• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak w 2015 r. będzie wyglądała Pomorska Kolej Metropolitalna

Maciej Naskręt
18 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz wizualizację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Choć pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojedziemy dopiero w wakacje 2015 r., umowa na roboty budowlane ma być podpisana już za dwa-trzy tygodnie, na przełomie kwietnia i maja.



Pomorska Kolej Metropolitalna przygotowała animowaną wizualizację całej, 18-kilometrowej dwutorowej linii, która połączy Wrzeszcz z Osową. 10-minutowy film, którego autorem są projektanci z firmy Transprojekt Gdański, dokładnie przedstawia przebieg trasy.

Widzowie mogą poznać nie tylko kształt nowej linii, ale także jej parametry. Autorzy wizualizacji zadbali też o szczegółowe dane, dotyczące przyszłych przystanków PKM.

Przypomnijmy, że w marcu tego roku rozstrzygnięto przetarg na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej. Wygrało konsorcjum firm: Budimex i Ferrovial. Zaproponowało ono budowę linii w cenie 716 mln zł. Jednak od wyników przetargu odwołała się spółka Mostostal Warszawa - firma złożyła drugą najkorzystniejszą cenowo ofertę.

Sprawa trafiła do, działającej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, Krajowej Izby Odwoławczej, która w wyroku odrzuciła odwołanie Mostostal Warszawa.

Do końca kwietnia ma potrwać, przedłużające się z powodu aury zimowej, sprzątanie placu budowy PKM z wyciętych drzew i krzewów. Kiedy zatem rusza budowa?

- Dokumentacja przetargowa tydzień temu trafiła do Urzędu Zamówień Publicznych, ten z kolei potrzebuje dwóch lub trzech tygodni na jej sprawdzenie. Umowę na roboty budowlane z wykonawcą planujemy podpisać na przełomie kwietnia i maja - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (316) 2 zablokowane

  • nie wiem dla kogo ta kolej , omija największe osiedla szerokim łukiem (24)

    • 81 83

    • dla deweloperów

      ktorzy dziwnym trafem wczesniej kupili tam ziemie po taniosci zeby buraki chodowac

      • 2 0

    • . (2)

      Dla ważniaków na samolot do "stolycy".
      Zobacz podobną kolej w Krakowie (ceny!), a zrozumiesz...

      • 10 50

      • (1)

        Kraków: bilet jednorazowy 12 złotych (w jedną stronę).

        • 7 31

        • a w Warszawie bilet na kolej lotnistkową kosztuje tyle samo, co reszta biletów ZTM - jest to taki sam bilet, jak na autobus czy tramwaj. W dodatku kolej lotnistkowa do Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina należy do warszawskiego SKM.

          • 3 0

    • hmm... (12)

      A dla kogo była obwodnica 40 lat temu???

      • 54 7

      • (3)

        a dlakogo w 1952 roku uruchomiono skm ?? tez zatrzmywała sie w polach a teraz masz tam zaludnione tereny

        • 21 2

        • ? (2)

          SKM powstała, bo wywieziono niemiecką, berlińską U-bahn.
          Nie ma się czym chwalić...

          • 0 6

          • (1)

            Ty sam rozumiesz co napisałeś? Coś tam słyszałeś i wszystko Ci się pomieszało. SKM wybudowano aby skomunikować regularnie Gdynię z Sopotem i Gdańskiem. a nie dla tego że gdzieś ktoś wywiózł jakieś wagony. Wybudowano ją praktycznie od podstaw. równolegle do istniejącej liini kolejowej, bo tych torów i peronów nie było przed wojną. I do tego wykorzystano z fakt że w ramach reparacji wojennych Polska otrzymała kilka składów kolejki berlińskiej ale nie U-bahn (metro) ale S-bahn (naziemna). Wagony U-bahn wyglądały nieco inaczej niż popularne modraki. Składy takie były w użyciu w Berlinie jeszcze prawie do końca NRD.

            • 3 1

            • Nie od podstaw.

              Polacy dokonczyli po prostu prace rozpoczęte przez Niemców jeszcze przed pierwszą wojną światową i w czasie drugiej. W spadku po Niemcach dostali przygotowane nasypy, wykopy, wiadukty. Na szczęscie to dokonczyli.

              Tabor S-Bahn nie był żadną reparacją wojenną, tylko po prostu pozostał po wschodniej stronie frontu w zakładach naprawczych w Lauban, obecnie Lubań. I na szczęscie te wagony uniknęły dewastacji i degradacji w Polsce, bo znalazło się kilku mądrych ludzi w PKP.

              W Berlinie to one kursowały długo po upadku NRD...

              • 6 0

      • Nie myl dróg z koleją (7)

        Drogi mają to do siebie że mając samochód jesteś w stanie na nią wjechać. Żeby podróżować koleją trzeba najpierw dostać się do dworca kolejowego. SKM ma gęsto rozmieszczone przystanki i łatwo się do nich dostać. Dlatego przewozi wiele mln ludzi rocznie. Ta kolej ma być teoretycznie dla ludzi dojeżdżających z Kaszub. Ale żeby tak było to na modernizowanej linii Kościerzyna-Gdynia musiało by jeździć o wiele więcej pociągów niż 5 dziennie. Większość dojeżdżających z Kaszub to rozmaite ekipy budowlane, remontowe. Ci z całym swoim majdanem nigdy nie zrezygnują z dostawczaków.

        • 15 24

        • (6)

          Ma jeździć jeden pociąg na godzinę. To nadal za mało? Do tego porównanie jest jak najbardziej adekwatne - to, że dziś nie ma zbyt wielu osiedli w pobliżu, ni oznacza, że już za 5 lat będzie gęsto. Posłuchaj reklam deweloperów - coraz częściej pojawia się informacja, że osiedle zlokalizowane jest blisko przystanku PKM.

          • 16 8

          • (4)

            co nie zmienia faktu że na gdańskim odcinku brakuje 2 przystanków.

            • 4 1

            • (3)

              Jakich?

              • 0 1

              • Zaspy! (1)

                • 13 1

              • Na Zaspę nie dojeżdża kolejka, a w jakim mieście bo w Gdańsku tak.

                • 3 0

              • Intel

                • 5 1

          • Nie ma zbyt wielu osiedli w pobliżu ?? A to ciekawe.

            Proszę przejedź się na stacje i zobacz co tam teraz jest, bo mapa jest nie aktualna. Tak naprawdę prawie każdy przystanek teraz graniczy z osiedlem.

            • 11 3

    • Innej trasy nie ma bo kolej ma bardzo duży spadek na całej długości (3)

      Nie da się jej przeciągnąć przez środek Moreny albo Niedźwiednika. Niby ma powstać osiedle na byłym poligonie ale ten teren cały czas należy do WP. AMW chce za ten teren niebotyczną kasę. Najśmieszniejsze jest to że film urywa się na wiadukcie w Barniewicach, a przecież jeszcze trzeba dojechać do stacji Osowa. Tym się już nie chwalą bo teren i budynek należą do PKP. Także ostatni przystanek to będzie już utrzymany w stylu 1915 a nie 2015

      • 18 4

      • Bo Osowa to już PKP a nie PKM! (1)

        Film kończy się na Barniewicach, bo tam właśnie kończy się projekt PKM. Stacja w Osowej leży przy działającej linii 201, należącej do PKP PLK - - tylko PKP może cokolwiek tam zrobić...

        • 7 0

        • To ciekawe

          O ile wiem w Gdyni obecny przystanek Kack ma być zlikwidowany i nieco dalej zbudowany nowy od zera. Może nie tak "krytyczny" jak Osowa, bo dawny rozjazd, który tam był (chyba bocznica) już dawno nie istnieje, ale widać, że niby się da. A Osowie przydałby się remont bo przy większym ruchu nie wiem czy bym ufał wyposażeniu pamiętającemu II Wojnę.

          • 1 0

      • To ten ostatni przystanek

        będzie pasował do spalinowego taboru kursującego PKM

        • 6 1

    • Dla inwestorów

      Grunty w pobliżu kolei to żyła złota. Sam bym tak zrobił.

      • 4 0

    • Mnie do niczego nie pasuje (1)

      Nie wiem dla kogo to budują ale chyba lepiej byłoby wydać te pieniądze na co innego.
      Ani do centrum z tego bezpośrednio nie dojadę ani do największych osiedli.
      Jadąc z lotniska komunikacją do wrzeszcza chyba i tak będzie lepiej autobusem.
      Mam mieszane uczucia szczerze powime

      • 11 9

      • Jakie największe osiedla masz na myśli. Oprócz Chełmu i Stogów to wszędzie kolejka dojeżdża lub będzie. A tak na marginesie jak by wydali na coś innego to zawsze znajdzie się jakiś Dominik który napisze że można było wydać na coś jeszcze innego.

        • 7 2

  • Taka bedzie Pkm a jaka bedzie komunikacja miejska w tych rejonach? (4)

    czy miasto zabierze nam autobusy lub zmiejszy ich czestotliwosc? Czy narzuca nam przesiadki? Zmiany rozkladowe jakie zaszly po otwarciu linii tramwajowej na lostowice nie wroza dobrze nam mieszkancom. Pkm ma jezdzic co 15 ...

    • 52 22

    • a jaki bedzie bilet? (1)

      dodam jeszcze jedno pyt. A jaki bedziemu kupowac na o cudo bilet? Taki jak na skm, jak na ztm, zkm czy jeszcze inne cudo? Do konca robot troche czasu moze warto usiasc nad wspolnym biletem?

      Proponuje zamiast wskazywania roznic miedzy NORDA A GOM.

      • 12 1

      • Gdzieś na trojmieście pisało...

        że Lisicki mówił o zmianie taryfy miejskiej w celu zintegrowania jej z PKM, bo jak sam mówił bez tego to ta inwestycja nie ma sensu. Wiec spokojnie bez problemu bd dojeżdzać na tych samych biletach.

        W tym ze pewnie łączyć sie to będzie ze srogą podwyżką biletów... ale to chyba jednak warto wiecej zapłacić myśle :)

        • 0 0

    • przesiadki mają jeszcze sens

      dojazd do najbliższej stacji i przesiadka na kolej w godzinach sczytu to dobre rozwiązanie. Cały świat się przesiada - tylko te przesiadki są skoordynowane.

      • 10 4

    • z pupy taka wizualizacja

      Np. minuta 3:50 - ul. Nowiec - OK. A ul. Myśliwska? To chyba nie tam. Ta ulica na wideo, to ul. Wołkowyska. Do Myśliwskiej dobry kawałek..

      • 2 8

  • $ranie w banie (2)

    od ponad 5 lat słyszymy jak będzie wyglądała KM. Czyżby zbliżały się wybory samorządowe? Jak nie zbudowali na Euro, to nie ma się co łudzić, że teraz powstanie.

    • 6 28

    • hmm. (1)

      Sugerujesz, że jak za miesiąc wejdzie na budowę generalny wykonawca, to także nie powstanie ta kolej?
      Czy wtedy wszystko grzecznie odszczekasz???

      Skąd się biorą tacy malkontenci?

      • 12 0

      • Ja nie wejdzie????

        Już od połowy maja budują.....

        • 0 0

  • Swietny projekt. (1)

    • 10 8

    • Tak...

      ... Gdańsk jest "potęgą w projektowaniu" i wydawaniu pieniędzy na wizualizacje.
      Ta zresztą jest kiepska, bo nałożyli ją na ortomapy sprzed ponad 10 lat i mało szczegółowa, bo wielu nowych budynków nie ma (nie ma też starych np. kościoła w Matarnii).

      Ja pamiętam jak Budyń mówił, że cała Słowackiego jeż już zaprojektowana a miasto jest gotowe tylko niema funduszy... Jak okazało się, że będzie EURO i fundusze to wielkie plany okazały się narysowaną kreską na starej mapie, a realnych planów nie było i robiono je w pośpiechu przez najtańsze firmy.

      • 0 0

  • Taaaaaaaak KOLEJna bajka, jaka chcą nas karmić włodarze 3miasta... (6)

    Weźcie sie lepiej za dziurawe i brudne po zimie drogi i chodniki...

    • 79 153

    • mieszkam w Oliwie (3)

      i aby dojechac do lotniska napewno nie bede uzywal tej kolei tylko taksowki jak teraz. Z bagazami musialbym sie doczlapac do SKM, pozniej do wrzeszcza, przesiadka na ta kolej... Aktualnie place 40 zl od drzwi do drzwi taksowka. Wiec ta inwestycja za 700 mln. mi jest kompletnie nie potrzebna...

      • 10 16

      • Jak chcesz placic za tksowke to plac ,Tobie jest nie potrzebna ale innym (1)

        i mnie jest potrzebna .

        • 11 5

        • Nie stać Cię na taxówkę

          ale samolotem będziesz latała :)
          oj Dorotko, Dorotko.

          • 1 5

      • a ja mam nadzieję, że kolejka będzie później jeździła nie tylko z Wrzeszcza, ale także z Oliwy i Głównego. Przecież to tylko kwestia zwrotnic między torami, dlaczego nie korzystać z tego, co mamy?? Z Głównego mogłaby jechać do Wrzeszcza i tam przejeżdżać na tor PKM. Z Oliwy tak samo - do Wrzeszcza, a później zmienić kierunek - dla autobusu szynowego to nie problem, dla obecnych składów SKM zresztą też nie.

        • 3 1

    • marian44

      W pełni popieram, wizytówka miasta to drogi , a wyglądają "totalny dramat". No chyba, że włodarze miasta "mają układ" z mechanikami za naprawę zawieszeń.

      • 1 3

    • Świetny film, druga część już w produkcji

      pod tytułem: "Łapówki, przekręty i zablokowane przetargi - czyli dlaczego znowu nam nie wyszło"..

      • 7 7

  • i tak nikt się (8)

    nie przesiądzie !

    • 44 93

    • ja się bardzo przesiądę

      • 1 1

    • to ten nikt (6)

      będzie miał problem. jak woli więcej zapłacić za jazdę samochodem, a później za parking, albo krążyć po centrum i szukać miejsca, to już jego problem. na zachodzie ludzie dawno dojrzeli do takich rozwiązań. innego sposobu nie ma. inaczej można wszystkie tereny zielone przerobić na wyłożone polbrukiem miejsca parkingowe. pewnie nie jednemu by się spodobało.

      • 17 6

      • To zobacz ile terenów zielonych pochłonie ta kolej (5)

        i parkingi przy niej.
        Gdyby nie PKM, to ludzie mieliby również rewelacyjny, leśny trakt spacerowy po nasypie (tak jak do tej pory). Jak będą tory, to ludzie mogą co najwyżej chodnikami przy ruchliwych drogach pochodzić...

        • 8 23

        • możesz chodzić piechotą (2)

          albo jeździć rowerem. jakaś infrastruktura musi być. szczególnie taka, dla transportu zbiorowego, a nie jeżdżących pojedynczo samochodami ludzi (czyli np parkingi dla samochodów, które już dawno rozjechały każdy trawnik w centrum miasta).

          • 11 0

          • Zrobiono nową Słowackiego (1)

            wystarczyło tylko usprawnić transport autobusowy.

            • 5 14

            • Do Kartuz?

              • 6 0

        • (1)

          Lepsza kolej niż Nowa Abrahama, którą miasto planowało starym nasypem puścić. I w sumie nadal planuje ;)

          • 9 1

          • akurat

            dla samego gdanska (nie pomorza jako całości) nowa abrahama z tramwajem jest lepszym pomysłem...

            • 1 7

  • Od 20 lat czekamy na przebudowę drogi 222 Gdańsk-Starogard,która jest drogą wojewódzką najbardziej obciążoną przez transport samochodów ciężarowych w całym województwie pomorskim.
    Niedostosowana do tak ciężkiego transportu niszczy nasze zdrowie i mienie.Kolejny raz zostaliśmy oszukani, obiecana w 2013 przebudowa drogi na projekt której daliśmy ładne parę lat temu 360.0000 zł,została odrzucona,bo ważniejsza jest droga do Jastarni gdzie mieszka Pan Marszałek lub kolej Metropolitalna,a potem obwodnica Metropolitalna. My nie mamy żadnej komunikacji z trójmiastem poza poza kulejącym PKS-em i własnym transportem zdewastowanymi drogami.Ale czemu nie poszaleć za nie swoje,co tam ,że gdzieś ludziom drżą i pękają domy że droga ma nośność 12 ton a wywrotki ze żwirem 50 ton, że łomot nie daje normalnie żyć,Włodarze mają w nosie
    podstawowy słuszny interes społeczny,ludzi którzy do tej pory muszą znosić uciążliwość dróg z epoki"Wczesnego Gierka". Nie ważna ważność spraw,ważna ważność interesów.
    Dla informacji podajmy:12 lipca organizujemy blokadę 222.

    • 1 0

  • OSOWA przystanek

    ja sie pytam do cholery , gdzie jest przystanek na wsi OSOWA ??? tusko-kaszubowi nie pasuje tam przystanek ???
    Wiocha wiochom

    • 1 0

  • (9)

    Dla kolei mówię stanowcze tak tylko dlaczego nie będzie przystanku przy ul. Kielnienskiej na wiadukcie miałam nadzieję, że wszyscy kierowcy z rejestracją gkw, gwe itp zostawią swoje rzęchy w domu i przesiądą się na autobus a potem do kolejki.

    • 90 20

    • to jest okropne (3)

      ile tej trzody i holoty z Kartuz i Wejherowa codziennie sie zjezdza do naszego Gdanska, zabieraja nam prace, smrodza swoimi rzechami i powoduja korki

      • 2 15

      • blachy GD

        ty buraku z gdanska tam u was robi sie jak w warszawce w d*pach sie poprzewracalo jak sie blachy gd dostalo a pochodzi z jakiegos zadupia 200km od gdanska... chlop z wiochy wyjdzie a wiocha z chlopa nidgy!!!

        • 2 0

      • To się powinieneś cieszyć, korki się zmniejszą.

        • 0 0

      • zamknij japę chamie. Kaszubi to fajni ludzie.

        • 5 1

    • do zielonej (2)

      Ty naprawde myslisz ze az tylu mieszkancow Kwidzyna i okolic pracuje w Gdansku?
      Sam jezdze nowym samochodem, od dealera, za ponad 100kzl i nie nazwalbym go rzechem...
      Zal mi ekoterrorystow i pseudoekologow...

      • 10 16

      • Kierowcy gwe i gka nie potrafią jeździć samochodem, wszystkim powinni zabrać prawo jazdy taka jest prawda. Powinni mieć zakaz wjazdu do Gdańska i tyle w temacie.

        • 3 2

      • a ja właśnie szukam auta za maks. 10 tysięcy. Ale PKM mnie bardzo, bardzo cieszy...

        • 3 1

    • z Kwidzyna i Wejherowa spotkac sie moga na hot-dogach po 1zl w Ikei, przy niedzielnej wyprawie rodzinnej samochodem.

      • 20 4

    • .

      Zobacz, jak funkcjonuje taka kolej w Krakowie, to zrozumiesz bezsens tego przedsięwzięcia...

      • 7 37

  • Osowa zapomniana

    Gdansk zapomnial o tym, by zaprojektowac przystanek jak wszystkie inne w Gdansku. Gdynia zajela sie swoimi. Osowa miala byc miejscem przesiadkowym jak Banino przez przesuniecie przystanku blizej Kielnienskiej. Pozostanie niewykorzystana szansa.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane