błędnie @Kirys utożsamiasz tramwaje z brakiem korków. Wystarczy puścić autobusy wydzielonymi bus pasami i "sztandarowy" argument o wyższości tramwajów upada.

        • 4 6

        • (1)

          "Błędnie @Kirys utożsamiasz tramwaje z brakiem korków. Wystarczy puścić autobusy wydzielonymi bus pasami i "sztandarowy" argument o wyższości tramwajów upada."

          Bzdura., Autobus ma mniejszą pojemność i gorsze własności trakcyjne (wolniej przyspiesza, jest mniej komfortowy), zajmuje więcej miejsca, bo nie jedzie po torach oraz ma dłuższą wymianę pasażerów (ciasne wnętrza i gorsze rozmieszczenie drzwi). W wielu miastach gdzie powstało BRT autobusowe zaczyna się przebudowa tych niewydolnych przy dużych przewozach systemów na tramwaje lub lekkie metro.

          • 3 2

          • Autobus nie ma mniejszej pojemności - porównując oczywiście zbliżone do siebie długości tramwaju i autobusu. Sprawdź sobie dane techniczne, ile osób wejdzie do nowych Solarisów, to zobaczysz, że nie są gorsze od tramwajów.

            Wolniej przyspiesza i mniej komfortowy? Co Ty pleciesz. Nie wiem skąd masz takie informacje, pewnie takie masz odczucia jeżdżąc po Gdańsku, gdzie nie ma miejsca aby autobus (do tego stary) nabrał prędkości. Zobacz sobie Warszawę z jakimi prędkościami lecą autobusy i jak szybko ją osiągają, a jak wolno jeżdżą tramwaje, często muszą jeździć tak wolno (10km/h!), ze względu na hałas, mimo świeżo wyremontowanych torów.

            Jakoś janusze nie wjeżdżają na tory tramwajowe, więc nie wiemczemu zakładasz, że wjadą na WYDZIELONE bus pasy, specjalnie wybudowane, zamiast torów.

            • 0 3

        • Tak myślano w wielu miastach w latach 60 czy 70 a tak się to skończyło:
          http://www.railforthevalley.com/wp-content/uploads/2011/12/Ottawa_BRT_1.jpg
          Na zdjęciu codzienny korek autobusowy w kanadyjskiej Ottawie. Miasto zauważyło, że z autobusów już więcej się nie wyciśnie i będą budować tramwaj:
          http://www.railforthevalley.com/wp-content/uploads/2014/03/Ottawa-LRT-e1394030713909.jpg
          Gdańsk już ma tramwaje i nie musi powielać błędów zachodnich czy amerykańskich miast, które teraz wydają miliardy na odbudowę skasowanych wiele lat temu tramwajów.

          • 3 1

        • Proszę bardzo, ale nie wszędzie da się wyznaczyć buspasy w Gdańsku (1)

          Bez powodowania jeszcze większych korków. Zresztą z takim poszanowaniem przepisów jakie prezentuje wielu kierowców, to i tak Autobusy będą stać w korkach bo wąsate Janusze w Passerati zablokują buspas

          • 2 2

          • Nie jest mowa o wyznaczaniu bus pasów, a o budowaniu nowych, zamiast torów tramwajowych. Jak masz tory tramwajowe w jezdni to tak samo tramwaj utknie w korku. A jak dany pojazd ma wydzielony osobny tor, to nigdy nie utknie w korku, nie zależnie czy to tramwaj czy autobus. A skoro autobusy i ich infrastruktura jest tańsza to po co inwestować w kosztowną infrastrukturę tramwajową?

            • 0 1

    • twoja wiedza jest taka jak twoja opinia o tramwajach :D

      • 8 4

    • nieprawda ... (1)

      Tramwaj poprowadzony wydzielonym torowiskiem, nowoczesny tzn energooszczędny jest dla miast wybawieniem od nadmiaru spalin, korków itp ...
      a po za tym jednorazowo może zabrać wielokrotnie więcej pasażerów niż 30-letnie autko wygodnickiego ...

      • 5 2

      • AUTOBUS poprowadzony wydzielonym bus pasem, nowoczesny tzn energooszczędny jest dla miast wybawieniem od nadmiaru spalin, korków itp...

        A po za tym, AUTOBUS jednorazowo może zabrać tyle samo a nawet więcej pasażerów co tramwaj.

        • 1 10

    • idiota

      Ale ty jestes duuurny:) zmien lekarza:)

      • 0 0

  • (14)

    Wczoraj sceptycy dobrych zmian coś wypisywali o mieszkaniach itd.Gdańsk pod każdym względem zrobił się przodujący przez ostatnie 16- lat w Polsce !Nawet tabor komunikacji miejskiej ma najlepszy w Polsce! Ale wiem chrapkę na rządzenie w Gdańsku mają ci co trybunał w Polsce zablokowali , lub socjaliści co darli pyski kontenery nie dla ludzi wszyscy równi i tęczowi .Nie ma miejsca dla takich politycznych dewiantów w Gdańsku!

    • 62 56

    • lecz sie szpilek na nogi

      bo nas głowę to już za późno

      • 14 9

    • Jak widzę, u Ciebie od tramwaju do tęczowej flagi tylko jeden krok. (10)

      Masz chłopie problemy i to poważne.

      • 12 2

      • sam masz gimbusie spropagowany problemy (1)

        • 4 8

        • Nie podzywaj się pod moją osobe !

          • 1 3

      • (7)

        Mam nadzieję ,że nie jesteś takim kretynem aby mi się odgrażać w internecie?Mam problemy?Może mnie poinformujesz jakie?

        • 0 2

        • natury psychicznej (6)

          • 3 2

          • (1)

            Dlaczego taką tezę wysuwasz? Uzasadnij swoją teorie na temat natury psychicznej?

            • 1 2

            • Po tym co piszesz w necie ciężko to psycholowi wytłumaczyć

              i tak byś nie zrozumiał

              • 1 1

          • o co chodzi?

            • 1 1

          • Dajcie spokój (2)

            Skąd u Was tyle jadu?

            • 1 0

            • Z d.....y (1)

              • 0 1

              • Twojej d**y? :-D

                • 0 1

    • Przepraszam wszystkich forumowiczów za moje komentarze.. (1)

      Ale skończyły mi się psychotropy i zaczynam znowu mieć wizje natury paranoiczno-schizofrenicznej o podłożu egzystencjonalnym. Boga nie ma! Jest szpilek!

      • 4 4

      • To uklęknij przede mną!

        • 1 2

  • za 10 -15 lat Gdansk bedzie jak Hamburg (9)

    • 61 24

    • i wszędzie będą hamburgery

      • 22 9

    • (6)

      tzn. wtedy zwiozą wszystkie 15 letnie złomy z Hamburga?

      • 30 12

      • (4)

        Chciałbyś, przywiozą złom: stare po niemieckie tramwaje 30 letnie lub starsze!

        Może i z Hamburga

        • 11 14

        • a potem odsprzedamy je do Gdyni (2)

          • 16 9

          • bredzisz (1)

            Lepiej przypomnij sobie co w Gdyni śmigało jak u was w Bolkowie jeszcze 15 lat sztrucle wysokopodłogowe śmigały...a ja beczkę z tego miałam...Gdyni nie wyprzedzicie...za wysokie progi bolusie..

            • 6 12

            • yyy to już się stało jakieś 15 lat temu

              • 4 0

        • W Hamburgu nie ma tramwajów

          • 11 2

      • Dlaczego zlom?

        Takie 15 letnie,to smigaja po Hamburgu jak nowe, bo sie o nie dba. A w Polsce nowe po 5-ciu latach to zajechany zlom.Taki super service.

        • 0 0

    • tak wszędzie będzie Altona ;-)

      • 5 0

  • Tylko autobusy ekologiczne - elektryczne albo gazowe!!! (11)

    W Paryżu wszystkie autobusy w ciągu 5 lat mają zostać wymienione na elektryczne.

    Czy my nie możemy zakupić ekologicznych polskich autobusów Solaris sprzedawanych w całej Europie mając miliardy z UE na modernizację taboru?

    Nawet Gdynia dba bardziej o mieszkańców kupując autobusy na gaz ziemny.

    • 51 53

    • Gdynia planuje a nie kupuje (3)

      kiedy jakiś nowy przyjedzie podaj konkretna date

      • 10 8

      • (2)

        Ostatnio przyjechały nowe MANy. 15 sztuk. Jeździ jeszcze naście przegubowych

        • 6 7

        • ostatnio to kiedy ? te naście to od kiedy już jeżdżą ? (1)

          bo jak czytałem to Gdynia miała problem z kupnem nowych nawet z dofinansowaniem od uni na elektryczne i do konkursu podchodziła 2 razy

          http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdynia-znow-probuje-kupic-gazowo-elektryczne-autobusy-n99161.html

          To ostatni wpis z Gdyni innego nie widze a to z lutego i o tym ,że znowu planują a nic nie kupili. Te Twoje many to 1,5 roku temu kupili

          • 9 4

          • a to o nowych w Gdańsku i to o kilkudziesięciu

            http://gdansk.naszemiasto.pl/artykul/flota-zkm-w-gdansku-zyska-kilkadziesiat-nowych-pojazdow,3442716,art,t,id,tm.html

            http://gdansk.naszemiasto.pl/artykul/autobus-city-smile-electric-w-gdansku-zobacz-autobus-z,1660165,artgal,t,id,tm.html

            http://gdansk.naszemiasto.pl/artykul/nowe-autobusy-w-gdansku-jeszcze-w-tym-roku-tramwaje-w,3676334,art,t,id,tm.html

            • 4 5

    • Lepiej nie porównuj nas do Paryża..

      • 11 2

    • Poczekajmy 10 lat z tymi elektrykami (5)

      i sie okaze, ze ani tak ekologiczne, ani ekonomiczne, a za to bardzo zawodne i drogie w zakupie, eksploatacji (paliwo to nie jedyny wydatek, naprawy sa drozsze) i utylizacji (utylizacja zbiornika paliwa jest tania, utylizacja tony akumulatorow tania rzecza nie jest).

      Ale oczywiscie - krzyczmy, ze trzeba nowoczesnosci. Rozsadku trzeba. Sprawe zbadac, przeliczyc koszty i podjac rozsadna decyzje zamiast na hurra rzucac sie na cos.

      • 9 7

      • (1)

        Sto lat temu też mówili po co automobile, bryczki się sprawdziły, ludzie jeździli na koniach... jakieś wynalazki to panie nikomu nie są potrzebne.

        Dlaczego mamy truć ludzi tymi ropniakami skoro jest dobre rozwiązanie i duuuużo tańsze w eksploatacji???!!!!

        • 4 4

        • Konie nie sa tansze w eksploatacji

          jesli liczymy koszt przewozu 1000 osob.

          Slabe porownanie. Nie mam nic przeciwko nowoczesnym rozwiazaniom, jesli poprawiaja sytuacje.

          Fakt, ze autobus jest elektryczny nie poprawia wielce sytuacji, bo nie autobusy odpowiedzialne sa za wiekszosc zanieczyszczen. Wystarczy rozsadniej planowac miasta, a wiele samochod z nich zniknie

          • 3 4

      • Elektryki są ekologiczne tak naprawdę tylko w Norwegii, gdzie większość energii elektrycznej generowana jest poprzez elektrownie wodne (czyli odnawialne źródło). Reszta krajów i tak czerpie energie glwonie ze źródeł nieodnawialnych...

        • 2 2

      • (1)

        Po pierwsze nikt jeszcze nie wymyślił perpetum mobile, wiec nic nie będzie 100% ekologiczne. Ale chodzi o to, aby spaliny były produkowane poza miastami przez fabryki, a nie przez kopcące diesle w mieście, tworząc smog, od którego umierają ludzie.

        Po drugie, głupoty gadasz, że eksploatacja elektryków jest droższa. Nie jest droższa, bo elektryki nie posiadają kół dwumasowych, sprzęgieł, skrzyń biegów itd. Elektryk, który jeździ tylko na energii elektrycznej ma konstrukcję prostą, jak konstrukcja cepa. To, że elektryka nie potrafi naprawić "Twój znajomy mechanik" i trzeba jechać do specjalnego serwisu, nie znaczy, że naprawa jest droga - jest po prostu inna.

        Po trzecie, komfort społeczny. Elektryki są ciche. Tylko szum opon. Hałas w mieście spada "o połowę". Ludzie są zadowolenie. Czaisz?;)

        • 3 0

        • Po czwarte przechodnie nie wdychają czarnej chmury spalin (w nawiązaniu do 1 punktu)

          • 3 0

  • A propos tramwajów dwukierunkowych (12)

    W jaki sposób rozpoznać "na końcu" w Migowie, który tramwaj odjedzie pierwszy gdy stoją dwa obok siebie? Pytanie do ZTM

    • 28 13

    • (3)

      zapytać motorniczego.

      • 20 1

      • W XXI wieku? (1)

        • 2 2

        • W XXI wieku wszystko się sprawdza w appce na smartfonie

          a nie że będę się ludzi pytał! TFU! To nie 2006!

          • 4 1

      • XXI wiek

        W XXI wieku to juz chyba nie motorniczy a co najmniej menager pojazdu dwukierunkowego.

        • 2 0

    • Ten który grzeje silnik pojedzie pierwszy

      • 17 0

    • ten z otwartymi drzwiami (1)

      • 12 0

      • wszystkie są zamknięte

        • 1 3

    • światła (1)

      światła koloru białego oznaczają w danym momencie przód pojazdu, a czerwone tył pojazdu

      • 7 0

      • Musisz jeszcze długo obserwować świat

        aby zrozumieć pytanie w komentarzu

        • 1 4

    • Wystarczy czytać ze zrozumieniem na rozkładzie oraz na wyświetlaczu kierunkowym
      jest napisane dokąd jedzie skład co drugi kurs odbywa się do krańca strzyża

      • 2 0

    • bardzo łatwo odróżnic

      ten w środku lub ten co stoi tyłem do ciebie

      • 1 0

    • popatrz na rozklad jazdy ,,madry,, pytku

      • 0 0

  • (8)

    Czy ktos pamieta o wi fi w autobusach

    • 21 36

    • po co? (3)

      może jeszcze wifi przyda się przez 2 lata? już teraz nowe abonamenty nie maja limitów a i na kartę masz tyle ,że możesz miesiąc ściągać. Budować coś co za 2 lata nie będzie miało sensu?

      • 19 4

      • Na przykład dla turystów (2)

        Dostęp do bezpłątnego wifi to wielki atut dla osób podróżujących. Wyjedziesz kiedyś za granicę, to zrozumiesz.

        • 7 15

        • wyjeżdżam mam pakiet internetu za granicą (1)

          a jak potrzebuje to idę do Maka ,do hotelu. Jak jestem na wczasach lub wycieczce to nie latam po FB. tylko zwiedzam i podziwiam nawet za okien autobusu. Jak planuje to w Hotelu zanim wyjdę. Jeżeli za granica jedziesz autobusem i śledzisz FB to Ci współczuje po co wyjeżdżasz? A trasę czy rzeczy do zwiedzania radze sprawdzić w hotelu, bo wiele się traci. Z resztą jadąc komunikacją za granica zawsze uważam gdzie wysiąść bo nie znam topografii a z głowa w tele na pewno bym przejechał

          • 16 2

          • Zgadza się Jak mój kuzyn przyjeżdza z Francji to ma internet za darmo

            po co mu wifi skoro i tak za to nie płaci? inwestować ileś set tysięcy jak za chwile Internet będzie nie limitowany? to jak zbudować nową drogę po to by ja rozkopać

            • 13 1

    • spokojnie na euro znowu będzie jak będą telebimy

      • 4 1

    • nie ale w zamian będzie darmowy drink barek

      • 3 1

    • w Gdyni jest wi fi w autobusach (1)

      • 0 5

      • tylko autobusą obcinają kursy

        bo lepiej 3 mil na muzea wydać i przełożyć budowę chodnika na witomino o 2 lata

        • 3 0

  • Czy zachowano jakiś egzemplarz Jelcza PR110? (nie mówie o ogórku) (2)

    to były swietne autobusy. W latach 90tych znacznie lepiej sobie dawały rady na podjazdach niż Ikarusy, i nie śmierdziało w nich spalinami

    • 35 3

    • w zimie na stromych i długich podjazdach

      kierowca kulturalnie zwykł prosić pasażerów o przejście do tyłu autobusy, aby zwiększyć nacisk na oś napędową :) takie to były czasy...

      • 15 1

    • jesli piszesz o PR110 to chyba jasne, ze to nie ogorek.

      • 1 0

  • (6)

    Inwestowanie w drogi i tabor zbiorkomu to kolejny przyklad na potworne stygmatyzowanie osob popierajacych alternatywne srodki transportu.
    Gosc przyjezdzajacy samochodem stojacym w korkach nawet 10 minut jest niezle przymulony. O pracowniku korzystajacym z autobusu nie wspomne.
    Pracownik przyjezdzajacy rowerem jest pelen energii do pracy.

    • 3 85

    • Skończ z rowerem Czemu terroryzujesz wszystkich swoim tokiem myślenia jako 1 właściwy? (1)

      Nie będę jeździł rowerem do roboty- 40 km w dwie strony. Po prostu nie mam na to czasu i ochoty wstawać 2 h wcześniej by dojechać. i być spoconym i Śmierdzącym w robocie. 20 km pokonuje w 15-20 min może jak się przytka to 30 min a rowerem 20 km to ok godziny w jedną i drugą . Wole ten zaoszczędzony czas spędzić z dziećmi. Lub po prostu poleżeć na kanapie.

      • 20 4

      • to jest kretyn z Gdyni, nie jeździ rowerem

        karmisz trolla. Na zdrowie.

        • 11 0

    • (2)

      "pełen energii do pracy" Taaa, jasne - zmęczony, spocony, jesienią albo i latem, w deszczowy dzień dodatkowo mokry - ależ komfort :) Zaraz mi odpiszesz, że można się przebrać i wziąć prysznic... To ile wcześniej musisz przyjechać do pracy, żeby to ogarnąć, że nie wspomnę o tym, czy w każdej firmie są do tego warunki?

      • 14 3

      • Dla chcącego nic trudnego !

        • 0 10

      • nie przeginac w zadna ze stron

        Jak ktos jezdzi rowerem codziennie to nie bedzie zmeczony, ani spocony.

        Koles trolluje.

        • 4 3

    • Elementarz wrzuca podpuchę codziennie 4x4 samochodem dojeżdża z Kaszub.
      Lubi podburzać rowerzystów przeciwko kierowcom samochodów!

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.