- 1 Pod prąd uciekał przed policją (191 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (583 opinie)
- 3 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (85 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (81 opinii)
- 5 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (515 opinii)
- 6 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (320 opinii)
Gdańsk kupuje krótkie autobusy i modernizuje stare tramwaje
Zgodnie z zapowiedziami, ZKM Gdańsk rozpisał przetargi na pięć nowych krótkich autobusów oraz modernizację ponad 15-letnich tramwajów. Nowy i wyremontowany tabor powinien być gotowy jeszcze w tym roku.
Zaletą takich pojazdów jest przede wszystkim duża łatwość przejazdu po wąskich uliczkach. Zarząd Transportu Miejskiego odmawia jednak udzielenia informacji, dokąd zostaną skierowane nowe autobusy.
Przypomnijmy, że w ostatnich latach pojawiały się obietnice uruchomienia linii na Wzgórzu Mickiewicza czy dodatkowej linii dojazdowej do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Osowej .
Wybór pojazdów w przetargu będzie opierał się tylko w 55 proc. o kryterium najniższej ceny. Pozostałe dwa kryteria to: w 35 proc. warunki techniczne (zastosowanie odpowiednich materiałów czy rozwiązania w zakresie zawieszenia) oraz w 10 proc. ekologia (w tym jak najmniejsze zużycie paliwa).
Pierwszy dzień funkcjonowania linii 100, obsługiwanych 7,5-metrowymi Kapenami (26 października 2013 r.)
Nowości dla pasażerów
Z punktu widzenia pasażera, największą nowością będzie montaż gniazd USB, umożliwiających w trakcie podróży podładowanie telefonu komórkowego lub tabletu. Z punktu widzenia kierowcy, zaletą proponowanego wyposażenia będą wieszaki na ubrania, uchwyty na napoje czy niewielkie lodówki do chłodzenia napojów latem (ten zapis pojawia się tylko w przypadku 9 lub ponad 10-metrowców).
Pozostałe wyposażenie wnętrz pojazdów będzie już typowe dla gdańskich standardów, czyli m.in. klimatyzacja, monitoring oraz informacja pasażerska (w tym także na ekranie LCD).
Autobusy muszą być gotowe i dostarczone do Gdańska w terminie pięciu miesięcy od daty podpisania umowy.
Dodatkowo 23 nowe autobusy standardowe i przegubowe
Na tym nie kończą się plany autobusowe ZKM-u. Wkrótce ma być ogłoszony kolejny przetarg.
- "Na dniach" ogłosimy przetarg na autobusy standardowe [12-metrowe - dop. red.] oraz przegubowe. Po zakupie 23 pojazdów, wycofamy z ruchu najstarsze autobusy - neoplany i mercedesy, zachowując przy tym po jednym egzemplarzu jako tabor zabytkowy - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Modernizacja tramwajów sprzed ponad 15 lat
Myślenie o taborze historycznym widoczne też jest w przetargu na remont tramwaju Konstal 114Na. W 1997 r. Gdańsk zakupił dwa pojazdy tego typu, stając się jednym z pierwszych polskich miast, gdzie pojawiły się tramwaje niskopodłogowe.
Pierwszy taki tramwaj przeszedł już remont w zakładach wielkopolskiego Modertransu, zyskując przy tym nowy wygląd i wyposażenie wnętrza. Druga ze "stoczternastek" będzie miała zachowany oryginalny wygląd zewnętrzny ale wnętrze także zostanie odnowione, przy czym oryginalne elementy będą przechowywane w magazynie z myślą o przeznaczeniu tego pojazdu za 20-30 lat na tramwaj historyczny.
W środku pojawią się m.in. nowe siedziska, odnowione drzwi, ich napęd oraz oświetlenie LED. Nowością w 114Na będzie montaż piasecznic, czyli urządzeń sypiących pod koła tramwaju piasek zwiększający jego przyczepność do szyn.
Większym zakresem objęta jest modernizacja czterech niskopodłogowych tramwajów Alstom Konstal NGd99 z 1999 i 2000 r. Ich oryginalny kształt zewnętrzny nie zostanie zachowany, a wykonawca ma obowiązek zaproponować nowy wygląd części przedniej i tylnej wagonu.
Zdemontowane zostaną wysuwane rampy spod drzwi na ręcznie odkładane pochylnie. Pojawią się nowe siedzenia, nowe płaty drzwi wraz ze zmianą mechanizmu sterowania, oświetlenie LED oraz urządzenia klimatyzacyjne (grzewczo-chłodzące). Wymianie ulegną też m.in. elementy wyposażenia kabiny motorniczego, przeguby i napęd wagonów.
Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Nowe rampy w Jazzach gotowe
Dlaczego ZKM nie chce zachować chociaż jednego tramwaju NGd99 z myślą o taborze historycznym?
- Na Śląsku jest sporo pojazdów tego typu [z nieco innym wyglądem zewnętrznym - dop. red.]. Jeżeli jednak pojawi się taki oddolny pomysł, na pewno go rozważymy - mówi Mongird.
Odnowione tramwaje jeszcze w tym roku
Modernizacja "stoczternastki" musi być wykonana w terminie 5 miesięcy od odbioru jej z Gdańska (odbiór w terminie do 30 dni od podpisania umowy), zaś NGd99 najpóźniej w ciągu dziewięciu miesięcy (pierwszy tramwaj maksymalnie w ciągu sześciu miesięcy, kolejne trzy co miesiąc po pierwszym pojeździe).
W przeciwieństwie do autobusów, w przetargu na modernizację tramwajów liczy się przede wszystkim cena (95 proc.) oraz długość trwania gwarancji (5 proc.).
Dodatkowa klimatyzacja dla motorniczych
W tym roku ZKM planuje także montaż dodatkowych systemów klimatyzacji w drugich kabinach motorniczego w wybranych tramwajach typu N8C.
Obecnie tylko jedna kabina tego dwukierunkowego pojazdu posiada taki system, co jest dla motornicznych w upalne dni niedogodnością na trasach, na których nie można zawracać z wykorzystaniem pętli, czyli na Pieckach-Migowie (Morenie) oraz przy tymczasowej organizacji ruchu z wykorzystaniem przejazdu międzytorowego.
Zmiana kierunku jazdy tramwajami typu N8C na tymczasowym rozjeździe międzytorowym ułożonym na Podwalu Przedmiejskim podczas remontu torowiska na Przeróbce.
Tymczasowy rozjazd w rejonie przystanku Skrajna, który pozwalał "zawracać" dwukierunkowym tramwajom w trakcie przebudowy pętli Siedlce.
Miejsca
Opinie (167) 4 zablokowane
-
2016-04-07 16:14
nie merscedecy nie lipa g**no
- 1 1
-
2016-04-07 16:16
Autobusy scania volvo i solarys to lepiej
nie mersedecy i man nie lipa guwno
- 1 0
-
2016-04-07 16:58
Ładnie wyglądają ale są bardzo głośne (1)
Większą uwagę natomiast trzeba przyłorzyć do remontów podwozi tramwajów, ponieważ generują straszny hałas co jest nieprawdopodobnie uciążliwe dla ludzi mieszkających przy torowiskach. Wygląd to nie wszystko, skupcie się na regularnym serwisowaniu taboru !!!
- 5 0
-
2016-04-08 09:51
podwozia się rozpadają ponieważ torowiska są do remontu
i do poprawek - żle zaprojektowane na zakrętach
- 0 0
-
2016-04-07 16:59
spiepsaj dziadu
heheheh
- 0 3
-
2016-04-07 18:19
A co z Solarisami? (1)
Dlaczego piszecie tylko o Mercedesach i MANach jako kandydatach? Trochę szacunku dla polskiej technologii - Solarisów.
- 8 0
-
2016-04-07 19:08
Będą spokojnie
- 1 0
-
2016-04-07 18:21
(2)
Może w końcu w kierunku Stogów pojadą pożądne tramwaje
- 4 2
-
2016-04-07 19:08
Po co?
- 1 1
-
2016-04-08 11:51
Na liniach 3 i 8 dopiero po remoncie torów na togach, który ma się zacząć w przyszłym roku
- 0 0
-
2016-04-07 19:23
Solaris polska technologia ha ha
Solaris skonstruowany w niemczech przez niemieckich inzynierow dla niemieckiej firmy neoplan
- 1 3
-
2016-04-07 21:05
Nowe krótkie autobusy powinny obsługiwać linię 113 i 213
- 2 2
-
2016-04-07 23:23
Prócz USB indukcja
Za 1-2 lata ładowanie indukcyjne będzie powszechne. Może warto pomysleć za wczasu o miejscach do takiego ładowania w komunikacji zbiorowej. W przeciwieństwie do gniazd usb nie mozna ich uszkodzić mechanicznie, zalać, itp.
- 1 2
-
2016-04-08 02:52
To jest postep czy cofanie sie do tylu?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.