• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto już wydaje unijne miliony

Katarzyna Moritz
9 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Władze Trójmiasta chcą, by fundusze unijne pomogły w dalszym rozwoju Kolei Metropolitalnej. Władze Trójmiasta chcą, by fundusze unijne pomogły w dalszym rozwoju Kolei Metropolitalnej.

Po gorących negocjacjach w Brukseli, szefowie rządów UE zgodzili się na przyjęcie perspektywy budżetowej na lata 2014-2020. Polska ma dostać 106 mld euro. Choć budżet musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski, władze Trójmiasta nie próżnują i już planują, które inwestycje mogłyby się ubiegać o unijne dofinansowanie.



Władze Gdańska, Gdyni i Sopotu, podobnie jak inne miasta w Polsce, z niecierpliwością czekają na nowy budżet unijny na lata 2014-2020. W piątek do porozumienia doszli członkowie Rady Europejskiej, a to oznacza, że Polska z unijnego tortu może otrzymać 106 mld euro. Teraz trzeba poczekać aż budżet UE stanie się faktem także w Parlamencie Europejskim. Jeżeli tak będzie, środki na politykę spójności dla naszego kraju wzrosłyby w nowym budżecie do 72,9 mld euro wobec 69 mld euro obecnie.

Gdańsk w obecnym okresie finansowym 2007-2013 pozyskał z UE blisko 2,4 mld zł. Dzięki temu zrealizowano 23 duże projekty. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia.

- Jesteśmy w fazie przygotowań do kolejnych wielkich przedsięwzięć. Kompletujemy dokumentację dla projektów, które naszym zdaniem miałyby szanse na pozyskanie funduszy. I tak na przykład zamierzamy realizować Strategiczny Program Transportowy dla Gdańska Południe, czyli m.in. budowę Nowej Bulońskiej, zakładamy przebudowę węzła drogowego Śródmieście, co ma z kolei powiązanie z zagospodarowaniem targów Siennego i Rakowego, czy kontynuację zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej. Chcę zapewnić, że jeśli będziemy mogli pozyskać środki, nie prześpimy tej szansy - zaznacza Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Gdańsk już zaplanował inwestycje na sumę blisko 3 mld zł, i liczy, że UE dofinansuje je w jak najwyższym stopniu.

Najwięcej, bo ponad 1,4 mld zł zaplanowano na program transportowy Gdańsk Południe. W jego ramach miałaby powstać ul. Nowa Bulońska (wraz z linią tramwajową do której będą zakupione 22 tramwaje), ale także ul. Nowa Świętokrzyska, ul. Nowa Jabłoniowa; ul. Nowa Warszawska wraz z linią tramwajową, ciąg Nowa Małomiejska - Nowa Podmiejska, ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska oraz Trasa P-P tj. droga biegnąca od ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na wysokości ul. Cienistej do ul. Małomiejskiej zobacz na mapie Gdańska.

1 mld zł zaplanowano natomiast na budowę ul. Nowej Spacerowej, ma to być droga w układzie 2x2 wraz z tunelem pod jednym z najwyższych wzniesień w mieście, Pachołkiem. 200 mln zł ma kosztować budowa Drogi Zielonej, w układzie 2x2 (od ronda Gospody do skrzyżowania Hallera). W planach jest także budowa mostu w Sobieszewie za 90 mln zł. Na kolejne dwa etapy budowy Trasy W-Z, od ul. Otomińskiej do ul. Bysewskiej, i od ul. Bysewskiej do granicy miasta ma pójść 144 mln zł, a dokończenie Trasy Słowackiego z przebudową jednego głównego skrzyżowania z al. Hallera, ma kosztować 92 mln zł.

Czy pieniądze z Unii Europejskiej zmieniły twoje miasto?

Gdynia w obecnym okresie aplikacyjnym pozyskała ponad 600 mln zł. O jakich inwestycjach władze miasta myślą w kolejnym?

- Jesteśmy dopiero po wstępnych założeniach rządu, dotyczących umowy partnerstwa, czyli porozumienia między UE a Polską. Stąd trudno powiązać nasze założenia z tym co będzie finansowane z unii. Jednak bardzo ważnym projektem dla Gdyni, ale też dla całego Trójmiasta, byłby rozwój projektu kolejowego, dalsze rozwijanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i dofinansowanie SKM, bo mimo że ma ona ogromny potencjał, to stan taboru nie zachęca do korzystania. Ponadto planujemy poszerzenie kolejnego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańska - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Gdynia myśli też o dalszym rozwoju ekologicznej komunikacji trolejbusowej, o nowych drogach rowerowych, parkingach park and ride. Kluczowa jest też dla miasta rozbudowa kanalizacji deszczowej, by zapobiegać zalewaniu ulic przy nadmiernych opadach. Miasto chce też zabiegać o środki na modernizację i rewitalizację hali targowej, liczy też na duże fundusze z Europejskiego Funduszu Społecznego na podniesienie standardu życia i wyrównywanie szans. Na jaką kwotę dofinansowania liczy Gdynia?

- Dziś nikt nie jest w stanie odpowiedzialnie powiedzieć, łącznie z ministerstwem, na co dokładnie pieniądze będą mogły być przeznaczane, więc trudno mówić tu o konkretnych kwotach. Trzeba się też liczyć z możliwościami finansowymi miast, bo do niedawna mówiło się, że będzie wymagany większy wkład własny, ale już się od tego odstępuje. Są przymiarki, że dofinansowanie może wynosić 70-85 proc. ze względu na słabą sytuację finansową samorządów - tłumaczy Guć.

Sopot, w obecnym okresie aplikacyjnym na inwestycje w budżecie, pozyskał blisko 200 mln zł. Teraz zakłada, że dzięki UE uda się dofinansować aż 26 projektów.

Dwa czołowe to rozbudowa Wojewódzkiego Zespołu Reumatologicznego o ośrodek opieki geriatrycznej (szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść 12 mln zł), a aż 1 mld zł założono na budowę kolejnych odcinków Drogi Zielonej do Obwodnicy Trójmiasta.

Władze miasta liczą też, że dzięki unijnym funduszom powstanie Sopocki Inkubator Przedsiębiorczości Społecznej, nastąpi modernizacja Trójmiejskiej Trasy Średnicowej oraz budowa Trójmiejskiej Trasy Średnicowej Bis, która w granicach Sopotu będzie przebiegać w 3,5-kilometrowym tunelu. Tunel zaczynałby się, jadąc od Gdańska, na terenie Hipodromu, a wyjazd byłby w pobliżu skrzyżowania al. Niepodległości i Haffnera zobacz na mapie Gdańska.

Myśli się też o turystycznym zagospodarowanie lasów sopockich, przyłączeniu do Kolei Metropolitalnej, uczestniczenie w modernizacji i rozwoju SKM i linii kolejowych.

Opinie (396) 8 zablokowanych

  • ja tam nic nie chce od tych Euro złodziei

    podniosą podatki nastawiają foto radarów i będzie coraz gorzej

    • 9 14

  • O co chodzi? (4)

    "Gdańsk w obecnym okresie finansowym 2007-2013 pozyskał z UE blisko 2,4 mld zł."
    "Gdynia, w obecnym okresie aplikacyjnym pozyskała ponad 160 mln zł"
    "Sopot, w obecnym okresie aplikacyjnym na inwestycje w budżecie pozyskał blisko 200 mln zł."

    Skąd takie dysproporcje i czemu Sopot jest większy od Gdyni?

    • 28 2

    • czemu Sopot jest większy od Gdyni?

      Bo w Sopocie mieszka Premier, Minister Transportu i b.przewodniczący UE no i Jan Kozłowski. W Sopocie to nawet developerzy z 50% zniżką sprzedają odpowiednim ludziom samochody;))

      • 4 12

    • bo Szczurek nie potrafi się z nikim dogadać!

      Tyle kosztują podatnika jego arogancja, kompleksy i wywyższanie się!

      • 14 2

    • (1)

      Bo Karnowski potrafi zadbać nie tylko o swoje interesy ale i o przyszłość miasta. Natomiast Wojtek woli śnić o modernizmie, designie i emanacji polskości.

      • 6 0

      • Można się czepiać Karnowskiego, że jest taki a nie inny. Ale to w jaki sposób unowocześnił miasto za kasę z UE zasługuje na szacunek. Nie wybudował Infoboxu, ECS i lotniska dla Ryśka.

        Brawo panie Karnowski. Wstyd panie Szczurek!!!

        PS pewnie jutro będzie komunikat pani Grajter, że to nieprawda :-)

        • 2 0

  • chociaż w malutkim stopniu oddadzą to co nam ukradli podczas wojny, szczególnie szkopy (1)

    • 10 9

    • akurat tutaj to kradli ruskie,jelopie!

      • 4 4

  • gdynska bieda zmsrnowali kase na lotnisko i nie maja na wklad wlasny.
    parkingi rowerowe bu ha hs belkot syepy bezcenny

    • 7 4

  • gdynia

    Gdynia staje. Zarzadzanie miastem pogarsza sie z roku na rok. Nie mysla do przodu. Nie planuja. "Kupimy trolejbusy". A moze jeszcze posadzimy 1000 narcyzow dookola urzedu miejskiego?

    Do roboty panowie! Pracujecie i lenicie sie za nasze podatki!!!

    • 19 3

  • tyle kasy,bedzie z czego przewalki robic

    Lewy asfalt,1 rok gwarancji na drogowe buble, eldorado dla zlodziei. A takie piekne bylyby drogi...a tu dalej komuna i prywata

    • 11 3

  • Wyraźnie dzisiaj w wiadomościach radiowych słyszałam ,że Parlament Eur.nie wyrazi zgody na ten budżet.

    • 3 4

  • Sobieskiego!!!!!! (1)

    Blagam wyremontujcie ul Sobieskiego

    • 11 3

    • Siobieskiego,Wilenska,Piecewska,odcinek na Morenie przy KFC jak sie wjezdza na Morene od strony Niedzwiednika.

      i Wiele ,wiele innych..a naprawa na gdanskiej morenie to pan Kaziu w gumofilcach z beretem z antenka i taczka pelna smoly...I tak tam juz ta naprawa wyglada od lat.

      • 1 1

  • byłby rozwój projektu kolejowego, dalsze rozwijanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i dofinansowanie SKM, (3)

    Panie Michale, znowu będzie jak dr Wołkiem i dyskusja "kolej czy tramwaj", a następnie wypasione dworce dla 2 tys. wsi, a w Gdyni zrobią zdjęcia jakie to istnieją wielkie potrzeby i jak to jest b.źle, aby umotywować potrzeby?

    Tak jak jest w wypadku Gdynia Głowna celowo tylko dlatego, ze osobiście z wielką determinacją prezydent Szczurek zaangażował się w pozyskanie środków unijnych i odrestaurowanie dworca wszystko się robi, aby zniesmaczyć to miejsce wynajmującym i POkazać, że jednak jest jak jest a wybiórcza temat rozgłasza z czarnym PiaRem;))

    Niestety Gdynia musi liczyć tylko na prywatne inwestycje, bo unia jednym funduje marmury i granit, gdzie indziej tandeta widać to po gdyńskich peronach?
    Szkoda że mieszkańcy miasta, do końca nie rozumieją, co tak naprawdę się dzieje i dlaczego na innych ważnych stacjach kolejowych spółka PKP PLK chwali się użyciem wysokiej jakości materiałów. W Krakowie nawierzchnia peronów wykonana jest z płyt granitowych oraz estetycznych i funkcjonalnych elementów infrastruktury, a u nas wstyd i hańba!!. - Przecież widzicie, że jednym perły i diamenty, natomiast niePOwcom resztki z pańskiego stołu rzucane do tego POd stołem - chociaż przybiera to skalę paranoiczną. Brak logiki obowiązuje też na budowanych obwodnicach gdzie Gazeta Prawna nawet doniosła, że będą budowane tylko tam gdzie rządzi PO, pewnie to samo będzie z remontowanymi obecnie części dróg. Oprócz peronów kostką Bauma czeka nas BaumTown ;((

    • 6 15

    • Bezstronny co ściemniasz (1)

      Takie są realia :Gdańsk 1.4 mld zł ,Sopot 200 mln zł, Gdynia 160 mln ! A nie pierdzenie jak to Szczurek załatwiał pieniądze na remont dworca PKP. Szczurek niech załatwia pieniądze na obiekty będące własnością miasta, a remont nieswojego dworca.

      • 7 0

      • Na remont dworca PKP załatwił Gdańsk

        bo pisał w Dzienniku Bałtyckim o jego syfie i katastrofalnym stanie

        Cieszysz się już??

        Ja znam inne prawdy, ale dla siebie i osób zorientowanych w temacie;))

        • 0 5

    • Bezstronny ty to jesteś matoł!!

      • 2 0

  • nowa świętokrzyska w Gdańsku

    Nowa Świętokrzyska, której budowę przesunięto na dalsze lata jest wielkim utrapieniem dla dzielnicy południe. Skoro w pierwotnych planach występowała w pierwszej kolejności (stara strategia rozwoju miasta, nagle okazała się mało istotna. Tym czasem z chwilą oddania ulicy Hawla, sytuacja pogorszyła się na tyle, że w godzinach szczytu korek ciągnie się przez Hawla, świętokrzyską aż do zjazdu na obwodnicę. Skoro Nowa Świętokrzyska ma się łączyć z Nową Bulońską i na dodatek ma być poprowadzona linia tramwajowa (co ze wszech miar jest słuszne - zważywszy na prężnie rozwijającą się dzielnicę Południe, należałoby budować te ulice jednocześnie. To przecież ostatnia szansa na takie środki z Unii Europejskiej. Wierzę, że Nasza władza ma tego świadomość. Jeśli nie to będzie bardzo przykro

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane